|
گروه ادب: نشست «روايت داستانی در قرآن» با حضور مديرگروه داستان مدرسه اسلامی هنر شب گذشته، 14 مردادماه در محل بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نشست «روايت داستانی در قرآن» با حضور محمدرضا جوانآراسته، مديرگروه داستان مدرسه اسلامی هنر شب گذشته، 14 مردادماه در محل بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم برگزار شد.
وی در ابتدای اين نشست اظهار كرد: هميشه اولين نكتهای كه در رابطه با موضوع قرآن و داستان به ذهن میآيد، استفاده قرآن از داستان برای القای هرچه بهتر مفاهيم خود است؛ و در وهله بعدی آن است كه آيا داستانهای قرآنی هيچ قرابتی با آن چه امروز داستان خوانده میشود دارد يا ندارد؟
وی ادامه داد: در مواجه با داستانهای قرآنی اين سئوال مطرح میشود كه آيا میتوان از داستانهای قرآن الگويی برای داستاننويسی دينی استخراج كرد؟ و در اين نشست سعی میشود كه تفاوتی مهم و البته كمتر ديده شده را پيش چشم مخاطب قرار دهد تا اختلافی مهم ميان داستان در قرآن و داستان امروزين بيان شده باشد.
مديرگروه داستان مدرسه اسلامی هنر تصريح كرد: در داستاننويسی امروزين يك قانون مهم در فهم اثر هنری وجود دارد و آن مرگ مولف است. در واقع اثر هنری امروز را از جمله داستان، بدون درنظر گرفتن امضای صاحب اثر مورد نقد و بررسی قرار می دهند.
وی توضيح داد: به عبارت ديگر، يك اثر هنری بايد مستقل از خالق خود معنا و مفهوم داشته و بتواند صاحب كاركرد باشد. داستان امروز خود بسنده است، به اين معنا كه به هيچ چيز جز خود نياز ندارد و خواننده آن بدون هيچ اطلاعات پيشينی میتواند آن را بخواند و بفهمد.
اين پژوهشگر عنوان كرد: ردپای اين قانون را نمیتوان در داستانهای قرآن پی گرفت چرا كه مخاطب قرآن وقتی آن را میگشايد با پيشزمينه با صفحات آن مواجه میشود و آن حضور يك مولف صاحب قدرت است. در واقع داستانهای قرآن بخش زيادی از اثربخشی خود را مديون مولف آن هستند.
جوانآراسته گفت: در خواندن داستانهای قرآنی مولفی حضور دارد و آن خداوندی است كه پذيرش خدايی عالم و قادر مطلق به اين داستانها اعتبار میدهد. با اندك توجهی به كتابهای بسياری كه داستانهای قرآن را گردآوری كردهاند میتوان دريافت كه بيشتر يا غالب آنها هيچگاه عينا همان داستان در قرآن را با همان ساختار روايی نقل نكردهاند.
وی اضافه كرد: آنها با اندك دخل و تصرفی آن را تبديل به داستانهايی با ساختارهای امروزين كردهاند. دليل اين كار اين است كه داستانهای قرآن به محض جداشدن از اين كتاب مقدس گرفتار همان قانون مرگ مولف میشوند و اين يعنی لزوم پايبندشدن در چهارچوبهای تعريف و شناخته شده داستانی امروز.
|