اخباری از دنیای موتورسیکلتها
دراین مطلب قصدداریم اخباری تازه از دنیای موتورسیکلت ها را به اطلاع برسانیم.
فیات در دنیای موتورسیکلتها
کمپانی خودروسازی ایتالیایی فیات با مدل Punto Evo مدتی است که در مسابقات موتو GP بین بزرگان، در حال رقابت بر سر جایگاه پیروزی است. اما، چندی پیش فیات با همکاری کمپانی موتورسیکلتسازی یاماها، از مدل جدیدی رونمایی کرد تا بتواند با دو مدل یکی از پیشتازان در مسابقات موتو GP نیز باشد. این موتورسیکلت جدید در مرکز طراحی فیات و توسط آلدو درودی طراحی شده است. پیشرانه این مدل با Punto Evo یکسان خواهد بود با این تفاوت که در ظاهر و آئرودینامیک آن تغییراتی اعمال شده است، ضمن اینکه از نوآوریهای جدیدی بهره میبرد.
کلمه Evo که در خودروهای فیات بیانگر راحتی و اهمیت به محیطزیست میباشد، در این موتورسیکلت نیز گویای همین موارد است. در واقع این موتورسیکلت برای ادامه مسیر موفقیتآمیز Punto Evo ساخته شده است.
رنگ این موتورسیکلت و لباس هدایتکننده آن در مسابقات موتور GP سفید خواهد بود که نماد پاکی و خالصبودن عملکرد آن است. پیشرانه این موتورسیکلت استانداردهای آلایندگی یورو 5 را پوشش میدهد که برای تجربه جدید فیات در زمینه وسایل نقلیه دوچرخ تحسینبرانگیز است. دلیل اصلی ورود فیات به موتو GP کسب تجربه در این زمینه بوده تا بتواند در آیندهای نه چندان دور، از این تجربه در خودروهای تولیدی خود استفاده کند که همکاری با یکی از بزرگان در زمینه موتورسیکلت یعنی یاماها، این خودروساز را به هدف خود خواهد رساند.
موتورسیکلت سال 2020 کمپانی موتورسیکلتسازی هارلی دیویدسون، همانند سایر صنایع و به خصوص خودروسازان، دورانی سختی را میگذراند و بحران مالی گرایبانگیر بزرگترین کمپانی موتورسیکلتسازی نیز بوده است. هارلی دیویدسون قصد دارد برند MV Agusta را که یکی از زیرمجموعههای آن است بفروشد و بر روی محصولات آینده خود تمرکز بیشتری داشته باشد.
چندی پیش این کمپانی، تعدادی از برنامههای خود برای محصولات تولیدی آیندهاش را منتشر کرد که شامل چند کانسپت میشد و برای علاقهمندان بسیار جالب بود. یکی از این کانسپتها، موتورسیکلتی است که تصویر آن را مشاهده میکنید. این کانسپت، محصولات هارلی دیویدسون در سال 2020 را به تصویر میکشد و پیشبینی برای محصولات این کمپانی برای دو دهه آینده است.
برخلاف کانسپتهای رایجی که از پیشرانههای برقی و کم مصرف بهره میبرند، این کانسپت زیبا به پیشرانه نیرومندی به حجم 883 سیسی مجهز شده است.
البته در دو دهه آینده موتورسیکلتی با چنین پیشرانهای حکم بوگاتی ویرون در مقابل خودروی کم قدرتی مانند مانند آئودی TT را خواهد داشت! ظاهر آن بسیار آیندهنگرانه طراحی شده است. گلگیرهایی که قسمت عمده چرخ را پوشاندهاند و تا نزدیکی سطح زمین ادامه پیدا کردهاند، تایرهایی پهنی را در خود جای دادهاند که فاقد رینگ و پرهای است و فضای درون آنها خالی است! طراحی کوچک و کم ارتفاع آن در کنار چراغ عمودی و باریک جلو و استیل منحصربهفرد قرارگیری هدایتکننده از جمله جزئیات جالب توجه این هارلی دیویدسون سال 2020 هستند.
تعریف تازه از یک موتورسیکلت قدیمی مدتها پیش بود که فردی عاشق موتورسیکلت بنام ایان مک اِلوری پیشرانه نیرومند چهار سیلندر باکسر سوبارو را در فریم یک موتورسیکلت جای داد. او با این کار توانست خبرساز شود و خود را مطرح کند. اما گویی در طول مدتی که از ایان خبری نبوده در حال کار بر روی کانسپت Kickboxer بوده است
هدف از معرفی این کانسپت تعریف جدیدی از موتورسیکلت قدیمیاش بوده چرا که Kickboxer به پیشرانه دیزل باکسر تجهیز شده که کوچکتر و اقتصادیتر از پیشرانه باکسر بنزینی است. این پیشرانه توسط شرکت Fuji Heavy Industry تأمین میشود. موتورسیکلت Kickboxer دارای بدنهای با طراحی جدید و مدرن است.
خطوط تیز بدنه و حجمهای برجسته و فرو رفته بدنه در کنار سینه برجسته، ظاهری عضلانی به Kickboxer بخشیده است. برای همخوانی قدرت پیشرانه با این ظاهر تنومند، پیشرانه باکسر آن به یک توربوشارژر مجهز شده است.
اگر این مشخصات شما را راضی نگاه نمیدارند بد نیست بدانید که Kickboxer دارای سیستم انتقال نیرو به دو محور نیز هست! به این ترتیب که وسیله دو زنجیر انتقال نیرو، اکسل و جک محور توانسته نیرو را به چرخ جلو و عقب منتقل کند.
تصاویری را که از Kickboxer ملاحظه میکنید با نرمافزار CAD طراحی شده است اما ایان تک تک جزئیات بدنه و پیشرانه را با ابعاد و اندازههای دقیق تر طراحی کرده است تا ساخت آن راحت باشد! بنابراین اگر کسی به این موتورسیکلت علاقهمند شده است باید مدتی منتظر ورود آن به بازار باشد.