نتایج مطالعهای که توسط یک شرکت پژوهشی صورت گرفته نشان میدهد در سال گذشته میلادی از شدت حملات مجرمان سایبری به بانکها و موسسات مالی کاسته شده است.
به گزارش وب سایت itworld، مرکز تحلیل و اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به خدمات مالی (FS-ISAC) در پیمایشی که بین ۱۰۰ بانک و موسسه مالی بزرگ انجام شده دریافته است که در نیمه اول سال ۲۰۱۲ به ازای هر هزار مشتری خدمات بانکداری، حدود 11. 2 حمله سایبری صورت گرفته است که این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن 42. 3 حمله به ازای هر هزار مشتری بوده است.
نتایج این مطالعه حاکی از این است که در نیمه اول سال ۲۰۱۲ فقط ۹ درصد از کل این حملات موفقیت آمیز بوده و به نتیجه دلخواه مجرمان سایبری رسیده است. این رقم از این نظر حائز اهمیت است که نرخ موفقیت عملیات مجرمان سایبری در سال ۲۰۰۹ حدود ۷۰ درصد و در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۲ درصد بوده است.
بیل نیلسون، رئیس و مدیرعامل این شرکت پژوهشی در این باره گفته است نتایج این مطالعه بر مبنای یک نمونه آماری نسبتاً کوچک (۱۰۰ بانک و موسسه مالی) به دست آمده است، با این همه نشانههای خوبی به دست داده است که بر مبنای آن میتوان تلاش موسسات مالی برای مقابله با حملات سایبری را اثربخش دانست. وی در اظهارات خود گفته است شیوههای کشف و شناسایی کلاهبرداریهای سایبری رو به بهبود است و آموزش مشتریان نیز در این زمینه نقش موثری داشته است.
گفتنی است مجرمان اینترنتی برای سرقتهای اینترنتی از بانکها سعی میکنند بدافزارهای ویژهای مثل زئوس را بر روی رایانه کاربران قربانی نصب کنند تا بتوانند با کنترل آن از راه دور موجودی حساب بانکی آنها را خالی کنند. نیلسون گفته است در سال ۲۰۱۱ بانکها حدود ۶۴ میلیون دلار را به خاطر سرقتهای اینترنتی از دست دادهاند. هم اکنون بسیاری از بانکها و موسسات مالی به کسب و کارها و شرکتهای مشتری خود توصیه میکنند از یک رایانه اختصاصی برای انجام عملیات بانکی و مالی خود استفاده کنند و نرم افزارهای ضدبدافزار ویژهای را نیز روی آنها نصب کنند.