استاديار دانشكده دامپزشكي دانشگاه فردوسي گفت: دانشجويان رشته دامپزشكي از رتبههاي خوبي برخوردارند اما به دليل بازخورد بد بازار كار جواب خوبي دريافت نميكنند و اين باعث سوخته شدن استعداد دانشجويان ميشود. دكتر امير افخمي با اشاره به معرفي رشته دامپزشكي، اظهار كرد: دامپزشكي از نظر ماهيت شبيه پزشكي است و از طرف ديگر يك رشته اقتصادي ميباشد، دامپزشكي در بخشي از جنبهها نقش تهيه صحيح غذا براي انسان را بر عهده دارد.
وي افزود: از ديگر فعاليتهاي رشته دامپزشکي، كنترل بيماريهاي مشترك، كنترل مصرف تخممرغ، گوشت، شير آلوده، فرآوردههاي آلوده مانند سوسيس و كالباس را بر عهده دارد و هر چه جامعه پيشرفتهتر و صنعتيتر شود اهميت دامپزشكي بيشتر خواهد شد، در حال حاضر دامپزشكي در جامعه جايگاه خوبي ندارد و داستان دامپزشكي آش شله قلمكار شده است.
استاديار دانشكده دامپزشكي دانشگاه فردوسي با اشاره به تفاوت موجود در رشته دامپزشكي و رشته پزشكي، خاطر نشان كرد: بخش آموزش در رشته دامپزشكي زير نظر وزارت علوم و تحقيقات انجام ميشود و در بخش اداري رشته دامپزشكي زير نظر جهاد كشاورزي است و اين در صورتي است كه دانشكده پزشكي در بخش آموزش و در بخش خدمات پزشكي زير نظر وزارت بهداشت قرار دارد. وي اظهار داشت: دامپزشكي جايگاه خوبي در جامعه ندارد و نسبت به تواناييها و زحمتي كه در اين حيطه كشيده ميشود، از نظر ميزان درآمد، ميزان اعتماد جامعه به آن، با آن چيزي كه بايد در جامعه باشد بسيار متفاوت است.
دكتر افخمي در خصوص ميزان استقبال دانشجويان در رشته دامپزشكي گفت: استقبال دانشجويان خوب است دانشجو با شناختي وارد اين رشته ميشود كه بعد از گذراندن چند دوره متوجه ميشود اين رشته چيز ديگري بوده است. اما زماني كه شناخت جامعه در اين رشته زياد نيست، دانشجويان هم از اين نظر مستثني نيستند.
وي گفت: آينده شغلي در اين رشته به چند دسته تقسيم ميشود كه يكي از آنها كار در درمانگاهها به صورت باليني است كه در بخش طيور، گوسفندداري، گاوداري انجام ميشود. گروه ديگري از همكاران وارد صنعت بهداشت مواد غذايي ميشوند مانند كارخانجات سوسيس، كالباس و بستهبندي گوشت و تخممرغ است. استاديار دانشكده دامپزشكي دانشگاه فردوسي افزود: دستهاي ديگر كساني هستند كه وارد بازار دارو و واكسن ميشوند و به واردات و توليد ميپردازند و دسته ديگر در بازار غير مرتبط با رشته خود كار ميكنند.
افخمي در خصوص گسترش رشته دامپزشكي، اظهار كرد: گسترش رشته دامپزشکي به صورت غير اصولي بسيار زياد بوده است به عنوان مثال كانادا با تعداد دام بالايي كه دارد و همچنين فضاهاي سبز مرتفع فقط 5 دانشكده دامپزشكي دارد اما در ايران با وجود تعداد كم دام، 30 دانشكده دامپزشكي وجود دارد و در اين صورت تعداد دانشجويان دانشكدهها خيلي غير كارشناسانه بالا ميرود. وي افزود: اين افزايش طبعا تعداد فارغالتحصيلان را بالا ميبرد و مشكل بيكاري فارغالتحصيلان را بيشتر ميكند.
استاديار دانشكده دامپزشكي دانشگاه فردوسي گفت: بيشتر از آن كه صنعت دامپروري ما پيشرفت كند، تعداد دانشكده دامپزشكي به صورت غير اصولي در مقطع دكتراي عمومي و دكتراي تخصصي به صورت غير استاندارد گسترش پيدا كرده است. وي در پايان اظهار كرد: اگر بخواهيم تعداد هر دامپزشك را به ازاي دامها لحاظ كنيم، تعداد بسيار بالاي غير استانداردي دامپزشك وجود دارد.