دکتر بزرگمهر مطهری ، با بیان اینکه تیزهوشی نوجوانان موجب سردرگمی والدین میشود، گفت: والدین میتوانند با انتخاب بهترین شیوه رفتاری به رشد و شکوفایی استعدادهای نوجوانان تیزهوشی که به نظر میرسد تمایلی به درس خواندن ندارند، کمک کند.
وی با تاکید بر اینکه نوجوانان تیزهوش از کار در کلاس درس خسته میشوند، گفت: برای این نوجوانان کارها در کلاس درس آهسته و کسل کننده است، کنجکاوی وی ارضاء نمیشود و نکته محرک و جذابی برای ذهن فعال او وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: کارهای کلاس درس از نظر این نوجوانان جنبه وقت پرکنی دارد و برایشان خسته کننده است، این احساس موجب میشود نوجوان تیزهوش به رغم هوش زیاد در مدرسه موفقیت زیادی کسب نکند و مایوس و ناکام شود.
این دکترای روانشناسی در خصوص شناسایی نوجوانان تیزهوش گفت: گاه آنان در رعایت نظم و انضباط بیتوجه هستند و در مقابل وضعیتهایی که از نظرشان غیرقابل تحمل است سرکشی میکنند.
وی با بیان اینکه برای تحصیل نوجوانان تیزهوش باید هیجان و جذابیت ایجاد کرد، گفت: برای جست و جوی مطالب بیشتر باید به نوجوان کمک کرد و در اوقات خارج از مدرسه با موضوعات جالب و مورد علاقه وی ذهنش را درگیر کرد.
دکتر مطهری یادآور شد: قفسههای خانه باید مملو از کتابهای علمی، جدید و جذاب برای نوجوان باشد، بازی و سرگرمیهایش باید ذهن او را تحریک و وادار به فعالیت کند.
وی گفت: والدین باید نوجوان را تشویق کنند که با هم سن و سالها و افراد نمونهای که از نظر هوشی و نوع علایق، با او مشابهتهایی دارد، رابطه داشته باشد.
وی همچنین افزود: والدین باید به نوجوان گوشزد کنند که او نه تنها نیازمند فرصتهایی برای رشد و تقویت ذهنش است، بلکه مهارتهای اجتماعی او باید پیشرفت کند.
دکتر مطهری با تاکید بر اهمیت دوستیها در رشد و تکامل نوجوان گفت: باید وی را تشویق کرد که در زندگیاش تعادل ایجاد کند و با حفظ ارتباطات و دوستیها در جهت رشد و تکامل حرکت کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: معرفی افراد شایسته به نوجوان کمک میکند تا از آنها الگو گرفته و خود را با آنان مقایسه کند تا دریابد با موفقیتهای تحصیلی میتواند به موقعیتهای ارضا کننده دست یافته و از لحاظ ذهنی درگیر باشد.
منبع: خبرگزاری ایسنا