به گزارش خبرگزاری خانه ملت، طرح اختصاص 2 میلیون به هر دانشآموز از سوی وزیر آموزش وپرورش موضوعی است که این روزها به دغدغه جدی مدیران مدارس و اولیاء دانشآموزان تبدیل شده است؛ موضوعی که پس از طرح از سوی آقای وزیر اولیای دانشآموزان را بر آن داشت تا به دنبال پاسخی درباره نحوه هزینه کرد این اعتبارات از سوی مدارس باشند، اعتباراتی که مسئولان مدارس بر عدم اختصاص آن تاکید میکنند.
چرا آقای وزیر اذهان عمومی را دیگر هیچ کرده و حاشیه آفرینی میکنند؟!
بنابراین گزارش در این راستا یکی از اعضای انجمن اولیای یکی از مدارس روستاهای استان همدان در اعتراض به اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرروش مبنی بر اختصاص سالانه دو میلیون به هر دانشآموز، گفت: اگر چنین است چرا باید در روستای همدان برای سر پا کردن مدرسه از خیرین و اولیا کمک گرفت؛ تاکنون حتی یک ریال هم به مدرسه ما برای خرید مایحتاج موردنیاز دانشآموزان داده نشده بنابراین جای تعجب دارد که وزیر چنین اظهاراتی را مطرح میکند.
جعفر یعقوبی ادامه داد: پس از صحبتهای وزیر، اولیاء دانش آموزان و خیرین با مراجعه به مدیران مدرسه به اینکه از آنها پول گرفته شده اعتراض کرده و تاکید میکنند که طبق اظهارات اخیر وزیر به هر دانشآموز 2 میلیون تومان تعلق میگیرد پس چرا برای ایجاد امکانات گرمایشی و دیگر شرایط رفاهی مدرسه از آنها پول دریافت کرده است؟
وی خواهان رسیدگی به این موضوع و توضیح صریح وزیر آموزش و پرورش در رسانههای عمومی شد وگفت: با طرح چنین مباحثی از سوی وزیر مردم گمان میکنند، این مبالغ به دست مدارس رسیده اما مدیران مدرسه برای دانش آموزان هزینه نمی کنند در حالی که این پول حتی به آموزش و پرورش استان هم نرسیده است، اگر پولی وجود دارد پس چرا به دست مدارس نمیرسد و اگر چنین پولی اصلا تعریف نشده پس چرا آقای وزیر اذهان عمومی را دیگر کرده و حاشیه آفرینی میکند؟
کارخانهای: به هر دانشآموز سالانه دو میلیون تعلق میگیرد اما 94 درصد بودجه صرف هزینههای پرسنلی میشود
ابراهیم کارخانهای در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید براینکه اعتراض در مورد موضوع مورد نظر تنها به استان همدان مربوط نمیشود، گفت: اولیاء مربیان در همه شهرها بابت هزینههایی که به مدارس پرداخت میکنند اعتراض دارند که البته این گونه صحبتها از سوی وزیر و مسئولان نیز میتواند به اعتراضها شدت دهد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعداد دانشآموزان کشور حدود 12میلیون و 500 هزار نفر است و اعتبارات آموزش و پرورش حدود 26 هزار میلیارد تومان است و به گفته وزیر به هر دانشآموز دو میلیون تعلق میگیرد اما آموزش و پرورش حدود یک میلیون پرسنل دارد و حدود 94 درصد بودجه آن صرف هزینههای پرسنلی میشود و سهم هزینههای جاری مدارس و یا سرانه دانشآموزی از این بودجه بسیار اندک است بههمین دلیل وزیر باید در سخنان خود به درستی روشنگری کند.
عضو کمیسیون انرژی در مجلس نهم، با تاکید براینکه باید تغییر اساسی در ساختار اداری و آموزشی این وزارتخانه صورت گیرد، ادامه داد: با همین مقدار بودجه آموزش و پرورش به شرط تغییر در نظام تشکیلاتی، اداری و آموزشی میتوان مسئله بودجه آن را حل کرد، اگر آموزش و پرورش بخواهد با همین روند ادامه دهد جز ادامه نارضایتی اولیا، معلمان و دانشآموزان چیز دیگری در پی نخواهد داشت، در حالی که گرفتن وجه از والدین مناطق محروم غیرمنصفانه است و برای این مناطق باید سهمیه جداگانهای در نظر گرفت.
منظری توکلی: میان آنچه گفته میشود با آنچه عمل میشود فاصله بسیار است
علیرضا منظری توکلی نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به صحبتهای وزیر آموزش و پرورش مبنی براینکه سالانه 2 میلیون تومان به هر دانشآموز تعلق میگیرد، گفت: میان آنچه گفته میشود با آنچه عمل میشود فاصله بسیار است در بسیاری از روستاهای محروم مدارس از حداقل امکانات برخوردار نیستند و مدیران مدارس مجبور هستند از خیرین و والدین کمک نقدی دریافت کنند تا مدارس سر پا بمانند.
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بسیاری از مدارس شبانهروزی کشور که وظیفه مهم تربیت و آموزش دانشآموزان محروم عشایر و روستایی را داشته، تعطیل شده و بسیاری از دختران روستایی به این دلیل از تحصیل باز ماندهاند، موارد متعدد دیگری که نشان از مشکلات جدی عدم تامین مخارج مدارس دارد نیز گزارش شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگیان خود با مشکلات متعددی رو به رو هستند، افزود: این مشکلات شامل فرهنگیان بازنشسته نیز میشود و همه این موارد نشان میدهد آنچه آقای وزیر آموزش و پرورش گفتند با واقعیت موجود، تفاوت دارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است منظور وزیر این بوده که سرانه هزینه هر دانشآموز سالی دو میلیون تومان میشود نه آنکه این دو میلیون به جای مشخصی اختصاص داده میشود.