اگر نبود كه قيصر ادبيات معاصر، زندهياد امينپور نميفرمود: «اي پرسشي كه خواستنيتر ز پاسخي/ با چون تو پرسشي، چه نيازي جواب را».
با اين تفاوت كه مصرع دومش در اينجا از بيخ صدق نميكند؛ يعني كه هم پرسش را مطرح ميكنيم و هم نياز شديد به پاسخ آن داريم. دولت بايد پاسخگو باشد.
در شعر است كه غالباً دولت يار پاسخگو نيست و در مقام ناز، به يك غمزه، قال قضيه را ميكند و از دادن هرگونه پاسخ مقتضي طفره ميرود. شعر است ديگر. چون احسن اوست اكذب او... و از اين دست تعاريف و تعارفات تاريخي ناقابل.
متن اصل خبر: «وزير آموزش و پرورش از اجراي طرح 3ـ3ـ3ـ3 از مهر امسال در برخي مدارس كشور خبر داد. حميدرضا حاجيبابايي در گفتوگو با فارس در واكنش به اين كه برخي عنوان ميكنند در سند تحولي آموزش و پرورش از «3ـ3ـ3ـ3» نام برده شده است كه آموزش و پرورش «3ـ3ـ6» را اجرا ميكند، گفت: در حال حاضر ما «3ـ3ـ6» را به عنوان يك مرحله از نظام جديد اجرا ميكنيم و در اين مرحله دوره ابتدايي شش ساله است... نميتوان هم پايه ششم ابتدايي را در تمام مدارس ايجاد كرد و هم مدارس ابتدايي را به دو قسمت تقسيم كرد.»
سوالات مطروحه: هرچند مطالب ايراد شده از سوي وزير آموزش و پرورش وقت، به قدر كافي روشن و مشخص هست كه نيازي به استيضاح، يعني طلب توضيحات بيشتر نباشد؛ اما از آنجا كه نگارنده گاهي گيرندههايش گرد و غبار ميگيرد و مثل آدم نميگيرد؛ با طرح پرسشهاي زير، درخواست روشن شدن يك دو سه نقطه كور را در طرح 3ـ3ـ3ـ3 و رفع شبهه از طرح 3ـ3ـ6 دارد:
1ـ تقديم و تأخر جوهري: آيا اجراي طرح 3ـ3ـ6 ميتواند مقدمهاي براي اجراي صحيح 3ـ3ـ3ـ3 باشد؟ آيا اين طرح، زيادي سه نيست؟ اگر 3ـ3ـ6 درست پياده نشد؛ آنگاه ممكن است كه 3ـ3ـ3ـ3 پياده شود؟...
2ـ امكان با خود تحقق: در صورتي كه امكان تحقق 3ـ3ـ3ـ3 در تمامي مدارس كشور فراهم باشد، آيا 3ـ3ـ6 نيز خود به خود انجام خواهد شد يا كه بيخود خواهد شد؟
3ـ فرض لامحال موجود: اگر فرض را بر اين بگذاريم كه ميشود مدارس را به دو قسمت مساوي تقسيم كرد و همزمان يك پايه هم بدان اضافه كرد؛ در اين حال آيا 3ـ3ـ6 را ميتوان با 3ـ3ـ3ـ3 ادغام كرد و به استقبال 6ـ6ـ9ـ3 رفت؟
4ـ اجراي همزمان مَعَ الْهَم: چنانچه چشمانداز 3ـ3ـ6 درست محقق شد، بچههاي ما با 3ـ3ـ3ـ3 چه بايد بكنند؟ الان بحث بر سر قيمت لوازمالتحرير نيست؛ مشكل دانشآموزان ما اين است كه چرا امكان اجراي همزمان 3ـ3ـ6 و 3ـ3ـ3ـ3 در عمل فراهم نيست؟... دردشان را به كجا بگويند؟ معاونت درد و درمان وزارت آموزش و پرورش يا كه چي؟....
رضا رفيع