0

نگاه نهج‏ البلاغه به نوجوانان

 
reza_rasekhekhoon
reza_rasekhekhoon
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آذر 1390 
تعداد پست ها : 878
محل سکونت : خوزستان

نگاه نهج‏ البلاغه به نوجوانان

حسن قريشى كرين

اشاره:

دوره نوجوانى حساس‏ترين و با اهميت‏ترين دوران زندگي انسان است كه معمولاً بين سنين 12 الى 18 سالگى مي‏باشد. در اين دوره فرد نه كودك و نه هنوز به درستى بالغ شده است و دوره بحرانى زندگى خود را مي‏گذراند كه گاهى رفتار و اعمال كودكانه او موجب آزار بزرگترها و گاهى رفتار عاقلانه او باعث تحسين و تعجّب آنها مي‏شود.

نوجوان در سنينى قرار دارد كه به درستى نمي‏داند چه بايد بكند؟ كدام شيوه را در زندگى خود برگزيند؟ برخى بزرگترها به او مي‏گويند: تو هنوز بچّه‏اي! گاهى ديگران به او مي‏گويند: تو ديگر بزرگ شده‏اى چرا كار بچّه‏گانه از تو سر مي‏زند؟ او خود را در اين امر و نهي، سرزنش و عتاب، حيران مي‏بيند.

نهج‏البلاغه يكى از برترين كتابى است كه به اخ‏القرآن (برادر قرآن) شهرت يافته است. اين كتاب «آن چنان بزرگ و با عظمت است كه دست عقول بشر به اين آسانى به آن نمي‏رسد. دليل آن همين است كه اين كتاب تراوش روح با عظمت كسى است كه مظهر اسم اعظم خداوند است، معلّم جبرائيل، قرآن ناطق و بزرگ‏ترينِ مفسّران و تربيت شده پيامبر عظيم‏الشّأن است.»1

سخنان حضرت على عليه‏السلام كه نهج‏البلاغه بخشى از آن مي‏باشد، از نظر قواعد ادبى و لفظى و اخلاقى در حدّ معجزه است و تا كنون هيچ كلام بشرى به پاى آن نرسيده و با آن برابرى ننموده است. ابن ابي‏الحديد معتزلى ـ شارح بزرگ نهج‏البلاغه ـ در مقدّمه كتاب خود مي‏نويسد: «بحق، سخن على عليه‏السلام فوق كلام مخلوق و دون كلام خالق مي‏باشد.»

نهج البلاغه مشحون از مواعظ و حكم آموزنده درباره موضوعات مختلف از جمله «نوجوانان» است كه به كارگيرى آن، مهم‏ترين راه‏حل جهت تربيت و سعادت مي‏باشد.

در بحث «نگاه نهج‏البلاغه به نوجوانان» به محورهاى زير اشاره خواهد شد:

الف: نوجوان و تربيت.

ب: نوجوان و عبادت.

ج: نوجوان و الگوپذيري.

د: نوجوان و دوست‏يابي.

ه: نوجوان و سياست.

و: نوجوان و گناه.

 

الف) نوجوان و تربيت

در تربيت نوجوانان بايد به چند اصل تربيتى توجّه نمود؛ از جمله: شناخت مسائل اين نسل، توجّه به پايه‏هاى خُلقى اين نسل، توجّه به اصل محبت و انس و دوستى با نوجوانان و پرهيز از اعمال قدرت و اجبار.

علي عليه‏السلام دوران نوجوانى را از سه جهت بسيار حسّاس بيان مي‏كند:

اوّل اينكه قلب نوجوان مانند زمين، خالى و مساعد است كه هرچه در آن بكاري همان درو مي‏كني:

«انّما قلب الحدث كالأرض الخالية مهما اُلقى فيها من كلّ شي‏ء قبلته»19 و دوم اينكه دوران نوجوانى را زودگذر مي‏داند و گوشزد مي‏فرمايد سريعاً آن را دريابيد: «بادر شبابك قبل هرمك و صحتك قبل سقمك»20 سوم اينكه شيطان در اين زمان به نوجوان زياد روى مي‏آورد و لازم است براى آن پناهگاه خوبي در نظر گرفت كه بهترين پناهگاه، قرآن كريم، ائمه عليهم‏السلام و ادعيه مي‏باشد

علي عليه‏السلام به تربيت نفس توجّه ويژه‏اى دارد و مي‏فرمايد: «اى مردم! خودتان عهده‏دار تربيت نفس خويش باشيد و آن را از كشيده شدن به طرف هوسها و عادات ناروا باز داريد.»2 و نيز مي‏فرمايد: «زنهار! زنهار! در تربيت و سازندگى خويشتن تلاش كن».3

امام علي عليه‏السلام به پدران نيز توصيه مي‏كند:

«با فرزندان خود دوست شويد؛ زيرا مودّة الآباء قرابة بين الأبناء؛ دوستى ميان پدران سبب خويشاوندى ميان فرزندان است».4 و نيز به علت تأثير خانوده‏ها بر شخصيت نوجوانان، سفارش مي‏كند:

«روابط خود را با افراد با شخصيت و اصيل و خانواده‏هاى صالح و خوش‏سابقه، برقرار ساز».5

امام تأثير محيط و جامعه را در تربيت فرزندان، به ويژه نوجوانان، گوشزد مي‏كند و مي‏فرمايد:

«واسكن الأمصار العظام فانّها جِماع المسلمين، واحذر منازل الغفلة و الجفاء و قلّة الأعوان على طاعة اللّه؛ در شهرهاى بزرگى كه مركز اجتماع مسلمانان است، مسكن گزين و از محيط و جوامعى كه اهل غفلت و ستمكارى در آنجا هستند و يارانِ مطيع خدا كمتر در آن نواحي يافت مي‏شوند، بپرهيز.»6

ب) نوجوان و عبادت

طرز ارائه مسائل مذهبى به نوجوانان اهميت بسيارى دارد. امور مذهبي را به گونه‏اى بايد به آنها ارائه داد كه آنها احساس كنند در زندگي روزمره، اين امور قابل پياده شدن است. و بايد علم و دين را توأمان به نوجوانان آموخت.

«عبادت» مهم‏ترين بخش اصول اسلام مي‏باشد و در نهج‏البلاغه به بندگى خدا و عبادت توجّه و تأكيد بيشتر شده است. عبادت اثرات دنيوي بسيارى دارد كه از جمله آن آرامش روانى و سلامت نفس مي‏باشد.

علي عليه‏السلام مي‏فرمايد: «در تمام امور زندگى خود، خداوند را اطاعت كن؛ زيرا اطاعت از خداوند، بر هر كارى مقدّم است. نفس خود را به سوى عبادت بكشان و با آن مدارا كن.»7

از مهم‏ترين اركان عبادت، نماز و روزه و عمل به قرآن مي‏باشد. على عليه‏السلام توجّه به نماز و روزه و خواندن قرآن را گوشزد فرموده، از جمله: «نماز، گناهان انسان را مي‏ريزد»8، «بهترين وسيله نزديكى به خداوند، روزه ماه مبارك رمضان است»9 و «حقّ فرزند بر پدر اين است كه نام نيكويي براى او انتخاب كند، اخلاق و ادب به او بياموزد و قرآن را به او آموزش دهد».10

ج) نوجوان و الگوپذيرى

«الگوها» در تربيت، تأثير بسيار زيادى دارد و هر چقدر الگو محبوب‏تر باشد، تأثيرپذيرى آن نيز بيشتر است. حضرت على عليه‏السلام از يك طرف بهترين الگو براى نوجوان و جوان مي‏باشد، چون امام دوران كودكى و نوجوانى را در كنار پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله گذراند و رفتار او را براى خود الگو قرار داده است؛ لذا مي‏فرمايد:

«پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مرا از دوران كودكى تحت تربيت خود گرفتند و هر روز يك اخلاق نيكو را به من تعليم و دستور مي‏دادند.»11

قرآن كريم به مسلمانان خطاب مي‏فرمايد: «رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله يك الگو و سرمشق كامل مي‏باشد.» و حضرت على عليه‏السلام و فرزندانش بهترين الگو براى نوجوانان و جوانان مي‏باشند. از اين رو با تبيين سيره زندگى امام مي‏توان امام را در تمام مراحل به عنوان الگو انتخاب كرد.

امام تأثير محيط و جامعه را در تربيت فرزندان، به ويژه نوجوانان، گوشزد مي‏كند و مي‏فرمايد: «واسكن الأمصار العظام فانّها جِماع المسلمين، واحذر منازل الغفلة و الجفاء و قلّة الأعوان على طاعة اللّه؛ در شهرهاي بزرگى كه مركز اجتماع مسلمانان است، مسكن گزين و از محيط و جوامعى كه اهل غفلت و ستمكارى در آنجا هستند و يارانِ مطيع خدا كمتر در آن نواحى يافت مي‏شوند، بپرهيز.

بايد توجّه نمود افرادى كه در سمت مربّى و معلّم نوجوان مي‏باشند، الگوى مناسب در تربيت‏اند و نوجوان آداب زندگى را غالباً از اطرافيان ـ به ويژه مربّيان ـ فرا مي‏گيرد. پس لازم است آنها خود را با الگوى برتر تطبيق نمايند و نفس خود را اصلاح سازند، و عملاً به تربيت نسل جديد بپردازند. على عليه‏السلام مي‏فرمايد: «هر كس كه خودش را در منصب رهبرى مردم قرار دهد، لازم است قبل از تعليم ديگران، نفس خودش را اصلاح كند.»12

د) نوجوان و دوست‏يابى

نوجوان به داشتن «دوست» احساس نياز مي‏كند و از اين‏رو بايد او را در انتخاب دوست يارى نمود. دوست به حدّى در يك نوجوان تأثير دارد كه او خود را همرنگ دوستش مي‏كند و حتّى از لباس، رفتار و كلام او تقليد مي‏نمايد.

داشتن دوست، نوجوان را از تنهايى كه ممكن است افسردگى و انزوا را در برداشته باشد، مي‏رهاند. امام على عليه‏السلام در نهج‏البلاغه به يافتن «دوستان خوب» اشاره مي‏فرمايد و تأكيد دارد كه: دوستان را ابتدا مورد آزمايش و امتحان قرار دهيد و وقتى دوستي را خوب يافتيد، او را از دست ندهيد. امام عليه‏السلام مي‏فرمايد:

«عاجزترين مردم كسى است كه از به دست آوردن دوست، ناتوان باشد و از او عاجزتر كسي است كه دوستانِ به دست آورده را ترك گويد.»13

نوجوان وقتي دوستى را يافت و يا درصدد يافتن دوستانى مي‏باشد، بايد به چند مسأله توجّه نمايد: ابتدا اينكه به آراء و افكار ديگران احترام بگذارد و خود، فردى فروتن و متواضع باشد. و ديگر اينكه در دوستي، افراط و تفريط روا ندارد كه ثمره آن، پشيمانى و ثمره دورانديشى و ميانه‏روي، سلامت و رستگاري است.14 و سوم اينكه راستگو بوده و به عهد خود وفا نمايد، چون «هر كس امانت‏دار نباشد ضرر كرده و به مقصد نمي‏رسد»15 و چهارم اينكه با دوستانش خوشرو بوده و حُسن خُلق را سرمشق خود قرار دهد. امام على عليه‏السلام مي‏فرمايد: «اكرم الحسب حُسن الخلق؛ برترين خويشاوندي، خوشرويى و حُسن خلق است.»16

اما به پيروان خود گوشزد مي‏فرمايد: «از دوستى با افرادى كه ضعيف‏العقل و بدعمل هستند، بپرهيز؛ زيرا انسان را با دوستش مي‏شناسند.»17

و يا مي‏فرمايد: «از رفاقت با كسانى كه افكار و ظاهر اعمالشان ناپسنديده است، برحذر باش؛ چرا كه آدمى به رويه و روش رفيقش خو مي‏گيرد و به افكار و اعمال او معتاد مي‏شود.»

ه) نوجوان و سياست

نوجوان و جوان كه پرجمعيت‏ترين بخش هر جامعه ـ به‏ويژه جهان‏آسيائي و آفريقائى را تشكيل مي‏دهد، طبعاً بايد با «سياست» آشنا بوده و نقش برجسته‏اى در امور ادارى ايفا نمايد و نظام سياسى حاكم نيز با حُسن نيت، اعتماد اين قشر عظيم را به خود جلب سازد.

آري، لازم است با تشكيل جلسات متعدّد، جوانان و نوجوانان را با مسائل سياسي آشنا كرده و نقش قدرت‏هاى سلطه‏گر را به آنها گوشزد نمود و آنها را آزاده بار آورد. حضرت در اين‏باره مي‏فرمايد:

«بنده ديگران مباش، خداوند تو را آزاد آفريده است.»18

اما به پيروان خود گوشزد مي‏فرمايد: «از دوستى با افرادى كه ضعيف‏العقل و بدعمل هستند، بپرهيز؛ زيرا انسان را با دوستش مي‏شناسند.»

و) نوجوان و گناه

علي عليه‏السلام دوران نوجوانى را از سه جهت بسيار حسّاس بيان مي‏كند: اوّل اينكه قلب نوجوان مانند زمين، خالى و مساعد است كه هرچه در آن بكارى همان درو مي‏كني: «انّما قلب الحدث كالأرض الخالية مهما اُلقى فيها من كلّ شي‏ء قبلته»19 و دوم اينكه دوران نوجوانى را زودگذر مي‏داند و گوشزد مي‏فرمايد سريعاً آن را دريابيد: «بادر شبابك قبل هرمك و صحتك قبل سقمك»20 سوم اينكه شيطان در اين زمان به نوجوان زياد روى مي‏آورد و لازم است براى آن پناهگاه خوبى در نظر گرفت كه بهترين پناهگاه، قرآن كريم، ائمه عليهم‏السلام و ادعيه مي‏باشد و گرنه، گناه انسان را در دنيا و آخرت رسوا مي‏سازد و بركت را از مال او برمي‏دارد و ناراحتي‏هاى روانى را نصيبش مي‏سازد. از نظر على عليه‏السلام هر گناهى در زندگي، آثار سوئي دارد، مثلاً: دروغ، ايمان را از انسان دور مي‏كند21؛ فحش و بدزباني، زهد را دور مي‏سازد و سخن‏چيني، رابطه دوستى را از بين مي‏برد.22

پي‌نوشت‌ها:

 

1. وصيت‏نامه سياسى ـ الهى امام خميني1.

2. نهج البلاغه، حكمت 359.

3. همان، نامه 30.

4. همان، حكمت 308.

5. مان، نامه 52 و 53.

6. همان، نامه 69.

7. همان.

8. همان، خطبه 199.

9. همان، خطبه 110.

10. همان، كلمات قصار، ش 399.

11. همان، خطبه 234.

12. همان، كلمات قصار، ش 73.

13. همان، حكمت 12.

14. همان، حكمت 181.

15. همان، خطبه 199.

16. همان، حكمت 38.

17. همان، نامه 69.

18. همان، نامه 31.

19. شرح غررالحكم، ج 3، ص 90.

20. همان، ص 249.

21. نهج‏البلاغه، خطبه 86.

22. همان، كلمات قصار، ش 239. 

منبع: ماهنامه كوثر، شماره 59،‌ با تلخيص و تصرف

پنج شنبه 6 مهر 1391  11:01 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها