دعواهای کمپانیهای رایانهای این بار از خارج از آمریکا دامنگیر یاهو شد. یک کمپانی مکزیکی تلاش دارد با تیغ زدن یاهو هم به شهرت و هم (اگر شد) به نون و نوایی برسد!
جریمه کردن یک کمپانی به اعتبار آن ضربه شدیدی میزند؛ مثل این که در جمع، به یک نفر مشت بزنید. با این اوصاف، یک دادگاه مکزیکی به نظر میرسد یاهو را با کیسه بکس اشتباه گرفته است! بنا به دستور دادگاه، به خاطر تجاوز یاهو از مفاد قرارداد و زیان مالی کمپانی مقابل به خاطر استفاده یاهو از خدمات فهرست صفحه مشاغل، این غول اینترنتی باید مبلغ 2/7 میلیارد دلار جریمه پرداخت کند.
سرویس فهرست صفحه مشاغل (yellow pages) ظاهراً توسط کمپانیهای Worldwide Directories و Ideas Interactivas ارائه میشده است. بنا به مقالهای که در سال 2003 به چاپ رسیده است، دخالت یاهو در این خدمات به همان سال 2003 و همکاری این کمپانی با کمپانی Paginas Utiles برمیگردد. برای کمپانیای که «ماریسا میر» عضو سابق گوگل، از اوایل امسال میخواست آن را متحول کند، این خبر یعنی مشهور شدن در تمام جهان!
یاهو که غافلگیر شده است (تصویر بالا)، دیگر از آبروی خود گذشته و فقط تلاش میکند دستکم از پرداخت مبلغ سرسامآوری که دادگاه تعیین کرده معاف شود.
یاهو هم طبیعتاً وحشت کرده و «معتقد است ادعاهای شاکی بیاساس هستند، و با همه توان حق خود را پیگیری خواهد کرد.» 2/7 میلیارد دلار برای تیغ زدن یک کمپانی، مبلغی بسیار نجومی است؛ بیشتر از مبلغی که اپل در نهایت توانست از سامسونگ بگیرد. به گفته ویکیپدیا، درآمد یاهو در سال 2011 معادل 4/98 میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین جریمهای که دادگاه تعیین کرده بیش از نیمی از درآمد کل سال گذشته یاهو است.
سایت خبری «بیزنس اینسایدر» هم اطلاعات مفیدی را در اینباره ارائه داده است: «کارلوس بازان-کانابال» ادعا کرده که کمپانی Paginas Utilas وضعیت اقتصادی شعبه یاهو در مکزیک را در پروفایل LinkedIn خود را از این رو به آن رو کرده است. «بازان-کانابال» یکی از مدیران اجرایی سابق یاهو است که میخواست در کمپانی Worldwide Directories مشغول به کار شود؛ همان کمپانیای که ظاهراً اکنون با یاهو درگیر شده است. به هر حال آنچه مسلم است این که در دیدار بعدی سهامداران، هیچکس داد نخواهد زد: «یاهو»!