اميرعطا قرباني رتبه 19 کشور در رشته رياضي از زنجان
ابتدا يک مقداري با آقاي اميرعطا قرباني صحبت کنيم در جشن تجليل از نخبگان يک نکته اي را اميرعطا قرباني راجع به تأثير پدرش در کتاب خوان شدن خود گفتند که خيلي روي من تأثير گذاشت خود اميرعطا در اين باره مي خواهم که صحبت کنند.
اميرعطا قرباني: موضوعي هست و آن هم اين است که اکثراً پدر و مادرها بيشتر به بچه ها مي گويند درس بخوان ولي ممکن است خودشان زياد مطالعه و برنامه ريزي نکنند.
ولي پدر و مادر من يک بار هم به من نگفتند که درس بخوان و يا همراه من باشند که برنامه ريزي کنم وقتي خودشان برنامه ريزي مي کنند خواه ناخواه حس برنامه ريزي در زندگي را به من القاء کرده اند و من هم به اين نتيجه رسيدم که برنامه ريزي يک امر مسلم است و در مورد مطالعه هم به همين شکل پدر و مادرم هر دو اهل مطالعه هستند.
يک تحقيقي انجام شده که پدر و مادرهاي تحصيل کرده فرزندان موفق تري از دارند به شرط آن که خودشان هم اهل مطالعه باشند.
اميرعطا هم به اين موضوع اشاره کردند از چه سالي به کانون آمديد و چه طور شد به کانون آمديد و چند تا آزمون شرکت کرديد چه رتبه هايي مي آورديد و چه رشته اي قبول شديد؟
از سال پنجم دبستان آمدم به توصيه خواهرم چون او هم به کانون آمد و رتبه 1000 آورد و پزشکي خواند به توصيه ايشان آمدم. من درس مي خواندم ولي بدون برنامه و کانون به من برنامه درسي را داد تعداد آزمون ها را نمي دانم فکر کنم بيشتر از 120 تا آزمون شرکت کردم چون 8 سال در کانون بودم وقتي بدون برنامه درس مي خواندم رتبه ام پايين بود، سال پنجم دفتر برنامه ريزي داشتم ولي 4 سال دفتر نداشتم تا اين که از دوم دبيرستان شروع کردم به پُر کردن دفتر برنامه ريزي به توصيه پشتيبانم و باعث شد که رتبه هاي خوبي بياورم و ترازم 7000 شد و رتبه 9 منطقه شدم.
الان آقاي آرين احمدي راجع به دفتر برنامه ريزي صحبت کردند شما دفتر برنامه ريزي داشتيد؟
پنجم دبستان داشتم امّا تا دوم دبيرستان نداشتم از دوم دبيرستان دوباره دفتر را پُر کردم.
علّت اين قطع و وصل را بگوييد و چي شد که قطع کرديد و اين مدّت که دفتر را پُر کرديد چند ساعت مطالعه مي کرديد؟
قطع وصل به خاطر اين بود که برنامه ريزي نداشتم، چهار سال را که دفتر نداشتم رتبه ام خوب نبود به توصيه خواهرم دفتر برنامه ريزي را پُر کردم که باعث شد رتبه ام افزايش پيدا کند و دوراني که دفتر برنامه ريزي داشتم پيشرفتم خوب بود.
چه قدر درس مي خوانديد؟
شايد تصور شود که من خيلي درس مي خواندم اوايل فکر مي کردم دارم 5 ساعت در روز درس مي خوانم ولي بعد ديدم که اين تصور خودم است و مطالعه مفيد من کمتر از اين مقدار است که اين را از دفتر برنامه ريزي متوجه شدم.
بعد از آن ساعات مطالعه مفيدم را نوشتم و بعد کم کم ساعات مطالعه ام افزايش پيدا کرد.
يعني بعد از بهار حدود 9 تا 10 ساعت مطالعه کرديد شما براي موفقيت هوش و استعداد يا تلاش و زحمت کدام در موفقيت تأثير دارد؟
در زمان کنکور را نمي گويم، شايد در المپياد هوش تأثير داشته باشد ولي در کنکور تلاش و زحمت بيشتر از هوش و استعداد مؤثر است و به نظر من تلاش و برنامه داشتن خيلي مهم تر است.
در مورد برنامه راهبردي آزمون ها مي توانيد توضيح دهيد چه جنبه هايي از آزمون هاي راهبردي براي شما اهميّت داشته؟
عامل مهم اين بود که برنامه شخصي خودم را منطبق کردم با برنامه راهبردي چون ديدم هم با برنامه مدرسه هماهنگ است و ديگر اين که مي ديدم جواب مي دهد و کاملاً مشخص بود که روي اين برنامه سال ها کار شده.
شما موقعي که داشتيد با برنامه هاي راهبردي پيش مي رفتيد احساس نمي کرديد که و تا کار متفاوت داريد انجام مي دهيد؟
نه کاملاً به هم منطبق بودند.
آيا مواقعي مي شد که از برنامه مدرسه عقب بمانيد يا احياناً خودتان شيطنت کنيد يا تنبلي کنيد يا مأيوس شويد؟
اين که از برنامه عقب بمانم بود ولي سعي مي کردم جبران کنم آهسته و پيوسته پيش رفتم.
راجع به ارتباطتان با دوستان خود مي توانيد صحبت کنيد آيا شما دوستان خوبي داشتيد گاهي تصور مي شود که رتبه هاي يک رقمي روابط خوبي با دوستان خود ندارند و افراد منزوي هستند و تک رو هستند شما دوستان خوبي داشتيد که با آن ها گفت و گو و رقابت کنيد؟
قضيه رقابت نبود دوستان زيادي داشتم و رابطه خوبي داشتم و خيلي دوستان خوبي پيدا کردم و ارتباط صميمي با دوستان به من انگيزه مي دادند و با اين که سال سختي داشتم ولي دوستان خوبي پيدا کردم و با دوستان هم مدرسه اي خود هم خيلي صميمي تر شدم که اين به من کمک مي کرد و ارتباط با دوستان به من انرژي و انگيره مي داد و از نظر رواني به من کمک مي کرد.
به جز محيط و موضع نقش پدر و مادر و دوستان و معلمان، پشتيبان ها و غيره عامل دوم يعني انگيزه عامل سومي هم هست و آن مهارت هاي شناختي و فراشناختي و روش هاي درس خواندن است آيا شما مي توانيد به عنوان نمونه يک درس يا دو درس را که ابتدا با روش خوبي نمي خوانديد ولي بعد روش خود را تغيير داديد و به موفقيت رسيديد توضيح دهيد.
درس هندسه و مثلثات را مي توانم بگويم خيلي ها فکر مي کنند اين درس ها با درس هاي ديگر متفاوت است، ماهيتاً متفاوت است ولي نه در سطح کنکور اين ها درس هايي هستند که با تست زدن زياد مي شود در آن ها موفق شد