آمار عجیب قریب از توقیف خودرو در ایران
اين افراد تعداد معدودي از 27 هزار راننده اي هستند كه ماهانه به دليل انجام تخلفات حادثه ساز، خودروهايشان در جاده هاي كشور توقيف مي شوند. اين تعداد از رانندگان در حالي با انجام حركات مخاطره آميز در حين رانندگي نمره منفي به گواهينامه خود اضافه ميكنند.
تهران امروز: روز گذشته شهرك آزمايش شاهد مراجعه راننده هايي بود كه به دعوت پليس راهور به اين محل آمده بودند تا با دست خودشان خودروهايي كه در تعطيلات اخير تخلفات حادثه ساز انجام داده بودند را براي 72 ساعت به دست پليس بسپارند.
اين افراد تعداد معدودي از 27 هزار راننده اي هستند كه ماهانه به دليل انجام تخلفات حادثه ساز، خودروهايشان در جاده هاي كشور توقيف مي شوند. اين تعداد از رانندگان در حالي با انجام حركات مخاطره آميز در حين رانندگي نمره منفي به گواهينامه خود اضافه ميكنند كه بعد از گذشت بيش از يك سال از اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي تمامي افراد با اعمال قوانين سختگيرانه در خصوص تخلفات راهنمايي و رانندگي آشنا هستند و هيچ عذري از آنها در خصوص عدم آشنايي با قانون جديد پذيرفته نيست.
قانون راهنمايي و رانندگي كشورمان سال گذشته بعد از گذشت چهار دهه از تدوين آن و پس از كش و قوسهاي فراوان، به تصويب نمايندگان مجلس رسيد. قانون قديمي راهور براساس جريمه رانندگان استوار بود اما در قانون فعلي تمامي عوامل موثر در ترافيك همچون راه، خودرو، راننده و امداد و نجات ديده شده و بازدارندگي كه در خصوص عامل انساني ايجاد شده است تغييرات اساسي داشته است.
اعمال جريمه، توبيخ و نمره منفي، محروميت موقت يا دائم از رانندگي و در نهايت ابطال گواهينامه از موارد بازدارندهاي است كه به منظور كم كردن تلفات و حوادث رانندگي در قانون جديد پيشبيني شده است.
با اين حساب و بعد از گذشت بيش از يك سال از اجرايي شدن قانون راهنمايي و رانندگي و سختگيرانهتر شدن آن، هنوز رانندگان بسياري هستند كه بدون توجه به اين قانون با انجام حركات مخاطره آميز در خيابان ها و جاده هاي كشور جان خود و ديگر رانندگان را به خطر مي اندازند.
سرهنگ مهماندار با اشاره به احضار رانندگان پرخطر در تعطيلات اخير به شهرك آزمايش تهران و رفع توقيفي خودرو آنها بعد از 72 ساعت، ميگويد: «پليس مصمم است تا براي تامين ايمني مسافران با رانندگان حادثهساز به صورت جدي برخورد كند.
وي با اشاره به اين نكته كه تنها 2درصد رانندگان باعث حركات مخاطره آميز در جادههاي كشور مي شوند، تاكيد ميكند: « مابقي رانندگان قوانين و مقررات راهنمايي و راندگي را رعايت ميكنند و پليس با معدود رانندگان متخلف كه جان خود و ديگران را بهخطر مياندازند بدون اغماض برخورد ميكند. »
تابستان از ايام پركار براي نيروهاي راهور ناجا محسوب مي شود و بيشترين حجم توقيف خودرو دراين فصل اتفاق ميافتد، سرهنگ مهماندار با اشاره به اين موضوع ميگويد: «توقيف بالاي خودروها در تابستان به اين دليل است كه در اين فصل از سال مسافرت ها افزايش مي يابد و حجم تخلفات نيز به واسطه حجم سفرها بيشتر ميشود. »
خستگي و خواب آلودگي و تجاوز به چپ از مهمترين علل تصادفات فوتي و جرحي در تعطيلات اخير عنوان شده است، سرهنگ مهماندار با اشاره به هشدارهاي متعددي كه پليس در اين رابطه به رانندگان مي دهد ميگويد:« به رغم هشدارهاي داده شده همچنان برخي رانندگان به توانايي در بيدار ماندن خود اعتماد ميكنند كه همين امر موجب تصادفات فوتي و جرحي متعدد و واژگوني در محورهاي كشور ميشود.
از سوي ديگر تجاوز به چپ در راههاي دو طرفه نيز توسط برخي رانندگان در اين تعطيلات صورت گرفته كه منجر به حوادث خونيني شده است.» وي خط قرمز پليس را در تعطيلات آتي همانند تعطيلات گذشته سرعت و سبقت غيرمجاز، تجاوز به چپ، حركت از شانه خاكي ، سبقت از راست، حرکات مارپیچ و خطرناک و ديگر تخلفات حادثهساز عنوان كرده و ميگويد: «رانندگاني كه اين تخلفات را مرتكب شوند، اگر در محل تخلف توسط تيمهاي كنترلي شناسايي نشوند، پس از پايان تعطيلات از طريق سيستمهاي الكترونيكي، دوربينها و بازرسان نامحسوس پس از شناسايي احضار شده و خودرو آنها همانند خودروهايي كه امروز توقيف شدهاند، توقيف و روانه پاركينگ ميشود و رانندگان نيز به تناسب نوع تخلف خود نمره منفي در گواهينامه دريافت ميكنند.»