امید در قرآن
مسئله امید و امیدوارى به آینده، در قرآن به دفعات متعدد و به شیوههاى مختلف، بیان گردیده است. به طور کلى، مفهوم امید در لایه مثبت و منفى، در قرآن کریم، از راه کلیدواژههایى همچون رجاء (انتظار امرى محبوب و پسندیده که اکثر اسباب آن محقق باشد)، طمع (تمایل نفس از روى حرص و آرزوى شدید، به چیزى خارج از دسترس)، أمل (آرزویى که انتظارى طولانى در آن وجود دارد) و تمنى (میل به حصول امرى همراه با تقدیر و اندازهگیرى آن) قابل پیگیرى است.51
از میان واژگان فوق، تنها در واژه «رجاء» است که فرد امیدوار در راه رسیدن به امیدش، کار و تلاش مىکند و موجبات رسیدن به امر محبوب را فراهم مىآورد.52با بررسى آیات مشتمل بر واژگان امید، مىتوان بدین نکته دست یافت که گرچه امید، ماهیتى مثبت و پسندیده دارد، اما از آنرو که عوامل پدیدآورنده آن و موانع بههمزننده آن، ممکناست ماهیتى حقیقى و یا کاذب داشته باشند، مىتوان به تنویع و تقسیم آن بهصورتزیر پرداخت:
الف) امید مطلوب، صادق و حقیقى:
این نوع امید، مربوط به امورى است که در جهت رضاى الهى و هماهنگ با واقعیت وجودى انسان است و به دو گونه در قرآن مطرح گردیده: امید به آخرت و برخوردارى از رحمت الهى که عموم مؤمنان چنین امیدى دارند، و امید به لقاى خدا که مؤمنان خاص و انسانهاى کامل، از آن برخوردارند. این نوع در قالب واژگانى همچون رجاء ممدوح و پسندیده، و طمع مثبت و پسندیده بیان شده است.
ب) امید نامطلوب، کاذب و مجازى:
این نوع، مربوط به امورى است که رضاى الهى در آن لحاظ نمىگردد و حاصل وسوسههاى نفس یا القائات شیطان است: «وَلأُمَنِّیَنَّهُمْ.»(نساء: 119) این نوع امید در قالب واژگان رجاء مذموم و ناپسند، طمع منفى و ناپسند، أمل، و تمنّى بیانگردیده است.بدون تردید، امید صادق و کاذب تأثیر بسیار زیادى در زندگى آدمى دارد و تنها امید صادق و حقیقى است که انسان را به یاد خداوند انداخته و همواره وجود او و حاضر و ناظر بودن او را به اندیشه آدمى مخاطره مىنماید.
به همین دلیل، در این قسمت، در پرتو معرفى محورهاى امیدبخش قرآن کریم، به شرح و تفصیل سیماى الگوى پسندیده امید در قرآن پرداخته شده است.به طور کلى، مفهوم امید در قرآن کریم، در دو محور اعتقادى و رفتارى قابل بررسى و پیگیرى است؛ چراکه قرآن افزون بر بیان راهکارهایى اعتقادى و فردى براى القاى امید و رسیدن به آرامش نسبى در دنیا، به ارائه راهکارهاى رفتارى و اجتماعى فراوانى براى تقویت و افزایش این نیاز اصیل بشرى نیز پرداخته است.
در بُعد اعتقادى، به تقویت پایههاى معرفتى و اعتقادى افراد پرداخته شده که مهمترین اصول اعتقادى اسلام، ایمان و عقیده به توحید، نبوت و معاد مىباشند؛ زیرا این سه اصل، پایه و اساس دریافت اسلام را تشکیل مىدهند و سایر آموزههاى اسلام، معنابخشى خود را از این سه اصل دریافت مىنمایند و نیاز به این آموزهها، براى ایجاد امید و روحیه امیدپرورى در آدمى، از آنروست که چون انسان سالم و کامل، داراى شخصیتى مىباشد که به طور طبیعى در زندگى فردى و اجتماعى خود را نشان مىدهد، به همین دلیل، اگر از نظر شخصیتى نسبت به آینده امیدوار نباشد، به طور طبیعى، رفتارى بیرون از عرف طبیعت انسانى از خود بروز مىدهد که در جهت دادن جامعه به سمت ناامیدى و افسردگى بىتأثیر نخواهد بود.
در بُعد رفتارى نیز، قرآن کریم براى افزایش امید آدمى در زندگانى دنیوى و نیز پرورش روح امید در جامعه، در قالب راهکارهاى رفتارى به تقویت روح امید در جامعه پرداخته است. مهمترین راهکارهاى رفتارى قرآن در حوزه فردى عبارتند از: ذکر، تهجّد، نماز، و تلاوت قرآن، و در حوزه اجتماعى عبارتند از: انفاق، احسان، عفو و بخشش، امر به معروف و نهى از منکر و وفاى به عهد.
بنابراین، همانگونه که گفته شد، در فرهنگ قرآن، مسئله امید و امیدوارى از جهات مختلف و به زبانهاى گوناگون مورد تأکید و ترغیب واقع شده که در ادامه، تفصیل هریک بیان گشته است و اگر آدمى به مفهوم واقعى این محورها و زیرمجموعههاى آن به صورت عمقى و نه سطحى پى ببرد، طبعا بخش عمدهاى از چگونه زیستن را خواهد آموخت.
بررسى تطبیقى راهکارهاى ایجاد و افزایش امید از دیدگاه روان شناسى مثبت نگر و قرآن کریم
اعظم پرچم - زهرا محققیان