گروه اجتماعی: اسلام میخواهد هر انسانی وقار، كرامت و شخصيت خود را حفظ كند، از اين رو پوشش را برای وی واجب كرده و برای زن حجاب تضمينكننده عفاف او نيز محسوب ميشود.
محسن مؤمن، رئيس دانشگاه پيام نور محلات، پيرامون مباني حجاب و عفاف در جامعه در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، گفت: حجاب گويای انتخاب يك عقيده است.
وی تصريح كرد: انسان عقيده و مرام را با دو خصيصه شناخت و انتخاب برمیگزيند، بدان میبالد و بر اساس آن زندگی میكند و تمامی رفتارهای خود را بر اساس آن شكل میدهد؛ لذا هرچه شناخت و اختيار انسان عميقتر شود عقيده و مرام او نيز پايدارتر میشود و حجاب نيز اينچنين است.
مؤمن با بيان اينكه حجاب از ضروريات دين است، افزود: آيات و احاديث فراوانی به مسئله حجاب و عفاف اشاره دارد كه اهميت آن را بيان میكند بهطوری كه در آيه 53 سوره مباركه احزاب آمده است؛ «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ و چون از زنان[پيامبر] چيزى خواستيد از پشت پرده از آنان بخواهيد اين براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاكيزهتر است» كه در اين آيه خداوند به مؤمنان ميفرمايد؛ با همسران پيامبر(ص) از ورای حجاب سخن بگويند و اين حكم درباره ساير زنان نيز قابل تعميم است، چراكه خداوند طهارت و پاكی را برای همه زنان میخواهد.
وی با اشاره به آيه 59 سوره مباركه احزاب «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ یُدْنِينَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است»، تصريح كرد: شهيد مطهری نيز در اين زمينه میفرمايد؛ وقتی زن پوشيده و سنگين از خانه بيرون میرود و جانب عفاف و پاكدامنی را رعايت میكند كسي جرأت نمیكند معترض او شود؛ بنابراين مسلمان بايد آنچنان در ميان مردم رفت و آمد كنند كه علائم عفاف و پاكی از وی هويدا باشد و با اين صفت شناخته شود تا بيماردلان از آنها مأيوس شوند.
مؤمن ابراز كرد: امام خمينی(ره) در رابطه با ضرورت دينی حجاب فرموده است؛ اصل حكم حجاب از ضرريات است و منكران حكم منكر ضروری را دارد و منكر ضرورت محكوم به كفر است، مگر اينكه معلوم باشد منكر خدا يا رسول(ص) نيست.
وی با اشاره به اينكه مقام معظم رهبری نيز در اين رابطه میفرمايند؛ اصل حجاب ضرورت دين است؛ ولی بعضی از فروع آن ممكن است ضروری نباشد و بیاعتنايی به اصل حجاب و عدم رعايت آن معصيت و گناه است، تصريح كرد: همچنين در استفتائات امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب آمده است؛ هر چيز كه در عرف زينت محسوب شود نشان دادن آن در مقابل نامحرم حرام و بايد پرهيز شود.
اين مقام مسئول تأكيد كرد: اسلام میخواهد هر انسانی وقار، كرامت و شخصيت خود را حفظ كند، از اين رو پوشش را برای وی واجب كرد و برای زن هيچ پوششی بهتر از چادر سياه نيست كه تضمينكننده عفاف اوست.
وی در خصوص نقش تربيت خانوادگی در تثبيت فرهنگ حجاب و عفاف، ادامه داد: پايههای اساسی رشد شخصيت كودكان و نوجوانان از طريق تقليد نهاده میشود و اين شيوه تقليد، هم از طريق شنيداری و هم بصری ضورت میگيرد.
مؤمن با اشاره به اينكه تقليد و الگوپذيری از ويژگیهای دوران كودكی است و كودك هر آنچه را ببيند بر اساس تقليد میپذيرد و مطابق آنها عمل میكند بدون آنكه از خوبی يا بدی آن مطلع باشد، تصريح كرد: كودك آيينهوار رفتارهای والدين را تقليد میكند؛ ليكن پدر و مادر بايد با ارائه اعمال و رفتار مناسب و به شكل غيركلامی ارزشها و هنجارهای سالم همچون رعايت حجاب و عفاف را از همان ابتدا در شخصيت كودك شكل دهند.
رئيس دانشگاه پيام نور محلات در پايان خاطرنشان كرد: بهعنوان نمونه فريده مصطفوی فرزند امام راحل در خاطرات خود میگويد؛ امام ما را مقيد میكردند معصيت نكنيم و مؤدب به آداب اسلامی باشيم، به ويژه مقيد بودند ما حجاب شرعی را رعايت كنيم و در منزل حق هيچگونه گناهی از جمله غيبت، دروغ، بیاحترامی به بزرگترها و توهين به مسلمانان را نداشتيم. ما عملاً اين درسها را از امام(ره) آموخته بوديم و با اين شيوه بود كه ما ارزشهای اسلامی را فرا گرفتيم و از نظر تربيتی، ايشان براي ما الگو بودند.
|