جهانی شدن و حکومت جهانی حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف
جهانی شدن و جهانی شدن از منظر اسلام
جهانی¬سازی به چه معنی است و جهانی¬شدن چیست؟ پاسخ این پرسش، براساس جهان¬بینیها و مکاتب الهی و بشری تفاوت دارد. آنچه تبلیغات امپریلالیزم خبری ارائه می¬کند، با حقیقت بیگانه است, در تعریف حقیقی جهانی¬سازی و جهانی¬شدن میتوان گفت: «جهانی¬سازی, کوشش برای ساختن جهان براساس اسلام» و «جهانی شدن, ادارة جهان با ارزش¬های اسلامی است» و چنین آرمانی، علاوه بر اینکه، وعدة بر حق و تخلّف¬ناپذیر الهی، و پیام قرآن، سنت، پیش¬بینی و پیش¬گویی خدا و پیامبر است، در ترازوی عقل نیز ضروری, ممکن و عملی است. فرهنگها و مکاتب ساخته بشر، محکوم به فنا و نابودی است.
و بشریّت از آب زلال معرفت دینی سیراب خواهد گشت. آراء بشری، در برابر فرهنگ و اندیشة دینی که هماهنگ با فطرت و عقل است و از وحی الهی و سنت نبوی سرچشمه می¬گیرد و در اعماق وجود انسانها ریشه دارد, توانایی مقاومت نخواهد داشت. در دنیای بدون مرز فعلی و انقلاب اطلاعات و گسترش ماهواره¬ها و اینترنت, باید از توان بالای نفوذ و جاذبة بی¬نظیر فرهنگ اسلامی در کویر خشک جهان مادی معاصر بهر¬برداری نمود و پیامهای قرآن، پیامبر و اهل بیت را که بهترین پیام است، به صاحبان آن رساند تا فرهنگ قرآنی، معارف پیامبر و اهل بیت در جایگاه واقعی خویش که برترین جایگاه و عالی¬ترین موقعیت در حاکمیت بر سراسر جهان است، قرار گیرد, در این راه مقدس باید اهل ایمان و عمل صالح در نهادهای تولید دانش, در حوزه¬های علمیه و دانشگاههای سراسر کشور, با اخلاص و هوشیاری و بیداری, راهکارهای علمی و عملی جهانی¬سازی و جهانی شدن اسلام را شناسایی نماید و پیشگامان نهضت جهانی سازی اسلامی در تاریخ معاصر شوند.
مهدویت، الهام بخش جهانی سازی و جهانی شدن اسلام
جهانی شدن الهی، با بزرگترین رویداد تاریخ بشر و عظیمترین و گسترده¬ترین انقلاب تاریخ، یعنی انقلاب بزرگ جهانی حضرت مهدی (عج) روی خواهد داد. در دوران ظهور مهدی، آل محمد (ص) اسلام بر سراسر جهان حاکم می¬گردد و قطعاً حکومت جهانی اسلامی تشکیل خواهد شد. آری گسترش اسلام، در سراسر جهان وهم و خیال نیست؛ یک حقیقت قطعی است که در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) در سطح عالی و به طور تمام و کمال, واقع می¬شود. احادیث پیامبر و اهل بیت نبوی پیرامون مهدویت، فراوان است و در منبع معتبر شیعه و سنی وجود دارد و در این احادیث، جهانی بودن انقلاب حضرت مهدی (عج) و جهانی شدن دولت ایشان، پیش¬بینی شده است.
پیامبر اسلام فرمود: «ابشّرکم بالمهدی یبعث فی امتی … فیملأ الارض عدلاً و قسطاً، کما ملئت ظلماً و جوراً یرضی عنه ساکن السماء و ساکن الارض، یقسّم المال صحاحاً، فقال له رجل: و ما صحاحاً؟ قال: السویّه بین الناس.» ، «شما را به مهدی, بشارت میدهم. او در بین امت من برانگیخته می¬شود … پس «زمین» را از قسط و عدل پرمی¬نماید، همانطوری که از ستم لبریز شده است و ساکن آسمان و زمین از او راضی می¬شوند و مال و ثروت را صحیح تقسیم می¬کند, مردی به پیامبر عرض کرد، تقسیم صحیح چیست؟ فرمود: رعایت مساوات بین مردم.» در این حدیث، دوبار واژة «ارض» و یکبار «ناس» وجود دارد و این هر دو جهانی بودن و جهانی شدن اقدامات حضرت مهدی را می¬رساند. او زمین را پر از عدالت می¬نماید، زمینیان از او رضایت دارند. ثروت را بین مردم با رعایت مساوات توزیع می¬کند, هرگز سخن از یک کشور یا یک ملت در گوشه¬ای از کره زمین نیست، بلکه تحول جهانی است و خشنودی مردم جهان را که از بی¬عدالتی، ظلم، تبعیض، شکافهای طبقاتی و توزیع نادرست ثروت، خسته و بیزارند، به همراه دارد.
در حدیث دیگر از حکومت حضرت مهدی (عج) بر سراسر کره زمین خبر داده و فرمود: «لا تنقضی الساعة حتّی یملک الارض رجلٌ من اهل بیتی یملأ الارض عدلاً کما ملئت جوراً .», «قیامت به پا نمی¬شود تا اینکه مردی از اهل بیت من مالک و حاکم زمین گردد و زمین را از عدل و داد پرنماید، همان طور که لبریز از بیداد شده است.»
حدیث اخیر را ابوسعید خدری از پیامبر نقل کرده است؛ همین حدیث به نقل از عبدالله بن عمر چنین است: «لا یقوم الساعة حتی یملک رجل من اهل بیتی، یواطی اسمه اسمی یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً .», «قیامت به پا نمی¬شود تا اینکه مردی از اهل بیت من مالک و حاکم گردد که نام او نام من است و زمین را از عدل و قسط پرمی¬نماید, همانطور که از ستم لبریز شده است.
حذیفه بن یمان از قول پیامبر (ص)، رضایت اهل آسمان و زمین از خلافت جهانی حضرت مهدی (عج) را چنین گزارش کرده است: «المهدی من ولدی وجهه کالقمر الدّری, یملا الارض عدلاً کما ملئت ظلماً یرضی بخلافته اهل السماوات و اهل الارض و الطیر فی الجوّ », «مهدی از فرزندان من است, سیمایش مثل ماه شب چهاردهم است … زمین را از عدل پرمی¬نماید، همان طور که از ستم لبریز شده است.» اهل آسمانها، اهل زمین و پرندگان در هوا از خلافت و حکومت جهانی او راضی و خشنود می¬باشند. ابوداود سجستانی در کتاب «السنن» از طرق مختلف، این حدیث نبوی را نقل می¬کند: «لو لم یبق من الدنیا اِلّا یوم واحد لطّول الله ذلک الیوم حتی یبعث فیه رجلاً من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی یملأ الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً.», «اگر از دنیا جز یک روز نمانده باشد، خداوند آن روزرا آنقدر طولانی خواهد کرد تا در آن مردی از اهل بیتم را برانگیزد، نام او نام من است؛ زمین را از قسط و عدل پر می¬کند، پس از اینکه از ستم لبریز شده باشد.»
امام حسن عسکری (ع)، پدرگرامی حضرت مهدی (عج) نیز به خاطر دیدن فرزند خویش خداوند را ستایش نموده و از عدالت گستری جهانی ایشان خبر داده و فرمود: «الحمدلله الذی لم یخرجنی من الدنیا، حتی ارانی الخلف من بعدی اشبه الناس برسول الله خلقا و خلقا بحفظه الله تبارک تعالی فی غیبته, ثم یظهره فیملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً» «ستایش خدای را که مرا از دنیا نبُرد تا جانشین پس از مرا که در آفرینش و اخلاق شبیهترین مردم به رسول خدا است، به من نمایاند. خدای تبارک و تعالی او را در غیبتش حفظ میکند و سپس او را آشکار مینماید؛ پس زمین را از عدل و داد پُر میکند، همانطور که از ستم لبریز شده باشد.» ایشان در صلوات بر ولیّ الله الاعظم حضرت مهدی(عج) نیز چنین دعا کردهاند: «واقسم به جبابرة الکفر و اقتل به الکفّار والمنافقین و جمیع الملحدین حیث کانوا من مشارق الارض و مغاربها و برّها و بحرها و املأ به الارض عدلاً», «با او، گردنکشان کفر, کافران، منافقان و همة بیدینان جهان را بشکن و نابود کن، در هرکجا که باشند؛ از خاورانِ زمین, باخترانش، خشکیها و دریاهایش، مجازات نما و بکُش و با او, زمین را از عدل و داد لبریز فرما!» در این دعای امام معصوم(ع) که قطعاً مستجاب است، تحقّق جهانیسازی اسلامی با نابودی کفّار، منافقان و همة بیدینان در شرق و غرب کرة زمین بیان شده است.
محمدبن مسلم گفته است، «خدمت امام باقر(ع) رسیدم و تصمیم داشتم، دربارة قائم آل محمد(ص) سؤال کنم؛ هنوز چیزی نپرسیده بودم که امام به سخن آغاز کرد و فرمود: «یا محمدبن مسلم انّ فی القائم من آل محمّد(ص) شبهاً من خمسة الرسل... و امّا شبهه من جدّه المصطفی(ص) فخروجه بالسیّف و قتله اعداء الله و اعداء رسوله و الجبّارین و الطّواغیت وانّه ینصر بالسّیف والرّعب…», «ای محمد بن مسلم! در قائم آل محمد(ص) پنج شباهت از پنج پیامبر موجود است… و اما شباهت او از جدّش مصطفی(ص)، خروج و قیام او با شمشیر، کشتن دشمنان خدا، دشمنان پیامبر خدا، جباران و طاغوتهاست. او به وسیله شمشیر و ایجاد رعب در دل دشمنان یاری می¬گردد.» در این حدیث شریف، بهره¬گیری از شمشیر و قدرت نظامی برای سرنگونی حکومتهای طاغوتی، جباران، نابودی دشمنان خدا و دشمنان پیامبر خدا در سراسر کره زمین به صراحت بیان شده است. بنابر این با انقلاب حضرت مهدی (عج) تمام طاغوتها، جباران، دشمنان خدا و پیامبر او از بین خواهند رفت.
خدای متعال در شب معراج، ضمن بیان برخی فضائل اهل بیت و ائمه معصومین علیهم السلام به پیامبر فرمود: «… بالقائم منکم اعمرارضی … و به اطهّر الارض من اعدائی و اورثها اولیائی و به اجعل کلمة الذین کفروا بی السفلی و کلمتی العلیا, به احیی بلادی …», «به وسیله قائم، از شما, زمینم را آباد می¬نمایم و از دشمنانم پاک می¬کنم و به اولیائم ارث می¬دهم و سخن کفار را پایین و سخنم را بلند قرار می¬دهم و شهرهایم را زنده می¬گردانم»! در این حدیث قدسی، وعده الهی مبنی بر عمران سراسر کره زمین و نابودی همة دشمنان خدا و وارثت اولیاء خدا بر زمین بیان شده است. بنابراین, در انقلاب جهانی مهدوی و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) تحولات بنیادین در تمام زمین و جهان بشری روی می¬دهد.
پیامبر(ص) فرمود: «لا تذهب الدنیا حتی یقوم بامر امتی رجل من ولد الحسین یملأها عدلاً کما ملئت و جوراً », «دنیا به پایان نمی¬رسد تا اینکه مردی از نسل حسین به سرپرستی امتم بر می¬خیزند و دنیا را از عدل لبریز می¬نماید. همان طور که پر از ستم شده باشد» در این حدیق شریف نبوی، وعدة عدالت جهانی داده شده است. سخن از اجرای عدالت در یک کشور و منطقه نیست، بلکه در انقلاب جهانی حضرت مهدی, بر سراسر جهان, عدالت برقرار خواهد شد و دنیا از عدل اسلامی لبریز میگردد.
ابوهریره نقل کرده که رسول الله(ص) فرمود: «لولم یبق من الدّنیا الا لیلة لملک فیها رجل من اهل بیتی», «اگر از دنیا جز یک شب باقی نباشد، در دنیا مردی از اهل بیت من مالک خواهد گشت.» اگر در این حدیث ضمیر «فیها» به «دنیا» برگردد، به روشنی, حاکمیّت جهانی حضرت مهدی(عج) را گزارش میکند و اگر به «لیلة» بازگردد، به دلیل اهمیت این انقلاب الهی, بازهم به قدرت و تسلّط آن حضرت بر جهان مرتبط است.
محمد بن یوسف بن محمد شافعی در کتاب «کفایة لطالب فی مناقب علی بن ابی طالب» در باب اوّل احادیث مهدویّت، این حدیث را آورده که پیامبر اسلام(ص) فرمود: «لولم یبق من الدّنیا، الا یوم لبعث الله رجلاً من اهل بیتی یملأ کما ملئت جوراً», «اگر از دنیا جز روزی باقی نماند، خداوند، مردی از اهل بیتم را برانگیزد که دنیا را از عدل لبریز کند. همانطور که پر از بیداد شده است.»
امام علی(ع)، نابودی تمام پادشاهان ستمگر و پاک نمودن کرة زمین از آنان را در انقلاب جهانی قائم آل محمد(ص) و امام منتظر(ع) پیشبینی نموده و فرمودهاند: «… لیعزلّن یمنکم امراء الجور و لیطهرنّ الارض من کلّ غاش و لیعملنّ بالعدل…», «قطعاً امیران ستمگر را از بین شما کنار میگذارد و عزل میکند و سراسر زمین را از هر آدم حیلهگر و پاک نموده و به عدل عمل مینماید.» با توجه به اینکه در این حدیث علوی, واژة «ارض» آمده و تمامی افعال نیز با نون تأکید ثقلیه همراه است و به طور قطع و یقین در انقلاب بزرگ حضرت مهدی(عج) تطهیر و پاکسازی زمین از تمام ستمگران، تحقّق خواهد یافت و برکناری امیران جائر و تطهیر جامعه از منحرفان به یک کشور و منطقه جغرافیایی اختصاص ندارد، بلکه سراسری و جهانی است.
هنگامی که مفضل از امام صادق (ع) سخنانی در ستایش چهارده معصوم شنید، پرسید: «چهارده معصوم چه کسانی است؟» امام فرمود: «محمد وعلی و فاطمه و الحسن و الائمه من ولد الحسین علیهم السلام, آخر هم القائم الذی یقوم بعد غیبته فیقتل الدجال و یطهر الارض من کل جور و ظلم », «محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و امامان از فرزندان حسین علیه السلام, آخری آنان قائم است که پس از غیبتش قیام می¬نماید و دجّال را می¬کشد و زمین را از هر ستم پاک می¬گرداند.» در این حدیث شریف, پاکسازی زمین از هرگونه بیداد و ستم, دستاورد مهم انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) شمرده شده است. درقیام حضرت مهدی (عج) تنها ظلم در یک شهر یا کشور و منطقه پایان نمی¬یابد, بلکه کرة زمین از هرگونه ظلمی پاک می¬شود و عدل جهانی جایگزین ظلم در زمین می¬گردد.
امام صادق (ع) از اشراق نور الهی به سراسر زمین در عصر ظهور و حضرت مهدی (عج) یاد نموده و می¬فرماید: «ان قائمنا اذا قام اشرقت الارض بنور ربّها و استغنی العباد من ضوء الشمس », «هنگامی که قائم ما قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن
می¬شود و بندگان خدا از نور آفتاب بی¬نیاز شوند.»
در حدیث دیگر که ابوبصیر از قول امام صادق (ع) نقل می¬کند، در زمینه قدرت جهانی حضت مهدی (عج) و گسترش حکومت جهانی ایشان چنین آمده است: «انه اذا تناهت الامور الی صاحب هذا الامر رفع الله تبارک و تعالی له کل منخفض من الارض خفض له کل مرتفع حتی تکون الدنیا عنده بمنزلة ارحته فایکم لو کانت فی راحته شغرة لم یبصره !؟! », «هنگامی که کارها به صاحب امر برسد، خداوند هر نقطة فرو رفته¬ای از زمین را برای او مرتفع و هر نقطة مرتفعی را پایین می¬برد، آن چنان که تمام دنیا نزد او به منزلة کف دستش خواهد بود! کدام یک از شما اگر در کف دستش مویی باشد، آن را نمی¬بیند؟!»
امام باقر (ع) به عبدالملک بن اعین در پیرامون ویژگیهای یاران حضرت مهدی (عج) و حاکمیت آنان بر کره زمین فرمود: «انه لقد کان ذلک اعطی الرجل منکم قوة اربعین رجلاً و جلعت قلوبکم کزبر الحدید لو قذف بها الجبال تعلعتها و کنتم قوّام الارض و خزّانها», «در عصر ظهور به هریک از مردان شما نیروی چهل مرد داده میشود و دلهایتان، مثل پارههای آهن نیرومند و ثابت میگردد، به گونهای که اگر با کوهها بر خورد کند، آنها را از جای میکند و شما بر پادارندگان امور مردم، کارگزاران، حکمرانان مردم در زمین و خزانهداران آنان خواهید بود.» در این حدیث شریف، جهانی بودن حاکمیت و اقتدار یاران حضرت مهدی(عج) و تسلّط آنان بر سراسر کره زمین و تشکیل خزانهداری کل برای ثروت جهانیان و در دست گرفتن اقتصاد جهان برای توزیع عادلانه ثروت و برقراری عدل جهانی، یادآوری گردیده و تحقّق آن گزارش شده است.
ابوجارود از امام باقر(ع) نقل کرده که ایشان از قول پدر و جد خویش از قول امام علی(ع) چنین آوردهاند: «یخرج رجل مِن وُلدی فی آخر الزّمان ... فاذا هزّ رایته اضاء لها ما بین المشرق و المغرب و وضع یده علی روس العباد، فلا یبقی مؤمن الا صار قلبه اشدّ من زبرالحدید و اعطاه الله قوّة اربعین رجلاً», «مردی از نسل من در آخر الزمان قیام میکند… هنگامی که پرچم او به اهتزاز درآید، مابین مشرق و مغرب برایش روشن گردد و دستش را بر سرهای بندگان گزارد، پس مؤمنی باقی نمیماند، مگر اینکه دلش شدیدتر و محکمتر از پارههای آهن گردد و خداوند به او نیروی چهل مرد عطا نماید.» در این حدیث شریف علوی (ع) به اهتزاز درآمدن پرچم حضرت مهدی(عج) در شرق و غرب عالَم و جهانیشدن انقلاب بزرگ مهدوی بیان شده است.
از امام باقر(ع) روایت شده که شایسته است، سلام بر حضرت مهدی(عج) این گونه باشد: «السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه»؛ «سلام بر تو ای بقیّة الله در زمین.»
یونس بن عبدالرحمن از امام موسی بن جعفر (ع) پرسید: «یابن رسول الله انت القائم بالحق؟ فقال: انا الاقائم بالحق ولکن القائم الذی یطهر الارض من اعداء الله و یملأها عدلاً کما ملئت جوراً هوالخامس من ولدی », «ای پیامبر خدا! شما قائم به حق هستید؟ امام (عج) فرمود: من قائم به حق هستم و لکن قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاک می¬گرداند و لبریز از عدل می¬نماید، همان طوری که از ستم پر شده است و امام پنجم از فرزندان من است.» مطابق این حدیث، پاکسازی کره زمین از دشمنان خدا و برقراری عدالت بر سراسر جهان از دستاوردهای انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) خواهد بود.
امام سجاد (ع) یاران امام زمان (عج) را حکمرانان, فرمانروایان و بزرگان روی کره زمین دانسته و فرموده¬اند: «اذا قائمنا اذهب الله عزوجل عن شیعتنا العافة و جعل قلوبهم کزبرالحدید و جعل قوه اربعین رجلاً و یکون حکم الارض و سنامها », «هنگامی که قائم ما قیام کند، خدای عزوجل از شیعه ما آفت را برطرف سازد و دلهایشان را همچون پارة آهن کند و نیروی هر یک از مردان آنان را به اندازة چهل مرد قرار دهد و آنان حکمرانان، فرمانروایان و بزرگان بر سراسر گیتی خواهند بود.» مطابق این حدیث شریف، یاران ولی عصر (عج) حاکم، فرمانروای یک کشور، یک قاره و یک منطقه از روی زمین نمی¬باشند بلکه بزرگ و حاکم بر سراسر جهان، خواهند شد.
دعبل بن علی خزاعی می¬گوید: ((در حضور مولایم علی بن موسی الرضا (ع) قصیدة خود را که آغاز آن این بیت است: «مدارس آیات حلت من تلاوه و منزل وحی مقفر العرصات,» خواندم تا رسیدم، به این روایت از قصیده¬¬ام:
خروج امام لا محالة خارج یقوم علی اسم الله و البرکات
یمیّز فینا کل حق و باطل و یجزی علی السماء و النقمات
امام رضا(ع) به شدّت گریست و سرخویش را بلند نموده و به من فرمود: «ای خزاعی! دراین دو بیت، روح القدس بر زبانت سخن گفت. آیا میدانی این امام کیست. در چه زمانی قیام میکند؟ گفتم: «لا یا مولای الا انّی سمعت بخروج امام منکم یطهّر الارض من الفساد و یملأها عدلاً کما ملئت جوراً», «نه ای مولای من! مگر اینکه خبر خروج و قیام امامی از شما را شنیدهام که زمین را از فساد پاک میگرداند و پر از عدل میکند، همانطوری که از بیداد لبریز شده باشد،)) امام(ع) فرمود: «یا دعبل … الحجّة القائم المنتظر فی غیبتة المطاع فی ظهوره لولم یبق من الدّنیا یوم واحد لطوّل الله ذلک الیوم حتّی یخرج فیملأها عدلاً کما ملئت جوراً» «ای دعبل ... حجّت قائم که در غیبتش انتظار او برده شود و در ظهورش مطاع میباشد، اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند، خداوند آن روز را آنقدر طولانی گرداند، تا او قیام نماید و زمین را از عدل پرکند، همانطور که از بیداد لبریز شده است.» مطابق این حدیث رضوی «فساد زدایی جهانی»و «عدالت گستری جهانی» در انقلاب مهدوی، نزد شیعیان و اصحاب ائمه علیهم السلام معروف و قطعی بوده است، به گونهای که دعبل خزاعی در پاسخ و پرسش امام رضا(ع) از آن یاد کرده و آن حضرت نیز بر آن تصریح و تأکید نمودهاند.
عبدالعظیم حسنی، نیز میگوید: «به محضر سرورم امام جواد (ع) رسیدم و عرض کردم: «انّی لارجو ان تکون القائم من اهل بیت محمد الذی یملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً», «من امیداورم که شما قائم از اهل بیت محمد باشید که زمین را از قسط و عدل لبریز مینماید، همانطور که از بیداد و ستم پر شده باشد،» امام جواد(ع) فرمود: «یا اباالقاسم! ما منّا الا قائم بامرالله و هادٍ الی دین الله ولست القائم الذّی یطهّر الله به الارض من اهل الکفر و الجحود و یملأها عدلاً و قسطاً… هوالذّی یطوی له الارض و یذلّ له کلّ صعب یجتمع الیه من اصحابه عدد اهل بدر ثلاثمأة و ثلاث عشر من اقاصی الارض… فاذا اجتمعت له هذه العدّه من اهل الارض اطهر امره فاذا اکمل له العقد و هو عشرة آلاف رجل خرج باذن الله فلا یزال یقتل اعداء الله حتی یرصی الله تبارک و تعالی…», «ای ابا القاسم! هیچ یک از ما امامان نیست، مگر قائم به امر خدا و راهنمای به سوی دین خدا. ولی من آن قائمی که خداوند به وسیلة او زمین را از اهل کفر و دروغگویی و انکار حق پاک میگرداند و از عدل و قسط لبریز مینماید، نیستم…. او کسی است که زمین برایش رام و هر سختی برایش هموار میگردد و از یارانش به تعداد اهل بدر 313 تن از اقصی نقاط زمین نزد او جمع می¬شوند. هنگامی که عقد برایش کامل گردد که ده هزار تن هستند, به اذن خدا قیام می¬کند و پیوسته دشمنان خدا را
می¬کشد تا اینکه خدای تبارک و تعالی را راضی و خشنود گرداند.»
انقلاب ارتباطات و مهدویت
در احادیث مهدویت، به ارتباط سریع و آسان همه جهان با یکدیگر و انقلاب ارتباطات و انفجار اطلاعات در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) تصریح گردیده است؛ این گونه احادیث از نظر پیش¬بینی آینده توسط معصومین علیهم¬السلام در بیش از هزار سال قبل نشانگر علوم فوق¬العاده آنان است. مطابق این احادیث، ابزار و وسایل ارتباطی و اطلاعاتی آن قدر پیشرفت خواهد کرد که دنیا را همچون کف دست آشکار می¬سازد و به حکومت اسلامی مرکزی تسلط کامل بر اوضاع جهان می¬بخشد، به گونه¬ای که گفتگوها و ارتباطات در پهنه گیتی از مشرق به مغرب بدون صرف وقت و همزمان و سریع صورت می¬گیرد. اگر جهانی شدن در نگاه تاریخ سیاسی معاصر، علوم اجتماعی و ارتباطات به عنوان یک ابزار و وسیله تلقی شود، همین انقلاب در رسانه¬ها و وسایل ارتباط جمعی یکی از راههای پیروزی دعوت فطری جهانی حضرت مهدی (عج) و گسترش ارزشهای اسلامی و حاکمیت منطق و فرهنگ قرآن و عترت بر سراسر جهان است؛ چیزی که در گذشته معجره¬اش می¬پنداشتند و اکنون در عصر جهانی شدن عادی شده است.
در حدیثی از امام صادق(ع) چنین آمده است: «انّ قائماً اذا قام مدّ الله بشیعتنا فی اسماعهم و ابصارهم حتّی لا یکون بینهم و بین القائم برید، یکلّمهم فیسمعون و ینظرون الیه وهو فی مکانه», «هنگامی که قائم ما قیام کند، خداوند آنچنان گوشها و چشمان شیعیان ما را تقویت میکند که میان آنها و قائم (رهبر و پیشوایشان) نامهرسان نخواهد بود، با آنها سخن میگویند؛ پس سخنش را میشنوند و به او نگاه میکنند و او را میبینند، در حالی که او در مکان خویش است (و آنها در چهارگوشة جهان و قارههای دیگر).» آنچه امروز با ماهواره و رایانه روی میدهد و صدا و تصویر یک انسان و پیام گفتارش به طور همگانی، ساده و آسان به سراسر جهان میرسد و همه میتوانند او را ببینند و صدایش را بشنوند و با او ارتباط برقرار کنند و گفتگو داشته باشند، قرنها پیش از این در این حدیث امام صادق (ع) پیشگویی شده و از ابزارهای ارتباطات جهانی مسلمانان و پیروان حضرت مهدی (ع) در بزرگترین و کاملترین انقلاب جهانی در تاریخ بشر خواهد بود.
امام صادق (ع) در حدیث دیگر، ارتباطات جهانی یاران حضرت مهدی(عج) در مشرق و مغرب عالم را چنین گزارش نمودهاند: «انّ المؤمن فی زمان قائم وهو بالمشرق سیری اخاه الذی فی المغرب و کذا الذی فی المغرب یری اخاه الذی بالمشرق.», «همانا! مؤمن، در زمان قائم در حالی که در مشرق است، برادر خود را در مغرب میبیند و همچنین کسی که در غرب است، برادرش را در شرق میبیند.» در این حدیث شریف، به گسترش اسلام و حضور اهل ایمان در شرق و غرب جهان, پیوند جهانی آنان, دیدن یکدیگر و ارتباط و پیوند جهانی آنان، اشاره شده است.
انقلاب جهانی مهدوی از منظر اهل سنت
دانشمند معروف سنّی مذهب، شیخ منصور علی ناصف در کتاب خویش «التّاج» که به منظور گردآوری مجموعهای مطمئن از احادیث صحاح سته و مهمترین کتب حدیث اهل سنت است، مینویسد: «در زمان ظهور، حضرت مهدی (عج)، از آسمان نزول میکند و پشت سر آن حضرت قرار میگیرد و در نماز جماعت به ایشان اقتدا خواهد کرد و معاونت ایشان را بر عهده دارد.» روشن است به حکم اینکه آئین حضرت عیسی مربوط به گذشته بوده، وظیفه دارد, در این زمان از آئین موجود یعنی آئین اسلام که حضرت مهدی(عج) در راه جهانیسازی آن انقلاب میکند، پیروی کند. بنابراین، رهبر انقلاب جهانی اسلامی حضرت مهدی(عج) است و عیسی بن مریم(ع)، این پیامبر اولوالعزم الهی در رکاب آن حضرت در راه جهانیسازی اسلامی و جهانی شدن ارزشهای قرآنی، ایشان را یاری مینماید. یکی از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت انقلاب جهانی مهدی و برقراری حاکمیت اسلامی در سراسر جهان، حضور همین پیامبر الهی در کنار مهدی آل محمد(ص) است. مسیحیان جهان با لطف الهی ـ از هر طریقی که باشدـ شاید از راه دیدن تصویر و شنیدن سخنان دلنشین حضرت مسیح(ع) با استفاده از ماهواره, اینترنت و رسانههای گروهی در عصر انقلاب ارتباطات و انفجار اطلاعات، به خوبی ایشان را بشناسند و پیام ایشان را در ضرورت پیروی از حضرت مهدی (عج) و مشارکت در انقلاب جهانی اسلامی مهدوی بشنوند و به ایشان روی آورند و اسلام از این راه، سریعتر، در سراسر جهان گسترش یابد. گرایش عناصر صادق جمعیت میلیاردی مسیحیان جهان، از درون کشورهای غربی به سوی اسلامی که پیامش را عیسی بن مریم(ع) یاور و پشتیبان حضرت مهدی(عج) به آنها خواهد رساند، نقش مهمی در حاکمیت اسلام بر جهان غرب ایفا مینماید. در سخنان پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین علیهم السلام، پیرامون انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) ارتباط، پیوند، همکاری «مهدی» و «عیسی» علیهما السلام، به روشنی بیان شده و در بین مسلمانان رواج یافته است.
ابو سعید خدری از پیامبر اسلام(ص) نقل کرده که در ضمن یادآوری و شمارش خصال ششگانة بینظیر اهل بیت فرمود: «منّا مهدی الامّة الذّی یُصلّی عیسی خلقه », «مهدی امّت که عیسی پشت او نماز میگذارد، از ما است.»
در یک حدیث نبوی دیگر، دربارة یاری مهدی(عج) توسط حضرت عیسی(ع) چنین آمده است: «مِن ذریّتی المهدی اذا خرج، نزل عیسی بن مریم لنصرته فقدّمه و صلّی حلقه», «از نسل من مهدی است، هنگامی که قیام کند، عیسی بن مریم برای یاری او فرود خواهد آمد. پس او را مقدّم میدارد و پشت او نماز میگذارد.»
به نقل از ابن عباس هم، پیامبر اسلام(ص) گسترش انقلاب جهانی حضرت مهدی ( عج) و رسیدن حکومت او به مشرق و مغرب جهان را پیشبینی نموده و فرمود: «المهدی یملأها قسطاً و عدلاً کما مُلئت جوراً و ظلماً والذی بعثنی بالحق نبیّاً لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لاطال الله ذلک الیوم, حتی یخرج فیه ولی المهدیّ، فینزل روح الله عیسی بن مریم (ع)، فیصلّی خلفه و تشرق الارض بنور ربّها و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب», «مهدی زمین را از قسط و عدل پرمیکند، همانطور که از بیداد و ستم لبریز شده است. سوگند به کسی که مرا به حق پیامبر برانگیخت. اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند، خداوند آن روز را طولانی گرداند تا در آن, فرزندم مهدی قیام کند، پس روح الله, عیسی بن مریم (ع) فرود میآید و پشت او نماز میگرداند و نور پروردگار را به زمین میتاباند و قدرتش به مشرق و مغرب میرسد.»
در بسیاری از کتب حدیثی, این سخن از پیامبر آمده است که فرمود: «کیف انتم اذا انزل فیکم ابن مریم و امامکم منکم. », «چگونه خواهید بود، هنگامی که فرزند مریم در میان شما فرود آید، درحالیکه پیشوای شما از خود شما است؟»
در حدیث معراج نبوی آمده است، خدای متعال به دنبال بیان ولایت و خلافت علی (ع), خطاب به پیامبر فرمود: «... اعطیتک ان اخرج من صلبه احد عشر مهدیّاً کلّهم من ذریّتک من البکر البتول و آخر رجل منهم یصلّی خلفه عیسی بن مریم یملأ الارض عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً اُنجی به من الهله و اُهدی به من الضلاله و اُبرئُ به الاعمی و اُشفی به المریض …», «به تو عطا کردم این که از نسل علی بن ابیطالب, یازده راهنما و هدایتگر باشی که همة آنان از ذریة تو از زهرای بتول است. آخری، مردی از آنان است که عیسی بن مریم پشت سرش نماز میگذارد, او زمین را پر از عدل میکند، همانطور که از ستم و بیداد لبریز شده است, به وسیله او از هلاکت نجات میدهم و از گمراهی هدایت میکنم و نابینا را درمان مینمایم و بیمار را شفا میدهم.» در این حدیث قدسی, ضمن تصریح بر اینکه عیسی بن مریم (ع) یاور حضرت مهدی (عج) خواهد بود و به او اقتدا میکند و در انقلاب جهانی او همراهش میباشد, خدای متعال، نابودی ستم از کرة زمین و تحقق عدل جهانی در انقلاب مهدوی را وعده داده است.
روزی پیامبرگرامی اسلام (ص) خوشحال بود و میخندید, اصحاب, دلیل آن را پرسیدند؛ فرمود: «شب و روزی نیست مگر این که برای من در آن تحفهای از جانب خدواند است، امروز خداوند تحفهای به من عطا کرد که نظیر آن را تا به حال به من نداده بود, جبرئیل آمد و از جانب خدا به من سلام رساند و گفت: «و منکم القائم یصلّی عیسی بن مریم خلفه اذا اهبطه الی الارض من ذریه علی و فاطمه و من ولَد الحسین », «از شما است، قائم که از ذریّة علی و فاطمه و از فرزندان حسین است و عیسی بن مریم (ع) پشت او نماز میگزارد، هنگامی که خدواند او را به زمین فرود آورد.» در این حدیث نبوی جبرئیل امین از هبوط حضرت عیسی (ع)، همراهی و مشارکت او در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) به پیامبر اسلام (ص) خبر داده است.
در حدیث دیگری که حافظ ابوعبد الله محمد بن یزید ماجه قزوینی از قول ام شریک بنت ابوعکر نقل کرده است، «پیامبر اسلام(ص) , از نماز جماعت صبح در بیت المقدس به امامت حضرت مهدی (عج) یاد نمودهاند که جضرت عیسی (ع) فرود میآید و حضرت مهدی (ع) رو به عقب میرود، تا ایشان را امام جماعت قرار دهد و مردم با حضرت عیسی (ع) نماز بخوانند، ولی حضرت عیسی (ع) دستانش را بین دو کتف مهدی (عج) میگذارد و میگوید: «تقدّم ، پیش برو و امام جماعت مردم باش و نماز بگذار.»
امام باقر (ع) نیز رسیدن حاکمیت انقلاب جهانی مهدی (عج) را به شرق و غرب جهان چنین گزارش فرمود: «القائم منّا ... تظهر له الکنوز یبلغ سلطانه المشرق و المغرب و یظهر به الله دینه علی الدین کلّه و لوکره المشرکون فلا یبقی فی الارض خراب الّا عمر و ینزل روح الله عیسی بن مریم فیصلّی خلفه », «قیام کنندة از ما اهل بیت … گنجها برایش آشکار میشود. حکومت و قدرت او به مشرق و مغرب میرسد و خداوند دینش را به وسیلة او بر تمام آئینها پیروز میگرداند، گرچه مشرکان خوش نداشته باشند؛ پس در زمین خرابی نمیماند، جز اینکه آن را آباد میکند و روح الله عیسی بن مریم فرود میآید و پشت او نمازمیگزارد.»
مسیحیان جهان نیز، به منجی موعود و رجعت حضرت مسیح اعتقاد دارند, « پاترشیا ابردین» درکتاب تکاپوی 2000 میگوید: «جهان با فرارسیدن سال 2000 و جاذبههای هزارة موعود، گسترش خواهد یافت, همانطور که ابتدا در صحیفة دانیال پیغمبر, عهد عتیق و بعد در مکاشفة یوحنا, رسول عهد جدید ( باب بیستم آیه 1 تا 7) آمده است: «هزارة موعود یعنی دورة هزار سالهای که مسیح و حواریونش جهان را به دست خواهند گرفت و صلح و شادی در سطح زمین حکمفرما خواهد شد. اما آن هزاره که مطلع عصری طلایی در تاریخ بشریّت است، وقتی خواهید رسید که مسیح «رجعت» کرده باشد و پیروزی موعودش بر کفار و معاندان تحقّق یافته باشد. »
همکاری حضرت عیسی (ع) با انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) از منظر قرآن
نزول عیسی بن مریم (ع) در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) و همکاری با ایشان در انقلاب جهانی مهدوی، در متن احادیث نبوی و اهل بیت نبی به صراحت و به طور روشن و واضح, به صورت شفاف و مستقیم، برای همگان بیان شده است که نمونههای زیادی از آنها بیان شد. در قرآن مجید نیز این حقیقت بیان شده است، ولی در پرتو تفسیر قرآن با حدیث آشکار میشود و پیام قرآن در ارتباط با این موضوع، با کمک رهنمودهای ائمه معصومین علیهم السلام درک میگردد.
قرآن کریم، دربارة سرنوشت حضرت عیسی بن مریم چنین میگوید: «و قولهم انّا قتلنا المسیح عیسی بن مریم رسول الله و ماقتلوه و ماصلبوه ولکن شبّه لهم و انّ الذّین اختلفوا فیه لفی شکّ منه ما لهم به من علم الّا اتّباع الظّن و ماقتلوه یقیناً* بل رفعه الله الیه و کان الله عزیزاً حکیماً* و ان منّ اهل الکتاب الّا لیؤمننّ به قبل موته و یوم القیامه یکون علیهم شهیداً», «و گفتارشان (این چنین بود): ما عیسی بن مریم, پیامبر خدا را کشتیم!» در حالیکه نه او را کشتند و نه به¬ دار آویختند, لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانیکه در مورد (قتل) او اختلاف کردند, از آن در شک هستند و آنان علمی ندارند مگر اینکه از گمان پیروی میکنند, و قطعاً او را نکشتند!* بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد. و خداوند, توانا و حکیم است* و هیچیک از اهل کتاب نیست مگر اینکه پیش از مرگش به او (مسیح) ایمان میآورد و روز قیامت بر آنها گواه خواهد بود.»
در این سه آیه، چند نکته مهم دربارة سرنوشت حضرت عیسی (ع) بیان شده است:
الف ـ عیسی (ع) کشته نشده و نمرده و به دارآویخته نشده است؛
ب ـ به آسمان، در نزد خداوند، بالا رفته و زنده است؛
ج ـ اهل کتاب پیش از مرگ مسیح (ع) به او ایمان میآورند.
مطابق آیات مذکور از یکسو، حضرت عیسی (ع) به آسمان بالا رفته است و هنوز زنده میباشد و از سوی دیگر، پیش از مرگ او تمام اهل کتاب به او ایمان میآورند و منظور از اهل کتاب بیشتر, یهودیان و بنیاسرائیل آن است که در آیات قبل, جنایات و مفاسد آنان شمارش شده و در همین آیات نیز به ادّعای آنان مبنی بر قتل حضرت عیسی (ع) تصریح گردیده و روشن است که چنین چیزی هنوز اتفاق نیفتاده است؛ پس قطعاً در آینده, این وعدة قرآنی تحقّق خواهد یافت. در هرحال منظور آیة اخیر این است که تمام اهل کتاب به حضرت مسیح (ع) پیش از مرگ او ایمان میآورند, یهودیان او را به نبوّت میپذیرند و مسیحیان نیز دست از الوهیّت او میکشند و این, در زمانی است که حضرت مسیح (ع) طبق روایات اسلامی، در موقع انقلاب حضرت مهدی (عج) پیش از مرگ او ایمان میآورند, یهودیان او را به نبوّت میپذیرند و مسیحیان نیز دست از الوهیّت او میکشند و این در زمانی است که حضرت مهدی (عج) از آسمان فرود میآید، چون همة انسانها میمیرند و هیچکس زنده نخواهد ماند و عیسی بن مریم (ع) که به آسمان بالا رفته، قطعاً فرود خواهد آمد و پیش از رحلت ایشان همة اهل کتاب به او ایمان میآورند و حضرت عیسی (ع) در انقلاب جهانی مهدوی با حضرت مهدی (عج) همکاری دارد و پشت سر او نماز میگزارد و یهود و نصارا که به او ایمان میآورند، این همراهی را میبیند و به مهدی (عج) ایمان میآورند. روشن است، یهودیان, به حکم اینکه آیین آنها پیش از آیین مسیحیت بوده، باید به حضرت مسیح (ع) ایمان آورند و مجموعة یهودیان و مسیحیان نیز به حکم اینکه آیینشان مربوط به گذشته بوده که با آمدن اسلام، تاریخ آنها سپری شده، وظیفه دارند, در زمان انقلاب جهانی مهدوی به آیین حق و نهایی مکتب اسلام ایمان بیاورند، همانطور که حضرت عیسی (ع) نیز به حکم اینکه آیینش مربوط به گذشته بوده، وظیفه دارد, به آیین اسلام که رهبر و مجری آن حضرت مهدی (عج) است، ایمان آورد . از عوامل و دلایل سرعت گسترش اسلام در انقلاب جهانی مهدوی, همین فرود آمدن حضرت عیسی (ع) و شناسایی ایشان توسط همة اهل کتاب یهودیان و مسیحیان, و روی آوردن همة آنان به او و ایمان به شخصیّت آن حضرت است. ایمان آورندگان به حضرت مسیح (ع)، به اسلام و انقلاب جهانی مهدوی ایمان میآورند و جهانی شدن اسلام و جهانیسازی اسلامی روی میدهد و آیین جهانی و جاویدان و جامع اسلام بر سراسر جهان حاکم خواهد شد.
محمد بن مسلم از امام باقر (ع) دربارة سخن خدای متعال ـ و ان من اهل الکتاب الّا لیؤمننّ به قبل موته و یوم القیامه یکون علیهم شهیداّ ـ فرمود: «انّ عیسی (ع) ینزل قبل یوم القیامه الی الدنیا فلا یبقی اهل ملّة یهودی و لا غیره الّا آمنوا به قبل موتهم و یصلّی عیسی خلف المهدیّ », «عیسی پیش از روز قیامت، به دنیا فرود میآید و اهل هیچ ملتی باقی نمیماند، مگر اینکه پیش از مرگشان به حضرت مسیح (ع) ایمان میآورند و حضرت عیسی (ع) پشت حضرت مهدی (ع) نماز میگزارد.»
براساس این حدیث شریف، ایمان اهل کتاب به حضرت عیسی (ع) در زمانی روی میدهد که عیسی (ع) پشت سر حضرت مهدی (عج) نماز میگزارد و با اقتدا کردن به مهدی، (عج) پیروان خود را به یاری حضرت مهدی (عج) و ایمان آوردن به آیین اسلام ناب محمدی (ص) هدایت مینماید.
در مجموع با تفسیر قرآن به وسیله حدیث اهل بیت، حضور مهدی, یک امر قطعی است که بیتردید به حکم قرآن و سنت, حتماً خواهد بود و به جهانی شدن اسلام و جهانیسازی اسلامی تحقق میبخشد، این حقیقت با توجه به احادیث فراوانی که سنی و شیعه روایت کردهاند و در فرودآمدن عیسی (ع) در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) قائم آل محمد (ص) و یاری ایشان صراحت دارد، بهتر آشکار میگردد.
پی¬نوشتها
. بحارالانوار, ج 51, ص 78.
. بحارالانوار, ج51, ص81.
. بحارالانوار, ج51, ص 91.
. بحارالانوار, ج 51, ص66.
. بحارالانوار, ج 51, ص 66.
. بحارالانوار, ج51, ص 144 و ص 145.
. بحارالانوار, ج ؟؟؟؟؟، ص ؟؟؟؟؟؟.
* حکومت جهانی مهدی (عح), مکارم شیرازی, ص 277.
. بحارالانوار, ج ؟؟؟؟؟, ص؟؟؟؟؟.
* حکومت جهانی مهدی (عج), ص 278.
. بحارالانوار، ج 51، ص 151.
. الحاصل, ابوجعر محمد بن علی الحسین ـ بن بابویه قمی, ترجمه سید احمد فهری زنجانی, انتشارات علمیه اسلامیه, تهران, بی¬تا, ج 2, ابواب الاربعین و ما فوقه, حدیت 14, ص 643.
. بحارالانوار, ج 51, ص 84 و ص 91.
. بحارالانورا, ج 51, ص 78.
. بحارالانوار, ج 51, 90.
* کشف العمة فی معرفة الائمة, ج 3, ص 271.
. اعلام الوری با علام الهدی, ص 433.
. در سراشیبی به سوی گومورابرت اچ. بورک, ترجمه الهه هاشمی حائری, انتشارات حکمت, زمستان 1378, ص 21.
* نگشری ژئوبولیتیکی بر پدیدة جهانی شدن (تئوری نظام¬های فضا ـ منطقه¬ای) زهرا بیشگاهی فرد, سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوره¬های عالی جنگ, چاپ دوم, 1380. ص 65 و ص 66.
. تفسیر نمونه, ناصر مکارم شیرازی, ج 4, ص 204.
. سوره نساء, آیه 159.
. ینابیع المودة الذوی القربی, سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی, تحقیق سید علی جمال اشرف حسینی, دارالاسوة للطباعه و البشر, جناب اول, 1416 هـ ق, ج 3, ص 237.
منبع : نشریه پژوهه
v