![](http://narenji.ir/sites/default/files/articleimage/10629/13/1671701-slide-winner-adapt-nyc-02-1.jpg)
سه شنبه گذشته شهردار نیویورک آقای بلومبرگ -که مثل همیشه در دایره ای از دوربین های خبری احاطه شده بود- وارد یک آپارتمان کوچک ولی در عین حال با نظم و زیبا شد. بازدید آقای شهردار از این آپارتمان که نمونه آن در کنار موزه شهری نیویورک قرار داشت، باز کردن یک تخت تاشو و سرک کشیدن به داخل فضاهای مختلف آپارتمان را هم شامل می شد.
البته فضای زیادی برای سیاحت وجود نداشت (فقط 28 متر مربع در هر آپارتمان) و خیلی زود آقای رئیس به سالن اجتماعات آمد تا ایده این آپارتمان را که برنده جایزه طراحی از مسابقه شهرداری نیویورک با نام adAPT NYC شده بود، معرفی کند؛ مسابقه ای که جستجویی بود برای ترسیم آینده خانه سازی در نیویورک.
پر واضح است که آقای بلومبرگ هرگز در یکی از این میکرو آپارتمان ها زندگی نخواهد کرد ولی شهرداری نیویورک زیر نظر او معتقد است که میلیون ها نفر از ساکنین نیویورک از ایده استقبال خواهند کرد. به خصوص، 1.8 میلیون خانوار یک یا دو نفره این شهر که در طول دو دهه گذشته به شدت بر تعدادشان افزوده شده و از عدد 1 میلیونی آپارتمان-استودیوهای یک خوابه منهتن فراتر رفته اند.
موجودی خانه های قابل سکونت شهر از تعداد ساکنین عقب مانده و به نظر شهردار نیویورک، بخش بزرگی از این پدیده به خاطر دستور العمل های غیر کارامد خانه سازی است که مانع از ساخت آپارتمان های کوچکتر در مناطق متراکمی مثل منهتن می شوند. مسابقه AdAPT بخشی از یک آزمایش بزرگتر است که تغییر این الگو را هدف گرفته.
شهرداری موافقت کرده تا در بخشی از شهر که محدوده Kip’s Bay را شامل می شود، دستور العمل های جاری را به تعلیق در آورد و اجازه ساخت برجی که فقط شامل میکرو آپارتمان های 28 متر مربعی است را بدهد. طرح برنده مسابقه که حاصل کار گروهی شاملnARCHITECTS و Monadnock و the Actors Fund HD است، سال آینده به مرحله ساخت می رسد.
در ادامه مطلب، با توضیحات و عکس های بیشتر همراه نارنجی باشید.
توضیحات و تصاویر بیشتر
![1671701-slide-winner-adapt-nyc-05.jpg](http://narenji.ir/sites/default/files/images/u-new-4/001/1671701-slide-winner-adapt-nyc-05.jpg)
برج مورد نظر سه شرکت ذکر شده، با نام My Micro NY شامل 9 طبقه با واحدهایی باریک است که در هر طبقه از خیابان عقب نشینی کرده اند. هر یک از واحدها در لنگرگاه بروکلین ساخته شده و سپس با استفاده از جرثقیل در محل برج روی هم سوار می شوند تا به این وسیله چندین روز کار و چندین میلیون دلار، صرفه جویی شود.
nARCHITECTS که بیش از 1 دهه است در نیویورک به ساخت فضاهای مسکونی اشتغال دارد، واحدهای آپارتمانی را طوری طراحی کرده که یاد آور کابین کشتی ها باشند -یعنی پر از جزئیات پنهان. هر واحد به یک "جعبه ابزار" و یک "بادبان" تقسیم شده -که هر دو استعاره های دریانوردی و مربوط به کارکرد آنها هستند. در جعبه ابزار دستشویی و حمام، آشپزخانه، و میز تاشو در قالب یک اتاقک کوچک و فشرده قرار دارند و در بخش دوم، یک اتاق پنجره دار را می بینیم که سه نقش اتاق خواب، اتاق نشیمن و اتاق مطالعه را ایفا می کند.
![1671701-slide-winner-adapt-nyc-07.jpg](http://narenji.ir/sites/default/files/images/u-new-4/001/1671701-slide-winner-adapt-nyc-07.jpg)
یک بالکن از نوع ژولیت (juliette balcony) ساکنین را با هوای آزاد آشتی می دهد و در بالا، یک نردبان به انباری می رسد که فضای ذخیره سازی آن به اندازه صندوق عقب یک ماشین معمولی است. قرار است هر 55 واحد آپارتمانی با نصف قیمت بازار، در محل کارگاه ساخته شده و سپس در محل برج روی هم سوار شوند.
![1671701-inline-winner-adapt-nyc-04.jpg](http://narenji.ir/sites/default/files/images/u-new-4/001/1671701-inline-winner-adapt-nyc-04.jpg)
البته خیلی از افراد با چنین طرح هایی موافق نیستند و به نظرشان افزایش تراکم جمعیت در هسته های شهری همیشه راه حل درست را برای جامعه مسکن سازان به همراه نمی آورد ولی تا زمانی که منهتن وجود دارد، مردمانی هم خواهند بود که می خواهند در این محله پر جمعیت زندگی کنند در نتیجه به عنوان یک راهکار محلی، چنین طرح هایی که استفاده از فضا را با حداکثر بهروری ممکن می کند، بسیار مفید به نظر می آید.
![1671701-inline-winner-adapt-nyc-06.jpg](http://narenji.ir/sites/default/files/images/u-new-4/001/1671701-inline-winner-adapt-nyc-06.jpg)
در اصل مسابقه AdAPT هم برای این بر پا نشده که چگونگی شهرسازی در آینده را نشان دهد بلکه در اذعان به نحوه رشد کنونی یک شهر و برای برنامه ریزی به منظور ارائه راهکار بر اساس چنین شناختی، برگزار شده.
![1671701-slide-winner-adapt-nyc-08.jpg](http://narenji.ir/sites/default/files/images/u-new-4/001/1671701-slide-winner-adapt-nyc-08.jpg)