با ااتفاقاتي که براي نرخ ارز در هفته گذشته افتاد، بازار خودرو کشور رسما با خودروهاي زير 10 ميليون توماني خداحافظي کرد تا ديگر عملا «خودرو ارزان» در آن به چشم نيايد.
درست يا غلط، تصور مشتريان ايراني از «خودرو ارزان» محصولي زير 10 ميليون تومان بوده و هست و حالا که ديگر قيمت تمام خودروهاي داخلي از مرز 10 ميليون تومان گذشته، بايد گفت بازار ديگر «خودرو ارزان» ندارد. روزگاري خودروهايي مانند پيکان، MVM و پرايد قيمتي زير 10 ميليون تومان داشتند و از آنها با نام محصولات «ارزان» ياد ميشد، اما حالا اولي سالهاست از رده خارج شده، دومي دو سه سالي ميشود به بالاي 10 ميليون رسيده و سومي نيز هفته گذشته خود را از اين مرز رد کرد تا نسل ارزانها در بازار خودرو منقرض شود.
در حال حاضر ارزانترين خودرويي که ميتوان در بازار کشور پيدا کرد پرايد 131 است که 10 ميليون و 100 هزار تومان قيمت دارد. اتفاق ناخوشايند ديگري که رخ داده، تنوع اندک در محدوده قيمتي 10 تا 15 ميليون تومان بازار است، به نحوي که هم اکنون تنها پرايد و MVM در اين محدوده عرض اندام ميکنند و ديگر خبري از تيبا هم نيست. شرايط بازار به شکلي پيش رفته که در حال حاضر بيشتر خودروها در محدوده قيمتي 15 تا 25 ميليون تومان قرار گرفتهاند و ارزانترين آنها تيباي 15 ميليون و 500 هزار توماني است و گرانترين شان نيز پژو 206؛ با توجه به اينکه کيفيت پرايد و MVM در مقايسه با خودروهاي حاضر در محدوده 15 تا 25 ميليون تومان پايينتر است، اگر مشتريان خودروهايي باکيفيتتر از آنها بخواهند، بايد حداقل 5/15 ميليون تومان در بازار هزينه کنند. به اعتقاد کارشناسان، افت توليد که کاهش عرضه را در پي داشته، اصليترين دليل رشد قيمت خودروهاي داخلي در بازار است و تا تعادل ميان عرضه و تقاضا برقرار نشود، نميتوان به نزولي شدن قيمتها اميدوار بود.