0

تصاویر مراحل بازسازی یک خودروی آنتیک در کرمان

 
abdo_61
abdo_61
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 37203
محل سکونت : ایران زمین

تصاویر مراحل بازسازی یک خودروی آنتیک در کرمان

 

 



نام اتومبیل : کرایسلرChrysler
مدل :ویندسورWindsor
سال ساخت : هزار و نهصد و چهل و هشت
مدت زمان بازسازی : دو سال
(شهریور 1382 تا شهریور 1384)

مالک اتومبیل : سازمان میراث فرهنگی کرمان
بازسازی کننده : هاشم نساج کریمی کارشناس اتومبیل های قدیمی و تاریخی
محل بازسازی :
 کرمان , مشهد


این اتومبیل از سال 1340 تا سال 1382 در گوشه یک باغ تاریخی بصورت متروک رها شده بود .
بعدها این باغ در اختیار سازمان میراث فرهنگی کرمان قرار گرفت .
ظرف مدت 42 سال تقریبا 60 درصد اتومبیل نابود شده و از بخش های داخلی و موتوری چیزی باقی نمانده بود .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

زیر کاپوت شکسته و صدمه خورده اتومبیل فقط یک موتور و پروانه باقی مانده بود
و از رادیاتور , دینام , استارت ، کاربراتور , دلکو و بطور کلی لوازم جانبی موتور چیزی به چشم نمی خورد .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

در تابستان 1382 بدستور رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کرمان و پیگیری مسئولین آن سازمان بازسازی اتومبیل زیر نظر آقای هاشم نساج کریمی آغاز گردید

بهتر است بقیه داستان را از زبان ایشان بشنویم
برای بازسازی ابتدا مطالعات بسیاری صورت گرفت .
بدین معنی که ضمن بررسی کامل وضع باقیمانده ,عکس های متعدد از داخل و خارج اتومبیل تهیه کردیم .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

اتومبیل آسیب زیاد دیده بود .
طی سال های گذشته بر اثر زلزله بخشی از دیوار گلی باغ روی اتومبیل فرو ریخته
ضمن وارد کردن صدمه به سقف و اطاق مقدار زیادی خاک و آوار به داخل اتومبیل ریخته شده بود
ابتدا به کمک کارگران حدود 300 کیلو خاک و خاشاک و آوار 40 ساله را با بیل از درون اتومبیل تخلیه کردیم .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

لاستیک های اتومبیل ظرف این مدت شکسته و بصورتی خشک و محکم به رینگ چسبیده بود
ناچار شدیم آنها را با استفاده از فرز قطعه قطعه کنیم تا رینگ ها آزاد گردد
با تعدادی لاستیک مستعمل مجزا اتومبیل را قابل جا به جایی کردیم .
ابتدا با شیلنگ آبی قوی تمام قسمتهای داخلی , بیرونی و زیرین را بدقت شستشو دادیم
بطوریکه گل و لای فراوان از قسمتهای مخفی اتومبیل خارج شد .
این شستشو بدان سبب صورت گرفت که قسمتهای صدمه خورده و پوسیده مشخص شود
ابتدا موتور اتومبیل پیاده شد و به تعمیرگاه فرستاده شد .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

سپس بخش های مختلف نظیر درب ها , گلگیرها , کاپوت و رکاب ها را پیاده کردیم .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

صافکاری اتومبیل با وسواس و دقت زیاد انجام شد
تمام قسمت های آسیب دیده مرمت و بازسازی گردید و سپس قطعات پیاده شد و بصورت مجزا روی بدنه سوار شد
تا از صحیح بودن درزها و قوس های بدنه اطمینان پیدا کنیم .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

بجای رادیاتور به یغما رفته یک رادیاتور جدید توسط یک رادیاتور ساز قدیمی ساخته شد .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

برای اطمینان از عدم پوسیدگی های مخفی و نیز صاف بودن بدنه تمام اتومبیل بصورت آهن درآمد .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

کارگران نقاش با دقت بکار گرفته شدند تا با بتونه کاری صحیح بدنه را آماده ته رنگ نمایند .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

بدلیل بزرگی و وسعت کاپوت جلو و عقب هر قسمت مجزا پیاده شد تا کار بتونه کاری بهتر انجام شود .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

بموازات انجام کارهای فوق , قطعات شکسته و گم شده بدنه از طریق قالب گیری , ریخته گری و آبکاری ساخته می شد که این بخش سخت ترین قسمت بازسازی بود
بعنوان مثال از یک دستگیره اصلی باقیمانده دوازده عدد قالب گرفته شده ریخته گری می شد و پس ازپرداخت کاری و آبکاری پهار عدد از بین آنها انتخاب و بقیه را کنار می گذاشتیم .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

تعمیر موتور قدیمی بخشی دیگر از کار بود .
طی سالهای گذشته شمع های روی موتور را باز کرده و برده بودند
به همین جهت آب باران در رطوبت و خاک به درون سیلندرها نفوذ کرده و پیستون ها بدلیل زنگ زدگی سیلندر و رسوب املاح به سیلندر چسبیده بودند
بطوریکه ناچار پیستون ها را با قلم و چکش شکستیم
تمام قطعات موتور پیاده شد و توسط استاد کاری ماهر بنام آقای محمد علی فروزش در کرمان تعمیر شد .
جلو پنجره زیبای اتومبیل توسط یک کارگر هنرمند بصورت زیر از هم جدا و پس از تمیزکاری و پرداخت , مجزاروی هم سوار شد .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

نوارهای زینتی دو طرف بدنه و روی گلگیرها مطابق نمونه اولیه از استیل ساخته شد و پس از پایانرنگ آمیزی به دقت رو بدنه نصب شد .لازم به توضیح است که قبل از رنگ آمیزی تمام واشرجات , جلو پنجره , سپرها و سایر قطعات تزئینی آماده شده برای آزمایش روی اتومبیل سوار و پس از اطمینان از درست قرار گرفتن آنها مجزا پیاده شدند
بالاخره بعد از دو سال کار مداوم و طاقت فرسا اتومبیل در شهریور 1384 به کرمان حمل و تحویل سازمان میراث فرهنگی کرمان گردید .و اینک در باغ موزه هرندی و در محلی مناسب به معرض تماشای عموم گذاشته شده است .

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

بسیاری از مردم کرمان که طی سالها لاشه این اتومبیل را دیده بودند با شگفتی و شادی اتومبیل بازسازی شده را تماشا می کردند و همین شادی ها و تحسین ها پاداش من بود  و خستگی دو سال کار را ازتنم زدود .این کوچکترین کاری بود که برای ایران عزیز و بخصوص شهر آباء و اجدادی ام انجام دادم .

بعد از بازسازی قبل از بازسازی

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

گروه اینترنتی شادینه - برای عضویت کلیک نمایید

 

 

 

مدیر سابق تالار آموزش خانواده

abdollah_esrafili@yahoo.com

 

  شاد، پیروز و موفق باشید.

چهارشنبه 17 آبان 1391  11:24 AM
تشکرات از این پست
nezarat_ravabet
دسترسی سریع به انجمن ها