0

با تنبلي اشتباه نگيريد

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

با تنبلي اشتباه نگيريد

تنبلي

فرزند 9 ساله من عليرغم اينکه در رياضي نمرات خوبي کسب مي‏کند. در درس املاء ضعف خاصي دارد و هيچ‏وقت تا به حال نمره قابل قبولي به دست نياورده. به غلط‏هاي املائي او که نگاه مي‏کنم حکايت از بي‏دقتي او دارد. در اثر همين بي‏دقتي‏ها اعتماد به نفس خود را از دست داده و پشتکار لازم را در انجام تکاليف ندارد. گاهي حتي در به خاطر سپاري طولاني مدت بعضي مطالب نيز ضعيف عمل مي‏کند. چه بايد کرد؟ به همين خاطر به مرکز روانشناختي مراجعه کرده‏ام تا با روانشناسان اين مرکز مشورتي داشته باشم و راهکار مفيدي را دريافت کنم.

 

تشخيص اختلال يادگيري در کودکان بايد براساس معلوليت‏هاي حسي و جسمي، آموزش‏هاي ناکافي، مسائل عاطفي نباشد و اين نوع از کودکان علائمي همچون نقص در تمرکز، عدم انگيزه‏ کافي، عدم پيشرفت درسي مطابق با هوش و سن تقويمي و عدم هماهنگي چشم و دست را با خود به همراه دارند.

 

نظرات روانشناس

غالباً ضعف در توانايي هاي ذهني يا هوشي نخستين تصوري است که به ذهن بيشتر معلمان و والدين در مورد چنين شاگرداني خطور مي‏کند. اما به تدريج  به اين نتيجه مي رسند که اين دانش‏آموزان با وجود هوش کافي و بهره هوشي معمولي و متوسط در يک يا چند درس ضعيف هستند.

اختلال يادگيري

تکرار پايه تحصيلي، وابستگي بيش از حد به معلم و والدين در هنگام انجام تکليف، اعتماد به نفس پايين، ناهماهنگي‏هاي حرکتي، از علائم کودکاني است که در مقايسه با ديگر همکلاسان خود از سرعت يادگيري و آموزشي پايين‏تري برخوردارند.

اگر شما پدر و مادران در رفتارهاي درسي فرزندان با واکنش‏هاي نامناسبي مواجه مي‏شويد. از جمله اينکه در او ترس يا اضطرابي از مدرسه احساس مي‏کنيد به هنگام خواندن کتاب با مکث‏ها و حدسيات او روبرو هستيد. به هنگام نوشتن و نگارش احساس مشکل دارد. در هنگام نوشتن خط خوب و خوانايي ندارد و از نوشتن جملات بر روي يک خط به صورت صاف  و منظم ناتوان است.

 

و حروف را جابجا و يا حذف مي‏کند. به جاست که نسبت به بررسي و پي‏گيري اين امر تلاش بيشتري داشته باشيد. براي پي‏گيري امر لازم است پس از مراجعه به مراکز روانشناختي و انجام تست هوش و اطمينان از بهره هوشي کافي، روانشناس با تکميل پرسش‏نامه و شرح حال مربوطه نسبت به تشخيص مناسب اقدام نمايد.

 آنها گاه در درک شنوايي مشکل دارند و از درک حروف شبيه به هم ناتوانند. گاه در درک بينايي ضعف دارند و به عنوان مثال در درک تصوير اصلي از زمينه به مشکل برخورد مي‏کنند و گاه در حفظ توالي ديداري ضعيف هستند و حروف کلمات را جابجا مي‏نويسند و يا مي‏خوانند و...

 بايد در نظر داشته باشيد که تشخيص اختلال يادگيري در کودکان بايد براساس  معلوليت‏هاي حسي و جسمي، آموزش‏هاي ناکافي، مسائل عاطفي نباشد و اين نوع از کودکان علائمي همچون نقص در تمرکز، عدم انگيزه‏ کافي، عدم پيشرفت درسي مطابق با هوش و سن تقويمي و عدم هماهنگي چشم و دست را با خود به همراه دارند. به نظر اکثر والدين ضعف اصلي آنها بي دقتي است در صورتي که آنها گاه در درک شنوايي مشکل دارند و از درک حروف شبيه به هم ناتوانند. گاه در درک بينايي ضعف دارند و به عنوان مثال در درک تصوير اصلي از زمينه به مشکل برخورد مي‏کنند و گاه در حفظ توالي ديداري ضعيف هستند و حروف کلمات را جابجا مي‏نويسند و يا مي‏خوانند و...

 

اختلال يادگيري

بنابراين به جاي هر گونه تشخيص‏هاي غيرتخصصي و تهديد و تنبيه کودکان بهتر است با مراجعه به هنگام، درمان‏هاي ترميمي را سريع‏تر آغاز نماييد. چرا که متاسفانه اين دانش‏آموزان معمولاً زياد مورد مقايسه با ديگران قرار مي‏گيرند، صفات منفي همچون تنبلي، بي‏استعداد بودن و مورد سرزنش قرار گرفتن نيز در آنها زياد اتفاق مي‏افتد.

 

و مهم است که بدانيد. در صورتي که چنين ضعف‏هايي در اين دانش ‏آموزان در يک درس خاص مورد درمان قرار نگيرد به مرور زمان ديگر دروس آنان را نيز درگير خواهد کرد و به تدريج زمينه‏هاي افت تحصيلي و ترک تحصيل را براي آنان فراهم مي‏کند.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

شنبه 26 اسفند 1391  3:58 PM
تشکرات از این پست
fatemeh_75
دسترسی سریع به انجمن ها