همه عناصر اینجا جمع هستند تا نوکیا در 15 شهریور دورهای جدید را در کارنامه بلند خود رقم بزند. آیا پس از یک موفقیت نسبی با ویندوز فون 7، این کمپانی فنلاندی میتواند دوباره به روزهای اوجش بازگردد؟ آیا تلفیق عناصری مثل «طراحی سری لومیا» و «ویندوز فون 8» با «سنسور غول پیکر PureView» میتواند معجونی خوش طعم باشد که به دهان مشتریان مزه کند و نجات را برای نوکیا به ارمغان آورد؟
این روزها که اندروید و iOS فراگیرتر از هر زمان دیگری شدهاند، به نظر میرسد شاهد دو قطبی شدن دنیای پُست پیسی هستیم. آیا نوکیا میتواند در این میدان به پا خیزد و با تکیه بر شراکت خود با مایکروسافت، پرچم ویندوز فون 8 را به اهتزاز در آورد؟
در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به این موارد بپردازیم.
عنصر اول: پیور ویو
تلفنهای هوشمند امروزی عکسهای بسیار خوبی میگیرند. برای خیلی از ما، آنها جای دوربینهای point-and-shoot جیبی را گرفتهاند. چون هم کیفیت دارند و هم به راحتی و همه جا همراهمان هستند. ولی پیور ویو کلاً در یک سطح دیگر قرار دارد؛ استفاده از پیور ویو مثل این است که از قطاری با لوکوموتیو بخار پیاده شده و سوار قطار سریعالسیر شینکانسن شوید.
تنها مورد تردید بر انگیز این است که پیور ویو چندی پیش در تلفنی با سیمبین ارائه شد و تقریباً مصرفکنندگان آن را نادیده گرفتند. بله در تمام دنیا به نمایش در آمد و عرضه هم شد ولی کشتی سیمبین مدتها قبل رهسپار دریاهای دور گردید و بازنگشتن آن به نفع اندروید و iOS تمام شد. از این رو میتوان گفت که تعداد خیلی کمی از خریداران با پیور ویو کار کردهاند و به همین دلیل کیفیت آن چندان بر سر زبانها نیافتاده.
نیازی به تمجید از مهندسی پیور ویو نیست؛ اندازه سنسور، تعداد پیکسلها و نتایج کاری شگفتانگیز آن خود گویای مطلب هستند. حقیقت مسئله این است که سنسور غولپیکر پیور ویوی نوکیا، کیفیت مورد نیاز عکاسان را در یک گجت مصرفی چند کاره، در اختیار مصرف کننده عام قرار میدهد. این یعنی عکسهای سفرهای قدیمتان در مقابل عکسهای پیور ویو، کهنه و بیکیفیت به نظر خواهند رسید.
حالا تصور کنید که پیور ویو به تلفنی با ویندوز فون 8 بیاید، چیزی که نوکیا در طول این چند ماه اشارههایی جزئی به کار بر روی آن کرده. تصور کنید که استفان الوپ در مراسم معرفی محصولات جدید نوکیا بگوید: «شما میخواهید بدانید که چطور خودمان را از رقبا متمایز خواهیم کرد؟ لومیا 920 با پیور ویو تقدیم به شما.» با شنیدن این جمله، سرها به سوی غرفه نوکیا در بازار جهانی فروش تلفنهای هوشمند بر خواهد گشت و مردم فریفته محصولات جدید خواهند شد.
دیگر برای عکس گرفتن از ستاره محبوب خودتان در میدان فوتبال نیازی نیست با چنگ و دندان خود را به صندلیهای نزدیک زمین برسانید. یک زوم ساده بدون کوچکترین افتی در کیفیت، شما را به عکس دلخواه میرساند. پردازنده، لنز و الگوریتمهای اختصاصی، ثبت تصاویرِ تر و تازه را ممکن میکنند. بهتر از همه اینکه، دیگر در نور کم عکس تلفن شما شبیه نقاشیهای خیالی نخواهد شد.
ماجراجویان، عکاسان، جهانگردها و البته همه کسانی که به دنبال تلفنی با دوربین بهتر هستند، میتوانند هدف بازاریابی نوکیا باشند. باید دید نوکیا در این زمینه چطور عمل میکند.
عنصر دوم: ویندوز فون 8
ویندوز فون 7 خوب بود، و نیز جدید و متفاوت. ولی همیشه حس قدیمی بودن را داشت. گر چه تجربه کاربران امروزی تلفنهای هوشمند تحت تأثیر مشخصات فنی و سختافزاری است ولی سیستم عامل قبلی مایکروسافت از برتریهای تکنولوژیک در این زمینه استفاده نمیکرد. نه نمایشگرهایی با تراکم پیکسل بالا در کار بود، نه پردازندههای دیوانه کننده، نه حافظه جانبی و نه رم خیلی بالا. اما ویندوز فون 8 از این نظر متمایز است و رابط کاربریاش با آن کاشیهای زیبا نیز اصلاً شباهتی به iOS و اندروید ندارد.
به علاوه، برای به رخ کشیدن مشخصات فنی، ویندوز فون 8 قابلیتهای بصری جدیدی را نیز اضافه کرده. بازیهای عالی، کیفپول الکترونیک، نوکیا مپز، و البته آن صفحه خانگی فوقالعاده که امکانات شخصیسازی بهتری را در اختیار کاربر میگذارد، همه نقاط قوتی منحصر به فرد به شمار خواهند رفت. و خلاصه تمام آن ویژگیها و خدماتی که یک سیستم عامل موبایل برای رقابت و جلب توجه مشتریان به آن نیاز دارد در ویندوز فون 8 گنجانده شده.
حساب را نگه دارید، تا اینجا شد دو عنصر عالی برای تهیه معجون نجات.
عنصر سوم: خودِ نوکیا، و اینکه دیگر جایی برای شکست وجود ندارد
تنها چیزی که "همیشه" میتوان برای ارائهاش روی نوکیا حساب ویژه باز کرد سختافزار (کیفیت کلی ساخت بدنه) عالی است. لومیا 900 در بین رقبایش شبیه لامبورگینی در بین سدانهای معمولی بود. البته اگر نوکیا لطف کرده باشد و تلفنهای جدیدش (فقط چند میلیمتر) باریکتر از لومیا 900 باشند، دیگر جای هیچ بهانهای از نظر کیفیت ساخت نخواهد بود.
شهرت نوکیا به عنوان یکی از رهبران نوآور در زمینه ساخت گجتهای با کیفیت، چیزی است که هنوز از یاد مردم نرفته. آماده بودن ویندوز فون 8 برای استفاده از ظرفیتهای بهترین سختافزارهای حال حاضر نیز ما را بر آن میدارد که نسبت به ارائه تلفنهایی با مشخصات عالی در رویداد معرفی محصول نوکیا به تاریخ 15 شهریور خوشبین باشیم. تا الآن که یک نگاه زیر چشمی به محصولات آینده داشتهایم. ولی برای نگاه دقیقتر باید دو روز دیگر منتظر بمانیم.
نوکیا هنوز راه درازی دارد تا سرمایهگذاری چند صد میلیون دلاریاش با مایکروسافت جواب بدهد. جوانه ویندوز فون 8 هنوز از زیر خاک سر بر نیاورده و در حالی که سهم نوکیا در بازار، زیر فشار رقبا در حال نزول است، نوکیا پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد و انتظار زیادی هم از آن میرود. بنابراین نسل بعدی محصولات نوکیا مجبور هستند مشتریان را به اعتراف وا دارند که: «نتیجهٔ همسفر شدن مایکروسافت و نوکیا یک موفقیت بزرگ بوده.»
یکی از فرمولهای موفقیت، آمیختن نقاط قوت است. اما این که چنین در هم آمیختنی جیب و قلب مصرفکننده را توأمان فتح کند، پرده بعدی نمایش است که باید منتظر تماشایش بمانیم. پیوند پیور ویو با ویندوز فون 8، یکی از مهمترین ویژگیهای استراتژی جدید نوکیا است، اما آیا دیر نشده؟ با رسیدن اندروید 4.1 و در راه بودن آیفون 5، کمپانی فنلاندی هنوز نبرد دشواری را برای فتح قلهای که از آن سقوط کرده در پیش دارد و تنها میتوان به انتظار نشست تا مشخص شود که آیا تلاشهای اخیر پیرِ کهنهکارِ فنلاندی، با استقبال مصرفکنندگان روبرو خواهد شد یا خیر.