این که در نگاه اول با دیدن این کانسپت یا طرح مفهومی به یاد برادر کوچکترش بیفتید و آن را با سری 3 اشتباه بگیرید، نکته ای نیست که بخواهید خود را به خاطرش سرزنش کنید. به هر حال همه عضو یک خانواده اند و به هم شبیه. شباهتی که چندان به مذاق بعضی منتقدان خوش نمی آید و بعضی اوقات آن را افراط گونه خطاب می کنند و فاقد هیجان. اما از سوی دیگر موافقان هم طرفدار هویت هستند و طراحی با اصالت.
فارغ از همه این حرف ها تصویر بالا نشان دهنده یک شروع جدید، از یک کلاس جدید با ابعادی متفاوت است. انگار شرکت "ب ام و" با نشان دادن این تصاویر، ما را به جشن تولد یک اتاق دیگر از محصولات خود دعوت می کند.
با وجود شایعات و تصاویر احتمالی که از چند ماه پیش در اینترنت پخش شدند، چند وقتی بود که در انتظار اخبار دقیقتری از سری 4 بودیم. البته این که BMW سعی دارد آرام آرام با عرضه اتاق های جدید، طیف وسیع تری از محصولات خود را روانه بازار کند، نکته ای است که در این چند سال برای علاقهمندان مشهود بوده است.
حتی برخی عرضه مجدد سری 8 ب ام و که پیش از این در دههی 90 شاهد حضورش در بازار بودهایم را نیز چندان دور از ذهن نمی دانند. و یکی از دلایل عرضه سری 4 در آینده هم می تواند امکان انتخاب در بین گزینههای متعددتر برای خریداران و علاقه مندان به این کمپانی باواریایی باشد.
ابعاد
با دیدن عدد 4 در کنار لغت سری، اکثر ما می توانیم حدس بزنیم که این اتاق قرار است از نظر ابعادی در بین سریهای 3 و 5 قرار بگیرد. اما اگر بخواهیم قدری دقیقتر در خصوص اندازهها صحبت کنیم، باید گفت سری 4 کوپه در طول 50 میلیمتر بلندتر و در پهنا 44 میلیمتر عریضتر از سری 3 کوپه کنونی است. از نظر ارتفاع هم نسبت به برادرش 16 میلیمتر کوتاهتر طراحی شده.
طراحی خارجی
بدون اغراق می توان طراحی سری 4 کوپه را هیجان انگیز و لوکس دانست. آنقدر که چشمان نویسنده سایت BMWBlog یک هاله مجذوب کننده که آن را احاطه کرده، در اطراف آن می بیند. کلاس جدید BMW با همان شخصیت اسپرت همیشگی طراحی شده. خطوط افقی در کنار طراحی زوایای چراغ عقب توجه بیننده را بیشتر به گلگیرهای عضلانیاش جذب می کند و طراحی شیشه عقب ظاهری قویتر را برایش به ارمغان آورده است.
بر خلاف چراغ های جلو که بسیار به BMW سری 3 جدید شبیه است، چراغ های L-شکل عقب با نورپردازی متفاوت ظاهری کاملا جذاب به عقب خودرو بخشیده و در هماهنگی کامل با طراحی خطوط کناری خودرو است. خطوط شانه هم تداعی کننده هیبتی استوارتر برای سری 4 است.
نویسنده سایت BMWBlog همچنین معتقد است که: "استفاده از خطوط منحنی در این محصول به قله زیبایی خود رسیدهاند و این موجب دستیابی هر چه بیشتر BMW به تکامل در طراحی است."
طراحی داخلی
تا این جای کار به جز تعریف و تمجید از طراحی داخلی خودرو در مقاله های منتشر شده، نکته دیگری بازتاب پیدا نکرده. البته داخل خودرو با استفاده از مواد با کیفتی مثل چرم و سقفی از جنس جیر و همچنین استفاده از چوب مرغوب درخت فندق در نظر اول بسیاری را شیفته خود می کند. همچنین استفاده از فلز مایع نیز نکته ای است جالب توجه.
در کل می توان طراحی مدرن و استفاده از مواد با کیفیت و متفاوت را در کنار هم، ویژگی بارز طراحی داخلی آن دانست که موجب فراهم آمدن محیطی متفاوت و لوکس برای این خودرو شده.
در سال 2010 نیز BMW ما را با یک طرح مفهومی آشنا ساخت که بعد از آن سری 6 جدید و همچنین سری 6 گرن کوپه با طراحی نادر فقیه زاده بر اساس آن معرفی شدند. و حالا این طور که پیداست داستان سری 4 هم قرار است این گونه بیان شود. البته امیدواریم که آخر این روایت مثل اکثر زمان ها ملال آور نباشد و این چنین نشود که محصول نهایی بر خلاف مدل مفهومی خود بسیاری از خصوصیات شگفت انگیزش را در استدیوی طراحی جا بگذارد و با طرحی محافظه کارانه و کسل کننده پا به بازار بگذارد.