0

تاملی در بانکداری اسلامی و چند نکته

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

تاملی در بانکداری اسلامی و چند نکته

در بانکداری بدون ربا، پرداخت بهره ممنوع است؛ امّا برای تشویق سپرده‏گذاران جوایزی در نظر می‏گیرند. این جوایز که بدون شرط و تعهّد قبلی پرداخت می‏شود، به صورت نقدی و جنسی است و از طریق قرعه، بین صاحبان حساب، توزیع می‏شود.

خبرگزاری فارس: تاملی در بانکداری اسلامی و چند نکته

 

  حدود سه دهه از تصویب قانون بانکداری بدون ربا می گذرد و بسیاری از مسائل بانکداری اسلامی برای عموم هنوز روشن نیست. دغدغه فقهی بانکداری اسلامی یا بانکداری بدون ربا به شکل جدی در نوشته های شهید صدر ریشه دارد. توجه کارشناسی در ابعاد نظری و اجرایی نظام بانکی ایران نشان می‏دهد، در کنار موفقیت‏ها و خدمات گسترده‏ی نظام بانکی، اشکالات و خلأهایی وجود دارد که با اصلاح و تکمیل آن ها، می‏توان گام‏های مؤثری در رشد و شکوفایی صنعت بانکداری ایران برداشت.

تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا با فاصله‏ی اندکی از پیروزی انقلاب اسلامی و حذف ربا از سیستم بانکی، موفقیت بزرگی برای مسئولان اقتصادی وقت به حساب می‏آید. اما باید توجه داشت تغییر نهادی که سال ها طول کشیده تا به این شکل در آمده است با تصویب چند قانون امکان پذیر نیست.گرچه برخی از قوانین بانکی تغییر کرده ولی اگر رفتار بانکداری اسلامی با اهدف آن مقایسه شود روشن می شود که تفاوت چندانی با بانکداری ربوی ندارد و فقط اسم های جدیدی اضافه شده است.

طرح مشترک بانکداری اسلامی در مصر و پاکستان بعد از سه سال مطالعه عملیاتی شد در حالی این طرح در ایران به خاطر شرایط اضطراری کشور بعد از شش ماه مطالعه تقدیم مجلس شد.بنابراین قانون بانکداری اسلامی کامل و بی‏عیب و نقص نیست، و نیاز به مطالعه بیشتر و اصلاح دارد. از دیگر سو داشتن قانون خوب و بی نقص به تنهایی کافی نیست و نیاز به تصمیم گیری و سیاست گذاری مناسب اجرایی دارد. بهترین قوانین اگر خوب اجرا نشوند نتیجه ای نخواهند داشت.

تاریخچه بانکداری بدون ربا در ایران

‏ سال 1360 ، دولت موظف شد در اسرع وقت مطالعات لازم را انجام داده و ظرف مدت شش ماه لایحه‏ عملیات بانکداری بدون ربا را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.با تصویب قانون بودجه، بررسی‏های اولیه شروع گردید و جلسات متعددی، با حضور اساتید اقتصاد و صاحب نظران بانک مرکزی در وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای پول و اعتبار، تشکیل شد و برای مطابقت با موازین شرع از یکی از فقهای شورای نگهبان دعوت گردید تا در جلسات مذکور شرکت کند.

لایحه‏ عملیات بانکداری بدون ربا، در سال 1361 ، به هیئت دولت داده شد و پس از تصویب هیئت وزیران در همان سال برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. این لایحه، پس از تغییراتی، سرانجام در شهریور ماه سال 1362 به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس به تأیید شورای نگهبان رسید.

پس از ابلاغ قانون مزبور به دولت، گروهی از کارشناسان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با تشکیل جلسات مداوم، اقدام به تهیه‏ آئین‏نامه‏های اجرایی و دستورالعمل‏های مربوطه کردند و بعد از تصویب آن ها توسط هیئت دولت و شورای پول و اعتبار، در زمستان 1362، قانون عملیات بانکداری بدون ربا از ابتدای سال 1363 در کلیه‏ بانک‏ها اجرا شد.هدف اساسی نظام بانکداری اسلامی، ایجاد نظام بانکی جدید بود که بر اساس موازین شرعی اداره می شد. به تعبیر دیگر ربوی بودن که اساس و پایه بانکداری سنتی بود در نظام بانکداری اسلامی حذف شد.

ماهیت نامشخص بانکداری در ایران

پس از گذشت سه دهه به نظر می رسد هنوز ماهیت بانک روشن نیست؛ چون بانکداری در ایران کارکردهای مختلفی دارد: گاهی به امور خیریه جذب و اعطای قرض‏الحسنه می‏پردازند، گاهی همانند مؤسسات بخت‏آزمایی مشغول قرعه‏کشی و اعطای جوایز میلیونی برای برندگان خوش‏شانس است و در کارکردی دیگر همانند بازار بورس و شرکت‏های سرمایه‏گذاری به خرید و فروش اوراق سهام (مشارکت حقوقی)، مشارکت مدنی و سرمایه‏گذاری مستقیم می‏پردازند و گاهی به مبادلات مالی مدت‏دار و تنزیل اسناد بدهی مشغول است.

نبود تعریف روشن از بانک و عدم ارائه‏ الگویی جامع و گسترده، آفات زیر را به همراه دارد:

1- صوری شدن معاملات و بی‏توجهی به عمق تعالیم اقتصادی اسلام؛

2- سطحی شدن ابزارها و بی‏توجهی به ابزارهای تخصصی و قوی بانکی؛

3- ورود در عرصه‏های غیرکارشناسی و هدر دادن منابع بانک و سپرده‏گذاران؛

4- ناکارامدی در تحقق اهداف نظام بانکی و بدنام کردن الگوی بانکداری بدون ربا در مقابل بانکداری ربوی.

در حالی که اگر قانون بانکداری بدون ربا با تعریف بانک و تعیین جایگاه مشخصی برای آن، فعالیت‏های خاص و تخصصی برعهده‏ آن می‏گذاشت، امروزه شاهد عمق و غنای بیشتر در فعالیت‏های بانکی بودیم.

تضاد سپرده های قرض الحسنه با ماهیت شرعی آن

سه نوع سپرده‏ بانکی، تحت عناوین سپرده‏ قرض‏الحسنه‏ جاری، سپرده‏ قرض‏الحسنه‏ پس‏انداز و سپرده‏ سرمایه‏گذاری مدت‏دار، وجود دارد. بررسی نظری و عملکرد سه دهه این سپرده‏ها نشان می‏دهد که تطابق لازم با اهداف، انگیزه‏ها و روحیات سپرده‏گذاران ندارند و نیاز به بازنگری جدی دارند. گرچه در برخی بانک ها و موسسات خصوصی عنوان قرض الحسنه از این سپرده ها برداشته شده است.نهادهای حقوقی مثل قرض الحسنه وابسته به اهداف آن است. یعنی در همه این سپرده ها گرچه به ظاهر یک عمل شکل گرفته و آن پرداخت پول به بانک است اما غرض و هدف سپرده گذار مشخص می کند چه سپرده ای است.

سپرده‏ قرض‏الحسنه‏ جاری

این حساب از جهت ماهیّت حقوقی و کیفیّت عمل، همانند سپرده‏ جاری در بانکداری سنتی است. اشخاص حقیقی و حقوقی، با افتتاح حساب جاری، وجوه مازاد بر نیاز خود را به بانک تحویل داده، دسته چک می‏گیرند تا در زمان مناسب با استفاده از خدمات حساب جاری، در مبادله‏های پولی خود، از آن استفاده کنند و از آنجا که انگیزه‏ سپرده‏گذاران این حساب حفظ و نگهداری وجوه و تسهیل در مبادله‏های پولی از طریق خدمات بانکی است، به کارگیری واژه‏ی «قرض‏الحسنه» درست نیست.گویا اطلاق این واژه بر این حساب‏ها از این پندار سرچشمه می‏گیرد که هر قرض بدون بهره‏ای قرض‏الحسنه است؛ در حالی که این درست نیست.

مطابق روایات، قرض‏الحسنه هنگامی معنا می‏یابد که قرض دهنده برای کسب پاداش معنوی به فردِ نیازمندی کمک کرده، به او قرض بدون بهره می‏دهد؛ بنابراین اگر قرض دهنده با اغراض دیگری، همچون حفظ پول، تسهیل در معاملات، نقل و انتقال وجوه و … مبلغی را به بانک یا غیر آن قرض دهد، اگر چه قرض بدون بهره بوده و از نظر اسلام مجاز و مشروع است، بر آن عنوان «قرض‏الحسنه» صدق نمی‏کند و بیشتر سپرده‏گذاران حساب جاری بانک‏ها با چنین اغراضی سپرده‏گذاری می‏کنند.

سپرده‏ قرض‏الحسنه‏ پس‏انداز

حساب‏های پس‏انداز، از سپرده‏های رایج نظام‏های بانکی است، و ویژگی آن این است که اشخاص حقیقی و گاه حقوقی، وجوه مازاد بر هزینه‏های جاری خود را، برای مدّت نامعیّن به چنین حسابی واریز کرده، در برابر آن، دفترچه‏ یا کارت عابربانک پس‏انداز می‏گیرند تا هنگام نیاز، وجوه مذکور را دریافت کنند. ماهیّت چنین سپرده‏ای قرض است و در بانک‏های سنتی، به طور عموم، به آنها بهره تعلّق می‏گیرد.

بانک باید طرحی را اجرایی کند که به همه سپرده ها با توجه به موازین شرعی سود پرداخت کند. به عنوان مثال می تواند همه سپرده های پس انداز (پس انداز قرض الحسنه و قرض الحسنه جاری در بانکداری کنونی) بر اساس قرارداد وکالت عام باشد.

در بانکداری بدون ربا، پرداخت بهره ممنوع است؛ امّا برای تشویق سپرده‏گذاران جوایزی در نظر می‏گیرند. این جوایز که بدون شرط و تعهّد قبلی پرداخت می‏شود، به صورت نقدی و جنسی است و از طریق قرعه، بین صاحبان حساب، توزیع می‏شود.استفاده از قرارداد قرض‏الحسنه در سپرده‏ پس‏انداز به این صورت که در قانون عملیات بانکداری بدون ربا آمده و عمل می‏شود، اشکالات متعددی دارد.

1- این سپرده های به غرض قرض نیست بنابراین به این نمی توان گفت سپرده قرض الحسنه.

2- در این زمینه باید صندق های قرض الحسنه با هدف کمک به نیازمندان تشکیل شوند و این مسئولیت در قلمرو اختیارات بانک نباشد.

3- استفاده از این عنوان باعث شده بانک نتوانند به این سپرده ها سود دهند و با توجه به نرخ بالای تور، این سپرده با کاهش ارزش مواجهه می شوند. در حالی که بانک‏ها با به کارگیری مانده‏ این سپرده‏ها سود خوبی به دست می‏آورند و توان پرداخت بخشی از آن را به سپرده‏گذاران دارند.

در نظام بانکی ایران سود این نوع سپرده (قرض الحسنه پس انداز) به ملکیت بانک درآمده و برای تشویق سپرده‏گذاران بخشی از آن سود را به صورت جوایز بانک از طریق قرعه‏کشی به بعضی از سپرده‏گذاران می‏پردازند که این ظالمانه ترین نوع توزیع درآمد است. از سوی دیگر باعث شده بسیاری از مردم صرفا برای بخت آزمایی اقدام به چنین سپرده هایی کنند که این رفتار با این اهداف توجیه شرعی ندارد. گذشته از این نکته، هزینه های بسیار سنگین بانک ها برای تبلیغات نیز جای نقد و بررسی دارد که به چه مجوزی حق چنین هزینه هایی دارند.

همه‏ این اشکالات، از این حکایت دارد که انتخاب قرارداد قرض‏الحسنه به صورت قرارداد جایگزین قرض با بهره برای سپرده‏ی پس‏انداز، انتخاب درستی نیست و با روح قرارداد قرض‏الحسنه، که قراردادی خیرخواهانه است، و با روح صنعت بانکداری که بنگاهی تجاری است و همچنین با اهداف و انگیزه‏های سپرده‏گذاران، تناسب ندارد.

تعریف جدید بانک اسلامی

بهتر است بانکداری اسلامی از موسسه خیریه بودن یا مرکز بخت آزمایی بودن و … فاصله گرفته و بانک اسلامی مثل دیگر بانک ها، مؤسسه‏ای انتفاعی باشد که با رعایت ضوابط شرعی، به منظور کسب سود، به جمع‏آوری سپرده‏های بانکی، اعطای تسهیلات و ارائه‏ی خدمات بانکی می‏پردازد.به تعبیر دیگر بانک باید طرحی را اجرایی کند که به همه سپرده ها با توجه به موازین شرعی سود پرداخت کند. به عنوان مثال می تواند همه سپرده های پس انداز (پس انداز قرض الحسنه و قرض الحسنه جاری در بانکداری کنونی) بر اساس قرارداد وکالت عام باشد. گرچه هدف اصلی سپرده‏گذاران پس‏انداز، حفظ و نگهداری وجوه مازاد برای مصارف احتمالی است، لکن تمایل دارند متناسب با مانده‏ موجودیشان سودی داشته باشند. در بانکداری متعارف برای این سپرده‏ها چند درصد بهره پرداخت می‏شود.

در این نوع سپرده، سپرده‏گذار با افتتاح حساب پس‏انداز، وجوه خود را به بانک می‏سپارد و به بانک وکالت می‏دهد منابع او را همراه سایر منابع به کار گرفته و در پایان دوره‏ مالی سود حاصله را پس از کسر حق‏الوکاله به سپرده‏گذار بپردازد.در این زمینه پیشنهادهای مناسبی از سوی برخی کارشناسان داده شده است و در آن نظام دقیق تری معرفی شده است که امید واریم مسئولین با توجه به تحقیقات انجام شده از سوی محققین بتواند نظام بانکی جامع تری را ترسیم کنند.

در برخی از این تحقیقات، بانک تعریف و جایگاه مناسب خود را پیدا کرده و از مؤسسه‏های خیریه، شرکت‏های سهامی، سرمایه‏گذاری و مؤسسه‏های بخت‏آزمایی فاصله می‏گیرد. نیز بانک می‏تواند برای سپرده‏های پس‏انداز، متناسب با مانده و مدت سپرده، سود بپردازد. در نتیجه نیازی به تبلیغات گسترده و پرهزینه و اعطای جوایز فریبنده نخواهد بود. و با کاهش تعداد قراردادهای بانکی و متناسب شدن آنها با اهداف و انگیزه‏های مشتریان، معاملات بانکی آسان و روان می‏گردد و این خود از صوری شدن معاملات می‏کاهد.

هدایتی و قاسم قربانی

منبع:رصد

یک شنبه 19 شهریور 1391  8:32 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها