به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ هر چند نمایش هر خودرو مفهومیجدید یک نمایش بسیارهیجان انگیز است اما برخی از این ایدههای مفهومیهیچ وقت به خط تولید حتی نزدیک هم نمیشوند که دارای دلایل بسیاری است که برخی از انان گفته میشود و برخی دیگر از شرکتها ترجیح میدهند تا به صورت راز در بین مدیران شرکت باقی بماند.
برخی از این خودروها با جار و جنجال و حاشیههای فراوان و در نمایشگاههای بین المللی خودرو معرفی میشوند و البته همان نمایشگاه خودرو اولین و آخرین بار است که این مدلهای مفهومیدیده شده اند و ما به ۱۰ مدل مفهومیبرتر میپردازیم که جایشان الان در بین خودروها خالی است.
Infiniti Emerg-E
خودرو Emerg-E به عنوان یک ماشین بسیار قابل توجه از سوی خودروساز ژاپنی اینفینیتی معرفی شد و در حقیقت اولین خودرو سوپرکار هیبریدی این سازنده خودروهای لوکس بود که دارای سیستم انتقال قدرت قابل توجه ۴۰۲ اسب بخار و ۷۳۸ پوند نیروی گشتاور بود که در این میان دارای مصرف سوخت اقتصادی افتخار آمیز ۹۹ مایل در هر گالن نیز بودو در ضمن تنها ۴ ثانیه زمان لازم داشت تا به سرعت ۶۰ مایل در ثانیه نیز برسد و دارای قابلیت طی مسافت ۳۰ مایل با نیروی فقط برقی نیز بود.
به هر حال به عنوان یک خبر مثبت نیسان که در حقیقت اینفینیتی نیز شعبه لوکس ساز آن است اقدام به ساخت یک خودروی لوکس بر اساس خودروی الکتریکی نیسان لیف کرد و اعلام کرد که از فناوریهای Emerg-E نیز در این خودرو بهره خواهد گرفت..
به هر حال دیگر خبری از این مدل مفهومیبه گوش نرسید تا اینکه اینفینیتی به صورت رسمیاعلام کرد که یک مدل جدید با ظاهری تحول یافته با فناوری Emerg-E در نسل بعدی اینفینیتی جی رونمایی خواهد شد.
Audi Quattro
اکثر طرفداران آئودی به احتمال فراوان با خودرو کلاسیک Quattro آئودی آشنا هستند و البته نسل این خودرو در حدود ۲۳ دوره بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ در رالیهای قهرمانی جهانی قهرمان شد و زمانی که خودروساز آلمانی از مدل مفهومیQuattro رونمایی کرد بسیاری از علاقمندان ائودی از اینکه این خودرو کلاسیک با ظاهری مدرن دوباره به جادهها بازخواهد گشت بسیار خوشحال شدند.
این خودرو که نسبت به مدل کلاسیک سبک تر شده بود دارای یک موتور R8 چرخ جلو بود که در زیر کاپوت خود دارای یک موتور پنج سیلندر توربوشارژ است که دارای قدرت پیشرانه ۴۰۰ اسب بخار بود.
این مدل مفهومیبرای اینکه بتواند به اندازه کافی حق Quattro را به جای آورد دارای شتاب صفر تا صد تنها در ۳٫۹ ثانیه بود و در ضمن دارای سیستم انتقال قدرت گیربکس دستی ۶ سرعته بود که نسل جدید سیستم quattro AWD نیز که بسیار پیشرفته بود در ان بکار رفته است.
به هر حال این خودروساز آلمانی به تازگی این ایده را برای همیشه به کنار گذاشته و اصرار دارد که Quattro Concept را فقط باید در مدلهای مفهومیخودروهای شاسی بلند این شرکت جستجو کرد پس برای همیشه خداحافظ Quattro Concept.
Cadillac Sixteen
تصور کنید که یک خودرو سدان دارای وزنی معادل ۵۰۰۰ هزار پوند باشد این خودرو چگونه حرکت خواهد کرد که البته باید این سوال را از خودروساز آمریکایی کادیلاک بپرسید که مدل مفهومیSixteen را عرضه کرده بود.
کادیلاک قصد داشت تا یک ۱۶ سیلندر فوق العاده لوکس را از دهه ۱۹۳۰ به عصر حاضر بیاورد که البته با یک موتور V16 با مصرف سوخت بسیار بالا کمیعجیب به نظر میرسید.
کاد یلاک برای جبران کردن این نقیصه سیستم هوشمند غیر فعال کردن سیلندر را در این خودرو گنجانیده بود که به طور خودکار ۱۲ سیلندر را غیر فعال میکرد .
به هر حال رانندگی با خودرو هشت سیلندر بسیار سخت است و حالا شما تصور کنید که قرار است با یک خودرو ۱۶ سیلندر یک شتاب فراموش ناشدنی بگیرید.
به هر حال به خط تولید رسیدن این خودرو سدان غول آسا با قدرت پیشرانه ۱۰۰۰ اسب بخار نیز به فراموشی سپرده شد تا تنها ایدههایی از این گل سرسبد کادیلاک در محصولاتی مانند کادیلاک ATS و سدان XTS فقط و فقط الهام بخش باشد.
Chrysler Firepower
این سوپر اسپرت کرایسلر بر اساس معماری موفق وایپر بنا شده بود ولی استایل و ظاهر کرایسلر را حفظ کرده بود و البته در زیر کاپوت خود دارای موتور ۶٫۱ لیتری V8 بود که دارای تمامیمشخصات یک خودرو با کیفیت و رانندگی راحت و البته بسیارسرتر از تمامیرقبای خود بود.
همان تیمیکه این خودور را در کرایسلر توسعه داد خودرو سوپر اسپرت ME Four-Twelve را نیز طراحی و توسعه دادند و خوب خودرو دومیتوانست تا حدود بسیار زیادی مو فق تر از نمونه کلاسیک باشدو خوب Firepower نیز همانند بسیار از مدلهای مفهومیکرایسلر سرنوشتی مشابه پیدا کرد و به بوته فراموشی سپرده شد.
Chrysler Imperial
بعد از موفقیتهای فراوان مدل ۳۰۰C کرایسلر،خودروساز امریکایی از یک مدل مفهومیبسیار لوکس و سلطنتی رونمایی کرد که نگاهی به گذشته بسیار پرافتخار سازنده خودروهای لوکس آمریکایی نیز داشت که دارای مشخصاتی همچون فاصله طولانی بین دومحور جلو و عقب و ظاهری پرابهت تر نسبت به مدلهای مشابه این شرکت بود که در حقیقت میتوان میتوان انرا نسخه امپریال را نمونه آمریکایی رولز رویس نیز نامید.
این خودور مفهومیسلطنتی بر اساس پلتفرم گسترده LX بنا شده بود و البته دارای ویژگیهای بسیار بیشتری از خودرو موفق ۳۰۰C بود که از آن جمله میتوان به چراغهای LED،کروم و موارد آلومنیومیبه کار رفته در آن اشاره کرد که آنرا مانند نگین شش ضلعی انگشتری سلطنتی کرده بود و به هر حال کرایسلر یک قیمت گذاری نجومیبرای ان در نظر گرفته بود و البته طبق بسیاری از مدلهای مفهومیکرایسلر هیچ گاه به خط تولید هم نزدیک نشد.
Dodge Circuit EV
مدیران دوج بسیار زیاد از ایده خودرو اسپرت تسلا روداستار که الکتریکی بود خوششان امده بودو برای همین تصمیم گرفتند تا کار مشابهی را انجام دهند و برای همین یک دوج کوپه بسیار سبک وزن و پراز باتری را طراحی و نسخه مفهومیانرا ارائه کردند.
ظاهرا این خودرو میتوانست تا ۲۰۰ مایل را با سیستم تمام برقی شبیه به خودرو تسلا بپیماید و خودرو الکتریکی دوج نیز میتوانست در چهار ساعت به صورت بسیار سریع شارژ شود و از لحاظ مشخصات فنی نیز این خودرو دارای باتری ۲۰۰ کیلوواتی با قدرت پیشرانه ۲۶۸ اسب بخار و ۴۸۰ پوند نیروی گشتاور بود .
متاسفانه این خودرو تمام الکتریکی گروه کرایسلر در زمانی که فیات جزو مالکین کرایسلر به حساب میآمد به صورت کامل کنار گذاشته شد و منحل شد.
به هر حال ما شانس اینکه پشت فرمان این خودرو تمام الکتریکی دوج قبل از اینکه به فراموشی سپرده شود را داشتیم و به نظر من دارای یک سیستم عالی رانندگی به همراه ترمزهای لوتوس الیز بود که البته بسیار سبک وزن نیز بود.
Dodge Demon
چندی است که محبوبیت خودروهای روداستار در حال افزایش است که البته با خودروهایی همچون پونتیاک سولستیک و ساترن اسکای به همراه مزدا میاتا یک انقلاب در روند تولید این کلاس روی دارد و خودروساز امریکایی دوج نیز تصمیم گرفت تا از این قافله عقب نماند.
خودرو Demon بسیار شبیه به خودرو هوندا اس ۲۰۰۰ بود و دارای سیستم چرخ عقب به همراه دنده دستی ۶ سرعته بود و به طور ضمنی این خودرو بسیار قوی تر از مشخصات فنی خود بود که دارای موتور چهار سیلندر ۲٫۴ لیتری و قدرت پیشرانه ۱۷۲ اسب بخار بود و این خودرو بسیار سبک وزن دارای وزنی در حدود ۲۶۰۰ پوند بود که به مقدار بسیار زیاد قابل توجه بود که یک محصول ایده آل از سوی خودروساز امریکایی بود.
به هر حال این مدل مفهومینیز بی سر و صدا کنار گذاشته شد و شاید بتوان تنها برند SRT بار دیگر بتواند این مدل مفهومیناکام را دوباره مطرح کند.
Mazda Furai
مزدا فورای یک خودرو عجیب و غریب عضلانی و اسپرت از سوی خودروساز ژاپنی بود و در اصل یک خودرو مسابقهای لامانش بود که با استفاده از یک موتور چرخشی جدید دارای قدرت پیشرانه ۴۵۰ اسب بخار بود و در ضمن دارای سیستم جدید سوخت رسانی بسیار قوی E100 نیز بود.به هر حال این خودرو میتوانست یک برگ برنده را به مجموعه خودروساز مزدا اضافه کند که البته به دلایل نامعلوم هیچ گاه به خط تولید پایش باز نشد.
VW Bulli
فولکس واگن از مدل مفهومیبولی در نمایشگاه خودرو رونمایی کرد و البته مشخص بود که چرا باعث شد شرکت کنندگان زیاد از تماشای این مدل جدیدغافلگیر نشوند زیرا این خودرو هیچ نکته تازه ای برای بازدید کنندگان نداشت.
و در حقیقت بولی یک میکروبوس کلاسیک البته با ظاهری مدرن بود و یک ضربه برای خودروساز آلمانی بود.
از جمله امکانات جالب این خودرو میتوان به ۷ صندلی مسافری با یک مونیتور ۷ اینچی برای هر هفت سرنشین اشاره کرد.
Maybach Exelero
به صورت تکنیکی این خودرو در حقیقت مدل مفهومینبود ولی به هر حال هنوز شایسته است تا در این نقطه قرار بگیرد به هر حال این خودرو به عنوان یک رقیب برای بوگاتی ویرون ساخته شد که دارای مشخصات فنی بسیار جالب و در خور توجه بود.
به هر حال دایملر برند تجاری مای باخ را محکوم به فنا کرد تا این خودرو با طراحی ظاهری گنگستر مانند در زیر کاپوت خود دارای یک موتور توبرودوگانه V12 است که دارای قدرت پیشرانه ۷۰۰ اسب بخار نیز بود برای همیشه به تاریخ سپرده شود.
همانطور که میدانید تنها یک نمونه از این خودرو سوپراسپرت هیولا ساخته شد که با قیمت هنگفت ۸ میلیون دلار به یک ستاره دنیای موسیقی به نام بیردمن فروخته شد.
منبع: خودروسازی