0

تحقيقات اقتصاد كشاورزي

 
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

تجزيه و تحليل بهره وري عوامل توليد در صنعت طيور مرغ گوشتي «مطالعه موردي: استان گيلان»

 6 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي زمستان 1390; 3(4 (پياپي 12)):99-116.
 
تجزيه و تحليل بهره وري عوامل توليد در صنعت طيور مرغ گوشتي «مطالعه موردي: استان گيلان»
 
پوركند شيوا*,معتمد محمدکريم
 
* دانشگاه گيلان
 
 

علي رغم افزايش واحدهاي مرغداري در سال هاي اخير، توليدات اين بخش رشد متناسب با پتانسيل موجود را نداشته است. در اين راستا عواملي همچون بهره وري پايين عوامل توليد، عدم کارايي واحدهاي توليدي و ضعف مديريت نقش داشته و تحقيق حاضر با هدف تجزيه و تحليل بهره وري توليد در ارتباط با واحدهاي مرغ گوشتي استان گيلان در سال 89-88 انجام شد. نتايج حاصل از تحقيق با استفاده از تخمين تابع لگاريتمي توليد، نشان داد که چهار عامل دان، نيروي کار، بهداشت و جوجه يک روزه تاثير معني داري بر توليد داشته و در بين اين عوامل، دان طيور با داشتن بالاترين ضريب (64.22%) موثرترين و بعد از آن جوجه يک روزه با ضريب 24% و ساير عوامل در مراتب بعدي اهميت قرار دارند. تحليل بهره وري جزئي عوامل توليد، از ديگر اهداف اين تحقيق بود که در اين رابطه مشخص گرديد بهره وري متوسط و نهايي عامل دان، به ترتيب 38 و 24% واحد، بهره وري متوسط و نهايي نيروي کار، به ترتيب 0.003 و 0.00027 واحد، بهره وري متوسط و نهايي جوجه يک روزه به ترتيب 0.0015 و 0.00043 واحد، بهره وري متوسط و نهايي عامل بهداشت و درمان به ترتيب 0.003 و 0.00024 واحد بود. در محاسبه ميزان استفاده از نهاده ها (نحوه تخصيص بهينه عوامل توليد)، مشخص شد که ميانگين اين مقدار براي دان 1.54، براي نيروي کار0.00027 و براي جوجه يک روزه 0.0003 بود. به منظور آگاهي از کارايي واحدها در استفاده از نهاده ها، اقدام به محاسبه کارايي فني واحدها گرديد که متوسط کارايي واحدها 90% به دست آمد. بدين معني که به طور متوسط، واحدها در استفاده از نهاده ها به صورت فيزيکي 90% کارا بوده اند.

 
كليد واژه: بهره وري، تابع توليد، کارايي فني، مرغ گوشتي
 
 

 نسخه قابل چاپ


 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:12 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

بررسي بهره وري کل عوامل توليد و محاسبه کارايي و بازدهي مقياس در گاوداري هاي صنعتي توليدکننده شير «مط

7 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي زمستان 1390; 3(4 (پياپي 12)):117-132.
 
بررسي بهره وري کل عوامل توليد و محاسبه کارايي و بازدهي مقياس در گاوداري هاي صنعتي توليدکننده شير «مطالعه موردي: استان گيلان»
 
رفيعي حامد*,حيدري خورميزي سيدرسول,گنج خانلو مهدي
 
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه تهران
 
 

اين مطالعه به بررسي بهره وري و کارايي گاوداري هاي شيري در استان گيلان و ميزان اثر هر يک از عوامل موثر بر آن مي پردازد. براين اساس تعداد 32 واحد گاوداري صنعتي در سطح استان به روش نمونه گيري خوشه اي دومرحله اي انتخاب شد. نتايج محاسبات بهره وري کل عوامل توليد با استفاده از شاخص ترنکوئيست-تيل، نشان داد که واحدهاي مورد نظر به طور ميانگين از بهره وري مناسبي برخوردار نمي باشند. به طوري که شاخص ميانگين بهره وري در استان، 0.922 برآورد شده است. نتايج نشان داد که با افزايش يک درصدي ظرفيت واحدهاي توليدي، بهره وري واحدهاي مورد نظر 0.336 درصد بيشتر خواهد شد. همچنين با توجه به سهم بالاي هزينه خوراک، يک درصد بهبود بهره وري خوراک دام منجر به بهبود 0.691 درصدي در بهره وري کل عوامل توليد خواهد شد. متغيرهاي مربوط به استفاده از تلقيح مصنوعي، بهبود بهره وري مصرف انرژي، افزايش تحصيلات و سابقه مدير واحد دامي نيز منجر به بهبود بهره وري کل عوامل توليد شير خواهد شد. نتايج مربوط به برآورد کارايي ها نيز نشان داد که گاوداري هاي صنعتي استان گيلان داراي کارايي فني کاملي در استفاده از نهاده هاي توليدي نيستند. در نهايت اين نتايج نشان داد که تنها 25 درصد واحدهاي گاوداري، بازدهي مقياس داشته اند و 75 درصد اين واحدها فاقد بازدهي مقياس بوده اند. با توجه به نتايج اين مطالعه، تخصيص اعتبارات مالي مناسب به منظور توسعه مقياس واحدهاي توليدي و افزايش بهره وري کل عوامل و همچنين الگو قرار دادن واحدهاي کاراي توليدي در سطح استان گيلان به منظور بهبود شاخص هاي کارايي در ساير واحدها پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: بهره وري کل عوامل توليد، کارايي فني، کارايي مقياس، گاوداري صنعتي، استان گيلان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:14 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

تاثير نرخ ارز واقعي و نااطميناني آن بر سرمايه گذاري خصوصي در بخش کشاورزي

 8 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي زمستان 1390; 3(4 (پياپي 12)):133-151.
 
تاثير نرخ ارز واقعي و نااطميناني آن بر سرمايه گذاري خصوصي در بخش کشاورزي
 
محمودگردي رحيم*,زماني اميد,مرتضوي سيدابوالقاسم,نادر هيمن
 
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در مطالعه حاضر، به بررسي عوامل موثر بر سرمايه گذاري خصوصي در بخش کشاورزي با تاکيد بر نرخ ارز واقعي و نااطميناني آن با استفاده آمار سري زماني سال هاي 85-1346 پرداخته شده است. در ابتدا با استفاده از الگوي واريانس ناهمساني شرطي خودرگرسيون تعميم يافته (GARCH) نااطميناني نرخ واقعي ارز را به دست آورده و در ادامه از طريق روش خودرگرسيوني با وقفه هاي گسترده (ARDL) روابط مورد نظر برآورد شد. نتايج تحقيق نشان داد که نرخ واقعي ارز و نااطميناني آن، در بلندمدت و کوتاه مدت، تاثير منفي بر سرمايه گذاري در بخش کشاورزي داشته است، همچنين بررسي ساير عوامل حاکي از اين بوده که افزايش اعتبارات اعطايي و رشد قيمت محصولات کشاورزي موجب گسترش و تشويق سرمايه گذاري خصوصي شده اند. بر اين اساس، تثبيت نرخ واقعي ارز، قيمت گذاري مناسب و افزايش سهم بخش کشاورزي از تسهيلات اعطايي توصيه گرديده است.

 
كليد واژه: سرمايه گذاري خصوصي، نرخ ارز واقعي، نااطميناني، بخش کشاورزي، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:14 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

بررسي مسايل بازاريابي و صادرات خرما در استان خوزستان

9 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي زمستان 1390; 3(4 (پياپي 12)):153-169.
 
بررسي مسايل بازاريابي و صادرات خرما در استان خوزستان
 
كريمي فرد ساناز,عبدشاهي عباس,مقدسي رضا*
 
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
 
 

در اين مطالعه، به بررسي مسايل بازاريابي و صادرات خرما در استان خوزستان به عنوان يکي از مهم ترين مناطق توليدکننده خرما پرداخته شد. بدين منظور، مقادير حاشيه بازاريابي، سهم عوامل بازاريابي، ضريب هزينه بازاريابي و انواع کارايي براي 5 نوع خرماي مهم استان (کبکاب، گنتار، استعمران، بريم و زاهدي) محاسبه گرديد. همچنين تابع حاشيه بازاريابي با استفاده از مدل هاي مارک آپ (اضافه بها)، حاشيه نسبي و هزينه بازاريابي، برآورد گرديد. آمار و اطلاعات مورد نياز براي اين مطالعه به دو صورت اسنادي با مطالعه منابع موجود و پيمايشي از طريق نمونه گيري تصادفي ساده و تکميل 240 پرسشنامه جمع آوري شده و با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و EVIEWS به تجزيه و تحليل داده ها پرداخته شد. نتايج نشان داد که در بين انواع خرما، خرماي کبکاب با هزينه بازاريابي 6000 ريال در هر کيلو، کمترين و خرماي زاهدي با 12000 ريال در هر کيلو، بيشترين هزينه هاي بازاريابي را به خود اختصاص داده اند. نتايج مربوط به کارايي بازاريابي، نشان مي دهد که در رابطه با کارايي تکنيکي براي انواع خرما نيز بيشترين آن مربوط به خرماي استعمران (67%) و کمترين آن مربوط به خرماي کبکاب (13%) بوده است و کارايي قيمتي انواع خرما نيز بالا مي باشد. نتايج تخمين تابع حاشيه بازاريابي نشان داد که حاشيه بازاريابي در مدل هاي مارک آپ و حاشيه نسبي با قيمت خرده فروشي داراي رابطه مستقيم و همچنين در مدل هزينه بازاريابي نيز حاشيه بازاريابي با هزينه بازاريابي رابطه مستقيم دارد. در رابطه با صادرات خرما نيز کوواريانس ميان قيمت و مقدار صادراتي خرما براي ايران 0.046 بوده که مثبت بودن اين مقدار حاکي از آن است که وجود نوسان در تقاضاي محصول، عامل ناپايداري درآمدهاي صادراتي مي باشد. با توجه به نتايج به دست آمده، پيشنهاد مي شود که با توجه به پايين بودن سهم توليدکننده از قيمت نهايي محصول، اقداماتي به عمل آورده شود که انجام خدمات بازاررساني توسط باغداران و از طريق تشکيل تعاوني هاي بازاريابي صورت گيرد تا نقش واسطه ها کاهش يافته و سهم توليدکننده از قيمت نهايي محصول افزايش يابد. همچنين مي توان از طريق برگزاري کلاس هاي آموزشي در مراحل مختلف توليد، باعث بالا بردن کيفيت محصول توليدي شده و از اين طريق ميزان صادرات محصول با کيفيت بالا را افزايش داد.

 
كليد واژه: حاشيه بازاريابي، ضريب هزينه بازاريابي، الگوي مارک آپ، الگوي حاشيه نسبي، الگوي هزينه بازاريابي
 
 

 نسخه قابل چاپ


 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:14 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

برآورد ارزش تفريحي چاه نيمه با استفاده از روش ارزش گذاري مشروط

10 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي زمستان 1390; 3(4 (پياپي 12)):171-189.
 
برآورد ارزش تفريحي چاه نيمه با استفاده از روش ارزش گذاري مشروط
 
نجاري جعفر*,صبوحي صابوني محمود,سالارپور ماشااله
 
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه زابل
 
 

منطقه تفريحي چاه نيمه در استان سيستان و بلوچستان، شهرستان زابل واقع مي باشد که به دليل جاذبه زياد، يکي از مناطق تفريحي و گردشگري مهم در سطح استان است. بنابراين، مطالعه ارزش تفريحي آن مي تواند در پيش بيني نيازها و رفع کمبودها و توسعه گردشگري در منطقه موثر باشد. هدف پژوهش حاضر، برآورد ارزش تفريحي چاه نيمه، با استفاده از روش ارزش گذاري مشروط است. براي بررسي عوامل موثر بر ميزان تمايل به پرداخت افراد، با استفاده از مدل لوجيت برآورد شد. داده هاي مورد نياز از طريق تکميل 142 پرسشنامه و مصاحبه حضوري با بازديدکنندگان از چاه نيمه در بهار سال 1390 جمع آوري شد. نتايج نشان داد که 93% درصد بازديدکنندگان، حاضر به پرداخت مبلغي جهت استفاده از چاه نيمه مي باشند. همچنين ضرايب متغيرهاي مبلغ پيشنهادي، درآمد، جنسيت، شغل، تعداد دفعات بازديد، ميزان علاقه مندي به حفظ محيط زيست چاه نيمه در سطح 5% معني دار بودند، اما متغيرهاي سن، اندازه خانوار و تحصيلات در سطح 5% اثر معني داري بر تمايل افراد به پرداخت ندارند، ولي علائم مورد انتظار را دارا بوده اند. متوسط تمايل به پرداخت افراد براي ارزش تفرجي چاه نيمه حدود 3920 ريال براي هر نوبت بازديد و ارزش تفريحي سالانه آن برابر 1568000000 ريال برآورد شد. متغير تعداد دفعات بازديد سالانه نيز به طور معني داري بر قبول وروديه اثر منفي دارد. با توجه به اهميتي که مردم براي بازديد از چاه نيمه قائل اند و براي رسيدن به جامعه اي سالم و تداوم و پيشرفت و توسعه اقتصادي، شايسته است که برنامه ريزان و مسوولان به بهبود کيفيت محيط زيست، کنترل و نظارت جهت نيل به توسعه پايدار مناظر طبيعي منطقه توجه بيشتري داشته و با گسترش امکانات مناسب براي خانواده ها و بهبود بهداشت در اين گونه فضاها به منظور بالا بردن رفاه جامعه، کمک بيشتري کنند.

 
كليد واژه: ارزش تفريحي، روش ارزيابي مشروط، چاه نيمه، سيستان و بلوچستان
 
 

 نسخه قابل چاپ


 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:14 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

پاسخ به: تحقيقات اقتصاد كشاورزي

  1 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):0-0.
 
تعيين مزيت نسبي صادراتي و ساختار بازار صادرات و واردات جهاني زعفران
 
صادقي سيدكمال*,خداوردي زاده صابر,خداوردي زاده محمد
 
* گروه اقتصاد، دانشگاه تبريز
 
 

گسترش صادرات غير نفتي و تنوع بخشيدن به درآمدهاي صادراتي کشور، به منظور کاهش آسيب پذيري اهداف توسعه اقتصادي کشور ضرورت دارد. با توجه به اهميت محصول زعفران در صادرات غير نفتي کشور و سهم 70 درصدي آن در ارزش صادرات جهاني، هدف پژوهش حاضر تعيين مزيت نسبي و ساختار بازار صادرات و وادرات جهاني زعفران طي دوره 2008-2004 مي باشد. به منظور تعيين مزيت نسبي از دو شاخص مزيت نسبي آشکار شده و مزيت نسبي آشکار شده متقارن و براي تعيين ساختار بازار از شاخص هاي هرفيندال و نسبت تمرکز استفاده گرديد. نتايج تحقيق نشان داد که از بين کشورهاي صادرکننده زعفران تنها کشورهاي ايران، اسپانيا و يونان داراي مزيت نسبي در صادرات زعفران مي باشند. به علاوه، نتايج حاصل از شاخص مزيت نسبي بيانگر اختلاف فراوان مزيت نسبي صادراتي کشور ايران نسبت به ساير کشورهاي صادرکننده زعفران مي باشد. اما اين مزيت نسبي، طي سال هاي مورد مطالعه در حال کاهش بوده و نتايج نشان داد که ساختار صادرات زعفران ايران از حالت بنگاه مسلط به انحصار چند جانبه بسته تغيير يافته است و کشورهاي اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، عربستان، سوئد و هند از بزرگ ترين شرکاي تجاري ايران مي باشند. ساختار صادرات جهاني زعفران طي دوره مورد بررسي همواره از حالت بنگاه مسلط پيروي کرده است. به طوري که کشور ايران به تنهايي حدود 70 درصد از صادرات جهاني زعفران را در اختيار دارد. ساختار واردات جهاني زعفران طي دوره مورد بررسي همواره از حالت انحصار چند جانبه باز پيروي کرده است. جهت تقويت مزيت نسبي صادراتي و همچنين افزايش سهم صادراتي محصول زعفران ايران، توصيه مي گردد با در پيش گرفتن سياست تنوع صادرات، به تدريج از ميزان تمرکز کشور به تعدادي بازار محدود و سنتي کاسته شود.

 
كليد واژه: ايران، زعفران، ساختار بازار، صادرات، مزيت نسبي
 
 

 نسخه قابل چاپ


 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:16 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

پاسخ به: تحقيقات اقتصاد كشاورزي

 2 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):0-0.
 
بررسي نوسانات آب و بهينه کردن مصرف آن در بخش کشاورزي منطقه سيستان: کاربرد رهيافت فازي
 
افروزه فاطمه,موسوي سيدنعمت اله*,تركماني جواد
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مرودشت
 
 

ايران از کشورهايي است که در مناطق خشک و نيمه خشک جهان قرار دارد و همواره با معضل کمبود آب مواجه بوده است. لذا برنامه ريزي براي استفاده مناسب از آب، از اهميت ويژه اي برخوردار است. هدف اين مطالعه استفاده از برنامه ريزي فازي جهت بهينه سازي استفاده از منابع آب در بخش کشاورزي منطقه سيستان بوده است. داده هاي مورد نياز با تکميل پرسشنامه از 118 نمونه که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شده بود، جمع آوري شد. ضرايب فني مورد نياز با استفاده از اطلاعات بخش زراعت جهاد کشاورزي منطقه محاسبه گرديد. الگوي کشت در دو حالت فعلي و بهينه با درنظر گرفتن محدوديت هاي منطقه تعيين گرديد. نتايج الگوي کشت بهينه نشان داد که امکان کاهش سطح زير کشت و کاهش ميزان مصرف آب همراه با افزايش عملکرد و در نتيجه بهره برداري پايدار از منابع آب در بخش کشاورزي منطقه وجود دارد. افزون بر اين، نتايج نشان داد زماني که کشاورز، اهدافي همچون حداقل استفاده از آب، حداکثر توليدات، حداکثر نيروي کار، حداقل ماشين آلات و حداقل بکارگيري از کودهاي شيميايي را به ترتيب اولويت داشته باشد، در الگوي بهينه بيش از سناريوهاي ديگر اين اهداف تامين مي گردد. نتايج ساير سناريوها با درنظر گرفتن اهداف مختلف مديران يا فعالان بخش کشاورزي در قسمت نتايج و بحث آورده شده است.

 
كليد واژه: بهينه سازي، منابع آب، الگوي کشت، برنامه ريزي فازي، سيستان
 
 

 نسخه قابل چاپ


 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:17 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

مديريت تخصيص آب سد مهاباد با استفاده از برنامه ريزي آرماني اولويتي

  3 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):1-16.
 
مديريت تخصيص آب سد مهاباد با استفاده از برنامه ريزي آرماني اولويتي
 
نادر هيمن,صبوحي صابوني محمود*
 
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه زابل
 
 

در نگرش جديد جهاني، آب کالايي اقتصادي - اجتماعي بوده و يک عنصر حياتي در توسعه اقتصادي و اجتماعي هر کشوري محسوب مي شود. بنابراين اهميت کنترل و استفاده بهينه از منابع آبي در دسترس، انکارنشدني است. برنامه ريزي آرماني به عنوان ابزاري براي تخصيص بهينه آب، جهت تجزيه و تحليل و حل مسائلي با آرمان ها و اهداف متعدد استفاده مي شود. در مطالعه حاضر به منظور تخصيص بهينه آب سد مهاباد، به عنوان يکي از ده سد پر آب کشور، از برنامه ريزي آرماني اولويتي استفاده شده است. داده هاي مورد استفاده مربوط به دوره زماني 1387-1355 بوده که با استفاده از روش مونت کارلو شبيه سازي شده است. اهداف اولويت دار شامل تامين آب شرب، تامين آب کشاورزي و توليد برق مي باشند. نتايج نشان داد، با توجه به اهداف تصميم گيرنده و درنظر گرفتن ترتيب اولويت آرمان ها، مي توان آب تخصيصي به بخش کشاورزي و شرب را افزايش داد. بدين ترتيب با افزايش تخصيص آب به بخش کشاورزي، مي توان سطح زير کشت بيشتر و به دنبال آن درآمد ناخالص بيشتري بدست آورد. همچنين با اولويت اول قرار دادن توليد برق، مي توان برق بيشتري نسبت به ديگر شرايط توليد کرد.

 
كليد واژه: تخصيص آب، برنامه ريزي آرماني، سد مهاباد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:17 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

پاسخ به: تحقيقات اقتصاد كشاورزي

  4 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):17-36.
 
ارزيابي سودآوري و کارايي واحدهاي پرورش ميگو مطالعه موردي منطقه گواتر شهرستان چابهار
 
شهركي جواد,كرباسي عليرضا,يعقوبي مرتضي*
 
* دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
 

هدف از مطالعه حاضر، ارزيابي عملکرد تعاوني ها و واحدهاي غيرتعاوني فعال پرورش ميگو در منطقه گواتر شهرستان چابهار استان سيستان و بلوچستان مي باشد. عملکرد اين واحدها با استفاده از دو شاخص سودآوري و کارايي فني بررسي شده است. سودآوري با استفاده از معيار درآمد ناخالص و کارايي فني واحدها با استفاده از مدل هاي غيرپارامتريک BCC و سوپرکارايي به دست آمد. همچنين نوع بازده به مقياس هر يک از بنگاه ها برآورد شد. داده ها از کل جامعه مورد بررسي (25 واحد در سال 88) جمع آوري گرديد. نتايج مدل هاي کارايي نشان داد ميانگين کارايي فني با استفاده از مدل %85 BCC است، در حالي که تنها 25% از بنگاه هاي مورد بررسي کاملا کارا بودند. رتبه بندي حاصل از مدل سوپرکارايي نشان داد که تفاوت معني داري بين کارايي واحدها وجود دارد. نتايج بررسي نشان داد که ناکارايي بنگاه ها ناشي از پايين بودن سطح مهارت هاي مديريتي مي باشد. به منظور افزايش کارايي انجام آموزش هاي ترويجي پيشنهاد گرديده است.

 
كليد واژه: تحليل پوششي، سودآوري، سوپرکارايي، گواتر، مدل BCC
 
 

 نسخه قابل چاپ


 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:17 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

تاثير تغييرات قيمت و درآمد بر الگوي مصرف برنج در شيراز

5 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):77-100.
 
تاثير تغييرات قيمت و درآمد بر الگوي مصرف برنج در شيراز
 
رمضاني اميري هاجر*,بخشوده محمد
 
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه شيراز
 
 

در اين مطالعه، براي بررسي اثر تغييرات قيمتي و درآمدي بر الگوي مصرف کنندگان شهر شيراز، از سيستم تقاضاي تقريبا ايده آل درجه دو استفاده شده است. داده هاي تحقيق با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه با گروه هاي درآمدي مختلف بدست آمده است. يافته هاي اين تحقيق نشان داد که ميان انواع برنج هاي داخلي رابطه جانشيني، ميان برنج هاي وارداتي نيز رابطه جانشيني وجود دارد و رابطه ميان برنج هاي داخلي و وارداتي مکملي است. بنابراين انواع برنج هاي داخلي و وارداتي هر کدام جداگانه به صورت جايگزين جهت توزيع بين مصرف کنندگان خود وارد بازار مي شوند. مصرف کنندگان نيز با توجه به سليقه ها و قدرت خريد، برنج مورد نظر خود را تقاضا مي کنند. در مواردي نيز که اقشار مختلف جامعه با قيمت بالاي برنج هاي داخلي مواجه هستند و قادر به مصرف يکدست برنج هاي داخلي نمي باشند، برنج هاي هندي و پاکستاني که خوش پخت و دانه بلند هستند را خريداري کرده و هنگام پخت، براي ايجاد طعم و عطر مناسب، مقداري برنج ايراني به آن اضافه مي کنند.

 
كليد واژه: برنج، کشش، سيستم تقاضاي تقريبا ايده آل درجه دو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:17 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

بررسي بازار صادراتي پسته ايران

6 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):101-116.
 
بررسي بازار صادراتي پسته ايران
 
اعظم زاده شوركي مهدي*,محمودگردي رحيم,خليليان صادق,مرتضوي سيدابوالقاسم
 
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

رهايي از اتکا به صادرات تک محصولي، لزوم حرکت به سوي شناخت استعدادهاي صادراتي جديد و برخوردار از مزيت نسبي صادراتي را تبيين مي کند. با توجه به اهميت اقتصادي صادرات پسته در اقتصاد ملي و با عنايت به رقابت هاي جهاني در زمينه بازار اين محصول و پتانسيل بالاي اين محصول براي صادرات، هدف اين مقاله بررسي بازار صادراتي پسته ايران در طي دوره سال هاي 2006- 1990 و همچنين بررسي جايگاه و درجه رقابتي (مزيت نسبي) اين محصول در بين کشورهاي عمده صادرکننده جهان مي باشد. در اين مطالعه براي بررسي مزيت نسبي رقابتي از RCA، RSCA و HI و به منظور بررسي تخصصي شدن از شاخص هاي X2، MI و CTB استفاده شده است. نتايج حاصل از برآورد نشان مي دهد که کشورهاي ايران، آمريکا، آلمان، هنگ کنگ، در صادرات محصول پسته مزيت نسبي رقابتي دارند. نوسانات در مزيت نسبي صادراتي پسته ايران، نشان دهنده عدم وجود برنامه ريزي و هماهنگي به منظور ايجاد يک ثبات در روند مزيت نسبي صادراتي اين محصول مي باشد. بررسي روند تخصصي شدن در صادرات محصول پسته نشان مي دهد که کشورهاي آمريکا، آلمان، هنگ کنگ، هلند، ايتاليا و چين نسبت به ايران در صادرات محصول پسته تخصصي تر بوده و به الگوي صادرات جهاني نزديکتر مي باشند. همچنين بررسي ثبات تخصصي شدن با توجه به رگرسيون گالتونين در 7 کشور عمده صادرکننده پسته در جهان، نشان مي دهد که مجموعه اين کشورها در صادرات محصول پسته داراي ثبات تخصصي مي باشند. پيشنهاد مي شود دولت به منظور ايجاد ثبات در مزيت نسبي صادراتي، با ايجاد بستر لازم براي صادرکنندگان پسته، زمينه را براي بسته بندي مناسبتر و صادرات با کيفيت تر اين محصول صادراتي فراهم کند تا ضمن ثبات در مزيت نسبي صادراتي اين محصول، ارز آوري بيشتري را به دنبال داشته باشد.

 
كليد واژه: شاخص مزيت نسبي آشکار شده متقارن، مزيت رقابتي، تخصصي شدن، پسته، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ


 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:18 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

پاسخ به: تحقيقات اقتصاد كشاورزي

 7 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):117-136.
 
رتبه بندي توسعه يافتگي مناطق روستايي استان کهگيلويه و بويراحمد به روش فازي
 
كرمي آيت اله*,عبدشاهي عباس
 
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه ياسوج
 
 

در اين مطالعه با استفاده از منطق فازي، درجه توسعه يافتگي مناطق روستايي استان کهگيلويه و بويراحمد در سال 1384 تعيين گرديده است. مقادير فازي هر يک از شاخص ها براي مناطق روستايي نشان داد که حد بحراني براي شاخص توسعه يافتگي 57 درصد بوده و تمامي شهرستان ها زير اين مقدار قرار دارند. مناطق روستايي شهرستان دنا بيشترين فاصله را با مقدار بحراني داشته و از نظر توسعه يافتگي، در رتبه آخر قرار دارد. کمترين فاصله شاخص توسعه يافتگي در ميان مناطق روستايي، به شهرستان گچساران تعلق داشته و مناطق روستايي شهرستان کهگيلويه و بويراحمد رتبه هاي دوم و سوم را کسب نمودند. لذا پيشنهاد مي شود به منظور کاهش فاصله شاخص توسعه بين شهرستان هاي استان، در توزيع بودجه عمراني و ايجاد امکانات زيربنايي دقت بيشتري شده و تخصيص منابع به گونه اي باشد که زمينه اشتغال را در سطح استان فراهم آورد.

 
كليد واژه: توسعه يافتگي، منطق فازي، کهگيلويه و بويراحمد
 
 

 نسخه قابل چاپ


 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:18 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

بررسي اقتصادي ارتباط بين قيمت و کيفيت در بازار داخلي پسته ايران: مطالعه موردي استان کرمان

9 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):157-172.
 
بررسي اقتصادي ارتباط بين قيمت و کيفيت در بازار داخلي پسته ايران: مطالعه موردي استان کرمان
 
عبدالهي عزت آبادي محمد*
 
* موسسه تحقيقات پسته کشور
 
 

پسته از جمله کالاهايي مي باشد که به علت داشتن کيفيت هاي متفاوت و گسترده، دستيابي به اطلاعات در زمينه رابطه بين قيمت و کيفيت آن مورد نياز است. در اين مطالعه با استفاده از نمونه 110 تايي از کشاورزان پسته کار و 119 تايي از تجار پسته، نقش کيفيت در قيمت گذاري پسته در استان کرمان مورد بررسي قرار گرفت. براي انتخاب نمونه از روش تصادفي چندمرحله اي استفاده شد. براي تخمين تابع قيمت از الگوي قيمت گذاري هدانيک پسته استفاده گرديد. نتايج نشان داد که پسته رقم اوحدي خندان با اونس 30-32 مي تواند به عنوان نمونه پايه در قيمت گذاري ها استفاده شود. همچنين برآورد مدل هدانيک نشان داد که از بين 12 متغير کيفي مورد نظر، تنها دو متغير تعداد دانه در اونس و درصد خنداني معني دار شدند. متغيرهاي کيفي معني دار نشده به سه گروه تقسيم شدند. 1- فاکتورهايي که اندازه گيري آنها هزينه بر و مشکل است. 2- فاکتورهايي مانند عيار مغز در پسته هاي خندان که به آساني و با هزينه کم قابل اندازه گيري بوده، ولي هنوز اهميت آن در بازار پسته مشخص نشده است. 3- معيارهاي کيفي که قابل اندازه گيري واقعي نبوده و مشاهده اي ارزيابي مي شوند. در پايان پيشنهاد شد که دستگاه مخصوصي ساخته شود که نمونه پسته را به طور خودکار بررسي نموده و کيفيت هاي مختلف آن را اندازه گيري نمايد.

 
كليد واژه: بازار پسته، رابطه بين قيمت و کيفيت، قيمت گذاري هدانيک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:18 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

بررسي نقش اعتبارات بنگاه هاي زودبازده در توسعه صنعت دامپروري

8 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):137-155.
 
بررسي نقش اعتبارات بنگاه هاي زودبازده در توسعه صنعت دامپروري
 
شعبان زاده مهدي,شاهنوشي فروشاني ناصر*,دانشوركاخكي محمود,قرباني محمد,مجاوريان سيدمجتبي
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

حمايت از ايجاد و توسعه بنگاه هاي کوچک و متوسط اقتصادي يکي از اولويت هاي اساسي در برنامه هاي توسعه اقتصادي بيشتر کشورهاست. با اين وجود بنگاه هاي کوچک و متوسط اقتصادي در ايران با بحث هاي فراواني از سوي موافقان و مخالفان آن در مورد ميزان اثربخشي آن روبرو بوده است. با توجه به اين موضوع، اين مطالعه با رويکرد ارزيابي عملکرد بنگاه هاي زودبازده و بررسي تاثير آن بر متغيرهاي کلان اقتصادي، ميزان دسترسي به اهداف پيش بيني شده در اين طرح ها در زمينه اشتغال پايدار، سرمايه گذاري و بهبود سودآوري را مورد بررسي و ارزيابي قرار داده است. جهت بررسي اين موضوع، بنگاه هاي دريافت کننده اعتبارات زودبازده در بخش دامپروري شهرستان بابل طي سال 1386 از طريق سرشماري انتخاب (50 طرح) و با گروهي ديگر از بنگاه ها که از اعتبارات بنگاه هاي زودبازده استفاده نکرده اند (24 طرح)، با استفاده از روش جورسازي مورد مقايسه قرارگرفته اند. نتايج حاصل از اين مطالعه نشان داد اگر چه ميزان انحراف مالي و اشتغال در نمونه مورد بررسي بسيار پايين بوده است، ولي تعداد زيادي از بنگاه هاي به بهره برداري رسيده در اين بخش، طي دو يا سه سال اول فعاليت خود تعطيل شده اند. همچنين بررسي نتايج در ميان بنگاه هاي در حال فعاليت نشان داد اگر چه اين اعتبارات تاثير مثبت بر اشتغال داشته و سبب ايجاد سرمايه گذاري جديد در اين بخش شده است، اما اين اثرات در بلندمدت پايدار نبوده و اشتغال و سرمايه گذاري در ميان اين بنگاه ها در طي اين دوره به شدت کاهش يافته است. با توجه به نتايج اين مطالعه، تعيين دوره تنفس مناسب و تامين سرمايه در گردش دامداران، طي سال هاي آتي از طريق تاسيس بانک هاي تخصصي در زمينه اعتبارات خرد و همچنين ايجاد ثبات در بازار نهاده و محصول پيشنهاد شده است.

 
كليد واژه: اشتغال، اعتبارات بنگاه هاي کوچک و متوسط، سرمايه گذاري، روش جورسازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:19 AM
تشکرات از این پست
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

کاربرد منطق فازي در درجه بندي کشمش

10 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):173-186.
 
کاربرد منطق فازي در درجه بندي کشمش
 
بريم نژاد ولي*,افتخاري آتنا
 
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کرج
 
 

در بازاريابي محصولات کشاورزي، درجه بندي آن ها بسيار مهم است. اما هزينه هاي بالا، عدم يکنواختي و تناقض هاي مرتبط با اين درجه بندي باعث بروز مشکلاتي مي گردد. به اين جهت محققان سعي در معرفي روشي خودکار براي اين مشکل دارند. هدف اصلي اين مطالعه، بررسي و تنظيم برنامه فازي، منطبق بر درجه بندي محصول کشمش و مقايسه آن با ارزيابي دستي کيفيت کشمش توسط متخصصين است. در اين مطالعه، از منطق فازي به عنوان يک سيستم پشتيبان تصميم گيري در درجه بندي کشمش استفاده شده است. با استفاده از روش هاي گوناگون، ويژگي هاي کيفي مانند رنگ، اندازه و نقص هاي کشمش اندازه گيري شد. درجه بندي کشمش با کمک کارشناسان و همين طور طراحي سيستم فازي صورت گرفت. نتايج حاصل از فرايند فازي، براي کشمش، نمرات بين 30-100 را نشان داد که دامنه نمرات براي طبقه با بهترين کيفيت 80-93، براي طبقه متوسط 60-80 و براي طبقه با پايين ترين کيفيت، 33-60 است. در نهايت نتايج به دست آمده از نمره گذاري فازي، توافق کلي 80% را با نتيجه کار کارشناسان نشان مي دهد.

 
كليد واژه: منطق فازي، درجه بندي، کشمش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

شنبه 11 آذر 1391  2:19 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها