ارکان فهم دقیق:
فهم دقیق دارای سه رکن اساسی می باشد:
1– علم قبل از عمل چنانچه خداوند (ج) می فرماید: (فاعلم انه لا اله الا الله واستغفر لذنبک وللمؤمنین والمؤمنات والله یعلم متقلبکم ومثواکم) ([72]) یعنی پس بدان که معبودى جز «الله» نیست; وبراى گناه خود ومردان وزنان باایمان استغفار کن! وخداوند محل حرکت وقرارگاه شما را مىداند!
2 – دانستن هدف: دعوت گر مکلف است که هدف از زندگی ومنزلت ومکانت خود را در بین مردم بداند. وقرآن کریم انسان های را که مخاطب دعوت اسلامی قرار می گیرد بدو نوع تقسیم نموده است:
أ – کسانیکه هدفشان خوردن، نوشیدن وتلذذ وتمتع به لذایذ دنیا می باشند چنانچه خداوند (ج) می فرماید: (والذین کفروا یتمتعون ویاکلون کما تاکل الانعام والنار مثوى لهم) ([73]) یعنی وآنانیکه کافر شدند از متاع زودگذر دنیا بهره مى گیرند وهمچون چهارپایان مىخورند، وسرانجام آتش دوزخ جایگاه آنهاست!
ب – کسانیکه هدف وغایه را دانستند وحقیقت را دریافته ومعتقد به این گردیدند که آنها خاص برای شناختن خدا وادای عبادت برای آن خلق شده اند چنانچه خداوند (ج) می فرماید: (و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون) ([74]) یعنی من جن وانس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند (واز این راه تکامل یابند وبه من نزدیک شوند)!
3 – دوری از کبر وغرور وتعلق داشتن به آخرت: هیچ چیزی فاسد کننده برای از محبت ودل بستن به دنیا نیست، وهیچ خصلت وصفت قبیح تر وبدتر از کبر وغرور نمی باشد ولهذا بر دعوت گر اسلامی واجب است که از این صفات ذمیمه وقبیح اجتناب نماید چنانچه خداوند (ج) می فرماید: (یا ایها الناس ان وعد الله حق فلا تغرنکم الحیاة الدنیا ولا یغرنکم بالله الغرور) ([75]) یعنی اى مردم! وعده خداوند حق است; مبادا زندگى دنیا شما را بفریبد، ومبادا شیطان شما را فریب دهد وبه (کرم) خدا مغرور سازد!
ونیز می فرماید: (قل متاع الدنیا قلیل والآخرة خیر لمن اتقى ولا تظلمون فتیلا) ([76]) یعنی به آنها بگو: «سرمایه زندگى دنیا، ناچیز است!وسراى آخرت، براى کسى که پرهیزگار باشد، بهتر است! وبه اندازه رشته شکاف هسته خرمایى، به شما ستم نخواهد شد!