0

استانبول ؛شهر امپراطوری ها

 
babak110
babak110
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4259
محل سکونت : ایران عزیز

استانبول ؛شهر امپراطوری ها

استانبول، شهر امپراطوری‌ها

 
استانبول

استانبول، شهر امپراطوری‌ها.
استانبول، شهری دو تکه میان آسیا و اروپا، نمایشی همیشگی‌ از فرهنگ، سنت و تاریخ ترکیه را در کنار زیبایی‌های امروزی‌اش اجرا می‌کند.

قرار گرفتن استانبول بین دو دریای سیاه و دریای مرمره، تابستان‌های شرجی و زمستان‌های پر از برف و بارانی برایش ساخته. بهترین وقت سفر، فصل بهار و اوایل پاییز است که دمای هوا حداکثر ٢٣ درجه می‌شود و رطوبت هم بسیار پایین است.

بعد از وارد شدن به استانبول و از همان داخل فرودگاه آتاتورک شاید اولین چیزی که توجه مسافران را جلب می‌کند، پرچم‌های قرمز ترکیه است که از همه جا آویزان هستند؛ علاقه و تعصب ترک‌ها به ملیت‌ و رهبرشان آتاتورک باعث شده که شهر بزرگ استانبول همیشه در یک جشن ملی به نظر برسد. فرودگاه در بیست‌کیلومتری غرب شهر واقع شده و تا مرکز شهر با تاکسی حدود نیم ساعت فاصله دارد. کرایه‌ی تاکسی نسبتاً گران است و می‌شود همین مسیر را با مترو، اتوبوس یا تراموا هم طی کرد. بستگی به حال و حوصله‌ و انتخاب خودتان دارد. ایستگاه مترو از سالن اصلی فرودگاه ده دقیقه‌ای پیاده‌روی دارد ولی بسیار راحت و ارزان است، به شرطی که شما از آن آدم‌هایی نباشید که همه چیز را توی چمدان با خودشان این طرف و آن طرف می‌برند.

برای اقامت در استانبول، اگر خیلی اهل گشت و گذار هستید و ترجیح می‌دهید از جاهای دیدنی دور نباشید، بهتر است که در یکی از دو محله‌ی تقسیم یا سلطان‌احمد هتل بگیرید. تقسیم اصلی‌ترین بخش جدید استانبول در قسمت اروپایی و سلطان‌احمد مرکز بخش قدیمی در همین قسمت است. هر دوی این‌ها به مراکز خرید و دیدنی‌های تاریخی نزدیک هستند و هتل‌هایی با سرویس‌های متنوع و قیمت‌های متوسط دارند؛ ولی برای یک هتل لوکس‌تر با چشم‌اندازی به دریای مرمره، باید در بخش غربی و اطراف فرودگاه جستجو کنید.

محبوب‌ترین جذابیت استانبول برای مسافران، کاخ‌ها، مسجدها، کلیساها و قصرهایی است که قدمت آن‌ها به امپراطوری رومی‌ها، بیزانس و دوره‌ی عثمانی‌ها می‌رسد. یکی از مشهورترین آن‌ها مسجد سلطان احمد در همین محله‌ی سلطان‌ احمد است با معماری زیبا و شش مناره‌ی آبی که به مسجد آبی معروف شده. روبه‌روی مسجد سلطان‌احمد، موزه‌ی تماشایی ایا صوفیه قرار گرفته که سرسرای وسیعش، دنیایی از فرهنگ و هنر اسلامی ترکیه را در خودش دارد. در بالای منطقه‌ی سلطان‌احمد و نزدیک به شاخ‌طلایی، مدخلی که بخش قدیمی و جدید استانبول را از هم جدا می‌کند، کاخ توپ‌کاپی است که نزدیک به چهارصد سال مرکز سلاطین عثمانی بوده و امروز کلکسیونی از چینی‌ها، جواهرات، لباس‌ها و تخت‌های طلاکوب عثمانی را به نمایش می‌گذارد و چشم‌انداز زیبایی نیز به تنگه‌ی بسفر دارد؛ تنگه‌ی بسفر همان تنگه‌ای است که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل می‌کند و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده. کاخ دولما باغچه نیز در ساحل تنگه‌ی بسفر قرار گرفته؛ دولما باغچه به چلچراغ خیلی بزرگش مشهور است، تمام ساعت‌های این کاخ روی نه و پنج دقیقه، ساعتی که آتاتورک در تاریخ ١٠ نوامبر ١٩٣٨ در دولما باغچه از دنیا رفت، ثابت مانده‌اند.

استانبول یکی از شهرهایی است که تقریباً تمام وسایل نقلیه‌ی عمومی را دارد: تاکسی‌های شخصی، تاکسی‌های اشتراکی یا همان دولموش‌ها، تراموا، اتوبوس و مینی‌بوس، مترو و حتی قایق برای عبور و مرور بین بخش آسیایی و اروپایی. ولی یکی از جاهایی که به تاکسی نیازی نیست و پیاده‌روی خوش می‌گذرد، خیابان معروف استقلال در استانبول است؛ خیابانی طولانی که از میدان تقسیم شروع می‌شود و ورود ماشین به آن ممنوع است و تنها یک تراموای قدیمی اجازه دارد طول خیابان را طی کند. دو طرف خیابان سنگ‌فرش استقلال مملو از فروشگاه‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ است و گروه‌های موسیقی در پیاده‌رو برنامه اجرا می‌کنند. اگر دوست داشته باشید، هنرمندانی هستند که با کم‌تر از پنجاه لیر چهره‌ی شما را نقاشی می‌کنند. چرا که نه؟ حداقل یادگاری جالبی است. اگر خریدکردن از فروشگاه‌های این خیابان شما را راضی نمی‌کند، سری به دو مرکز خرید بزرگ کانیون و جواهیر در خیابان بویوکدر بزنید. جواهیر یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در اروپاست و تمام برندهای مطرح دنیا را این‌جا می‌توان پیدا کرد.

یکی از چیزهایی که همه‌جای استانبول، توی هر خیابان و کوچه‌ای وجود دارد، کافه و رستوران است. رستوران‌های محلی با تنوع غذایی خیلی زیاد، کباب‌سراها، رستوران‌های دریایی و مدیترانه‌ای، پیتزاها و فست‌فودها و رستوران‌های مخصوص گیاه‌خواران، از استانبول یک شهر خوشمزه ساخته‌اند. با این همه رفتن به استانبول بدون خوردن کومپیر و کوفته‌کباب‌های ترکی، لطفی ندارد.

از دریای زیبای مرمره، تنها به آب‌های گرم و ساحل زیبایش اکتفا نکنید؛ اتفاقات زیباتری این‌جا می‌افتد: دریای مرمره دارای نه جزیره‌ی کوچک و دیدنی است که به آن‌ها شبه‌جزایر آدولار می‌گویند. هر روز کشتی‌هایی به این جزیره‌ها رفت و آمد می‌کنند، بلیط رفت و برگشت کم‌تر از بیست‌هزارتومان است و بین یک ساعت تا یک ساعت‌ونیم زمان می‌برد. بزرگ‌ترین جزیره، بیوک‌آدا ست که عبور و مرور وسایل نقلیه‌ی موتوری در آن ممنوع است و رفت و آمد با دوچرخه و درشکه انجام می‌شود. فصل گرما، ورزش‌های آبی در جزیره‌ها ممکن است و خوردن یک ناهار در محیط منحصربه‌فردشان حتماً خوش می‌گذرد.

اگر وقت کافی داشتید، دیدن این‌ها را هم در استانبول از دست ندهید:
- رقص رنگ‌ها، نمایشی است از سنت‌های ده ناحیه‌ی کشور ترکیه که هر شب ساعت ٧:٣٠ در مرکز فرهنگی FKM اجرا می‌شود و علاوه بر آشنایی با قسمت‌هایی از فرهنگ ترکیه، به خاطر طراحی زیبای نور و لباس‌ها، تماشایی است.
- بازار صنایع دستی در منطقه‌ی فاتح، بازاری دیدنی از سوغاتی‌های ترکیه و ادویه‌ها و سبزیجات محلی.

زورق

 

سه شنبه 28 آذر 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
babak110
babak110
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4259
محل سکونت : ایران عزیز

پاسخ به:استانبول ؛شهر امپراطوری ها

بهترین وقت سفر به استانبول

 
بهترین وقت سفر

بهترین وقت سفر به استانبول



بهتر است تصویر کلیشه‌ای استانبول به مثابه‌ی داستان‌های هزار و یک شب، آفتابی و در میان نخلستان‌های خرما را فراموش کنید و با حقیقت روبه‌رو بشوید: در استانبول برف و باران هم می‌بارد!
تابستان‌ها معمولاً گرم و آفتابی است. میانگین دما، در روز ٢٧ و در شب ١٨ درجه‌ی سانتی‌گراد است. رطوبت بالا هم به گرمای هوا دامن می‌زند. تابستان، خشک‌ترین فصل سال است؛ اما کم پیش نمی‌آید که رگبارهای تابستانی هم ببارد. هر چند بعدش بلافاصله هوا آفتابی می‌شود. به خاطر پستی و بلندی خیابانها و سیستم فاضلاب ضعیف، بعد از رگبارهای سنگین، در خیابان‌ها آب جمع می‌شود.

زمستان‌های استانبول سرد و مرطوبند. میانگین دمای هوا در شب ٢ درجه‌ی سانتی‌گراد و در روز ٧ درجه‌ی سانتی‌گراد است، اما کم پیش می‌آید که دمای روزهای زمستانی به زیر صفر برسد. رطوبت بالای هوا و وزش بادهای زمستانی، باعث سرمای آزار دهنده‌ای می‌شود. فصل بارش برف، از دسامبر تا اواخر مارس (از اواسط آذر تا اواسط اسفند) است.
وقت دیدن استانبول بد نیست چتری به همراه داشته باشید: تابستان‌های برای جلوگیری از آفتاب تند و باقی فصل‌ها، برای باران. البته اگر نداشته باشید هم مشکلی پیش نمی‌آید: باران که بیاید، چتر فروش‌های دوره‌گرد مثل مور و ملخ می‌ریزند کنار خیابان. این چترها البته جنس خوبی ندارند و می‌ارزد بگردید مغازه‌ای پیدا کنید تا با قیمتی مشابه، جنس بهتری گیرتان بیاید.
بزرگ بودن شهر استانبول و موقعیت جغرافیایی‌اش (استانبول روی تپه و در کنار دریا قرار دارد)، باعث گوناگونی آب و هوای شهر می‌شود. مثلاً پیش می‌آید که در یک ساعت از روز، در ساریر باران سنگین بیاید، در لونت نم‌نم باران بزند و در تقسیم، هوا آفتابی باشد.
دو ماه آخر بهار و دو ماه اول پاییز، بهترین وقت سفر به استانبول است. البته تابستان‌ها که هوای شهر گرم و مرطوب است، برای جذب توریست، انواع جشنواره‌های هنری و کنسرت‌های بزرگ جهانی را در آن‌جا بر پا می‌کنند.

اطلاعات آب و هوایی استانبول
ماه ژانویه فوریه مارس آوریل مه ژوئن ژوییه آگوست سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر میانگین سالیانه
میانگین بیشینه °C ٧ ٨ ١٠ ١٥ ٢٠ ٢٥ ٢٧ ٢٤ ١٩ ١٣ ١٠ ١٨ ٨
میانگین کمینه °C ٢ ٢ ٤ ٨ ١٢ ١٦ ١٨ ١٨ ١٠ ١٢ ٨ ٥ ١٠

 

زورق

 

سه شنبه 28 آذر 1391  8:18 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
babak110
babak110
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4259
محل سکونت : ایران عزیز

پاسخ به:استانبول ؛شهر امپراطوری ها

دیدنی‌ها استانبول

 
دیدنی‌ها

دیدنی‌ها استانبول



کاخ توپ‌کاپی
توپ‌کاپی، نخستین کاخ عثمانی است که بعد از فتح بزرگ امپراتوری، در قرن ١٥ میلادی به دستور محمد دوم ساخته شد. کاخ توپ‌کاپی، در محل تلاقی تنگه‌ی بُسفُر، گلدن هورن و دریای مرمره قرار گرفته است؛ مکانی که بنای شهر استانبول - برای اولین بار در دوران باستان و توسط رئیس مگاریان‌ها، بیاز- در سده‌ی هفتم پیش از میلاد، در آن گذاشته شد. این کاخ، یکی از زیباترین مناظر استانبول را دارد.


مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)
مسجد آبی به دست آقا محمد معمار، معمار معروف ترکی و به دستور سلطان احمد اول، طی ٧ سال ساخته شد. این مسجد، معروف‌ترین مسجد شهر است و در میدان سلطان احمد قرار دارد. این مسجد قرن هفدهمی که نزدیک ایا صوفیه است، به خاطر کاشی‌های آبی رنگ بسیار زیبایی که دیوارهایش را پوشانده، معروف شده است. شش مناره‌ی باریک این مسجد، آن را از دیگر مسجدها متمایز می‌کند.


حمام تاریخی گالاتا سرای
این حمام که در سال ١٧١٥ به عنوان یک حمام کلاسیک عمومی با طرحی از معماری حمام‌های ترکی ساخته شد، در نزدیکی گالاتاسارای و در ناحیه‌ی بی اوغلو قرار گرفته. در سال ١٩٦٥ حمام دوباره بازسازی شد و طی این بازسازی، قسمت زنانه هم به آن اضافه کردند. به دلیل نزدیکی حمام گالاتاسرای به میدان تقسیم، این گرمابه مورد توجه مردم محلی و گردشگران است.


موزه‌ی ایا صوفیه
ایا صوفیه، در ابتدا کلیسایی بود که توسط کنستانتین بزرگ بنا نهاده شد و بعدها در قرن ٦ میلادی، جاستین اول آن را بازسازی کرد. در میانه‌ی قرن ١٥ میلادی با افزودن مناره‌ها، این بنا را به مسجد تبدیل کردند. امروزه ساختمان باشکوه آن با گنبدی بزرگ به ارتفاع ٥٦ متر، به صورت موزه‌ای در آمده است که هنرهای اسلامی و مسیحی و همچنین نمونه‌هایی عالی از موزاییک‌های بیزانسی را به نمایش گذاشته است. این قصر به مدت ١٠٠٠ سال، مایه‌ی افتخار امپراتوری روم شرقی و از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان بوده است.


موزه‌ی باستان‌شناسی
مجموعه‌های موزه‌ی باستان‌شناسی، در قرن ١٩، توسط معمار معروف، والوری و با تلاش‌های ویژه‌ی نقاش معروف ترکی، عثمان حمید بی ساخته شدند. این مجموعه، ١٥٠٠٠ قطعه‌ی باستان‌شناسی از دوران میان‌رودان، آناتولی پیش از یونان، آشوریان، سومریان، اکدیان، بابلیان، مصر باستان و فرهنگ عرب پیش از اسلام را، به نمایش گذاشته است.


پارک امیرگان
پارک امیرگان، پارکی تاریخی است که در امیرگان، در همسایگی تنگه‌ی بسفر و در ناحیه‌ی ساریر استانبول واقع شده. این پارک یکی از بزرگترین پارک‌های عمومی استانبول به شمار می‌رود.
درختان کاج سنگی، کاج ترکی، کاج حلب، کاج آبی، کاج سپید شرقی، کاج دریایی، سرو ژاپنی، صنوبر نروژی، صنوبر آبی، سرو اطلس، سرو هیمالیایی، سرو لبنانی، چنار، درخت زبان گنجشک، فندق، درخت بید بابل، بلوط مجار، صنوبر سپید کولورادو، درخت چهل سکه، سرو سرخ کالیفرنیا، درخت ماموت ساحلی و درخت کافور، از مهم‌ترین درخت‌های موجود در این پارک هستند.

 

سه شنبه 28 آذر 1391  8:31 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
babak110
babak110
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4259
محل سکونت : ایران عزیز

پاسخ به:استانبول ؛شهر امپراطوری ها

چارسوق

چارسوق استانبول




بازار بزرگ
بازار بزرگ، با بیش از ٣١ هزار متر مربع مساحت، ٣٠٠٠ مغازه، ١٧ مهمان‌خانه، ٦١ خیابان، ٤ چشمه،١٠ چاه آب،٢ مسجد، چندین کافه و رستوران، یک مرکز پلیس و ٢٢ دروازه؛ یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ی جهان است. بازار بزرگ، از مراکز مهم توریستی هم به شمار می‌رود و روزانه بین ٢٥٠ تا ٤٠٠ هزار نفر بازدیدکننده دارد. این بازار جز روزهای یکشنبه، از ٩ صبح تا ٧ عصر باز است.


بازار مصری
بازار مصری یا بازار ادویه، درست پشت مسجد ینی جدید، درمنطقه‌ی امینونو و در ورودی گلدن هورن قرار دارد. در نیمه‌ی اول قرن هفدهم، این بازار را معمار معروف ترکیه -کاظم آقا معمار- از چوب ساخت، که طبیعتاً بعدها با مصالح محکم‌تری بازسازی شد.
حکمت اسم بازار را هم احتمالاً می‌توانید به راحتی حدس بزنید: مصری‌ها ادویه‌هایشان را این‌جا می‌فروخته‌اند. امروزه جز ادویه‌جات، سبزی‌های معطر، میوه‌های خشک و آجیل، انواع روغن، شیرینی‌های مختلف، چای و کالاهای دیگر هم این‌جا فروخته می‌شود.
بازار مصری جز روزهای یکشنبه، از ٨:٣٠ صبح تا ٦:٣٠ بعدازظهر باز است.



بازار آراستا
بازار آراستا را در خود ترکیه به نام سیپاهی کارسیسی هم می‌شناسند. اگر بازار بزرگ نبود، شاید این بازار اسم و رسم بیشتری داشت، اما خوب، الان فقط یک بازار سنتی معمولیِ قرن هفدهمی است که تازه در دوره‌ی امپراتوری عثمانی، به جای اصطبل از ساختمانش استفاده می‌کرده‌اند. این بازار هم از طعمه‌ی آتش در امان نماند حتی مدت زیادی تنها ویرانه‌اش باقی مانده بود، تا این که در دهه‌ی ٨٠ میلادی، مغازه‌هایی روی این ویرانه‌ها ساختند و با کرایه‌ی این مغازه‌ها، خرج بازسازی مسجد آبی را دادند.
بازار آستارا، در مرکز قسمت قدیمی شهر ، پشت مسجد آبی و درست مقابل ورودی موزه‌ی موزاییک قرار دارد و هر روز هم باز است.



بازارهای دیگر استانبول
بازارهای کوچک و محلی و مغازه‌های قدیمی زیادی در استانبول پیدا می‌شود؛ مثلاً بازار ماهی کومکاپی و ساریر، بازار گل بی‌اُغلو، بازار غذا و... بازارهای هفتگی زیادی هم نزدیک شهر بر پا می‌شود که بیشتر مشتریانش، مردم محلی‌اند.

علاوه بر این‌ها، استانبول، بازارهای جدید و مدرن زیادی دارد. این بازارها بیشتر در قسمت جدید شهر قرار دارند انواع اجناس مارک‌دار خارجی در آن‌ها پیدا می‌شود. از جمله‌ی این بازارها می‌توان به: آک مرکز، متروسیتی، کانیون، ایستینی پارک، آستوریا، نیسانتاسی سیتی، میدان گالری، کاروسل، ٢١٢ استانبول، ویا پورت، مترو پورت، مایادروم، پروفیلو و پل سنتر اشاره کرد.

زورق

 

سه شنبه 28 آذر 1391  8:35 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
babak110
babak110
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4259
محل سکونت : ایران عزیز

پاسخ به:استانبول ؛شهر امپراطوری ها

رفت ‌و آمد

رفت ‌و آمد در استانبول



سیستم حمل و نقل عمومی استانبول ممکن است توریست‌ها را سردرگم کند؛ نقشه‌های شهری هم کم هستند.
برای استفاده از تراموا، مترو، اتوبوس، قایق و یا هر وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی دیگر، نیاز به ژتون دارید. این ژتون‌های کوچک فلزی ١٠٠٠ تومان قیمت دارند و در باجه‌های بلیت‌فروشی ایستگاه‌های مختلف اتوبوس، ترن و مترو به فروش می‌رسند. قیمت این ژتون‌ها ثابت است.
برای کسانی که بیش‌تر از یکی دو روز در استانبول هستند و می‌خواهند از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنند، خرید بلیت هوشمند ایده‌ی خوبی است. آکبیل، کارت الکترونیکی کوچکی است که در اتوبوس‌ها، ترن‌ها، ترن‌های خارج از شهر، مترو، راه‌آهن محلی و... استفاده می‌شود. از یک آکبیل می‌توان برای چند نفر استفاده کرد.



اتوبوس
دو دسته اتوبوس در استانبول وجود دارد: اتوبوس‌های وابسته به بخش خصوصی و اتوبوس‌های وابسته به اتوبوسرانی شهری آی‌ای‌تی‌تی، که آن‌ها را می‌توانید از رنگشان شناسایی کنید: اتوبوس‌های خصوصی سبز و آبی و زرد هستند و نشانه‌ی الکترونیکی مقصد را ندارند؛ ولی اتوبوس‌های دیگر قرمز، سبز یا آبی هستند. بهتر است در محوطه‌‌های تکسیم و سلطان احمد، از مترو و تراموا استفاده کنید، زیرا در این قسمت‌ها ایستگاه اتوبوس وجود ندارد.


مترو

اولین سیستم حمل و نقل زیرزمینی در استانبول به سده‌ی نوزدهم برمی‌گردد؛ زمانی که قطار کابلی زیرزمینی تونل در ١٨٧٥ از کاراکوی به سمت خیابان استقلال به راه افتاد، تنها ٥٧٣ متر را می‌پیمود.
در دهه‌ی ١٩٩٠ یک خط مدرن تراموا در بخش اروپایی شهر کشیده شد، که در حال حاضر به بخش‌های درونی شهر گسترش پیدا کرده و از طریق یک تونل دریایی به نام مارمارای از پایین بسفر، به بخش آناتولی راه پیدا کرده است. متروی استانبول، شامل دو خط است، که خط شمالی، تقسیم را از راه دیه‌کوی و لونت، به مسلک در استانبول نو پیوند می‌دهد. یک سیستم قطار کابلی نیز، تقسیم را به کاباتاش - جایی که با راه آهن می‌توان به بخش آناتولی رسید- وصل می‌کند.

کاباتاش، تقسیم
اما خط جنوبی که آکسارای را از راه ایستگاه اصلی ساحل به فرودگاه آتاتورک وصل می‌کند، برای توریست‌ها پرفایده‌تر است.
این روزها، بیشتر ایستگاه‌های مترو باجه‌ی بلیت‌فروشی ندارند و ژتون را باید از دستگاه‌های توزیع‌کننده‌ی خودکار ژتون تهیه کرد.

 

تراموا
تراموایی که زیتین‌بورنو را به کاباتاش وصل می‌کند، ١٤ کیلومتر است، ٢٤ ایستگاه دارد که برای رفتن به بسیاری از نقاط توریستی و راه‌آهن‌ها مفید است و مسافت بین ایستگاه اول تا آخر آن، بیش از ٤٢ دقیقه زمان نمی‌برد.
اگر چه ژتون یا آکبیل را می‌شود برای مترو و تراموا به‌کار برد، اما بعد از عوض کردن هر خط، باید دوباره کرایه پرداخت.
تراموایی که از سال ١٩٩٢ با ماشین‌های مدرن و در مسیری استاندارد به کار گرفته شد، سیرکجی را به توپکاپی وصل می‌کند. این خط در مارس ١٩٩٤ از انتهای توپ‌کاپی به زیتین بورنو و از آوریل ١٩٩٦ از سیرکجی به امینونو گسترش پیدا کرد.


قایق

استانبول کشتی‌ها و قایق‌های خصوصی فراوانی دارد که از آن‌ها به عنوان اتوبوس‌های دریایی و برای طی کردن مسیر بخش اروپایی و آسیایی استفاده کنند. با این کشتی‌ها، می‌توانید این مسیر را در ظرف ٢٠ دقیقه و با پرداخت ١٠٠٠ تومان کرایه، طی کنید.
مسیر این کشتی‌ها معین است و به محل اسکله بستگی ندارد. اسکله‌ها، با علامت اسکله‌ی ایکس مشخص شده‌اند. این اتوبوس‌های دریایی، از کشتی‌های معمولی سریع‌تر حرکت می‌کنند.
بعضی از این مسیرها عبارتند از:
از کاراکوی به حیدر پاشا و از حیدر پاشا به کادیکوی، کادیکوی به امینونو، کادیکوی به سبکی تاش.
امی‌نونو به اوسکودار (نزدیک تراموا در امی‌نونوامی‌نونو به کادیکوی (نزدیک به تراموا در امی‌نونو).
چهار مسیر اصلی قایق‌های مسافربری خصوصی هم به این صورت است: از سبکی تاش به اوسکودار و برعکس؛ و از کاباتاش به اوسکودار و برعکس.
قایق‌های مسافربری سریع‌السیری هم هستند که آن‌ها هم چند مسیر دارند، مثلاً از ینی‌کاپی به یالوا که در کمتر از چهار ساعت به مرکز بورسو می‌رسد. تنها ایراد این قایق‌ها، هزینه‌ی بالا و سرعت زیاد است، طوری که نمی‌شود از مناظر به خوبی لذت برد.
هم‌اکنون در استانبول در حال ساخت مترویی از زیر آب هستند که ممکن است در آینده بر استفاده از قایق‌ تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید از سفر کردن با این قایق‌ها لذت ببرید، بهتر است زودتر از استانبول دیدن کنید.


تاکسی
استفاده از تاکسی‌ها، ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه رسیدن به مقصد است. تا اکتبر ٢٠٠٩ کرایه‌ی تاکسی حدود ١٧٠٠ تومان برای هر کیلومتر بود، اما این قیمت به حدود ١٠٠٠ تومان کاهش پیدا کرد. با این حساب، هزینه‌ی تاکسی از میدان تقسیم تا سلطان احمد، حدود ١٠٠٠٠ تومان می‌شود.
بعضی راننده‌تاکسی‌ها ممکن است از روشن کردن تاکسی‌مترشان امتناع کنند و قیمت خودشان را بگویند؛ بهتر است سوار این تاکسی‌ها نشوید، چون معمولاً کرایه را زیادتر از نرخ معمول می‌گویند. برای اطمینان بیشتر، بهتر است به انگلیسی از آن‌ها هزینه‌ی مسیر را بپرسید و بخواهید تاکسی‌مترشان را روشن کنند. تاکسی‌هایی که در ایستگاه اتوبوس می‌ایستند، معمولاً مخصوص توریست‌ها هستند. بهتر است سوار این جور تاکسی‌ها نشوید، چون کرایه‌ی بالایی دارند. بهترین کار این است که از تاکسی‌های در حال حرکت و یا آن‌هایی که در محوطه‌ی ایستگاه تاکسی ایستاده‌اند، استفاده کنید.
بهتر است همیشه هنگام پرداخت پول، حواستان را جمع کنید، گاهی راننده‌ها بقیه‌ی پول را پس نمی‌دهند و گاهی هم اسکناس را پاره کرده و با این بهانه که از اول پاره بوده، دوباره از شما پول می‌خواهند.
به خاطر ترافیک سنگین قسمت قدیمی شهر، بهتر است در آن‌جا از مترو به جای تاکسی استفاده کنید.


تاکسی‌های خطی
این تاکسی‌ها دولموش نامیده می‌شوند و مسیرهای مخصوص خود را دارند. کرایه‌ی این تاکسی‌ها از اتوبوس بیشتر، اما از تاکسی‌های معمولی کمتر بوده و ظرفیت‌شان تا سقف ٨ نفر است. این تاکسی‌ها را از روی علامت دولموش که بر روی سقف‌شان نصب شده می‌توانید بشناسید. دولموش به معنی پر شده است و معنایش این است که این تاکسی‌ها تا پر نشوند، حرکت نمی‌کنند.
بعضی از راه‌های اصلی و مهم برای دولموش‌ها عبارت‌اند از: از تقسیم به رامی‌نونو، از تقسیم به کادیکوی، از تقسیم به بوستان‌جی، از کادیکوی به بوستان‌جی، از شبکیتاش به نیسان‌تاسی.

زورق

 

سه شنبه 28 آذر 1391  8:39 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
babak110
babak110
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4259
محل سکونت : ایران عزیز

پاسخ به:استانبول ؛شهر امپراطوری ها

ازمیر

ازمیر، ترکیه‌ی کوچک.

ازمیر سومین شهر مهم ترکیه محسوب می‌شود و از هر گوشه و کنار این کشور، تکه‌ای را در خودش دارد: شهری باستانی که امروز شکلی توسعه‌یافته و مدرن پیدا کرده و یکی از مراکز مهم تجاری هم به شمار می‌آید.

تابستان‌های ازمیر، با حداکثر ٣٠ درجه دما، گرم و خشک است، ولی شب‌ها باید انتظار نسیم ملایم دریا را داشت. زمستان‌ها باد و باران دارد، اما به ندرت برف می‌بارد، شاید سالی یکی دو بار. با این همه، باغ‌های زیبای زیتون در کرانه‌های دریا، جنگل‌های کاج و صخره‌های زرد و نارنجی در فصل گرم جلوه‌ی دیگری دارد.

مسافرانی که با هواپیما به ازمیر می‌رسند، عموماً وارد فرودگاه اصلی شهر یعنی فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس می‌شوند؛ فرودگاه نزدیک به پانزده کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و در جاده‌ای که به سمت کوش‌آداسی می‌رود، واقع شده و رفت‌وآمد به آن از طریق تاکسی و اتوبوس انجام می‌شود. اتوبوس‌ها طبعاً به‌صرفه‌تر هستند و هر نیم ساعت یک‌ بار از ایستگاه فرودگاه به سمت مرکز ازمیر حرکت می‌کنند. برای گشت و گذار در شهر، علاوه بر تاکسی اختصاصی و اتوبوس، می‌توانید مترو و دولموش‌ها (تاکسی‌های اشتراکی ترکیه) را هم در نظر بگیرید. کرایه‌ی تاکسی‌ها به وسیله‌ی تاکسی‌متر تعیین می‌شود و شب‌ها گران‌تر است.

میدان اصلی شهر، میدان کوناک است که آن را با برج ساعت مشهورش می‌شناسند؛ برج ساعت وسط میدان نزدیک به صد سال پیش ساخته شده و تقریباً سمبل ازمیر است. دور میدان، مسجد کوناک یالی و ورودی اصلی بازار سنتی کمرآلتی قرار گرفته. این بازار سرپوشیده‌ با کوچه‌های باریک، فروشنده‌هایی که اجناس‌شان را بیرون مغازه هم چیده‌اند و فرش‌ها و پارچه‌هایی که جلوی مغازه‌ها آویزان است، دقیقاً اتمسفر یک بازار سنتی را دارد؛ می‌شود چند ساعتی در بازار چرخید و آخر سر توی یکی از کافه‌های خیابان آنافارتالار که دور تا دور بازار را گرفته، کمی استراحت کرد. این خیابان مرکز کافه‌ها و رستوران‌هاست؛ بد نیست توی یکی از همین رستوران‌ها، کومور را که یکی از غذاهای سنتی ترکیه است، امتحان کنید: کومور ساندویچی است شامل پنیر محلی و گوجه که با یک سس مخصوص ترکی، داخل تنور گذاشته می‌شود. رستوران دنیز هم در این خیابان، یکی از بهترین غذاهای دریایی ترکیه را سرو می‌کند.

یکی از دیدنی‌های معروف ازمیر که با مرکز شهر فاصله‌ی کمی دارد، قلعه‌ی قدیمی کادیفکاله است که روی تپه قرار گرفته و منظره‌ای سرسبز از باغ‌های زیتون را در پایین شهر نشان می‌دهد.

آسانسور هم امروز یکی از جاذبه‌های ازمیر است. آسانسور با ساختمان آجری‌رنگش، حدوداً صد سال پیش توسط یک تاجر یهودی ساخته شده و امروز کارش رساندن توریست‌ها به بالای تپه است. ازمیر از آن بالا، چشم‌انداز زیبایی دارد، ولی البته این منظره به پای دیدن شهر از داخل تله‌کابین نمی‌رسد. تله‌فریک همان تله‌کابین ازمیر است که با ارتفاعی بیشتر از چهارصد متر، از روی دریا هم می‌گذرد. دریای آبی اژه با نخل‌های لاغر ساحلش، نه تنها از بالا تماشایی است، بلکه می‌تواند جای مناسبی برای شنا کردن و آفتاب‌گرفتن در فصل بهار و تابستان باشد. سواحل عمومی ازمیر زیاد است ولی مشهورترین‌هایشان چشمه و فوجادیکیلی هستند که سرویس‌های ثابتی از مرکز شهر به هر کدام وجود دارد و انواع بازی‌های آبی در این سواحل انجام می‌گیرد. اصلی‌ترین خیابان ازمیر، خیابان آتاتورک، به موازات ساحل کشیده شده و بین اهالی محلی به اسم کوردون شناخته می‌شود؛ پیاده‌روی در امتداد خیابان کوردون یکی از تفریحات جوان‌های ازمیری است. انتهای این خیابان، مرکز خرید کوناک پیر با یک سینما و مجموعه‌ای از برندهای معروف واقع شده. ولی اگر خریدکردن از این‌جا شما را راضی نمی‌کند، سری هم به مرکز خرید بزرگ فروم در منطقه‌ی بورنوا بزنید.

بیشتر هتل‌های ازمیر در اواسط بلوار آتاتورک یا حوالی خیابان آنافارتالار قرار گرفته‌اند و رفت و آمد از آن‌ها به بقیه‌ی جاهای شهر کار راحتی است. کیفیت و نوع امکانات هتل‌ها، بستگی به تعداد ستاره‌هایشان دارد که قیمت‌شان را هم بالا و پایین می‌کند. در کل بهتر است هتلی را انتخاب کنید که مناسب با مدل تفریحات شما در تعطیلات باشد. پول اضافه پرداخت‌کردن برای امکاناتی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، کار بیهوده‌ای است؛ از طرفی اگر شب را جای نامطبوعی استراحت کنید، مسافرت را به خودتان تلخ کرده‌اید، حتی وقتی که در طول روز خیلی ولخرجی و خوش‌گذرانی کرده باشید.

اگر وقت داشتید، دیدن این‌ها را هم در ازمیر از دست ندهید:
- پارک فرهنگ: پارکی بسیار بزرگ بین دو منطقه‌ی آلساناک و باسمانه است که یک موزه‌ی تاریخ و هنر هم در آن واقع شده و کلکسیون جالبی از سبک زندگی ترک‌ها در گذشته دارد. از اواسط ژوئن تا اواسط جولای در این مجموعه، فستیوال بین‌المللی موسیقی ازمیر برپاست.
- خیابان آلساناک مرکز قهوه‌خانه‌های سنتی است. شاید قلیان را در کنار چای و باقلواهای شیرین ترکی دوست داشته باشید.

 

زورق

 

سه شنبه 28 آذر 1391  8:44 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
دسترسی سریع به انجمن ها