0

احاديث قدسی، بدون هيچ واسطه‌ای از خداوند به پيامبر(ص)

 
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

احاديث قدسی، بدون هيچ واسطه‌ای از خداوند به پيامبر(ص)

حجت‌الاسلام حسينی:
احاديث قدسی، بدون هيچ واسطه‌ای از خداوند به پيامبر(ص) رسيده است

گروه انديشه: قرآن، تورات، انجيل بسياری از روايات، احاديث و آيات از طرف خداوند به‌وسيله جبرئيل نازل و سپس به پيامبران ابلاغ شده است اما برخی از احاديث مستقيم و بدون هيچ واسطه‌ای از خداوند به پيامبر(ص) رسيده كه به آنها احاديث قدسی گفته می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه همدان، حجت‌الاسلام سيدآقا حسينی، رئيس بنياد نهج‌البلاغه استان همدان‌ شنبه، 25 آذر‌ماه در ادامه سلسله كارگاه‌های نهج‌البلاغه توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان گفت: قرآن، تورات، انجيل بسياری از روايات، احاديث و آيات از طرف خداوند به‌وسيله جبرئيل نازل و سپس به پيامبران ابلاغ شده است اما برخی از احاديث مستقيم و بدون هيچ واسطه‌ای از خداوند به پيامبر(ص) رسيده كه به آنها احاديث قدسی گفته می‌شود.

وی افزود: قرآن، احاديث، روايات و احاديث قدسی، اظهار‌نظر انديشمندان موافق و مخالف و همچنين عقل از بهترين راه‌های درك درست حقايق دين و اسلام است.

حجت‌الاسلام حسينی تصريح كرد: تفاوت احاديث قدسی با ساير روايات و احاديث در اين است كه احاديث قدسی حاوی بسياری از اسرار دين و خلقت است كه برای فهميدن آن نياز به داشتن اطلاعات كافی و درك بالايی از دين است و برای همه قابل تصور و تفسير نيست.

رئيس بنياد نهج‌البلاغه استان همدان اضافه كرد: در خصوص رجعت و يا حكومت امام عصر(عج) تصور عموم بر اين است كه با ايجاد حكومت امام مهدی(ع) جهان پايان می‌يابد در حالی‌كه با مراجعه به احاديث قدسی متوجه می‌شویم كه اين تصور اشتباه است و پس از حكومت امام عصر(عج) حكومت به امام علی(ع) و امام حسين(ع) و يارانش سپرده می‌شود.

اين استاد دانشگاه بيان كرد: در قرآن‌، هستی به دو قوس نزول و صعود تشبيه شده كه صفاتی چون جمال و رحمان مربوط به قوس نزولی و صفاتی چون جلال و رحيم مربوط به قوس صعودی است در سوره حمد به مواردی كه مربوط به قوس نزولی‌ست اشاره می‌شود.

حجت‌الاسلام حسينی در ادامه گفت: قوس نزولی با خلقت آغاز شده البته خلقت نه به‌معنای تولد جسمانی بلكه به‌معنای آنكه خداوند تمام موجودات را خلق كرده است، حتی كسانی‌كه از نظر جسمانی هنوز متولد نشده‌اند كه اين مرحله آغازين قوس نزولی است.

وی افزود: در قوسين نزولی و صعودی زمان معنا و مفهومی ندارد، در اين جهان مادی‌ست كه زمان و مكان معنا پيدا می‌كند و برای هركس ممكن است 50 تا 80 سال سپری شود و آنگاه پس از مرگ وارد قوس صعودی می‌شود، همه انسان‌ها در قوس نزولی به‌دليل آنكه گناهی مرتكب نشده‌اند شكلی يكسان دارند، خداوند از انسانها قبل از ورود به جهان مادی و تولد جسمانی پيمان گرفته كه به راه كج نروند و گناه نكنند.

وی خاطرنشان كرد: زمانی‌كه به آخرين مرحله قوس نزولی می‌رسيم تولد با ورود به عالم ماده آغاز می‌شود. انسانها‌يی كه بر پيمان خود با خداوند هستند افرادی با‌ايمانند و كسانی‌كه اين عهد خود را می‌شكنند گمراهان و گناه‌كارانند، در اين جهان رفتار و اعمال هر فرد تا ابد بنامش باقی می‌ماند كه منشأ خير يا شر می‌شود و در حركت بعدی يا قوس صعودی منعكس می‌شود.

حجت‌الاسلام حسينی اظهار كرد: اعمال هر كس صورتی در اين قوس می‌سازد كه از مرگ آغاز و تا رسيدن به خدا ادامه می‌يابد و اين صورت با او می‌ماند. ملاصدرا در حركت جوهری اين مباحث را تشريح كرده است كه برای فهم بهتر علاقه‌مندان می‌توانند كتاب‌های اين فيلسوف بزرگ را مطالعه كنند‌.

رئيس بنياد نهج‌البلاغه استان همدان گفت: در رازهای خلقت آنچه بسيار اهميت دارد از نزول تا صعود حضور امام علی(ع) و تأثير و اهميت او از ابتدای خلقت تا پايان آن است. در بررسی احاديث قدسی به اين مهم پی می‌بریم. امامی كه تولدش از كعبه مركز كائنات آغاز و به مسجد خانه خدا با شهادت ختم می‌شود.

وی عنوان كرد: ابن ابی‌الحديد از علمای بزرگ اهل سنت 8 جلد كتاب تفسير نهج‌البلاغه نوشته است، يا جرج جرداق يك انديشمند مسيحی كه در مورد شخصيت امام علی(ع) كتاب‌هايی نوشته و يا فردی مثل گاندی كه از امام علی(ع) ياد كرده است كه در كتاب گاندی و مسلمانان نوشته لعل نهرو به آن اشاره شده است.

حجت‌الاسلام حسينی تصريح كرد: آنتوان بارا يك كشيش مسيحی انديشمند است كه كتابی را اخيراً در مقايسه انديشه‌های امام حسين(ع) و حضرت عيسی‌(ع) نوشته اين كتاب توسط دوتن از اساتيد هيئت علمی دانشگاه بوعلی دكتر هزاوه‌ای و ميرزايی ترجمه شده است تمامی اينها از عظمت امام علی(ع) ياد می‌كنند‌. و اين جای تأسف است كه يك دانشمند مسيحی اروپايی كه اكنون در ايران مقيم است پس از 162 بار مطالعه نهج البلاغه شهادتين می‌گويد و مسلمان می‌شود‌. ولی مسلمان شيعه ما در اين كشور ممكن است برای يكبار هم‌ اين كتاب را به‌طور كامل نخوانده باشد.

وی در پايان گفت: جای تأسف است كه يك دانشمند مسيحی پس از 162 بار مطالعه نهج‌البلاغه شهادتين می‌گويد و مسلمان می‌شود، ولی مسلمان شيعه ما در اين كشور ممكن است برای يكبار هم‌ اين كتاب را به‌طور كامل نخوانده باشد.

 

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

یک شنبه 26 آذر 1391  12:55 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها