0

يكصد و بيست و هشت نكته درباره‏ ي روش مرثيه خواني(2)

 
hasantaleb
hasantaleb
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 58933
محل سکونت : اصفهان

يكصد و بيست و هشت نكته درباره‏ ي روش مرثيه خواني(2)

25- معمولا مرثيه داراي سه مرحله است: يك: مقدمه، دو: اوج و سه: فرود. بعد از رسيدن مرثيه به مرحله‏ي اوج و سوزناك خود، آن را زياد طول ندهيم، يعني مرحله‏ي فرود مرثيه را كوتاه كنيم، كه گاهي مرثيه حتي بدون فرود نيز خوانده مي‏شود.
26- مرحله‏ي اوج مرثيه، مرحله‏اي است كه گره مرثيه گشوده مي‏شود و سوزناكترين قسمت مرثيه است. بدين جهت مرحله‏ي اوج مرثيه را زود بيان نمي‏كنيم.
27- وقتي مرثيه به مرحله‏ي اوج خود رسيد سوز و گدازي را در شنوندگان برانگيزانيم و «تحولي دروني» در آنها به وجود آوريم به گونه‏اي كه حالت توجه به معارف بلند عاشورايي با آن سوز و گداز همراه گردد.
28- در اوج مرثيه با كلماتي مانند «يا حسين» و «يا زهرا» توسل را بيشتر و داغتر كنيم.
29- اگر مرثيه را همراه با سخنراني انجام مي‏دهيم شايسته است كه ارتباط موضوع سخنراني با موضوع مرثيه را فراموش نكنيم و ارتباط بين آن دو را در نظر داشته باشيم، و به اصطلاح سخنوران مرثيه خوان «گريز» بزنيم.
30- شايسته است مرثيه را با خواندن دعا و فاتحه و صلوات و قيام براي حضرت مهدي - عجل الله تعالي فرجه الشريف - به پايان بريم.
31- پس از پايان مرثيه مي‏توان آيه‏ي «و سيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون: و ستمكاران بزودي خواهند دانست كه به چه مكاني باز مي‏گردند.» و يا آيه‏ي «الا لعنة الله علي الظالمين: آگاه باشيد نفرين خدا بر سمتمكاران است»، را خواند.
32- بعد از خواندن آياتي كه گفته شد مي‏توانيم براي استجابت دعا پنج بار آيه‏ي «امن يجيب المظطر اذا دعاه و يكشف السوء» را بخوانيم.
33- مي‏توانيم پس از «امن يجيب» اين دعا را بخوانيم «اللهم انا نسئلك و ندعوك باسمك العظيم الاعظم الاعز الاجل الاكرم بحق محمد و علي و فاطمة و الحسن و الحسين و التسعة المعصومين من ذرية الحسين» و سپس ده بار «يا الله» بگوييم و آن گاه دعاهاي ديگر را بخوانيم.

34- اگر هنگام مرثيه خواني، مطلب يا شعر بعدي را فراموش كرديم، مطلب يا شعر قبلي را تكرار مي‏كنيم و شرح مي‏دهيم و در ضمن اين كار به جستجوي مطلب يا شعر بعدي مي‏پردازيم تا آن را به ياد آوريم.
35- براي مرثيه خواني اگر مي‏توانيم در جايي قرار گيريم كه مشرف بر شنوندگان باشيم.
36- شايسته است موانع تمركز حواس را از محل مرثيه خواني حذف كنيم. گاهي اين كار با تذكري از سوي مرثيه خوان مي‏تواند انجام گيرد.
37- در آغاز مرثيه مي‏توانيم از شنوندگان بخواهيم تا سرها را به زير بيندازند، دلها را روانه‏ي كربلا كنند و زانوي غم در بغل بگيرند.
38- تا مي‏توانيم مدت و مقدار مرثيه را در مدت زماني كه از ما خواسته‏اند انجام دهيم، يعني مرثيه را بموقع شروع كنيم و بموقع خاتمه دهيم.
39- در ابتداي مرثيه صداي خود را خيلي بالا نبريم و بلند نكنيم، تا براي ادامه‏ي مرثيه نيز نفس داشته باشيم.
40- گاهي گلو و دهان مرثيه خوانهاي مبتدي خشك مي‏شود و يا نفس آنان كم مي‏آيد، اين امري طبيعي است كه به مرور زمان از بين مي‏رود. ولي نكات مرثيه خواني مانند نكته‏ي قبلي را نيز بايد رعايت كرد، تا با چنين مشكلي روبرو نشد.
41- اگر صداي شما گرفته يا سرما خورده و يا ناصفاف است، چنانچه مي‏توانيم در رفع آن بكوشيم و يا خودمان پيش از خواندن مرثيه به شنوندگان آن را بگوييم.
42- سعي كنيم براي خواندن مرثيه، شروع خوب، گيرا و جذابي داشته باشيم.
43- تلاش كنيم خودمان نيز همراه خواندن مرثيه بسوزيم و اشك بريزيم و گريه كنيم كه گفته‏اند: «آنچه از دل برآيد، لا جرم بر دل نشيند».
44- اگر هنگام خواند مرثيه، خودمان گريه نمي‏كنيم (بكاء)، دست كم حالت گريه به خود بگيريم (تباكي).
45- سوز و حال و گريه در مرثيه خواني را از خود خدا و معصومان - عليهم‏السلام - طلب كنيم.
46- خود را برتر از مرثيه خوانهاي ديگر ندانيم و متواضع باشيم. مثلا نگوييم: «من يك ساعت مرثيه خواني كردم ولي فلاني كم آورد».
47- علاقه و تمرين و صدق و اخلاص و تقوا از عوامل موثر در مرثيه خواني است؛ پس به آنها توجه بيشتري كنيم.
48- تعدا كم يا زياد جمعيت در اخلاص ما براي مرثيه خواني تاثير نگذارد. مثلا نگوئيم: «ديشب در مجلسي مرثيه خواني كردم كه غلغله بود و جاي سوزن انداختن نبود».
49- اگر از مرثيه خواني ما انتقاد سودمندي كردند، ناراحت نشويم و آن را بپذيريم.
50- از تحقير مرثيه خوانهاي ديگر به گونه‏هاي مختلف خودداري كنيم، مثلا نگوئيم: «روي فلاني را كم كردم».
51- اگر براي مرثيه خواني به ما هديه‏اي ندادند ناراحت نشويم، زيرا پاداش اصلي و حقيقي اين كار نزد خدا است.
52- به خاطر حضرت فاطمه‏ي زهرا و امام حسين - عليهاالسلام - براي مرثيه خوانها احترام ويژه‏اي قائل باشيم. پس حداقل مي‏توانيم به احترامشان از جاي خود برخيزيم و يا دست آنان را ببوسيم.
53- هنگام مرثيه خواني با مديريت خود، كنترل مجلس را به عهده بگيريم، زيرا ممكن است در بعضي موارد، كنترل مجلس را از دست بدهيم و يا ديگران بخواهند نظم مجلس را به هم بزنند.
54- تجربيات مرثيه خواني خود را در اختيار ديگران قرار دهيم و در اين مورد نيز سخاوتمند باشيم، كه خير و بركت نزد خداست.
55- حتما بر موضوع و محتواي مرثيه تسلط كافي داشته باشيم. مثلا بدانيم در آغاز و مقدمه‏ي مرثيه چه چيزهايي را بايد بخوانيم و در اوج و فرود مرثيه چه چيزهايي را بايد بگوييم.

56- در آغاز راه و پيش از خواندن مرثيه، يك بار ديگر مرثيه را مطالعه و مرور كنيم تا مرتكب اشتباهي نشويم.
57- مي‏توانيم در ابتداي مرثيه خواني موضوع مرثيه را به شنوندگان بگوييم، مثلا به آنان بگوييم: «امشب مي‏خواهم روضه‏ي حضرت علي اكبر -عليه‏السلام- را براي شما بخوانم».
58- اگر چراغهاي مجلس مرثيه خواني خاموش شوند، شايد حزن و اندوه بيشتري بر آن مجلس حاكم گردد؛ پس در مواردي به اين نكته توجه داشته باشيم.
59- در مرثيه خواني از طرح سئوالات و شبهات بدون پاسخ پرهيز نماييم. مثلا در مرثيه‏ي حضرت فاطمه‏ي زهرا - عليهاالسلام - اين سوال را مطرح نكنيم كه چگونه ممكن است حضرت فاطمه‏ي زهرا - عليهاالسلام - بعد از مرگش، دستهاي خود را از كفن بيرون آورد و امام حسن و امام حسين - عليهاالسلام - را در آغوش بگيرد و بعد پاسخ آن را هم ندهيم.
60- مطالب احتمالي و مشكوك در مرثيه خواني مانند حضور حضرت ليلا - عليهاالسلام - در كربلا را به صورت قطعي و يقيني ذكر نكنيم و يا حتي از ذكر آنها خودداري نماييم.
61- بدون ضرورت، مرثيه را تكرار نكنيم و از دوباره خواني بپرهيزيم.
62- مي‏توانيم از آيات، روايات، شعر، داستان و خاطره، مثال و تشبيه، ضرب المثل، آمار و اخبار صحيح و دقيق، سخنان عالمان و بزرگان و دانشمندان نظير حضرت امام خميني - قدس سره الشريف - و جملات و قطعه‏هاي ادبي و زيبايي كه متناسب با موضوع و محتواي مرثيه باشند استفاده نماييم.
63- اگر در خواندن مرثيه داراي سبك خاصي هستيم، آن قدر تمرين و ممارست داشته باشيم تا آن سبك را از دست ندهيم.
64- در آغاز راه مي‏توانيم پيش از مرثيه خواني چند نفس عميق بكشيم، تا ترس و دلهره‏ي ما از بين برود و آرامش جاي آن را بگيرد.
65- بطور طبيعي مرثيه خواني كنيم و خود را به تكلف و زحمت نيندازيم.
66- نزد عموم از به كارگيري كلمات و لهجه‏ي خاص و محلي در مرثيه خواني خودداري كنيم و از داشتن تكيه كلام پرهيز نماييم.
67- تا مي‏توانيم از ابتكار و خلاقيت و ذوق و سليقه‏ي خود و ديگران در انتخاب مراثي و كيفيت بيان و شيوه‏ي آغاز و پايان آنها استفاده كنيم.
68- اگر در خواندن مرثيه اشتباهي كرديم، در همان جلسه و اگر نتوانستيم در جلسه‏ي بعد، آن اشتباه را تصحيح نماييم.
69- مي‏توانيم هنگام خواندن مرثيه، تحمل در برابر مشكلات و صبر در مقابل مصايب را براي شنوندگان زمينه سازي كنيم، زيرا معصوم - عليه‏السلام - فرموده است: «صبر نيمي از ايمان است».

پنج شنبه 9 آذر 1391  11:03 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها