0

ارزشیابی آموزشی

 
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

ارزشیابی آموزشی

نقش واهمیت ارزشیابی در فرایند اصلاح و رشد نظام های آموزش عالی و ایجاد ارتباط نزدیك با دستاوردهای علمی بركسی پوشیده نیست. ایجاد  نظام ارزشیابی كیفیت آموزش ، ابزاری را برای دانـشگـاه فـراهـم می سازد تا به وسیـله آن فعالیت های خود را مورد بازنگری قرار دهد .  نقاط قوت و ضعف را معین كند وگزینه های مناسب را برای اصلاح خود انتخاب نماید. میزان توجه دانشگاه به فرایند ارزشیابی بیانگر خواست سازمان نسبت به بهبود فرایند های جاری آموزشی و رفع كاستی های موجود است. ارزشیابی ابزاری برای درك ارزش پدیده ها و قضاوت در مورد آنهاست و دانش خاص مربوط به یك موقعیت ویژه را تولید كرده و به ایجاد دانشی تعمیم پذیر نمی انجامد.              
 

 

از ملزومات وجود فرایند ارزشیابی دقیق – عینی  ، مستقل و مطلوب ، دستیابی به منابع علمی وطراحی فرایند براساس مستندات علمی است .ارزشیابی عبارت است از جمع آوری سیستماتیك داده ها، تجزیه و تحلیل و بكارگیری اطلاعات كه منجر به  قضاوت ها و توصیه های ناظر به كیفیت می شود.

عوامل متعددی بر انتخاب رویكردها و روش ها مؤثر است از جمله هدف از ارزشیابی ، نظر صاحبان فرایند ، میزان هزینه، تعداد افراد ، برنامه ها و فرایند های تحت ارزشیابی . مسیر دستیابی به نتایج و داده ها همانند پژوهش های علمی عینی و دقیق است اما این نتایج قابل انتشار نیست و بالاترین دستاورد آن به كار گیری نتایج برای تغییر و ارتقاء محیط است. عدم استفاده  از این نتایج ما را به شرایط بدتر از زمانی كه هنوز ارزشیابی را آغاز نكردیم می برد چرا كه این فرایند هزینه بر است و اگر صاحبان فرایند فواید و اصلاحات منتج از ارزشیابی را نبینند نمی توان آن ها را برای اجرای مجدد راضی نمود و توجیهی برای بودجه های صرف شده بیان كرد.

فلسفه ارزشیابی بهبود و ارتقاء فرایندها است اما خود ارزشیابی نیز می بایست مورد نظارت و قضاوت قرار گیرد. فرا ارزشیابی یــا ارزشیابی ارزشیابی ها و ارزشیابی كننده ها تلاشی برای كاهش سوگیری و افزایش دقت وعینیت نتایج است . در فرا ارزشیابی مفید بودن، هزینه اثر بخشی و كفایت تكنیكی فرایندهای انجام شده ی ارزشیابی با روش سستیماتیك بررسی می گردد و نتایج آن توسط صاحبان فرایند بررسی شده و در مورد اعتبار ارزشیابی، ادامه برنامه ، تغییر فرایند ، تصمیم گیری و قضاوت  می شود.


 

نظر به اینكه واحد ارزشیابی از اركان اصلی مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكی است ، مهمترین وظیفه این واحد تدوین ساختارهای ارزشیابی در دانشگاه واجرای قوی برنامه فرا ارزشیابی می باشد و این مهم با توجه به نیازهای دانشگاه ، شرح وظایف اساتید، گروه های آموزشی و مؤسسات تحقیقاتی انجام خواهد شد. وظیفه خطیر این واحد است تا نسبت به پیش زمینه های ذهنی منفی كه نسبت به ارزشیابی وجود دارد مقابله نـموده و بـا ارائه برنامه های مناسب و نو شرایط بهتری را ایجاد نماید.

 

 

اهداف واحد ارزشیابی مركز:

 

 
ارزشیابی اساتید
ارزشیابی برنامه
بازبینی ابزارهای ارزشیابی
راه اندازی فرایند فرا ارزشیابی
آموزش ارزشیابی به پرسنل EDO در كلیه دانشكده ها
نظارت بر اجزایی از فرایند ارزشیابی كه در گروه ها و دانشكده ها صورت می گیرد
نظارت بر فرایند ارزشیابی دانشجو  و بررسی نتایج تحلیل سؤالات به منظور تضمین حداقل كیفیت برای امتحانات
فرهنگ سازی برای استفاده از روش های جدید ارزشیابی اساتید
تهیه Tool Box از روش های Data gathering
فرهنگ سازی برای استفاده از روش های نوین ارزشیابی برنامه
آگاه سازی اساتید و اعضاء هیأت علمی از جایگاه و اهمیت ارزشیابی (تهیه پمفلت و كارگاه آموزشی)
مبادله اطلاعات با سایر دانشگاه هایی كه در مورد ارزشیابی آموزشی فعالیت نموده اند
همكاری با سایر مراكز برای تعیین راهكارهایی به منظور حل مشكلات شناسایی شده
برگزاری ماهانه نشست های علمی واحد ارزشیابی

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

دوشنبه 22 آبان 1391  1:23 PM
تشکرات از این پست
farshon
دسترسی سریع به انجمن ها