طبق مصوبه مجلس
وظایف فرمانده کشتی در ایمنی و امنیت سرنشینان مشخص شد
خبرگزاری فارس: مجلس فرمانده کشتی را موظف کرد تا تمام توان و تجربه و دانش خود را برای تأمین ایمنی، امنیت و سلامت کشتی و سرنشینان طی سفر دریایی به کار گیرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) رسیدگی به لایحه اصلاح قانون دریایی ایران مصوب 1343 را ادامه دادند و مواد 14، 15، 16، 17 و 18 این لایحه را به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، فرمانده کشتی مکلف شد ضمن نگهداری دفتر ثبت رسمی وقایع که متضمن هرگونه اطلاعات مربوط به کشتی و نمودار فعالیت و حوادثی است که در کشتی رخ میدهد و از لحاظ کشتیرانی موثر بوده است، وقایع و اعمال موثر بر سفر دریایی و ملاحظات خاص از قبیل وضعیت هوا و دریا را با ذکر تاریخ و محل ثبت به صورت دقیق ثبت کند.
این دفتر باید قبلا توسط سازمان بنادر و دریانوردی ضمن درج نام کشتی، شمارهگذاری، پلمب و گواهی شده باشد و نمونه دفتر یاد شده حاوی امور و اطلاعاتی که باید در آن ذکر شود، توسط سازمان بنادر و دریانوردی تهیه میشود و استفاده از این نمونه برای کشتیها الزامی است.
وکلای ملت همچنین مقرر کردند که فرمانده کشتی باید سایر دفاتر ثبت و گزارشهای کشتی مانند دفتر ثبت گزارش موتورخانه و دفتر ثبت گزارش عرشه را در کشتی نگهداری کند و مدتی که دفاتر مذکور باید در کشتی نگهداری شود، توسط مالک تعیین و از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تأیید میشود.
خانه ملتیها با 190 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 214 نماینده حاضر در صحن علنی، این ماده را تصویب کردند.
بهارستاننشینان در ماده 15 لایحه مذکور نیز فرمانده کشتی را موظف کردند که همیشه سند مالکیت کشتی یا رونوشت مصدق آن، سند ثبت و تابعیت کشتی، فهرست کارکنان و خدمه کشتی، فهرست مسافران کشتی، فهرست بار، اسناد حمل، اجازهنامه حرکت کشتی، گواهینامههای مربوط به قرنطینه، گواهینامههای فنی و قانونی، دفاتر موضوع ماده 83 این قانون، گواهی ظرفیت، فهرست حقوق عینی کشتی و اسناد و گواهینامههای مربوط به معاهداتی که دولت جمهوری اسلامی ایران به آنها ملحق شده است را در دفتر فرماندهی کشتی نگهداری کند.
مجلسیها در تبصره این ماده مقرر کردند در مواردی که سند الکترونیک مطمئن وجود داشته باشد، نگهداری نسخه الکترونیک کافی است.
بهارستاننشینان همچنین در ماده 16، فرمانده کشتی را موظف کردند در هنگام ورود کشتی به بنادر، لنگرگاهها، رودخانهها، گذرگاههای دریایی، تنگهها و کانالها و نیز حرکت و مانور کشتی و خروج آن از این مناطق، عملیات مذکور را حتی در صورت وجود راهنما روی کشتی هدایت کند.
نمایندگان ملت در ماده 17 نیز فرمانده کشتی را موظف کردند تمام توان، تجربه و دانش خود را برای تأمین ایمنی، امنیت، سلامت کشتی، سرنشینان و بار قبل و همزمان با شروع و طی سفر دریایی به کار گیرد و اقدامات متعارف را برای ایمنی و امنیت و سلامت کشتی و سرنشینان آن در تمام مراحل مذکور انجام دهد و از انجام هر کاری که کشتی، سرنشینان و بار را به مخاطره میاندازد، از جمله ورود به مناطق دریاییای که عرفا احتمال دارد کشتی در آنها دچار سانحه شود، اجتناب کند.
بهارستاننشینان همچنین در تعیین وظیفه فرمانده در حفاظت از محیط زیست، او را موظف کردند طبق قوانین و مقررات داخلی و معاهدات بینالمللی مربوط که جمهوری اسلامی ایران به آنها ملحق شده است، اقدامات لازم را برای پیشگیری، کاهش و رفع آلودگی ناشی از کشتی تحت تصدی خود به عمل آورد و جز در موارد اضطراری برای نجات جان افراد آن هم در حد ضرورت و طبق قوانین و مقررات مربوط، اقدامی نکند که سبب آلودگی محیط زیست شود.
به موجب مصوبه مجلس، فرمانده کشتی باید در صورت نشر یا ریزش مواد آلوده کننده از کشتی تحت تصدی خود و یا مشاهده هرگونه آلودگی یا آلوده شدن آبراهها و مناطق دریایی، بدون هیچگونه تأخیری مراتب را به مقامات صلاحیت دار نزدیکترین بندر و یا حسب مورد مقامات صلاحیتدار نزدیکترین کشور ساحلی و کشور ساحل پرچم و مالک کشتی گزارش کند.
خانه ملتیها با 176 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از 236 نماینده حاضر در جلسه، ماده 18 این لایحه را به تصویب رساندند.