پرواز عقاب دریایی در جاذبه صفر
رونمایی آلفا رومئو از Pandion به عنوان كیك تولد یكصدمین سالگرد تأسیس
با نزدیك شدن به مقاطع زمانی خاص نظیر یكصدمین یا دویستمین سالگرد تأسیس، شركتهای سرشناسخودروساز، محصول خاصی را به عنوان كیك تولد ارائه میكنند. آلفا رومئو به عنوان یك برند نهچندان بزرگ اما سابقهدار در دنیای خودروسازی نیز از این قائده مستثنا نیست.
طراحان خلاق این شركت خودروساز Pandion را به عنوان كیك تولد یكصدمین سالگرد تأسیس آن طراحی و ساختهاند. اینخودرو گرچه هنوز در قالب یك خودروی مفهومی قرار دارد، اما بعید نیست به دلیل تنوع چشمگیر فناوریهای به كار گرفته شده در آن، به عنوان یك خودروی فوق مدرن در سالهای آتی در خیابانهای شهرهای مختلف جهان دیده شود.
برخی خودروها در تاریخ خودروسازی جهان به عنوان یك نقطه عطف به شمار میآیند؛ نقاط عطفی كه مسیر تكاملی این صنعت را تا حدود زیادی دستخوش تغییرات اساسی كردهاند از سری ماستنگهای فورد در دهههای نه چندان دور گرفته تا سریهای اخیر بی ام و و به حق باید Pandion آلفا رومئو را نیز در ردیف این دسته از خودروها قرار داد. Pandion یك خودروی اسپرت درونشهری به شمار میآید كه یك نكته بیش از سایر موارد در خصوص آن جالب توجه به نظر میرسد: این محصول جدید ظاهری فشرده و نسبتا كوچك دارد، اما زمانی كه سوار بر آن میشوید احساس میكنید در یك میباخ غول پیكر قرار گرفتهاید!
نام این خودرو از دنیای حیوانات گرفته شده است یعنی Pandion Haliaetus كه نام علمیOsprey به معنای عقاب دریایی به شمار میآید. این پرنده وحشی در مناطق ساحلی زندگی میكند و جالب اینكه تیم طراحان پروژه به سرپرستی مایك رابینسون از بالهای این شكارچی ماهر در طراحی مكانیسم باز و بسته شدن درها الهام گرفته است. این ابتكار عمل با موفقیت نسبی همراه بوده است، به طوری كه با نگاه به این خودرو ذهن بیننده به طور ناخودآگاه به یاد حركت با شتاب زیاد و شاید پرواز در آسمانها میافتد. همچون بسیاری از دیگر محصولات آلفا رومئو میتوان Pandion را تلفیق موفقیتآمیزی از پوست و اسكلت نامید. در حقیقت این تلفیق عالی نتیجه اصطكاك است كه میان یكسری متضادها شكل گرفته است یعنی فناوری و احساس، عقلانیت و غریزه و همچنین صنعت مدرن و هنر دستی منحصر به فرد. قسمت جلویی یا پیشانی خودرومملو از راز است. به عقیده بسیاری از كارشناسان امور خودرو، این بخش از خودرو بیشباهت به كلاهخودی نیست كه زیر آن صورت یك جنگجو قرار گرفته است. حركت این خودرو كه دارای موتوری 8 سیلندر و با گنجایش 7/4 لیتر است شب هنگام نیز جذابیتهای خاص خود را دارد كه عمده این جذابیت به واسطه بازی با نور در بخشهای مختلف بدنه است، به طوری كه بینندهای كه از دور شاهد حركت آن است ممكن است تصور كند پرندهای افسانهای با بالهای نورانی به وی نزدیك میشود!
یكی از مشكلاتی كه در استفاده از خودروهای اسپرت كوپه به خصوص دیده میشود مربوط به سوار شدن یا پیادهشدن از آن است كه البته در Pandion این مشكل با ابتكار عمل در طراحی درها حل شده است.
درها بخوبی بزرگ و كشیده هستند و از آنجا كه براحتی نیز باز میشوند راننده و سرنشین مجاور برای سوار شدن به خودرویا پیاده شدن از آن مشكلی ندارند. گذشته از آن دو سرنشین خودرو تقریبا دید كاملا بازی از محیط اطراف دارند كه این امكان به واسطه بهكارگیری ساختار شیشهای در قسمتهای كناری خودرو فراهم شده است. تقریبا در تمامی خودروهای ساخت برند آلفا رومئو سپر ساختار V شكل دارد. در Pandion نیز این كار تكرار شده است و اگر به رخ جلویی خودرو دقت كنید تكرار این عادت را در سپر جلویی مشاهده میكنید.
درها رو به بالا باز میشوند و البته این مشخصه اصلی بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی است، اما نكته جالب توجه این است كه وقتی درها كاملا باز میشوند، ارتفاع آنها به 6/3 متر میرسد! این درها به گونهای ساخته شدهاند كه اگر حادثهای همچون واژگونی برای خودرو روی دهد راننده و سرنشین براحتی میتوانند با جدا كردن درها از بدنه خودرو از آن خارج شوند و جان خود را نجات دهند.
یكی از برگهای برنده اصلی این خودرو در رقابت با بسیاری از مدلهای مفهومی برندهای رقیب، تلفیق هنرمندانه ساختار خارجی و بخش داخلی بدنه است. اگر با نگاهی دقیق به این تلفیق خیره شویم موارد متعددی را خواهیم دید كه در آنها برجستگیهای داخلی خودرو در حقیقت ادامهای از كشیدگیهای موجود در بدنه خارجی Pandion است. داخل این خودروهمچون رخ جلویی آن مملو از راز است. یكی از این رازها به طراحی منحصر به فرد و مواد عالی به كار گرفته شده در صندلیهای خودرو مربوط میشود. استفاده از تركیبات جدیدی كه با تكیه بر دانش موادشناسی تولید شدهاند موجب شده صندلیها به گونهای ساخته شوند كه پس از قرار گرفتن سرنشینان در آن، با فرم بدنی آنها یكسان شده و در نتیجه ستون فقرات راننده و سرنشین در بهترین وضعیت ممكن قرار گیرد. این ابتكار عمل در مسافتهای طولانی، یعنی در مواقعی كه خستگی ناشی از رانندگی طولانی خطرات زیادی به همراه دارد كارایی خود را بخوبی نشان میدهد.
نور آبی در قسمتهای مختلف درون خودرو دیده میشود. این نور كه با قطعات مختلف درون خودرو آمیخته شده و گویی بخش تفكیكناپذیری از آنها به شمار میآید حس معلق بودن در فضا و به نوعی سبكی و جاذبه صفر را به سرنشینان القا میكند. درون خودرو 4 صفحه نمایشگر دیده میشود كه یكی از آنها بزرگتر از همه بوده (9 اینچ) و در كنسول مركزی قرار دارد و اطلاعاتی نظیر وضعیت آب و هوای درون خودرو، مسیر حركتی كه با استفاده از دادههای ماهوارهای ارائه میشود، سیستمهای صوتی و نظایر آنها را نمایش میدهد. 3 نمایشگر دیگر كه یكی از آنها در شیشه جلویی خودرو كارگذاشته شده است نمایش لحظه به لحظهای از محیط اطراف خودرو و بخصوص فضای پشت خودرو را به نمایش میگذارند.
به نظر بسیاری از كارشناسان امور خودرو، Pandion را میتوان امضایی منحصر به فرد برای برند آلفا رومئو دانست؛ امضایی كه نشاندهنده شخصیت این برند خودروساز است. با این حال باید منتظر بود تا دید در آینده با اعمال اصلاحات و تغییرات منطبق با پیشرفتهای روز دنیای فناوری، نسخه یا نسخههای آتی عقاب دریایی آلفا رومئو با چه ظاهر جدید بیرونی و درونی رخ نمایی خواهد كرد.
آلفا رومئو Pandion از چند زاویه
درها بزرگ و كشیده هستند و از آنجا كه براحتی نیز باز میشوند راننده و سرنشین مجاور برای سوار شدن به خودرو یا پیاده شدن از آن مشكلی ندارند.
نور آبی در قسمتهای مختلف درون خودرو دیده میشود تاحس معلق بودن در فضا و به نوعی سبكی و جاذبه صفر را به سرنشینان القا كند.
صندلیها پس از قرار گرفتن سرنشینان در آن، با فرم بدنی آنها یكسان شده و در نتیجه ستون فقرات راننده و سرنشین در بهترین وضعیت ممكن قرار میگیرد.
این محصول جدید ظاهری فشرده و نسبتا كوچك دارد، اما زمانی كه سوار بر آن میشوید احساس میكنید در یك میباخ غول پیكر قرار گرفتهاید.
یكی از برگهای برنده اصلی این خودرو در رقابت با بسیاری از مدلهای مفهومی برندهای رقیب، تلفیق هنرمندانه ساختار خارجی و بخش داخلی بدنه است.