0

اهمیت نام فرزند و نامگذاری

 
samanehtajafary
samanehtajafary
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 2436
محل سکونت : خراسان رضوی

اهمیت نام فرزند و نامگذاری

تاثیر «اسم‏» در شخصیت افراد

یكى از عوامل مهمى كه در شكل‏گیرى شخصیت افراد مؤثر است، « نام‏» آنهاست.

نامگذارى و انتخاب نام شخصى، اظهار محبت و بزرگداشت و وابستگى به صاحب‏اصلى آن نام است.

شخصى به امام صادق‏علیه السلام عرضه داشت: جانم به فدایت، ما اسامى شما و پدران شما را بر فرزندانمان مى‏گذاریم، آیا این كار براى ما سودمند هست؟ امام‏ در جواب فرمودند:

ای والله وهل الدین الا الحب.

قال الله: «ان كنتم تحبون الله فاتبعونى یحببكم الله ویغفر لكم‏ذنوبكم؛ (1) و (2)

بله به خدا سوگند! و آیا دین غیر از حب و دوست داشتن ما اهل بیت است؟

خداوند مى‏فرماید:(اى رسول ما بگو) اگر خدا را دوست مى‏دارید ، مرا پیروى كنید كه خدا شما را دوست دارد و گناه‏شما را ببخشد.

انتخاب اسم براى فرزندان ، نشانگر فرهنگ و تمدن جامعه است.

شخصى ازامام‏رضاعلیه السلام سؤال كرد از این كه "چرا اعراب روى فرزندانشان اسامى حیوانات درنده‏مى‏گذاشتند؟" (مانند: كلب، نمر وفهد)

امام در جواب فرمودند:

كانت العرب اصحاب حرب فكانت تهول على العدو باسماء اولادهم ویسمون عبیدهم فرح‏ومبارك ومیمون وامثال ذلك یتیمنون بها؛ (3)

چون مردم عرب اهل جنگ و نزاع بودند ، با گذاشتن اسم‏هاى جنگى روى فرزندانشان دردشمن ایجاد ترس مى‏كردند و بردگان خود را فرح ، مبارك، میمون و امثال اینها نامگذارى‏مى‏كردند ، تا بدین وسیله از نام آنها تبرك جویند.

اسامى زیبا، هم در روحیه صاحب نام مؤثر است و هم در شنوندگان‏باعث احساس سرور و بهجت مى‏شود.
تاثیر اسم افراد

كودكى را كه «چنگیز» نام نهاده‏اند ، هنگام صدا كردن او دیگران از شنیدن‏اسم چنگیز به یاد خون آشامى‏هاى چنگیزخان مغول مى‏افتند و احساس نفرت‏مى‏نمایند ، حتى از كودكى كه صرفا شباهت اسمى دارد و اصلا در گناه چنگیز مغول‏شریك نیست. چه بسا این كودك پس از بزرگ شدن و خواندن و شنیدن تاریخ سراسرتاریك چنگیز، از خود و كسانى كه این نام را بر او نهاده‏اند احساس نفرت مى‏كند.

در مقابل، اسامى زیبا، هم در روحیه صاحب نام مؤثر است و هم در شنوندگان‏باعث احساس سرور و بهجت مى‏شود. مثلا، نام شخصى كه «عبدالله‏» باشد ، هم براى‏صاحب نام آثار خوب دارد و هم شنوندگان رابه یاد بندگى و عبودیت پروردگار عالم‏مى‏اندازد.

امام باقرعلیه السلام مى‏فرمایند:

اصدق الاسماء ماسمی بالعبودیة وافضلها اسماء الانبیاء؛ (4)

صادق‏ترین اسامى نام‏هایى است كه حكایت از عبودیت و بندگى خدا كند و برترین نام‏ها اسامى‏انبیاست

شخصى با امام صادق‏علیه السلام در باره نامگذارى فرزندش مشورت نمود. امام‏فرمودند: سمه اسماء من العبودیة. پرسید: اسماى عبودیت چه اسم‏هایى است؟فرمودند: عبدالرحمن.

در روایات علاوه بر دستور اكید بر انتخاب اسم خوب براى فرزندان، بر تغییردادن نام‏هاى بد نیز تاكید شده است:

امام صادق‏علیه السلام مى‏فرمایند:

ان رسول الله‏صلى الله علیه وآله كان یغیر الاسماء القبیحة فی الرجال والبلدان؛ (5)

پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله پیوسته نام‏هاى زشت مردان و شهرها را تغییر مى‏دادند.

شخصى نصرانى از اهالى روم خدمت پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله شرفیاب شد. حضرت نام‏او را پرسیدند ، گفت: اسم من عبدالشمس است. حضرت فرمودند:

بدل اسمك فانی اسمیك عبدالوهاب؛ (6)

اسمت را عوض كن، من اسم تو را عبدالوهاب نهادم.

امید است والدین در جامعه اسلامى بیش از پیش‏به این مسؤولیت مهم در نامگذارى توجه داشته باشند.
 

شنبه 23 دی 1391  9:20 PM
تشکرات از این پست
fatemeh_75
samanehtajafary
samanehtajafary
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 2436
محل سکونت : خراسان رضوی

آداب نامگذاری فرزند

هر موجودی در عالم هستى، نامی و نشانی دارد که با آن خوانده می‌شود. برای هرچیزی از قبیل گیاهان، حیوانات، جمادات و... داشتن نامی که مشخصه آن از دیگری باشد، ضرورت دارد. برای انسان که اشرف مخلوقات است، باید نامی برتر از دیگر موجودات انتخاب شود؛ نامی که فراخور شرافت و کرامت انسانی او باشد.

نام‌گذاری فرزندان، از نظر اسلام را در چند بحث می‌توان بررسی کرد:
1. نام نیکو گذاشتن؛
2. نام‌گذاری پیش از ولادت؛
3. سنت اهل بیت(ع) در نام‌گذارى؛
4. برترین نام‌ها و حق برخی از آنها؛
5. نام‌های نکوهیده؛
6. دلیل نهی بعضی از نام‌ها.

 نام نیک گذاردن

امام کاظم(ع) می‌فرماید: «کسی خدمت پیامبر رسید و گفت: ای پیامبر خدا حق این فرزند بر من چیست؟ فرمود نام او و تربیت او را نیکو گردانی و او را در جایگاه تربیتی نیکویی قرار دهی».
حضرت ابی‌الحسن(ع) می‌فرمود: «نخستین نیکی پدر به فرزند خود این است که او را به اسم خوبی نام‌گذاری کند. البته مراقب باشید، اسم خوبی روی فرزند خود بگذارید».

نام‌گذاری پیش از ولادت

از امام علی(ع) نقل می‌کنند:
بر فرزندانتان، پیش از آنکه زاده شوند، نام بگذارید و اگر نمی‌دانید دخترند یا پسر، آنان را به نام‌هایی که هم برای پسر است و هم برای دختر بنامید؛ زیرا فرزندان سقط شده شما، اگر روز قیامت در حالی با شما دیدار کنند که نام بر آنها نگذاشته باشید، به پدر خود می‌گوید: «چرا بر من نام ننهادى؟» پیامبر خدا(ص) نیز محسن (فرزند سقط شده زهرا(س)) را پیش از آنکه به دنیا بیاید، نام نهاده بود».

سنت اهل بیت(ع) در نام‌گذارى

در سنن الترمذى، به نقل از عمرو بن شعیب، از پدرش و او از جدش نقل می‌کنند: «همانا پیامبر خدا(ص) به نام‌گذاری کودک در روز هفتم تولد و برگرفتن موی از او و عقیقه کردن، فرمان داد».

برترین نام‌ها و حق برخی از آنها

پیامبر خدا(ص): «بهترین نام‌ها، عبدالله و عبدالرحمان و نام‌هایی است که دلالت بر بندگی خدا دارند».

رسول اکرم(ص): «آگاه باشید که بهترین نام‌ها، عبدالله و عبدالرحمن، حارثه و همام است».

پیامبر خدا(ص): «هرگاه فرزند را محمد نام نهادید، او را گرامی بدارید و در مجلس برایش جا باز کنید و کار او را زشت مشمارید».

پیامبر اکرم(ص): «هرگاه کسی را محمد نام نهادید، او را زشت مشمارید و با چهره در هم با او روبه‌رو نشوید و او را نزنید. مبارک باد خانه‌ای که در آن محمد باشد و مجلسی که در آن محمد باشد و هم‌سفرانی که در آنها محمد باشد».

در حدیثی از امام حسین(ع) نقل شده است که فرمود: «اگر صد فرزند داشتم، دوست می‌داشتم که همه آنها را علی بنامم».

رسول خدا(ص): «هیچ خانه‌ای نیست که نام محمد در آن باشد، مگر آنکه خداوند روزی آنها را بسیار می‌کند. پس هرگاه آنان را [محمد] نامیدید، آنان را نزنید و دشنام ندهید».


پیامبر خدا(ص): «هیچ خانواده‌ای نیست که نام پیامبری در آن باشد، مگر اینکه خداوند فرشته‌ای را برایشان برمی‌انگیزد تا آنان را از هنگام نماز صبح تا شب تقدیس کند».

امام صادق(ع): «کسی خدمت پیامبر رسید و گفت: «ای پیامبر خدا فرزندی برایم زاده شده است، او را چه بنامم. فرمود: او را به محبوب‌ترین نام نزد من بنام: حمزه».
امام کاظم(ع): «به خانه‌ای که در آن، مردی به نام یکی از اسم‌های محمد، احمد، على، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدالله یا زنی به نام فاطمه باشد، فقر وارد نمی‌شود».
امام باقر(ع): «درست‌ترین نام‌ها آن است که به بندگى خوانده شود و برترین آنها نام پیامبران است».

نام‌های نکوهیده

پیامبر خدا(ص): «فرزندانتان را حَکَم و ابوالحکم ننامید؛ زیرا تنها حکم (داور) خداوند است».
رسول خدا(ص): «شهاب نام نگذارید؛ زیرا شهاب نامی از نام‌های دوزخ است».
رسول اکرم(ص): «پسرت را یسار و رباح و نجیح و افلح نام نگذار».
رسول اکرم(ص): «بدترین نام‌ها ضرار، مُرّه، حرب و ظالم است».
امام باقر(ع): «همانا منفورترین نام‌ها نزد خداوند، حارث، مالک و خالد است».
در مجمع الزوائد، به نقل از عبدالرحمن بن ابی‌سبره آمده است: «من و پدرم نزد پیامبر خدا رفتیم. حضرت به پدرم فرمود: این فرزند توست؟ او گفت: آرى. فرمود: نامش چیست؟ گفت: حباب. فرمود: او را حباب ننام؛ زیرا حباب، شیطان است، بلکه او را عبدالرحمن بنام».

دلیل نهی بعضی از نام‌ها

برخی از روان‌شناسان بر این عقیده هستند که: اسم‌های بد و لقب‌های ناشایست، انگیزه حقارت می‌شود و همچون لباسی آلوده، در همه عمر سبب آزار روانی می‌گردد، زندگی را برای انسان ناگوار می‌کند، سرشکستگى، شرم و تحقیر پدید می‌آورد... و عقده‌های روانی و احساس حقارت ایجاد می‌کند.
پیامبر خدا(ص): «نام‌های مبارک و نافع و بشیر و میمون را ناخوش می‌دارم تا اینکه گفته نشود: مبارک، آنجاست؟ بشیر، آنجاست؟ میمون، آنجاست؟ و در پاسخ گفته شود نه».
در سنن ابی داوود، به نقل از محمد بن عمرو بن عطاء آمده است: زینب دختر ابوسلمه، از او پرسید: دخترت را چه نامیدى؟ گفت: او را برِّه (نیکوکار) نامیدم. گفت: پیامبر خدا(ص) از این نام نهی کرد. من بره نامیده شده بودم که پیامبر خدا(ص) فرمود: خودتان را نستایید. خداوند به اهل نیکی آگاه‌تر است. گفتند: او را چه بنامیم؟ فرمود: او را زینب بنامید.

 

شنبه 23 دی 1391  9:21 PM
تشکرات از این پست
fatemeh_75
samanehtajafary
samanehtajafary
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 2436
محل سکونت : خراسان رضوی

نامگذاری فرزند در سیره ی پیشوای بزرگ اسلام

نام و نامگذاری در فرهنگ عمومی دنیا جایگاه ویژه ای برای خود دارد. وجه تمایز انسان ها و سایر موجودات این است که با اسم از یکدیگر شناخته می شوند. در اسلام، نامگذاری و انتخاب اسم، از یک ویژگی خاص برخوردار است. آیین و مراسم نامگذاری و انتخاب نوع اسم در اسلام، یک فرهنگ قابل توجه به شمار می رود. از اولین روزی که

[54]

کودک قدم به دنیا می گذارد، در اسلام عنایت شده است که تا سه روز اسم کودک گذاشته شود.

سیره ی پیشوای بزرگ اسلام، پیامبر اکرم(ص) این بوده است که هنگام نامگذاری کودک، ابتدا اذان به گوش راست او، و سپس اقامه به گوش چپ او می خواند و آن گاه نام کودک را می نهاد و حضرت فرموده است: که پیروانشان یا نام ایشان را و یا نام یکی از پیشوایان معصوم اسلام را بر فرزندشان بگذارند.(26) هم چنین فرموده است: بهترین و زیباترین نام را برای فرزندان خود برگزینید و از انتخاب نام های زشت و مسخره آمیز و ناپسند پرهیز کنید،(27) و شخص حضرت سیره اش این بوده است که اگر نام کسی و یا شهری، زشت بود اقدام به تغییر آن می کرد و نام بهتری برای آن انتخاب می فرمود.

به همین خاطر، اسلام یکی از وظایف پدر ومادر را نسبت به فرزند، انتخاب نام نیک قرار داده است.

امام صادق(ع) فرمود:

اَوَّلُ ما یبرُّ الرَّجُلُ وَلَدَهُ أن یسَمَّیهُ بِاِسْمٍ حَسَنٍ فَلْیحْسنَ اَحَدُکمْ اِسْمِ وَلَدِهِ؛(28) اولین قدم خوبی که انسان بر می دارد این است که نام نیک به فرزند خود بگذارد، پس در این کار نیک کوتاهی نکنید.

امام صادق(ع) فرمود:

مَنْ وُلِدَ لَهُ اَرْبَعَةُ اَوْلادِ لَمْ یسمَّ اَحَدهُمِ بِاِسْمی فَقَدْ جَفانی؛(29) پیامبر خدا(ص) فرمود: هرکس چهار فرزند داشته باشد و نام مرا بر یکی از آنها نگذارد بر من ستم کرده است.

امام صادق(ع) فرمود:

أَنَ رَسُولَ اللهِ کانَ یغَیرُ الاَسْماءَ الْقَبیحَةَ فِی[56]

الْرِّجالِ وَ الْبُلدانِ؛(30) رسول خدا(ص) نام های زشت را تغییر می داد. هم نام شهرها را و هم نام انسان ها را.

این مسائل علاوه بر اینکه یک برنامه ی ظاهری و تشریفی که در اسلام و در میان مسلمانان وجود دارد، حکایت از یک برنامه ی واقعی و معنوی و درونی نیز دارد، برای کسی که در دارالاسلام زندگی می کند. یک هویت و کیش است و یک شعار مذهبی است و اعلان حضور و عرضه ی وجود و اظهار وجود و هستی و زنده بودن است و شعائر دینی است، بر کسی که عِرق مذهبی و دینی دارد و زنده نگه داشتن آثار نبوت است. پیش از نامگذاری، اسلام به یک برنامه ی ظریفی نیز مسلمانان را توجه داده است و آن، این است که وقتی کودک به دنیا آمد کام او را با تربت امام حسین(ع) متبرک کنند.

(26).قالَ الصّادِقُ(ع): «لایدْخُلُ الْفَقْرُ بَیتاً فیهِ إسْمُ مُحَمَّدٍ أوْ اَحْمَدٍ أَوْ عَلِی أوْ الْحَسَنِ أَوْ الْحُسَینِ أوْ جَعْفَرِ أَو طالِبٍ أَوْ عَبْدُاللهِ أَوْ فاطِمَةَ مِنَ النِّساءِ» وسائل الشیعة، ج 21، ص396.

شنبه 23 دی 1391  9:21 PM
تشکرات از این پست
fatemeh_75
samanehtajafary
samanehtajafary
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 2436
محل سکونت : خراسان رضوی

دستورات اسلام برای نامگذاری فرزند

در فرهنگ مقدس اسلام دستور این است كه پیش از تولد فرزند ( دوران تكوین جنین و دمیدن روح در كودك ) بهتر است پدر و مادر تصمیم بگیرند و برای فرزند ، چه دختر و چه پسر ، نامی تعیین نمایند. امام علی (ع) می فرماید: " فرزند خویش را پیش از تولد نامگذاری كنید. هرگاه نمی دانید پسر است یا دختر ، آنان را به تناسب مرد و زن بودن ، نامگذاری كنید چرا كه مردم در هنگامه ی قیامت به نام های خویش خوانده می شوند و فرزندی كه سقط شده باشد و نامی برای او تعیین نكرده باشند ، در روز قیامت از پدر مؤاخذه خواهد كرد."

در فقه الرضا توصیه شده است:

" هرگاه پیش از تولد نامی برای فرزند تعیین نكرده اید ، حتماً تا روز هفتم نامی مناسب انتخاب كنید."

رسول اكرم (ص) نام هایی زیبا و با مسّمی همچون حسن (ع) و حسین (ع) را انتخاب فرمودند و حتی جنین حضرت زهرا ( س ) را پیش از ولادت " محسن " نامیدند. از نظر گاه روانی ، نامگذاری پس از تولد عمدتاً مبتنی بر احساسات ، آن هم احساسی متناسب با نوزادی لطیف و ظریف است و به همین دلیل ممكن است نامی خوش آوا ، اما رقیق و كم محتوا و یا بدون اندیشه به فردای كودك و بزرگسالی او انتخاب شود. تكیه بر زیبایی " لفظ " به ویژه در سال های اخیر رایج شده است. در یكی از مدارس در پرسش از سی مادر ، تنها هفت مادر با معنی نام فرزندشان و یا شخصیتی كه نامش را بر فرزند خویش نهاده بودند ، آشنایی داشتند. آروین ، آتوسا ، پوپك ، بیوك ، پرمون ، سالومه ، سمیرا ، شیده ، مانا ، مونا ، از جمله نامهایی بوده و هستند كه پدران و مادران به خوش آهنگی و روانی آنها توجه دارند ، نه معنا و احیاناً معادل چهره ی تاریخی آنها.

امام محمد باقر (ع) فرمودند:

"راست ترین نامها نامی است كه دلالت بر بندگی خدا كند ؛ مانند عبدالله و بهترین نامها نام پیامبران است."

حضرت امام خمینی (ره) نیز در دیدار و ملاقات افرادی كه از حضرتش تقاضای نامگذاری فرزندشان را داشتند ، عبدالله و فاطمه و زهرا و ... را پیشنهاد می كردند . ایشان در رساله ی علمیه می فرمایند:

" فقر و بینوایی داخل خانه ای نمی شود كه در آن خانه محمد یا احمد یا علی و یا حسین و یا جعفر و طالب و عبدالله و فاطمه باشد."

نامها اگر برگرفته از چهره هایی باشند كه در تاریخ به بزرگ منشی و نیكی از آنان یاد می شود، كودك بعدها در انطباق با نام خویش هویتی مطلوب و ارزشمند می یابد. گاه یك چهره ی مقطعی ، نام یك ستاره ی سینما یا ورزشكار، عنوان و نام فرزندی می شود كه چندی بعد در ذهنها فراموش می شود. رسول خدا (ص) فرمود: " حق فرزند بر پدر این است كه نام او را نیك ، جای او را نیك و ادب او را نیك كند."

در دستورات رسول اكرم ( ص ) ، بهترین نام ها، عبدالله و عبدالرحمن است و نام هایی همچون حبیب ، مؤمن ، امین ، جمیل ، سعد ، مسعود ، صابر ، صدیق ، مهدی ، هادی ، مرتضی ، عیسی ، مجتبی ، صادق ، موسی ، سعید ، مسلم ، داوود ، طاهره ، طیّب ، صالح ، فضل الله ، جلال ، جمال ، رضا ، راضی ، رضیّ ، تقی ، جواد ، هاشم ، مصطفی و ... برای پسران پیشنهاد شده است، و نیز توصیه شده است؛ اسامی دختران را فاطمه ، مریم ، سوسن ، زهره ، زكیه ، زهرا ، عذرا ، ریحانه ، صدیقه ، طیّبه ، آمنه ، طاهره ، خدیجه ، آسیه ، راضیه ، رضیّه ، مرضیه ، معصومه ، مباركه ، جملیه ، حلیمه ، حمیده ، نرجس ، محدثـّه ، ساره ، منصوره ، ملیحه ، فریده ، وجیهه، عاتكه ، عالیه ، صفیه ، حورا ، زینب ، عصمت ، عفت ، عزّت ، كبری ، رحیمه ، ناعمه ، شهربانو ، و كلثوم و ... انتخاب كنند.

ائمه (ع) گاه انتخاب نام را نوعی مبارزه و پاسداری از حریم ارزشها می دانستند .امام سجاد ( ع) در پاسخ یزید كه گفت چرا پدرت همه ی فرزندانش را " علی " نامگذاری كرده است ؟ فرمود : اگر پدرم هزار فرزند پسر می داشت همه را " علی " نام می نهاد و این در شرایطی است كه نظام اموی در صدد محو نام علی ( ع) بود.

نكته قابل طرح در این زمینه ، نحوه ی خطاب و صدازدن نامهاست . گاه برای سهولت در نامیدن و یا از سر تفنّن و تسامح ، نامها را ابتر و ناقص صدا می زنند.

مثلاً ابراهیم را " ابی " و اسماعیل را " اسی " و فاطمه را " فاطی " خطاب می كنند كه این شیوه پسندیده و مناسب نیست.

انتخاب نام مناسب برای فرزندان ، شناسنامه فرهنگی – اعتقادی پدر و مادر است. نام نیكوی فرزند گواه سلیقه ی سالم  خانواده و دور اندیشی و سلامت و حسن انتخاب آنان است.

شنبه 23 دی 1391  9:22 PM
تشکرات از این پست
fatemeh_75
دسترسی سریع به انجمن ها