0

احادیث اقتـــــــــــــصادی

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی

قال الامام عَلی ـ علیه السلام ـ : تَعَرّضُوا لِلتّجاراتِ فَاِنَّ لَكُمْ فیها غِنیً عَمَّا فِی اَیْدِی النّاسِ وَ اَنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ الْمُحْتَرِفَ الْاَمِینَ.




امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: دست به انواع بازرگانی بزنید كه تجارت‌ها عامل بی‌نیازی شما از اموال مردم است و

براستی خداوند شخص صاحب حرفه درست‌كار را دوست دارد.





                                                                                                                  «میزان الحكمه، ج1، ص520»


 

دوشنبه 11 دی 1391  9:21 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88 s4d3gh
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی


 

. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : یا وَ زّانُ، زِنْ وَ ارْجَحْ.

رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: ای توزین گر! وزن كن و اندكی بیافزای.



                                                                                                                               «میزان الحكمه، ج1، ص523»
 

دوشنبه 11 دی 1391  9:24 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88 s4d3gh
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی

.

قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : یا مَعْشَرَ التُّجّارِ، اِنَّ التُّجّارَ یُبْعَثُونَ فُجّاراً اِلّا مَنِ اتَّقَی اللهَ وَ بَرَّ و صَدَقَ.
 



رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: هان ای بازرگان! همانا بازرگانان در قیامت گنه كار برانگیخته می‌شوند

مگر كسی كه تقوای الهی پیشه كرده و نیكویی كند و راستگو باشد.

                                                                                                                                   «میزان الحكمه، ج1، ص527»

دوشنبه 11 دی 1391  9:26 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88 s4d3gh
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی




 عَنِ النَّبِیِّ ـ صلی الله علیه و آله ـ : شَرُّ الْكَسْبِ كَسْبُ الرِّبا.


رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: بدترین درآمدها، درآمدی است كه از راه ربا بدست آید.
                                                                                                                             «بحارالانوار، ج103، ص115»

سه شنبه 12 دی 1391  11:25 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی


. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : اِنَّ اللهَ غافِرُ كُلِّ ذَنْبٍ اِلّا مَنْ جَحَدَ مَهْراً اَوِ اغْتَصَبَ اَجِیراً اجَرَهُ اَوْ باعَ رَجُلاً حُرّاً.



رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: خداوند تمام گناهان را می‌آمرزد، مگر كسی كه مهر زنی را انکار کند

یا مزد كارگری را غصب کند و یا شخص آزادی را بفروشد.

                                                                                                              «بحارالانوار، ج103، ص129»

 

سه شنبه 12 دی 1391  11:33 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی



 قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : غَبْنُ الْمُسْتَرْسِلِ رِباً.



رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: مغبون ساختن (متضرر کردن) كسی كه كار را به انصاف

خود انسان سپرده، در حكم ربا است.

                                                                                                                                  «بحارالانوار، ج103، ص104»

سه شنبه 12 دی 1391  11:39 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی


قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : اَیُّما رَجُلٍ اشْتَری طَعاماً فَكَسَبَهُ اَرْبَعِینَ صَباحاً، یُرِیدُ بِهِ غَلاءَ الْمُسْلِمِینَ ثُمَّ باعَهُ فَتَصَدَّقَ بِثَمَنِهِ، لَمْ یَكُنْ كَفّارَةً لِما صَنَعَ.



رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: هر كس طعامی (غذایی) بخرد و چهل روز برای ایجاد گرانی نگهدارد، سپس بفروشد و

قیمت آن را در راه خدا صدقه بدهد كفّاره احتكار خود را نداده است.


                                                                                                                                «بحارالانوار، ج103، ص98»

سه شنبه 12 دی 1391  11:44 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی


. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : اَلْجالِبُ مَرْزُوقٌ وَ الْمُحْتَكِرُ مَلْعُونٌ.


رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: تهیه كننده (نیازمندی های مردم، از لطف و رحمت الهی) بهره‌مند می‌گردد

و احتكار كننده ملعون است.

                                                                                                   «وسائل الشیعة، ج 12، ص313»


 

سه شنبه 12 دی 1391  11:47 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی


 قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : اَلبَیَّعانِ بِالخِیارِ حَتَّی یَفْتَرِقا.


رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: مشتری و فروشنده تا از هم جدا نشده‌اند اختیار فسخ (معامله را) دارند.

                                                                                «وسائل الشیعة، ج12، ص245»

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


 نهی رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : اَنْ یَدْخُلَ الرَّجُلُ فِی سَوْمِ اَخِیهِ الْمُسْلِمِ.


رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ نهی فرمود: از این ‌كه كسی در معامله برادر مسلمان خود داخل شود.

                                                                      «وسائل الشیعة، ج12، ص338»
 

پنج شنبه 14 دی 1391  3:34 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی

دِرْهَمُ رِبا أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه مِنْ سَبْعينَ زِنْيَةً بِذاتِ مَحْرَمٍ فى بَيْتِ اللّه الْحَرامِ؛

يك درهم ربا نزد خداوند سنگين تر است از هفتاد بار زنا كردن با محارم در خانه خدا.

 

نورالثقلين، ج 1، ص 295، ح 1177

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

إِنَّما حَرَّمَ اللّه عَزَّوَجَلَّ الرِّبا لِئَلاّ يَذْهَبَ الْمَعْروفُ؛

خداى عزوجل ربا را حرام فرمود تا احسان كردن از بين نرود.

وسائل الشيعه، ج 12، ص 425، ح 10

 

 

شنبه 16 دی 1391  11:38 AM
تشکرات از این پست
nikbakht88
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی

آكِلُ الرِّبا لايَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيا حَتّى يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ؛

ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.

بحارالانوار، ج 103، ص 120، ح 30

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

يا عَلىُّ... لاتُصادِقْ آكِلَ الرِّبا فَإِنَّهُ يُبارِزُ اللّه لأَِنَّ اللّه تَعالى قالَ: (فَإِنْ لَمْ تَفْعَلوا فَأْذَنوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّه وَرَسولِهِ)؛

اى على: با رباخوار رفاقت نكن، زيرا او با خداوند به مبارزه برخواسته، چون خداوند متعال مى فرمايد: «اگر دست از رباخوارى برنداشتيد پس به خدا و رسولش اعلان جنگ دهيد».

 

ميراث حديث شيعه، ج 2، ص 46، ح 189

شنبه 16 دی 1391  11:44 AM
تشکرات از این پست
nikbakht88
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی

مَنْ أَكَلَ الرِّبا مَلأََ اللّه عَزَّوَجَلَّ بَطْنَهُ مِنْ نارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ ما أَكَلَ ، وَإِنِ اكْتَسَـبَ مِنْهُ مالاً لايَقْبَلُ اللّه تَعالى مِنْهُ شَيْـئا مِنْ عَمَلِهِ ، وَلَمْ يَزَلْ فى لَعْنَةِ اللّه وَالْمَلائِكَةِ ما كانَ عِنْدَهُ مِنْهُ قيراطٌ (واحِدٌ)؛

هر كس ربا بخورد خداوند عزوجل به اندازه ربايى كه خورده شكمش را از آتش دوزخ پر كند و اگر از طريق ربا مالى به دست آورد، خداى تعالى هيچ عمل او را نپذيرد و تا زمانى كه قيراطى (كمترين مقدار) از مال ربا نزدش باشد، پيوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرين كنند.

ثواب الاعمال، ص 285

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

إِنَّهُ لَو كانَ الرِّبا حَلالاً لَتَرَكَ النّاسُ التِّجاراتِ وَما يَحْتاجونَ إِلَيْهِ فَحَرَّمَ اللّه  الرِّبا لِيَفِرَّ النّاسُ مِنَ الْحَرامِ إلَى الْحَلالِ وَ إِلَى التِّجاراتِ وَ إِلَى الْبَيْعِ وَالشِّراءِ فَيَبْقى ذلِكَ بَيْنَهُمْ فِى الْقَرْضِ؛

براستى، اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و تلاش براى معاش را رها مى كردند. به همين دليل خداوند ربا را حرام كرد تا مردم از حرام به حلال و تجارت و خريد و فروش رو بياورند و به يكديگر قرض بدهند.

من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 567، ح 4937

 
شنبه 16 دی 1391  11:53 AM
تشکرات از این پست
nikbakht88 s4d3gh
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی

اِذا ظَهَرَ الزِّنا وَ الرِّبا فى قَرْيَةٍ فَقَدْ اَحَلّوا بِاَنْفُسِهِمْ عَذابَ اللّه ؛

هرگاه زنا و ربا در جايى آشكار شود، مردم آنجا خود را در عذاب خدا افكنده اند.

نهج الفصاحه، ح 218

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

اِنَّ اَخْوَفَ ما اَخافُ عَلى اُمَّتى مِنْ بَعْدى هذِهِ الْمَكاسِبُ المُحَرَّمَةُ وَ الشَّهْوَةُ الخَفيَّةُ وَ الرِّبا؛

آنچه بيش از هر چيز بر امتم بعد از خود مى ترسم، درآمدهاى حرام، هواپرستى پنهان و رباست.

بحارالانوار، ج 103، ص 54، ح 26

شنبه 16 دی 1391  11:55 AM
تشکرات از این پست
nikbakht88 s4d3gh
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی

 

يَاْتى آكِلُ الرِّبا يَوْمَ القيامَةِ مُخْتَبِلاً يَجُرُّ شَقَّيْهِ، ثُمَّ قَرَاَ: لا يَقومونَ اِلاّ كَما يَقومُ الَّذى يَتَخَبَّطُهُ الشَّيطانُ مِنَ الْمَسِّ؛

رباخوار روز قيامت ديوانه محشور مى شود و بر سر خود مى زند. سپس اين آيه را قرائت فرمودند: (ربا خواران) بپاى نمى خيزند جز مانند آن كس كه شيطان، بواسطه تماس او را آشفته حال مى سازد.

الدرالمنثور، ج 1، ص 364

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

اَلرِّبا وَ اِنْ كَثُرَ فَاِنَّ عاقِبَتَهُ تَصيرُ اِلى قُلٍّ؛

سود ربا گرچه بسيار باشد ولى سرانجام به كمى (و بى بركتى) مى گرايد.

كنزالعمال، ج 4، ص 105، ح 9758

شنبه 16 دی 1391  11:59 AM
تشکرات از این پست
nikbakht88 s4d3gh
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:احادیث اقتـــــــــــــصادی

 

عَنْ عَلىِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ اَخيهِ موسَى بْنِ جَعْفَرٍ عليه السلام قالَ: وَ سَاَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ اَعْطى رَجُلاً مِاَةَ دِرْهَمٍ عَلى اَنْ يُعْطيَهُ خَمْسَةَ دَراهِمَ اَوْ اَقَلَّ اَوْ اَكْثَرَ قالَ: هذَا الرِّبَا الْمَحْضُ؛

على بن جعفر مى گويد: از برادرم امام كاظم عليه السلام در مورد مردى كه صد درهم قرض به ديگرى داد به اين شرط كه پنج درهم يا كمتر يا بيشتر به او بدهد پرسيدم؟ فرمودند: اين عمل رباى محض است.

وسائل الشيعه، ج 13، ص 108، ح 7

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

لَيْسَ بَيْنَ الْوالِدِ وَ وَلَدِهِ رِبا وَ لا بَيْنَ الزَّوْجِ وَ الْمَرأَةِ رِبا؛

بين پدر و فرزند و بين شوهر و همسرش ربا (حرام) نيست.

فقه الرضا، ص 258

شنبه 16 دی 1391  12:05 PM
تشکرات از این پست
nikbakht88 s4d3gh
دسترسی سریع به انجمن ها