تحقیقات نشان میدهند که مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت یادگیری و ایجاد تمرکز بیشتر در کودکان میشود.
ناهید برخورداری در خصوص اهمیت مصرف صبحانه در دانش آموزان و کودکان افزود: «مصرف غذا در وعده های مشخص برای تامین درشت مغذی و ریزمغذی لازم برای رشد و نمو کودک حائز اهمیت است. در این میان مصرف صبحانه به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن در هنگام صبح، برای کودکان اهمیت فراوان دارد.»
وی افزود: «تحقیقات نشان میدهند که مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت یادگیری و ایجاد تمرکز بیشتر در کودکان میشود.»
برخورداری تصریح کرد: «کودکانی که قبل از رفتن به مدرسه صبحانه میخورند، نمرات بهتری میگیرند و با دیگران رفتار بهتری دارند.»
کودکانی که صبحانه می خورند خلاقتر هستند
وی با اشاره به این که تحقیقات نشان داده است کودکانی که صبحانه میخورند خلاقتر هستند و انرژی پایدار بیشتری دارند، تصریح کرد: «عادت به تغذیه سالم در اولین سالهای زندگی آموخته میشود و از بسیاری بیماریهای بزرگسالی از قبیل دیابت و چاقی، که حاصل رژیم غذایی نامناسب است، جلوگیری میکند.
این کارشناس تغذیه خطاب به والدین توصیه کرد: «والدین باید مطمئن شوند که صبحانه کودکانشان حاوی موادی مثل پروتئین، چربی و کربوهیدرات است. این مواد خوراکی، قند خون را برای چندین ساعت بالا نگه میدارد.»
بروز سردرد و سرگیجه در کودکانی که صبحانه نمیخورند
وی گفت: «کاهش قندخون باعث افت در سطح انرژی میشود و کودک با علائمی مانند دلدرد و سردرد احساس گرسنگی میکند که یادگیریاش را مختل میسازد. کودکانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند دچار اختلالاتی نظیر سرگیجه تهوع و در بعضی مواقع استفراغ میشوند.»
حذف صبحانه در رشد کودک اثر منفی دارد
این کارشناس تغذیه با بیان این مطلب که کودکانی که صبحانه را حذف میکنند نیازهای روزانه خود به ویتامینها و مواد معدنی را برآورده نخواهند کرد و این اثر در رشد کودک اثر منفی خواهد داشت، ادامه داد: «وعده صبحانه زمان مناسبی برای تامین انرژی مورد نیاز برای رشد و نیز تامین طیف گسترده ای از مواد مغذی کودک می باشد.»
برخورداری با تاکید بر این که از نکات مهم دیگر توجه به زمان مصرف صبحانه است ادامه داد: «بهترین زمان برای کودکان سنین مدرسه قبل از ورود به کلاس و در کودکان پیش دبستانی فاصله بین ۹-۷ صبح است.»این کارشناس تغذیه در پایان خطاب به والدین متذکر شد: «والدین فراموش نکنند، نخوردن صبحانه از دلایل مهم افت تحصیلی در کودکان سنین مدرسه و اختلال رشد در کودکان پیش دبستانی است.»