با حدود 60 میلیون تومان MG بخریم یا مزدا3 ؟
رقابت در بازار خودرو، دیگر بین برندهای معروف دنیا نیست و خودروهای چینی نیز در حال حاضر حرفهای زیادی برای گفتن دارند. هر چند که در برخی از مقاطع، شرکتهای چینیها با استفاده از تکنولوژی برندهای معروف دنیا و قرار دادن محصولات خود تحتلیسانس برندهای معروف سعی در فروش بیشتر محصولات خود دارند. این بار نیز با یک برند معتبر انگلیسی همکاری داشته و در بازار ایران پا در کفش ژاپنیها کردهاند.در کلاس C، خودروهای سواری در بازار ایران مزدا3 جزء بهترین انتخابها به حساب میآید، خودرویی که به کم مصرف بودن و کم استهلاک بودن مشهور است و طرفداران زیادی دارد. از سوی دیگر خودروی MG وارد بازار ایران شده است. این خودرو را میتوان گرانترین محصول چینی در خودروهای سواری در بازار ایران دانست خودرویی که بیشتر مانور آن به موتور توربو و امکانات زیادش خلاصه میشود اما به راستی این خودرو توانایی رقابت با یکی از محبوبترین خودروهای ژاپنی در ایران را دارد یا خیر؟ سوالی است که در پایان این گزارش به پاسخ آن میرسیم.
MG6
MG با مدل 550 توسط شرکت مدیاموتورز راهی بازار ایران شد، خودرویی که نتوانست به رغم قیمت مناسبی که دارد در بازار ایران موفق باشد چرا که خدمات پس از فروش این شرکت در سطح قابل قبولی نبود. این خودرو با موتور 1.8 توربو راهی بازار شد و امکانات بسیار زیادی را نسبت به رقبایش ارائه میداد اما به هر حال شمارش معکوس برای این خودروی چینی- انگلیسی آغاز میشد که خودروی MG6 با چهرهای اسپرتتر و با استفاده از همان پیشرانه مدل 550 راهی بازار شد. خودرویی زیبا با چهرهای اسپرت و تهاجمی که میتوانست همه چیز را به حالت اول برگرداند این اتفاق افتاد و نمایشگاههای اتومبیل این خودروی چینی را در خود میدیدند و این بار برخلاف گذشته به رغم داشتن قیمتی بالاتر توانست به موفقیتی نسبی برسد اما MG یک شرکت انگلیسی بوده که در سال 1924 تاسیس شد.
شرکت MG با تولید خودروهای دو نفره اسپرت خود به شهرت زیادی رسید هر چند که بعدها دست به تولید خودروهای سدان نیز زد. این خودروساز بعد از ورشکستگی نامهای زیادی به خود گرفت و سهام آن بین شرکتهای بسیاری از جمله ROVER و BMW دست به دست شد و سرانجام این شرکت به SAIG موتور چین رسید. این شرکت نیز به واسطه نام پرآوازه MG و تکنولوژی بالای محصولات آن دست به تولید خودرویی همچون MG550 زد. خودرویی که در سال 2008 معرفی شد و میتوان از چهره آن دریافت که تفاوت زیادی با دیگر محصولات چینی دارد.
MG در هنگام ورود به بازار با قیمتی در حدود 33 میلیون تومان عرضه میشد و رقیبی جدی برای مزدا3 به حساب میآمد اما با عرضه MG6 به بازار ایران قیمت این خودروها نیز گران شد و در حال حاضر MG6 در حدود 58 میلیون تومان قیمت دارد.
MG6 همانند نمونه550 از یک پیشرانه 8/1 لیتری توربو سود میبرد که توانایی تولید 160 اسببخار قدرت را دارد. گشتاور تولیدی این موتور به 215 نیوتنمتر میرسد و میتواند این خودروی 1450 کیلوگرمی را در مدت زمان 8/9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند که نسبت به نمونه 550 حدود دو ثانیه بهتر شده و تا 205 کیلومتر بر ساعت نیز میتواند سرعت بگیرد.
MG6 از گیربکس پنج سرعته تیپترونیک بهره میبرد که مجهز به پدالهای تعویضدنده در پشت فرمان نیز هست. مصرف سوخت این خودرو در جاده حدود 4/8 لیتر، در شهر حدود 11 لیتر و در سیکل ترکیبی نیز 9 لیتر در 100 کیلومتر بنزین میسوزاند که باک 70 لیتری این خودرو به خوبی پاسخگوی مقدار مصرف سوخت این چینی زیبا خواهد بود.
MG6 طبق اطلاعات موجود خودروی خوبی است، خودرویی که از موتور پرقدرت و کم مصرف همچنین طراحی خوب و امکانات زیاد بهره میبرد که همه این داشتهها میتواند یک خودرو را موفق سازد و یا فروش آن را در بازار تضمین کند اما خدمات پس از فروش ضعیف و کمبود قطعات عواملی هستند که میتوانند یک خودرو را در بازار به مرز نابودی بکشانند. به هر حال یکی از ضعفهای بزرگ MG6 را میتوان در گیربکس آن دانست. ضعفی که در گیربکس نمونه 550 نیز وجود دارد البته نمیتوان از بهینهشدن این گیربکس و عملکرد بهتر آن از نمونه 550 به راحتی گذشت.
تاخیر در تعویضدندهها یکی از بزرگترین مشکلات MG6 است. این تاخیر حتی در حالت دستی بیشتر هم میشود به گونهای که گیربکس بعد از تعویضدنده با تاخیر بسیار زیاد اقدام به تعویض دنده میکند از اینرو شتابگیری آن مناسب نیست. به همین دلیل نمیتوان از اهرمهای تعویضدنده در پشت فرمان لذت برد. این تاخیر موجب میشود که نتوان از پیشرانه توربوی MG6 عملکرد واقعی آن را طلب کرد. اما در این خودرو سعی شده تا ایرادات نمونه 550 برطرف شود که تا حدی نیز این اتفاق افتاده است.
مزدا 3
خودرویی نامآشنا در بازار ایران که یکی از پر فروشترین محصولات شرکت بهمن توانسته برای رقبای کرهایاش همانند یک ناقوس مرگ باشد چرا که در این خودرو به خصوص در نسل جدید همه چیز مهیای لذت بردن از رانندگی است. خودرویی اسپرت با امکانات زیاد و البته اقتصادی که برای مردم اهمیت ویژهای دارد.
مزدا3 از موتوری ضعیفتر نسبت به رقیب چینیاش برخوردار است که میتواند این مقایسه را برای ژاپنیها و این خودروی پرطرفدار سخت کند اما باید دید که چینیها چقدر قدرت دارند. مزدا3 همانند نسل قبل خود، از موتوری با حجم 2000 سیسی و توان 147 اسببخار بهره میبرد. موتوری که قادر است 187 نیوتنمتر گشتاور تولید کند وظیفه انتقال نیرو در این خودرو به عهده گیربکس پنج سرعته تیپترونیک است که عملکرد خوبی دارد به نحوی که کمترین تاخیر را در تعویضدندهها داشته و همین امر موجب شده تا مزدا3 بتواند در مدت زمان 9.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد و تا 210 کیلومتر نیز سرعت بگیرد. مزدا3 خودرویی کم مصرف است که در سیکل ترکیبی 8.4 لیتر در 100 کیلومتر بنزین میسوزاند.
مزدا3 از هندلینگی مثالزدنی برخوردار است. یکی از نقاط ضعف بزرگی که در این خودرو به خصوص در نسل قبل حس میشد ارتفاع کم این خودرو نسبت به سطح زمین است که موجب میشود تا قسمت زیر این خودرو با سرعت گیرها برخورد کند البته این مشکل تا حد زیادی در نسل جدید برطرف شد. مزدا3 در نسل جدید در دو مدل هاچبک و سدان راهی بازار میشود که نمونه هاچبک آن طرفداران خاص خود را دارد. این خودرو در زمینه امکانات نیز پیشرفت زیادی نسبت به گذشته کرده است. مزدا3 از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار بوده و در این زمینه از MG6 موفقتر است.
امکانات MG6
MG6 در زمینه امکانات ایمنی نسبت به مدل 550 ارتقاء یافته است به نحوی که دارای شش عدد ایربگ بوده و از ترمز جلو و عقب دیسکی با DSC، CBC، SCS2,VSC,MSR,ITPMS، EBA، EBD و ABS بهره میبرد و بالاترین سطح ایمنی را ارائه میدهد. همچنین قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، استارت دکمهای، فرمان مجهز به سنسور سرعت که تلسکوپی بوده و در چهار جهت قابل تنظیم است. دکمههای چند کاره روی فرمان، تهویه مطبوع با کنترل دوگانه درجه حرارت، سیستم صوتی حرفهای با قابلیت پخش SD Card، DVD، CD، MP3، USB با سیستم Hifi و هشت بلندگو، GPS و بلوتوث، صندلی برقی راننده و سرنشین جلویی، صندلیهای تاشوی ردیف عقب، تنظیم برقی آینهها با گرمکن، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، سانروف، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغها، مهشکن جلو و عقب، سنسور پارک، کروزکنترل، سنسور باران، دوربین دید عقب و نشانگر باد تایر از دیگر امکانات این خودرو است.
امکانات مزدا3
مزدا3 در نسل جدید امکانات بیشتری را نسبت به گذشته ارائه میدهد امکاناتی همچون شش عدد ایربگ، ترمزABS,EBD,EBA,DSC، قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم قفل دوبله، ایموبلایزر، سیستم باز و بسته شدن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید، فرمان قابل تظیم در چهار جهت، دکمههای چندکاره روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، رادیوCD,MP3,AUX با شش بلندگو، گرمکن صندلی، تودوزی چرمی پشتسریهای حساس برای سرنشینان جلو، تنظیم برقی آینهها با گرمکن، آینه تاشوی برقی، چرخش اتوماتیک چراغها در پیچها، مهشکن جلو و عقب، کروز کنترل، مهشکن جلو عقب، برف پاکن اتوماتیک با سنسور باران، قفل نهایی، روشن شدن چراغها به صورت اتوماتیک، و شیشهشور چراغهای جلو بهره میبرد.
نگاه کلی
اگر بخواهیم این دو خودرو را در بازار در کنار یکدیگر قرار دهیم خواهیم دید که MG6 در زمینه امکانات میتواند به راحتی مزدا را مغلوب کند چرا که چینیها در زمینه امکانات حرفهای زیادی برای گفتن دارند اما MG6 به رغم داشتن موتوری 1.8 لیتری که دارای توربو شارژر بوده و 160 اسببخار قدرت تولید میکند نمیتواند در شتاب صفر تا 100 از پس مزدا3 برآید که این موضوع به خوبی تکنولوژی ژاپن را به رخ چینیها میکشد. از سوی دیگر عملکرد پدالهای پشت فرمان مزدا3 نیز بهتر ازMG بوده و هندلینگ بالای مزدا را نیز نمیتوان نادیده گرفت.
در زمینه دوام و کیفیت نیز مزدا حرفهای بیشتری برای گفتن دارد به خصوص اینکه خودرویی کاملاً اقتصادی بوده و کمترین خرابی در قطعات آن دیده میشود اما اگر بخواهیم بین این دو خودرو با همه داشتههایشان یکی را انتخاب کنیم کمی دچار تردید خواهیم شد چرا که هر دو خودرو قابلیتهای خاص خود را دارند اما خدمات پس از فروش مناسب از سوی گروه بهمن و همچنین فراوانی قطعات مزدا نسبت به MG نیز خود میتواند عامل تاثیرگذاری بر روی انتخاب یک خودرو باشد. این در حالی است که در بازار دست دومها نیز با MG به مشکلات زیادی بر میخورید چرا که افت قیمت این خودرو در بازار زیاد بوده و همچنین تقاضا برای خرید این خودرو نیز کم است موضوعی که در مزدا کاملاً برعکس بوده و مزدا در بازار در کمترین زمان و با کمترین افت قیمت خرید و فروش میشود. مزدا 3 هماکنون در بازار حدود 62 میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که MG6 با قیمتی در حدود 58 میلیون تومان به فروش میرسد.
سه شنبه 21 آذر 1391 5:21 PM
تشکرات از این پست