بهترین راه ایجاد علاقه د ر یاد گیرند گان بهبود شرایط یاد گیری و افزایش سطح کیفی روش های آموزشی است. از این طریق یاد گیرند گان به موفقیت بیشتر د ر یاد گیری نائل می آیند ، و این کسب موفقیت علاقه و انگیزش آنها را نسبت به یاد گیری مطالب تازه افزایش می د هد .
د ر زیر روش ها و فنون د یگری معرفی می شود که استفاد ه از آنها معلم را د ر بالابرد ن سطح انگیزش د انش آموزان یاری می د هد .
۱) آنچه را که از یاد گیرند گان به عنوان هد ف آموزشی انتظار د ارید ، د ر آغاز د رس د قیقاً به آنها بگویید .
ترغیب و هد ایت یاد گیری د انش آموزان و د انشجویان مستلزم بیان صریح هد ف های آموزشی و نوع رفتارها یا مهارت هایی است که آنها می خواهند بیاموزند . پژوهش های انجام شد ه نشان د اد ه اند ، یاد گیرند گانی که از هد ف های د رس و آموزش مطلع نمی شوند ، به خوبی یاد گیرند گانی که معلم پیش از آغاز د رس د قیقاً به آنها می گوید که چه انتظاراتی از آنها د ارد ، د ر پیشرفت د رسی موفق نمی شوند . علاوه بر این مطلب، معلمان باید د ر ضمن توضیح هد ف های آموزشی به یاد گیرند گان، د ر آنها نسبت به نتایج یاد گیری انتظارات مثبتی ایجاد کنند . «ند اد ن اطلاعات ضروری به یاد گیرند گان د رباره نتایج فعالیت های یاد گیری آنان یا ایجاد انتظارات منفی د ر آنان د رباره کاری که باید انجام د هند ، منجر به انگیزه یاد گیری د ر آنها نخواهد شد .
۲) د ر شرایط مقتضی از تشویق های کلامی استفاد ه کنید .
د ر بسیاری از مواقع، تقویت ملموس به اند ازه تشویق های کلامی معلم موثر نیست. استفاد ه از اظهاراتی چون «خوب» «عالی» و «مرحبا» پس از عملکرد د رست د انش آموز از تد ابیر موثر انگیزش است. تشویق د انش آموز ساد ه ترین و طبیعی ترین وسیله ای است که به سهولت د ر اختیار معلمان قرار د ارد . موثرترین تشویق، آن است که به رفتار و عملکرد د رست د انش آموز وابسته باشد . ضمناً معلم باید به اند ازه لازم د انش آموزان را مورد ستایش و تشویق قرار د هد . تشویق بیش از حد اثرش را از د ست می د هد و از خاصیت تقویت کنند گی آن کاسته می شود . علاوه بر اظهارات شفاهی، تشویق های کتبی د ر ورقه امتحانی و د فترچه تکلیف د انش آموزان بر یاد گیری آنان اثر مثبت د ارد .
پژوهش هایی که پنیج (۱۹۵۸) د ر این باره انجام د اد ه و او را متقاعد کرد ه اند ، نشان می د هد .
وقتی معلم به خود زحمت می د هد که د ر د فترچه تکلیف د انش آموزان اظهارات تشویق آمیزی بنویسد ، این اظهارات بر کوشش، د قت، نگرش یا هر آنچه سبب افزایش یاد گیری د انش آموزان می شود ، تاثیر چشم گیری د ارد . این تاثیر از توانایی د انش آموز برای یاد گیری مستقل است.
۳) از آزمون ها و نمرات به عنوان وسیله ای برای ایجاد انگیزش د ر یاد گیرند گان استفاد ه کنید .
از آنجا که نتایج آزمون ها به صورت نمره هایی که به یاد گیرند گان د اد ه می شوند ، با پاد اش های اجتماعی چون تایید معلم و والد ین، ارتقا به کلاس بالاتر، د ریافت گواهینامه، ورود به د انشگاه، کسب مشاغل مورد علاقه، و موارد ی نظایر اینها وابسته اند ، نمره های معلمان د ارای ارزش انگیزشی زیاد ی است.
بنابراین معلم می تواند ، با اجرای مکرر آزمون ها، سطح انگیزشی یاد گیرند گان را بالا ببرد . با این حال، نکته ای که باید د ر رابطه با آزمون ها و امتحانات مختلف د ر نظر گرفته شود ، این است که از آنها به عنوان وسیله ای برای د اد ن بازخورد به د انش آموزان د ر رابطه با نحوه عملکرد و میزان یاد گیری شان استفاد ه شود ، نه به عنوان وسیله ای برای ارعاب و تنبیه آنان.
۴) از خاصیت برا نگیختگی مطالب مختلف استفاد ه کنید .
محرک های تازه، تعجب برانگیز، و پرمعنی سطح برانگیختگی را افزایش می د هند و سبب تحرک حس کنجکاوی یاد گیرند ه می شوند . معلم می تواند با ارائه مسائل و مطالبی که از این ویژگی ها برخورد ارند ، د ر یاد گیرند گان ایجاد انگیزش کند . د ر این مورد باید د قت شود که مسائل و مطالب ارائه شد ه، بیش از حد توانایی د انش آموزان، پیچید ه نباشند ، زیرا این امر ممکن است به شکست و ناکامی منجرشد ه و آنها را د لسرد کند .
۵) مطالب آموزشی را از ساد ه به مشکل ارائه د هید .
ارائه مطالب د رس به صورت متوالی، از ساد ه به د شوار، موجب می شود که یاد گیرند گان ابتد ا د ر یاد گیری مطالب ساد ه به اند ازه کافی موفقیت به د ست آورند . همچنان که قبلاً گفته شد ، این کسب موفقیت اولیه انگیزش یاد گیرند ه را برای یاد گیری های بیشتر افزایش می د هد و بر آماد گی او می افزاید . علاوه بر این، کسب پیشرفت غالباً به د ریافت مشوق های پاد اش و تایید از سوی معلم و والد ین منجر می شود ، که این خود یکی از عوامل مهم انگیزش به شمار می آید . بنابراین، معلم باید سعی کند تا د ر تمام مراحل آموزشی برای همه یاد گیرند گان فرصت کسب موفقیت را فراهم آورد .