ياسمين قدياني – رتبه 235 منطقه 1 – رتبه 390 کشوري - رشته رياضي
رتبه 4 منطقه 1 گروه زبان خارجي – رتبه 5 کشوري
محمد معافي:در صحبت هايي که با خانم قدياني داشتيم، متوجه شدم که تسلط ايشان روي درس هاي عمومي بوده است.
دوستاني که دروس عمومي آن ها قوي است، مي توانند موفقيت چشم گيري در گروه زبان در کنار ديگر گروه خود به دست بياورند.
منتها دانش آموز در اين دوره بايد تصميم خود را بگيرد که اولويت اولش کدام باشد و بايد بداند برنامه ريزي اصلي خود را روي کدام محور قرار بدهد.
ظاهراً خانم قدياني رشته رياضي را دنبال کردند، امّا با توجه به تقويت دروس عمومي نتيجه مثبتي در گروه زبان هم به دست آوردند.
خانم قدياني شما خودتان تصميم گرفتيد که برنامه ريزي صحيحي را دنبال کنيد و يا خانواده شما در اين موضوع نقش داشتند؟
ياسمين قدياني: بيشتر از هر چيز مي توانم بگويم تأثير خانواده ام بود، چون معمولاً دانش آموزان زماني که کوچک تر هستند بيشتر به دنبال بازيگوشي و تفريح هستند و طبيعتاً اين خانواده است که دانش آموز را راهنمايي مي کند.
خانواده من هم به همين صورت و علي الخصوص مادرم خيلي پي گير بود، تمام برنامه هاي درسي من را پي گيري مي کردند، البته خيلي از دانش آموزان هم دوست ندارند که خانواده در امور تحصيليشان دخالت کنند و من فکر مي کنم اين امر تا حدي هم طبيعي است و همه هم اين حالت را دارند ، امّا با اين وجود بهتر است حتي دانش آموزان از پدران و مادران خود بخواهند که "هر قدر هم که ما سرسختي کرديم باز هم شما حواستان به ما باشد."
يعني پدران و مادران حتماً حواسشان به فرزندانشان باشد که اگر در آزموني شرکت کردند پي گير کارهاي آن ها باشند و کارنامه فرزندانشان را با هم بررسي کنند و سعي کنند در همه مراحل کمکشان کنند.
خيلي ها فکر مي کنند که کساني که در کنکور و در گروه زبان رتبه خوبي را کسب مي کنند ، حتماً سابقه خوبي داشتند و در کلاس هاي مختلف زبان شرکت کرده اند، آيا براي شما هم به همين شکل بوده است؟
البته من تا قبل از دبيرستان به کلاس هاي زبان مي رفتم ، امّا دروس عمومي بود که در رتبه زبان من تأثير فوق العاده اي گذاشت و اگر جدا از رشته زبان در رشته هاي ديگري هم شرکت کنند اگر دروس عمومي خود را قوي کنند مطمئناً خيلي در رتبه زبان آن ها تأثير مي گذارد و به نظر من رتبه زبان ربطي کلاس هاي زبان ندارد.
آيا در خانواده شما به صورت عادت گفت و گو اتفاق مي اُفتد و اگر اين گفت و گو اتفاق مي افتد بيشترين موضوع اين گفت و گو ها در يک سالي که شما براي کنکور درس مي خوانديد چه بود؟
بله، ما در خانواده کلاً در مورد همه چيز با هم گفت و گو مي کنيم، يا در مورد اتفاقاتي که در مدرسه مي اُفتاد و يا در مورد درس ها و اين که خيلي از دانش آموزان در آن دوران از لحاظ روحيه ضعيف مي شوند و اگر هر دانش آموزي خانواده خود را در جريان نمرات و تحصيل و مشکلات خود قرار دهد و از خانواده و به خصوص مادر خود کمک و راهنمايي بخواهد، مطمئناً خيلي موفق تر خواهد بود.
اگر در يک درس احساس مي کرديد که ضعف داريد و نياز داريد که در آن درس تقويت شويد، آيا اين موضوع را در خانواده مطرح مي کرديد؟
بله، مثلاً در آن دوره متأسفانه دانش آْموزان خيلي به اين مسئله که " دانش آموزاني که در کلاس هاي خصوصي شرکت مي کنند درصدهاي بالاتري را به دست مي آورند" توجه مي کنند و من هم اگر در درسي احساس ضعف مي کردم اين مسئله را با مادرم در ميان مي گذاشتم و مادرم به من مي گفت: "کافيست به دانش آموزاني که از نقاط خيلي محروم هستند و توانسته اند رتبه هاي خيلي خوبي را به دست بياورند بيشتر توجه کني." ، به همين دليل من هم متوجه مي شدم که اين مسئله فقط يک بهانه است.
پس شما معلم خصوصي نداشتيد؟
نه من معلم خصوصي نداشتم ، امّا واقعاً معلمان من خيلي خوب بودند و به نظر من اگر دانش آموزي در درسي احساس ضعف مي کند بهتر است خودش آن درس را بيشتر بخواند و با تلاش بيشتر خود آن درس را جبران کند.
آيا شما در خانواده کسي را داشتيد که تحصيلات آکاداميک داشته باشند؟
نه نداشتم.
برنامه ريزي شما بر چه مبنايي بود؟ آيا در برنامه ريزي هاي آزمون هم شرکت مي کرديد؟
بله ، در برنامه ريزي هاي آزمون هم شرکت مي کردم، منتها بيشتر به برنامه هاي مدرسه توجه مي کردم و فکر مي کنم هر دو برنامه بيشتر در يک راستا قرار مي گرفت.
در مدرسه کدام يک از معلمتان بيشتر روي درس خواندن شما تأثير گذاشتند و شما بيشتر از او پيروي کرديد؟
من واقعاً نمي توانم اسم يکي از معلمانم را بياورم چون واقعاً همه آن ها خيلي خوب بودند.
آيا در آزمون هاي برنامه اي کانون شرکت مي کرديد؟ در چند نوبت شرکت کرديد؟ آيا اين آزمون ها توانست به شما براي رسيدن به نتيجه کمک کند يا خير؟
به نظر من اين آزمون ها از چند لحاظ اهميت دارد، من زماني که راهنمايي بودم به مدرسه غير انتفاعي مي رفتم و زماني که خواستم به دبيرستان بروم به مدرسه دولتي رفتم و مادرم براي اين که من عقب نمانم تصميم گرفت من را در آزمون هاي برنامه اي ثبت نام کند.
از همان اول که در آزمون هاي کانون شرکت کردم با جايگاه خودم آشنا شدم، مثلاً دانش آموزي است که فکر مي کند خيلي درس مي خواند و حتماً رتبه يک را به دست مي آورد امّا زماني که در آزمون ها شرکت مي کند متوجه مي شود که اين طور نيست و رتبه اش با آن چيزي که خودش تصور مي کرده خيلي تفاوت دارد.
ديگر اين که آزمون هاي برنامه اي کانون باعث مي شود که دست دانش آموز در زمان بندي و مديريت راه مي اُفتد و اين به نظر من خيلي مهم است.
من از اول دبيرستان در آزمون هاي کانون شرکت کردم و به صورت مستمر در اين آزمون ها حضور داشتم و غيبت هم خيلي کم داشتم.
آيا مي توانيد آزمون ها و جمع بندي ها را تحليل کنيد؟
به نظر من دانش آموز بايد بعد از هر آزمون ، آزمون خود را مورد ارزيابي و تحليل قرار دهد و اگر اين کار را نکند خيلي ضربه مي خورد، "اين کار غلط است که اگر آزموني را خوب داديم پس ديگر نياز به بررسي آن نداريم" و يا اين که خيلي از دانش آموزان تصميم مي گيرند مباحثي را که هنوز درس نگرفته اند را آزمون ندهند در صورتي که اين کار هم اشتباه است، بايد اين را در نظر بگيرند که ممکن است تا زمان خود کنکور هم نتوانند همه درس ها را بخوانند، نمي توانند که در کنکور شرکت نکنند.
اگر دانش آموزان آزمون هاي خود را ارزيابي کنند مطمئن باشند که در دفعه بعد خيلي آزمون ها را بهتر جواب مي دهند و ارزيابي آزمون خيلي در موفقيت دانش آموزان در آزمون هاي بعدي تأثير دارد.
شما هم در گروه رياضي و هم در گروه زبان رتبه کسب کرده ايد، انتخاب دانشگاهي شما کدام خواهد بود؟
رياضي – رشته عمران.
منبع: سایت کنکور