زيرساختهای ما برای جهش در فعاليتهای قرآنی فراهم است
گروه اجتماعی: در نشست «آسيبشناسی فعاليتهای فرهنگی با توجه به شاخصههای قرآنی در دانشگاههای كشور» كه امشب 15 مردادماه در بخش دانشگاهی نمايشگاه قران برگذار شد، رئيس سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان كشور عنوان كرد: زيرساختهای ما برای جهش در فعاليتهای قرآنی فراهم است.
به گزارش خبرگزای قرآنی ايران (ايكنا)، نشست «آسيبشناسی فعاليتهای فرهنگی با توجه به شاخصههای قرآنی در دانشگاههای كشور»، امروز يكشنبه 15 مرداد ماه با حضور حجتالاسلام والمسلمين و المسلمين سيدمهدی تقوی، رئيس سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان كشور، مهدی صالحی، مسئول مركز قرآن و عترت معاونت دانشجويی فرهنگی وزارت بهداشت، عبدالمجيد طالب تاش، معاون پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، رحيم قربانی، مسئول مركز قرآن و عترت (ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و حجتالاسلام والمسلمين سيدمحمد طاهری، مدير تشكلهای دانشجويی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری، در بخش دانشگاهی بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم برگزار شد.
سؤال محوری كه اين نشست براساس آن آغاز شد، اين بود كه با توجه به اينكه در نظام اسلامی قرار داريم، آيا دانشگاههای ما اسلامی شدهاند، يا خير؟ و به چه ميزان در فعاليتهای فرهنگی دانشگاهها به قرآن توجه شده است؟
عبدالمجيد طالب تاش، معاون پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، در پاسخ به اين سؤال، شش محور اساسی در زمينه اسلامی شدن دانشگاهها را مطرح كرد و با اشاره به اينكه در اين خصوص فعلاً مسئله ضعف در ديدگاههای مديران ارشد و آسيبشناسی آن در اولويت نيست، افزود: اولويت اول در اين خصوص اين است كه مديريت قرآنی در دانشگاههای كشور در جايگاه خود قرار ندارد.
وی با مطرح كردن اين سؤال كه آيا مديران ارشد ما مهارت كافی در برنامهريزی قرآنی دارند، محور دوم را جايگاه آموزش قرآن برای عموم دانشجويان و محور سوم را جايگاه پژوهشهای قرآنی و ميزان استفاده از پتانسيل دانشجويان در خصوص اين پژوهشها دانست.
|
معاون پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی: |
|
ضعف عمده مديريت قرآنی اين است كه در كشور مدير قرآنی تربيت نمیشود، در دانشگاههای رشته مديريت قرآنی نداريم و بودجه لازم برای تأسيس اين رشته نيز وجود ندارد |
وی در ادامه، با مطرح كردن اين سؤال كه دانشگاههای ما در حوزه ترويج و تبيين فعاليتهای قرآنی تا چه اندازه فعال هستند؟، تصريح كرد: ضعف عمده مديريت قرآنی اين است كه در كشور، مدير قرآنی تربيت نمیشود، در دانشگاهها رشته مديريت قرآنی نداريم و بودجه لازم برای تأسيس اين رشته نيز وجود ندارد.
مهدی صالحی، مسئول مركز قرآن و عترت معاونت دانشجويی فرهنگی وزارت بهداشت نيز با اشاره به اينكه بعد از گذشت 30 سال از انقلاب و بهرهگيری از فعاليتهای قرآنی در شئون مختلف، شورای قرآنی كشور و سند توسعه فعاليتهای قرآنی كشور ايجاد شده است، گفت: تا قبل از اين، نگاه ساختارمند به فعاليتهای قرآنی كشور وجود نداشت، اما آن چيزی كه حركت فرهنگی را موفق میكند، مشخص بودن ابتدا و انتهای برنامهها و وظايف افراد مختلف است.
وی تصريح كرد: برای رسيدن به هدف بايد تخصصهای مشخص به كار گرفته شود و فعاليتهای قرآنی توانمندیهای خاص خود را میطلبد، پس بايد با نگاه تخصصی و هدفمند موضوع را روشن و به آن پرداخت.
صالحی با تأكيد بر اينكه در وزارت بهداشت اتفاقات خوبی در حوزه آموزش و ترويج و تبليغ رخ داده است، اظهار كرد: مطالبات از ما فعاليت در حوزه قرآن و سلامت به صورت ويژه است كه اين امر در حال تحقق است.
رحيم قربانی، مسئول مركز قرآن و عترت (ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نيز در اين نشست با تأكيد بر اينكه معتقد است نبايد بحث را به مسئله مديريت و پژوهش قرآنی محدود كنيم، اظهار كرد: در عين حال كه بايد همه مديران، ساختار آموزشی، پژوهشی، تبليغی، ترويجی و ... با محوريت قرآن باشد، بايد از جوانب مختلف اين مسئله را مورد توجه قرار دهيم.
وی ادامه داد: پايه و اساس انقلاب ما قرآن و عترت بود و انقلابيون ما پای درس قرآن و عترت به جايی رسيدند كه باور پيدا كردند بايد در مقابل ظلم و استكبار ايستادگی كنند.
قربانی با اشاره به ارزش فرهنگ جبهه و مدينه فاضلهای كه در آن ايجاد شده بود، گفت: اگر به فرهنگ آن زمان بپردازيم و به فرماندهان به عنوان مديران و به مردم به عنوان افرادی كه از اين فرهنگ تبعيت كردند، بازگرديم، بازگشت به آن فرهنگ ما را به شاخصههای اصلی قرآن و عترت باز میگرداند. اگر اين شاخصهها اجتهاد و به صورت قانون تدوين شود و رفتار مردم و مسئولان براساس آن شكل گيرد، به سوی فرهنگ اصيل اسلامی حركت كردهايم.
|
مسئول مركز قرآن و عترت (ع) وزارت بهداشت: |
|
ملاك اصلی در انتخاب مسئولان در ابتدا قرآنی بودن آنها بود اما اكنون بسياری از انها حتی روخوانی قرآن را نيز بلد نيستند |
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری كه فرمودند: فرهنگ قرآنی بر جامعه ما حاكم نيست و زمانی حاكم میشود كه در اين مملكت هر كس حرفی بزند، جوانان ما با استنادات به قرآن تشخيص دهند كه اين حرف درست است يا خير، اين سؤال را مطرح كرد كه آيا مراكز دانشگاهی ما محيطی را ايجاد گردهاند كه استاد و دانشجوی ما بر اين اساس سخن بگويند؟
حجتالاسلام و المسلمين سيدمهدی تقوی، رئيس سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان كشور، در ادامه اين نشست، با تأكيد بر اينكه زيرساختهای ما برای جهش در فعاليتهای قرآن فراهم است، تصريح كرد: اساساً يك اقبال و جهش خوبی را در دانشگاهها شاهد هستيم و نمونه آن را در بخش دانشگاهی بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم با حضور تعداد زيادی از نشريههای دانشجويی میبينيم.
وی نقطه آسيب اين حوزه را اينگونه عنوان كرد كه، به هماهنگی لازم در شورای هماهنگی و كميسيون پژوهش برای طراحی راه و مسير حركت نرسيدهايم و ادامه داد: فكر میكنم در شرايط تاريخی حاضر نقش دانشگاهها بسيار مهم است.
حجتالاسلام تقوی ضمن هشدار به تمام فعالان قرآنی در دانشگاهها در خصوص برهه تاريخی مهمی كه در آن به سر میبريم، اظهار كرد: اگر بخواهيم به استقلال واقعی برسيم؛ يعنی به آن چيزی كه مقام معظم رهبری به جنش نرمافزاری تعبير كردهاند، بايد در تمام حوزهها بازتوليد علم داشته باشيم كه جز دانشگاهها نمیتوانند اين كار را انجام دهند.
وی ادامه داد: ما در حوزهها در خصوص مبانی اسلامی خوب كار كردهايم، اما نظامسازی و اجرای ساختاری اين مبانی برعهده دانشگاهها قرار دارد و دانشگاه است كه اقامه عمل صالح كند.
حجتالاسلام تقوی با تأكيد بر اينكه انقلاب از دانشگاهها صادر میشود، عنوان كرد: كشورها به مدل حكومتی ما در حوزههای مختلف اقتصاد، فرهنگ، سلامت و ... نگاه میكنند و اين حوزهها هر چه قرآنیتر و موفقتر باشند، از آن الگو گرفته و انقلاب صادر میشود.
وی با تأكيد بر اينكه در بخش دانشگاهی تلاش شده اين هشدار در خصوص جايگاه خاص تاريخی كه در آن قرار داريم، به دانشگاهيان داده شود، گفت: تلاش میشود با اين هشدارها موجب عزم جدی برای فعاليت بيشتر شود.
طالب تاش، معاون پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بحث به اين مسئله اشاره كرد كه همه مديران دانشگاهها حداقل در اعلام موضع، توجه به برنامههای قرآنی نشان میدهند و همه مسلمان هستند و علاقه قلبی به اين مسئله دارند، از سوی ديگر فضای حاكم بر كشور فضای قرآنی است و مقام معظم رهبری پيشتاز گسترش فعاليتهای قرآنی در كشور هستند و مديران دانشگاهها ناگزير هستند كه چنين ديدگاهی را ارائه كنند، حتی اگر به آن اعتقاد هم نداشته باشند.
وی افزود: در برنامههای مديران ارشد، فعاليتهای قرآنی وجود دارد و برای آن بودجه و برنامه نيز در نظر گرفته میشود ولی بايد راهكاری يافت تا برنامهها و فعاليتهای قرآنی شكل واقعی به خود بگيرد، مديران قرآنی تربيت و فعاليتهای قرآنی آنگونه كه شايسته است نظاممند شوند.
معاون پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی تصريح كرد: بايد فعاليتهای قرآنی در دانشگاهها ايمانافزا و بامحور باشد و بايد تعريف دقيقی از آموزش قرآن از مقطع ابتدايی تا دانشگاهها داشته باشم، همچنين گذر از قرائت قرآن و رسيدن به معرفت الله بايد با برنامهريزی محقق شود.
|
مدير تشكلهای دانشجويی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری: |
|
قبل از اينكه فعاليتهای قرآنی را در دانشگاهها آغاز كنيم بايد انگيزه ترويج اين فعاليتها را در مسئولان ايجاد كنيم و ضرورت نياز به اين مسئله را برای آنها تبيين كنيم |
حجتالاسلام و المسلمين سيدمحمد طاهری، مدير تشكلهای دانشجويی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ديگر ميهمان اين نشست بود؛ وی با تأكيد بر اينكه ما نسبت به قرآن غفلت داشتهايم، تصريح كرد: در حوزه قرآن در دانشگاهها ما كاری انجام ندادهايم و اگر كاری نيز صورت گرفته است از سوی دانشجويان بوده است.
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری كه يكی از آرزهای خود را جامعه 10 ميليونی حافظ قرآنی عنوان كردهاند، گفت: اگر اين خواسته محقق شود جامعه از بسياری از انحرافها مصون میماند و اگر اين مسئله در دانشگاهها رخ دهد و فضای دانشگاهها قرآنی شود، از بسياری از خطراتی كه در دانشگاهها وجود دارد مصون میمانيم.
وی تصريح كرد: اگر دانشگاهها قرآنی شود، نيازی به ستادها، كميتهها، صيانتها و ... در دانشگاهها نداريم و فضای دانشگاه قرآنی موجب میشود تمام مسائلی كه ما به خاطر آنها ستاد و تشكل و ... تشكيل میدهيم محقق شود.
حجتالاسلام طاهری با اشاره به اينكه ديگاه مقام معظم رهبری در مورد دانشگاهها خط دهنده به اجتماع است، اظهار كرد: نمونه اين مسئله اعتكاف است كه اكنون در جامعه به عنوان يك سنت حسنه رواج يافته است، رواج اعتكاف از دانشگاهها آغاز شد، اگر فعاليت قرآنی را در دانشگاهها شروع كنيم، جامعه هم میتواند مسير درستی را پيدا میكند.
وی تصريح كرد: قبل از اينكه فعاليتهای قرآنی را در دانشگاهها آغاز كنيم، بايد انگيزه ترويج اين فعاليتها را در مسئولان ايجاد كنيم و ضرورت نياز به اين مسئله را برای آنها تبيين كنيم.
پايان بخش اين نشست پرسش و پاسخهای حضار بود؛ يكی از حاضران در مورد كاربردی نبودن مطالب مطرح شده در نشست انتقاد كرد كه طالب تاش در پاسخ گفت: با هدايت شورای هماهنگی فعاليتهای قرآنی كارهای خوبی در دانشگاهها در حال اجراست و كانونهای قرآن و عترت در دانشگاهها ايجاد شده است كه شكلگيری اين كانونها و به رسميت شناختن فعاليتهای آنها گام اول فعاليتهای ما بوده است و در گام دوم بايد فعاليتهای قرآنی را دانشجو محور كنيم.
قربانی نيز با تأكيد بر اينكه نبايد به وضعيت موجود بسنده كرد، اظهار كرد: با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز ظرفيتها و توانمندیهای دانشگاهيان ما شكل نگرفته است. رئيس هر مجموعه مسئول اصل فعاليتهای قرآنی در آن مجموعه است؛ وزير علوم، بهداشت و... در مرحله اول بايد دغدغه قرآنی داشته باشند، شايد در وجودشان باشد، اما در عمل ما چيزی نديدهايم. اين وزرا حتی در جشنوارههای قرآنی سازمان خود نيز حضور پيدا نمیكنند.
وی افزود: ملاك اصلی در انتخاب مسئولان در ابتدا قرآنی بودن آنها بود، اما اكنون بسياری از آنها حتی روخوانی قرآن را نيز بلد نيستند.
صالحی نيز با تأكيد بر اينكه دانشجويان بايد خود در خصوص برنامهها و فعاليتهای قرآنی پيش قدم باشند، تصريح كرد: دانشجويان نبايد منتظر باشند تا مسئولان كاری كنند بلكه خود بايد مسئلهيابی و پاسخ يابی كنند.
طاهری نيز با تأكيد بر اينكه شورای هماهنگی فعاليتهای قرآنی ظرفيت خوبی دارد، گفت: اين شورا ظرفيت خوبی دارد به شرطی كه مصوبات آن ضمانت اجرايی داشته باشد، كه اكنون ضمانت اجرايی ندارد، چرا كه دستاندركاران اصلی در اين جلسات شركت نمیكنند.
وی تصريح كرد: اعتقاد داريم كه اگر اين شورا بخواهد موثر باشد تصميم سازان بايد با تمام قوا در جلسات آن شركت كنند و مصوبات بايد ضمانت اجرا پيدا كند.
قربانی نيز در پايان برای فعال شدن شورای هماهنگی فعاليتهای قرآنی پيشنهاد كرد: نشستهای تخصصی ويژه آسيبشناسی فعاليت های شورا برگزار شود.