0

اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

مديركل تبليغات اسلامی استان مركزی:
هيئات قرآنی با محوريت مساجد فعاليت بيشتری در ماه رمضان داشته باشند

نمايندگي اداره‌كل تبليغات اسلامی: در ماه مبارك رمضان، هيئات قرآنی بايد با محوريت مساجد فعاليت بيشتری داشته باشند و از وجود روحانيان و ائمه جماعات در اين جلسات استفاده شود.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلكيان، مديركل تبليغات اسلامی استان مركزی

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلكيان، مديركل تبليغات اسلامی استان مركزی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، در‌خصوص آسيب‌های اجتماعی در ماه مبارك رمضان و برنامه‌های قابل اجرا برای مقابله با آنها گفت: با توجه به جايگاه ماه مبارك رمضان و اثرات معنوی روزه در بين مردم با آسيب‌های اجتماعی كمتری مواجه هستيم.

وي تصريح كرد: در گردهمايی مبلغان اعزامی در سراسر استان كه قبل از ماه مبارك رمضان برگزار شد توصيه شد كه مسئله آسيب‌های اجتماعی ـ فرهنگی به‌صورت مردمی با فرهنگ‌سازی و نهادينه كردن ارزش‌های الهی و تسری حالت معنوی ماه مبارك رمضان در غير ماه رمضان، توسط روحانيان در منابر و سخنرانی‌ها انجام پذيرد كه به‌نظر می‌رسد با توجه به جايگاه روحانيت در بين مردم می‌تواند اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام سرلكيان افزود: در سخن شريف نبوی(ص) و همچنين در بيان اميرالمؤمنين(ع) و ديگر ائمه(ع) ماه رمضان، ماه خدا نامگذاری شده است و در اين ماه نفحات الهی می‌ورزد و درهای رحمت و مغفرت پروردگار بر روی بندگان گشوده می‌شود و سفره خوان گسترده الهی برای همگان پهن شده است و تمام بركات معنوی در دسترس آنان است.

وي ادامه داد: بايد از اين مائده خداوندی كه قابل توصيف نيست همه بشريت استفاده كند و با خواندن قرآن، ادعيه، عبادت و بندگی، سحرخيزی، شب زنده‌داری، مناجات با خدا و تقوا كه حاصل روزه است را در خويشتن تقويت و نهادينه كند.

حجت‌الاسلام سرلكيان در خصوص تمهيداتی كه در ماه مبارك رمضان در مساجد در‌نظر گرفته شده است اذعان كرد: از آنجايی‌كه مساجد پايگاه اصلی معارف و ارزش‌های الهی است و در ماه مبارك رمضان حضور حداكثری مردم را شاهد هستيم تمام تلاش بر اين معطوف شده است كه هم از فرصت مسجد و هم از فرصت ماه مبارك رمضان به‌نحو شايسته بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به اينكه بيشتر برنامه‌ها توسط مردم و دست‌اندكاران با محوريت روحانی مساجد انجام می‌شود افزود: برگزاری نماز جماعت، قرائت قرآن و جلسات تفسير آيات الهی، قرائت ادعيه بويژه مناجات در سحر و برنامه‌های ويژه شب‌های قدر با اعمال مخصوص آن در كليه مساجد بويژه قرآن بر سر گرفتن اجرا می‌شود و در نهايت هم نماز عيد فطر در كليه مساجد اقامه می‌شود.

مديركل تبليغات اسلامی استان مركزی در پايان در خصوص اجرای برنامه‌های ماه مبارك رمضان از سوی هيئات مذهبی، كانون مداحان، ائمه جماعات و روحانيان خاطرنشان كرد: در اين ماه مبارك هيئات قرآنی بايد با محوريت مساجد فعاليت بيشتری داشته باشند و از وجود روحانيان و ائمه جماعات در اين جلسات استفاده شود.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

بررسی وضعيت آموزش قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی/57
مدير آموزش و پرورش استثنايی گلستان:
آموزش قرآن در پايگاه‌های تابستانی به افراد استثنايی بسيار كارآمد است

گروه كودك و نوجوان: يوسف جمال با اشاره به اينكه شاهد ابتكار برخی مراكز استانی در برگزاری اردو و پايگاه‌های تابستانی ويژه افراد استثنايی هستيم گفت: يكی از برنامه‌های كارآمدی كه بايد از سوی برگزار‌كنندگان اين پايگاه‌های تابستانی مورد توجه قرار گيرد، ارائه قرآن به شيوه آموزشی و تفريحی است.

 

يوسف جمال، مدير سازمان آموزش و پرورش استثنايی استان گلستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) گفت: وقفه‌ای كه در ايام تابستان برای افراد استثنايی همچون ساير دانش‌آموزان عادی پيش می‌آيد، فرصت خوبی را فراهم می‌آورد تا با طراحی و برگزاری برخی برنامه‌ها همچنان روند آموزشی البته در فضايی مفرح و شاد در مورد افراد استثنايی تداوم يابد.

وی گفت: مدتهاست كه با حمايت معاونت پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنايی كشور و به ابتكار برخی از مراكز استانی شاهد برگزاری اردوهای فرهنگی و تفريحی ويژه دانش‌آموزان استثنايی البته به غير از افراد دچار اختلالات و كم‌توانی ذهنی هستيم كه اگرچه كوتاه‌مدت اما توانسته است اثرات خوبی بر روح و روان دانش‌آموزان و آمادگی آنها برای شروع يك سال تحصيلی جديد بگذارد.

جمال در ادامه گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنايی استان گلستان نيز با توجه به اقليم خاص اين استان و دارا بودن منابع طبيعی فراوان در برگزاری اين اردوها همزمان با فرا رسيدن فصل تابستان و آغاز اوقات فراغت از تحصيل دانش‌آموزان استثنايی كوشا بوده است و البته با رضايت و حمايت خانواده دانش‌آموزان اقدام به برگزاری اردوهای تفريحی و فرهنگی و همچنين ايجاد پايگاه‌های تابستانی كرده است.

مدير آموزش و پرورش استثنايی گلستان تصريح كرد: با توجه به حال و هوای برگزاری اين اردوها و نشاط و سروری كه ميان دانش‌آموزان شركت‌كننده در اين اردوها ايجاد می‌شود، ظرفيتی فراهم می‌آيد كه به واسطه آن مسئولان برگزاری اردوهای فرهنگی و تفريحی می‌توانند با ارائه برنامه‌های آموزشی و همچنين ايجاد محافل قرآنی در خلال برگزاری اردو، علاوه بر استفاده دانش‌آموزان از حظ معنوی اين برنامه‌ها، شيوه مطلوب و كارآمدتری از آموزش قرآن را در مورد دانش‌آموزان استثنايی بيازمايند.

فضای اردوگاهی و برگزاری پايگاه‌های تابستانی كه البته با رضايت و حمايت والدين دانش‌آموزان استثنايی در وقفه تحصيلی تابستان برگزار می‌شود فرصت و طرفيت خوبی را فراهم می‌آورد كه مسئولان برگزاری به فكر ارائه قرآن به شكل آموزشی توأم با تفريح و سرگرمی برای آنها باشند

وی افزود: برگزاری مسابقات قرآنی كه بيشتر شكل تفنن و تفريحی داشته باشد و ايجاد حس رقابت ميان هر يك از گروه‌های دانش‌آموزان استثنايی شركت‌كننده در اردو و پايگاه‌های تابستانی فضايی را به وجود می‌آورد كه دانش‌آموزان استثنايی خارج از فضای رسمی آموزش و پرورش قرآن را بياموزند و به رفع اشكلات احتمالی خود در روند آموزش قرآن كه در طول سال تحصيلی با آن مواجه بودند بپردازند.

جمال گفت: همچنين برگزاری اردو و پايگاه تابستانی اين فضا را ايجاد می‌كند كه بتوان با استفاده از شيوه‌های متنوع فرهنگی و هنری بر روی برخی از آموزه‌های قرآنی كار كرد و دانش‌آموزان استثنايی كه در خلق آثار هنری و به ويژه تجسمی استعداد خوبی دارند، اين آثار را با موضوعات قرآنی به وجود بياورند.

جمال در پايان گفت: همچنين فضای اردوگاهی و پايگاهی اين مجال را به دانش‌آموزان استثنايی می‌دهد كه عميق‌تر به مفاهيم قرآنی انديشه كرده و به دنبال مظاهر طبيعی و مصاديق قرآنی در مكان اردوگاه كه غالباً فضای خرم و بانشاط برای آن در نظر گرفته می‌شود، باشند و به نوعی مفاهيم قرآنی را ملموس‌تر حس كنند.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

واكاوی راهبردهای ارتقای چاپ قرآن ايران در رقابت با مصر و لبنان/8
حسين باهر:
چاپ فراوان قرآن در كشورهای منطقه برخلاف ايران، ابعاد تجاری دارد

گروه ادب: استاد دانشگاه شهيد بهشتی علت رونق چاپ قرآن‌های عربی در ميان مسلمانان را استفاده از رسم‌الخط عربی دانست و تأكيد كرد: اين رونق در كشورهای عرب‌زبان منطقه به دليل ابعاد تجاری آن است؛ در حالی كه ايران از جنبه معنوی به اين كتاب نگاه می‌كند.

پرفسور حسين باهر، استاد دانشگاه شهيد بهشتی و پژوهشگر آثار قرآنی

پرفسور حسين باهر، استاد دانشگاه شهيد بهشتی و پژوهشگر قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به استفاده دائمی قرآن از سوی مسلمانان، گفت: قرآن كتابی نيست كه تجديد چاپ آن تغييری در محتوای آن ايجاد كند، بنابراين ممكن است هر فرد در طول ساليانی كه از عمرش می‌گذرد از‌‌ همان قرآن ايام جوانيش استفاده كند.

وی گفت: امروزه قرآن‌ها به صورت‌های متفاوت و متنوعی عرضه می‌شود. گاهی در قالب قرائتی و گاهی ممكن است در قالب آموزشی ارائه شود. همچنين قرآن‌های نفيسی هم وجود دارد كه برای مراسم‌های خاصی تهيه می‌شوند و جز آن مراسم مصرف ديگری ندارند.

باهر، علت عدم توسعه چاپ قرآن در ايران را استفاده از قرآن‌های قديمی دانست و اظهار كرد: در جلسات قرآن، مساجد و مكان‌های مقدس كه قرآن در آنها به صورت انبوه وجود دارد هنوز كه هنوز است از نمونه‌های قديمی استفاده می‌شود و اين باعث عدم شناخت چاپ‌های جديد قرآن از سوی مردم شده است.

وی با اشاره به برنامه كشورهای عربی برای ترويج قرآن‌های با چاپ جديد و متنوع گفت: علت رونق چاپ‌های عربی در ايران، سفر انبوه زائران ايرانی به اين كشور‌ها است. مثلاً قرآن در عربستان بيشتر جنبه تبليغی دارد و به صورت رايگان در اختيار حجاج قرار می‌گيرد. از اين طريق سالانه ميليون‌ها قرآن وارد كشور می‌شود و ده‌ها سال ممكن است فرد از‌‌ همان قرآن استفاده كند.

 باهر:
مصر و لبنان و بسياری از كشورهای ديگر با نگاه صادراتی بودن اثر، دست به چاپ قرآن می‌زنند، به همين خاطر با دقت بيشتری كار چاپ را انجام می‌دهند ومتعاقبا مرغوبيت اثر باعث می‌شود مورد استقبال بيشتری واقع شود

باهر با بيان اينكه چاپ قرآن در بسياری از كشور‌ها جنبه صادراتی دارد، عنوان كرد: مصر و لبنان و بسياری از كشورهای ديگر با نگاه صادراتی بودن اثر، دست به چاپ قرآن می‌زنند، به همين خاطر با دقت بيشتری كار چاپ را انجام می‌دهند و متعاقبا مرغوبيت اثر باعث می‌شود مورد استقبال بيشتری واقع شود.

وی گفت: بسياری از مسلمان عرب‌زبان هستند و آيات قرآن را در قالب كلمات عربی می‌خوانند؛ از اين رو نبايد انتظار داشت كه با رسم‌الخط فارسی قرآن بخواهيم نگاه صادراتی هم داشته باشيم.

باهر در ادامه اين مطلب اظهار كرد: مسلماً خواندن كلمه «اسحق» كه عربی است به صورت «اسحاق» برای يك عرب‌زبان چندان مطلوب نيست، بنابراين قرآن را بايد به زبان بين‌المللی آن كتابت كرد تا بتوان در رقابت جهانی قرار گرفت.

اين پژوهشگر آثار قرآنی با توجه به جايگاه ايران در بازار جهانی چاپ قرآن، گفت: بازار چاپ قرآن در ايران بايد در قياس جهانی قرار بگيرد. اگر قرآن‌های نفيس و هنرهايی كه در داخل كشور روی آن انجام می‌شود را ناديده بگيريم و تمركزمان را بيشتر به خط و زبان معطوف كنيم، موفقيت‌مان بيشتر خواهد بود؛ چراكه اين مسئله برای مسلمانان ديگر كشورهای جهان حائز اهميت بسيار است.

وی درباره راه‌های رسيدن به جايگاه نخست ايران در حوزه چاپ قرآن عنوان كرد: ابتدا بايد رسم‌الخط قران را بين‌المللی كرد و سپس چاپ قرآن را در حدی قرار داد كه نفاست چاپ در آن رعايت شود و درخور اين كتاب مقدس باشد. همچنين سازمان‌ها و افرادی كه متولی امور هستند جوايزشان را قرآنی قرار دهند. در واقع اصل قضيه اين است كه بايد فرهنگ قرآن‌خوانی را ترويج داد.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

نماينده ايران:
آيين‌‌نامه داوری مسابقات بين‌المللی قرآن دبی مبهم است

گروه بين‌‌الملل: محمدجواد محمدی مجد، نماينده ايران در مسابقات بين‌‌المللی حفظ قرآن دبی گفت: آيين‌‌نامه اين مسابقات بسيار گنگ و مبهم است و در برخی موارد، قانون خاصی برای امتيازدهی وجود ندارد.

محمدجواد محمدی مجد، حافظ ايرانی

محمدجواد محمدی مجد، حافظ ايرانی شركت‌‌كننده در شانزدهمين دوره مسابقات بين‌‌المللی حفظ قرآن موسوم به جايزه دبی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به دبی با بيان اين مطلب گفت: از نقاط ضعف اين مسابقات، مبهم بودن آيين‌نا‌‌مه داوری و همچنين زمان برگزاری آن است كه در ماه مبارك رمضان برپا می‌‌شود. همچنين زمان برگزاری مسابقات بسيار طولانی است.

وی افزود: گنگ بودن آيين‌‌نامه داوری از بقيه موارد مهم‌‌تر است؛ چراكه در اين آيين‌‌نامه در بسياری از موارد، نمی‌‌توان پاسخی برای اشتباهات شركت‌كنندگان يافت. برای مثال در آيين‌‌نامه گفته شده است كه اگر حافظ آيه‌ای را اشتباه قرائت كند و داور زنگ مربوطه را برای هشدار به صدا دربياورد؛ از متسابق نيم نمره كسر می‌‌شود، ولی در همين حال گفته نشده است كه اگر شركت‌‌كننده اشتباه كند و سريع برگردد و آيه را قبل از شنيدن صدای زنگ دوباره به صورت صحيح قرائت كند چه تصميمی اتخاذ خواهد شد.

نماينده ايران در مسابقات بين‌‌المللی دبی تصريح كرد: مسابقات بين‌‌المللی حفظ قرآن دبی از يكم تا بيستم رمضان هر سال برگزار می‌‌شود كه در هفت روز نخست، برنامه‌‌های جنبی مانند نشست‌‌ها و ميزگردها برگزار می‌‌شود و از هشتم ماه مبارك رمضان، مسابقات قرآن به صورت رسمی آغاز می‌شود كه طولانی بودن زمان برگزاری نيز شركت‌‌كنندگان را خسته می‌‌كند. البته تعداد زياد شركت‌‌كنندگان يكی از تقاط قوت اين مسابقات است كه نبايد آن را ناديده گرفت.

 محمدجواد محمدی مجد:
حدود هشتاد و هشت نفر در اين مسابقات حضور دارند كه پس از پايان قرائت همه آنان، پنج نفر به عنوان نفرات اول تا پنجم انتخاب می‌‌شوند. البته در اين مسابقات مرحله فينال وجود ندارد و در حين مسابقات، داوران، پنج نفر برتر را انتخاب خواهند كرد

وی اضافه كرد: اين مسابقات ويژه نوجوانان و جوانان زير 21 سال، در دو مرحله برگزار می‌‌شود كه مرحله نخست در محل اسكان متسابقين در هتل برگزار می‌شود و شامل دو سؤال دو صفحه و نيمی است و شركت‌‌كنندگان پس از پاسخ به اين سؤالات، همان شب در محل برگزاری مسابقات، به سه سؤال ديگر پاسخ می‌‌دهند.

محمدی مجد اضافه كرد: در حقيقت مرحله نخست، محكی برای شركت‌‌كنندگان است و داوران در اين مرحله تعداد 10 نفر را از بين حاضران برای حضور در مسابقات زيباترين ترتيل كه در طول مسابقات جايزه دبی برگزار خواهد شد، انتخاب می‌كنند.

وی تاكيد كرد: در مرحله نخست يعنی در هتل، هشت داور حضور دارند كه پنج نفر از آنان داوران اصلی مسابقات جايزه دبی هستند و سه داور نيز برای انتخاب 10 نفری كه بايد در مسابقات «اجمل الترتيل» شركت داشته باشند، در هتل حضور دارند. داوران مسابقات «اجمل الترتيل» از كشورهای سوريه، امارات و مصر هستند.

محمدی مجد با اشاره به اينكه مسابقات بين‌‌المللی جايزه دبی مرحله فينال ندارد، عنوان كرد: حدود هشتاد و هشت نفر در اين مسابقات حضور دارند كه پس از پايان قرائت همه آنان، پنج نفر به عنوان نفرات اول تا پنجم انتخاب می‌‌شوند. البته در اين مسابقات مرحله فينال وجود ندارد و در حين مسابقات، داوران، پنج نفر برتر را انتخاب خواهند كرد.

نماينده ايران در مسابقات قرآن دبی با بيان اين‌‌كه شانس زيادی برای كسب مقام نخست دارد، گفت: از بين كشورهايی كه برای مسابقات در آنها حضور پيدا كرده‌‌ام، مسابقات كويت بسيار خوب و عادلانه بود و آيين‌‌نامه به خوبی اجرا شد. در مورد مسابقات دبی هم تا پايان نمی‌توان اظهار نظر كرد و بايد منتظر باشيم تا نتايج اعلام شوند ولی اغلب حفاظ بر اين نكته تاكيد دارند كه من شانس بسيار زيادی برای كسب مقام نخست اين دوره دارم و حتی داور عربستانی نيز پس از پايان قرائتم از اجرای من ابراز رضايت كرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اين‌‌كه كدام شركت‌‌كننده را رقيب اصلی خود می‌‌داند، تاكيد كرد: تا شب هشتم مسابقات، حافظ بنگلادشی از ديگر شركت‌‌كنندگان بهتر بود. وی در مسابقات بين‌‌المللی اوقاف در ايران دوم شد و بسيار قوی است.

محمدی مجد در ادامه بيان كرد: فعلا با قاطعيت نمی‌‌توان گفت كه چه كسانی شانس زيادی برای برنده شدن دارند چراكه هنوز كشورهايی هستند كه نمايندگانشان در شب‌های باقی مانده به قرائت خواهند پرداخت.

وی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به اين‌‌كه حفظ قرآن كريم را از چهار سالگی آغاز كرده است، توضيح داد: من از چهار سالگی حفظ قرآن را نزد پدرم آغاز كردم و تابستان سال 82 بود كه توانستم در هشت سالگی كل كلام‌‌الله مجيد را حفظ كنم. پدرم دبير قرآن است و از سن 4 سالگی خواندن و نوشتن را به من ياد داده است. شيوه حفظ من نيز اين بود كه هر جزء را پدرم برايم قرائت می‌كرد و من گوش می‌د‌‌ادم و سپس نوار مربوط به آن جزء را گوش می‌‌كردم. يك ماه تا چهل روز به من فرصت داده می‌‌شد تا يك جزء را حفظ كنم و با كمك مادرم هر روز نيم صفحه حفظ می‌‌‌كردم تا اينكه به بركت كلام الهی در تابستان 82 كل قرآن را حفظ كردم.

يادآور می‌‌شود، محمدجواد محمدی مجد كه اكنون هفده سال دارد، پيش از اين در مسابقات بين‌‌المللی مصر و كويت شركت كرده و در سال 90 در رده سنی زير شانزده سال رتبه اول مسابقات ملی كشورمان را كسب كرده است.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

در شهرستان رباط كريم انجام شد؛
صدور گواهينامه روخوانی برای قرآن‌آموزان مؤسسه حضرت فاطمه الزهرا(س)

گروه خبرنگاران افتخاري / عابد اسماعیل‌زاده: گواهينامه روخوانی برای قرآن‌آموزان مؤسسه حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان رباط كريم، توسط اداره تبليغات اسلامی اين شهرستان صادر شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، عابد اسماعيل‌زاده، كارشناس امور قرآنی اداره تبليغات اسلامی شهرستان رباط كريم، روز گذشته شنبه 14 مرداد، گفت: تعداد 30 برگ گواهينامه روخوانی، توسط اداره تبليغات اسلامی شهرستان رباط كريم برای قرآن‌پژوهان مؤسسه قرآنی حضرت فاطمه الزهرا(س) صادر و اعطاء شد.

وی تصريح كرد: مؤسسه قرآنی حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان رباط كريم از مؤسسات قرآنی تحت پوشش اين اداره است.

لازم به يادآوری‌است، اين گواهينامه‌های قرآنی، شنبه، 14 مردادماه، صادر شد                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

ششمين نمايشگاه قرآن و عترت اهواز/19
در نشست «تربيت قرآنی» عنوان شد؛
آموزش عادات پسنديده و انتقال مناسب مفاهيم قرآنی؛ راهكار تربيت صحیح فرزندان

گروه فعاليت‌های قرآنی: در نشستی تخصصی، شكل‌گيری و نهادينه شدن صفات و عادت‌های پسنديده در فرزندان به همراه انتقال مناسب مفاهيم قرآنی و توجه به مسئله مربی و متربی از مهمترين راهكارهای تربيت قرآنی مطرح شدند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خوزستان، در نشست تخصصی «تربيت قرآنی فرزندان» که چهارشنبه، 11 مردادماه در نمايشگاه كتاب قرآن و عترت اهواز در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد تربيت قرآنی فرزندان مورد بررسی قرار گرفت.

سيديوسف محفوظی، مدرس علوم قرآن و حديث دانشگاه شهيد چمران اهواز، با بيان اينكه تربيت در همه اديان و طرز تفكرها مسئله‌ای عام است، گفت: در اديان الهی هدف از تربيت آن است كه مردم به اين شناخت دست يابند كه از كجا آمده‌اند؟ خالق آنها كيست و چگونه رابطه خود را با خالق خود در زندگی شكل دهند. انبياء گذشته و اوصياء آنها كه حلقه اتصال ميان خدا و خلق هستند، هر كدام روش‌هايی در تربيت مردم به كار گرفته‌اند.

 مدرس علوم قرآن و حديث دانشگاه شهيد چمران اهواز:
در اديان الهی هدف از تربيت آن است كه مردم به اين شناخت دست يابند كه از كجا آمده‌اند؟ خالق آنها كيست و چگونه رابطه خود را با خالق خود در زندگی شكل دهند

وی بيان كرد: با نظر در آيات قرآن اين نكته حاصل می‌شود كه همه آيات قرآن بر محور خداشناسی و دعوت مردم به اين باور قرار می‌گيرد و در اصل، نزول قرآن به منظور شناساندن و معرفت پيدا كردن مردم نسبت به خداوند است و اينكه خدا را در اعتقادات، افكار و همه امور زندگی خود جاری سازند.

محفوظی با بيان اينكه ياد خدا، خود مهم‌ترين عامل تربيت است و دعوت به خدا آغاز تربيت است، تصريح كرد: بدبختی‌هايی كه امروزه در جهان شاهد آن هستيم، ناشی از آن است كه انسان‌ها يا خدا را نمی‌شناسند يا خود را به جهل می‌زنند يا آنكه خدا را از زندگی خود حذف می‌كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سعيد جوانمردزاده، مدرس حوزه علميه اهواز در ادامه با بيان اينكه دو نوع تربيت داريم كه شامل تربيت توحيدی(الهی) و تربيت غيرتوحيدی(غيرالهی) است، افزود: در اسلام تربيت به تنهايی كاربرد ندارد بلكه به استناد آيه «یُزَكِّيهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»(جمعه/2) تعليم و تربيت همراه يكديگر هستند.

وی با بيان اينكه تعليم و تربيت يا آموزش و پرورش از يكديگر تفكيك‌ناپذير هستند، عنوان كرد: هدف از آموزش تربيت است و اين دو از يكديگر جداناپذير هستند و آن چيزی كه به آموزش معنا می‌دهد و آموزش الهی را از آموزش غيرالهی تفكيك می‌كند، امر تربيت توحيدی است.

جوانمردزاده ادامه داد: ائمه اطهار(ع) هر يك به گونه‌ای به مقتضای حال و مقتضای افراد، تربيت را تعريف می‌كنند. مثلاً از حضرت علی(ع) نقل شده است: «رَحَمَ اللهُ امرءً عَرَفَ مِن أين و فی أين و إلی أين» كه اين روايت بيانگر يك شكل از تربيت است.

 حجت‌الاسلام سعيد جوانمردزاده:
تربيت هدف آموزش است و تعليم و تربيت از يكديگر تفكيك‌ناپذيرند.
آن چيزی كه به آموزش معنا می‌دهد و آموزش الهی را از آموزش غيرالهی تفكيك می‌كند، امر تربيت توحيدی است

اين مدرس حوزه با تشبيه امر تربيت به ساختن يك عمارت، آن را متشكل از اجزای متعددی دانست و توضيح داد: تربيت توحيدی تنها حول محور مربی يا متربی نمی‌گردد بلكه ابزارهای تربيتی، چگونگی تعامل با فضا، محتوا و ... نيز از ديگر امور دخيل در تربيت هستند. از اين رو علل و عواملی كه به تربيت توحيدی منتهی می‌شوند بسيار پيچيده است.

وی افزود: هدف از تربيت توحيدی آن است كه انسان موحد، خدامحور و عبد باشد چرا كه بالاترين مرحله در كمال انسان بندگی است؛ بنابراين هدف از تربيت، بندگی است كه سعادت دنيوی و اخروی انسان را در پی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سعيد جعفری، معاون پژوهش مركز مديريت مدارس علميه خوزستان در اين نشست با بيان اينكه بايد كليات مسائل تربيتی را از قرآن و منابع روايی استخراج و در مرحله بعد بدان‌ها عمل كنيم، با اشاره به پاره‌ايی از مشكلات فراروی تربيت، گفت: متأسفانه توجه به آموزش در جامعه ما بيش از ديگر مسائل شده است، از اين رو شاهد معضل مدرك‌گرايی در جامعه هستيم. پدر و مادرها صرفاً به وضعيت آموزشی فرزندان خود توجه دارند و عمل كردن به مسائل اخلاقی از سوی فرزندان برای آنها چندان مهم نيست، اين موضوع موجب می‌شود كه فرد متخصص تربيت شود اما آن چنان كه بايد متعهد نباشد.

وی در خصوص زمان آغاز تربيت فرزندان با اشاره به اين سخن نظريه‌پردازن تربيت كه رفتار افراد در دوران قبل از ازدواج در شكل‌گيری برخی صفات كودك تأثير دارد، افزود: كودكان از سالهای آغازين تولد از رفتار اطرافيان متأثر می‌شود؛ عواملی همچون فضاسازی در خانه، رفت و آمد با خانواده‌های متعهد، حضور در محيط‌های مذهبی، به طور غيرمستقيم بر فكر و ذهن كودك و تربيت قرآنی او تأثير می‌گذارد.

اين مدرس حوزه ادامه داد: علاوه بر اين اهتمام به امور دينی از دوران كودكی، تشويق كودكان و بيان غيرمستقيم نكات و آموزه‌های اخلاقی طی گفت‌وگو پيرامون آنها در حضور كودك و فراهم كردن بازی‌‌های متناسب با مضمون و محتوای دينی از ديگر نكات مهم تربيتی است.

 حجت‌الاسلام جعفری:
تشويق كودكان و بيان غيرمستقيم نكات و آموزه‌های اخلاقی طی گفت‌وگو پيرامون آنها در حضور كودك و فراهم كردن بازی‌‌های متناسب با مضمون و محتوای دينی از نكات مهم تربيت است

جعفری خاطرنشان كرد: در فرآيند تربيت فرزندان، بايد از مجموعه‌ها و ظرفيت‌های متعدد استفاده كنيم و كمك بگيريم چراكه هر يك از اين عوامل تا محدوده‌ زمانی معينی، ما را در امر تربيت قرآنی كودكان به پيش می‌برند، در سنين بالاتر بايد از فرزندان بخواهيم كه خود در زمينه‌های مختلف دينی فعال باشند.

در ادامه اظهارات جعفری، محفوظی نيز در خصوص نقش محيط‌های آموزشی در تربيت، عنوان كرد: مفاهيم قرآن كريم در سه بخش اعتقادات، اخلاق و احكام بايد به شكلی در اختيار همه اقشار مردم از دانشجو، طلبه، كارمند و ... قرار بگيرد و توسط آنها در زندگی اعمال شود. در مراكز آموزشی با توجه به محيط و فضاي حاكم بر آنها، روش‌های تربيتی متفاوت است. بايد با شناسايی انواع مراكز آموزشی و بررسی‌های كارشناسی، چگونگی انتقال مناسب مفاهيم قرآنی به افراد تحت آموزش اين مراكز روشن شود تا متربيان ضمن فراگيری اين مفاهيم، عملاً آن‌ها را در زندگی اعمال كنند.

 يوسف محفوظی:
بايد با شناسايی انواع مراكز آموزشی و بررسی‌های كارشناسی، چگونگی انتقال مناسب مفاهيم قرآنی به افراد تحت آموزش اين مراكز روشن شود تا متربيان ضمن فراگيری اين مفاهيم، عملاً آن‌ها را در زندگی اعمال كنند

اين مدرس دانشگاه با اشاره به ضرورت انتقال به روز مفاهيم قرآنی در كنار دروس پايه در دانشگاه‌ها، افزود: مربی و آموزش‌دهنده مفاهيم قرآنی در مراكز آموزشی بايد فردی مناسب باشد، كسی كه بتواند با مخاطب خود ارتباط صميمانه برقرار كند و متربی به راحتی پرسش‌های خود را با او مطرح كند. چنين فردی بايد با برخورداری از نيروی صبر به پرسش‌ها گوش فراداده و توانايی پاسخگويی به آنها را بر اساس آيات قرآن داشته باشد.

وی تأكيد كرد: مربی و استاد بايد مطالب و مفاهيم قرآنی را بر اساس سطح فكر و معلومات متربی به او عرضه بدارد به گونه‌ای كه مخاطب از پاسخ‌های ارائه شده قانع شود. مفاهيم و معارف قرآنی بايد به گونه‌ای به متربی انتقال يابد كه نوجوان و جوان ما قرآن‌فهم شود و توانايی تشخيص نيازهای خود را در اين عرصه داشته باشد.

جوانمردزاده در ادامه با بيان اينكه برای شكل‌گيری و نهادينه كردن صفات و عادت‌های پسنديده در فرزندان، پدران و مادران بايد اين گونه صفات و عادات را در خود پرورش دهند، اضافه كرد: اولين گام در تربيت فرزند، در آيه 105 سوره مائده آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَیْكُمْ أَنفُسَكُمْ، اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد به خودتان بپردازيد»، تربيت در اين آيه از فرد شروع می‌شود. بنابراين پدر و مادر برای پرداختن به تربيت فرزند بايد از خود آغاز كنند.

وی با اشاره به روايت «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِكُمْ» گفت: بهترين نوع تربيت آن است كه به صورت غيرمستقيم تحقق يابد. در تربيت توحيدی، كودك از روح بزرگی برخوردار است و قدرت درك و فهم دارد؛ از اين رو بر اساس دستورات اسلامی تربيت توحيدی از زمان تولد كودك آغاز می‌شود.

اين مدرس حوزه در ادامه گفت: خانواده، محتوا، ابزار، فضا و اصول تربيتی پايه‌های تربيت را تشكيل می‌دهند. جايگاه و فضای اول و آخر تربيت خانواده است؛ چنانكه به فرموده مقام معظم رهبری در كتاب مطلع عشق، در خانواده سه دسته تربيت می‌شود؛ اول مردم به عنوان پدر خانواده، دوم زن به عنوان مادر خانواده و در آخر فرزند ضلع سوم تربيت در خانواده است.

اين مدرس حوزه در خصوص ابزارهای تربيت اظهار كرد: نماز بهترين ابزار تربيت فرزند است. نماز آن‌چنان مهم است كه امام خمينی(ره) فرمودند: نماز كارخانه انسان‌سازی است. پيامبر اكرم(ص) در روايتی 15 فايده برای نماز اول وقت برمی‌شمردند كه 3 فايده آن در دنيا و 12 فايده آن در لحظه‌ای كه جان از بدن انسان تهی می‌شود به نمازخوان می‌رسد. كسب رزق و روزی فراوان، طول عمر با عزت، فرزندان صالح از فايده‌هايی است كه ايشان برای برپاداشتن نماز اول وقت برشمرده‌اند.

جوانمردزاده با بيان اينكه فضای تربيتی از ديگر پايه‌های مهم تربيت است، ادامه داد: بهترين فضايی كه ما برای تربيت توحيدی در اختيار داريم، مسجد است. چنانكه بهترين راه برای تسريع در امر تربيت و رسيدن به سعادت دنيوی و اخروی انجام اعمال عبادی به صورت جماعت است. شركت دادن كودك در مسجد و نمازهای جمعه با رعايت نكات لازم، مراتب و مراحل تربيت توحيدی كودك را تسريع می‌بخشد.

بهترين فضايی كه برای تربيت توحيدی در اختيار داريم، مسجد است

جعفری خاطرنشان كرد: پدر و مادران بايد نسبت به نوع اسباب‌بازی‌ها و عروسك‌هايی كه در اختيار فرزندان خود قرار می‌دهند و همچنين شبكه‌ها و سايت‌های مورد مراجعه در خانواده آگاه باشند. متأسفانه اكثريت خانواده‌ها به نقش و كاركرد رسانه در امر تربيت فرزندان آگاه نيستند.

وی ادامه داد: در بحث امر به معروف و نهی از منكر بايد نقاط مثبت مخاطب را در نظر بگيريم، براساس آنها او را تشويق كنيم، اين چنين فرد مخاطب كم‌كم به سمت متربی خواهد آمد و امكان هدايت او به وجود می‌آيد. امر به معروف و نهی از منكر زمانی اثرگذار خواهد بود كه دلسوزانه صورت گيرد و متربی نسبت به آن آگاه باشد.

محفوظی در ادامه بيان كرد: با توجه به اينكه تربيت مسئله‌ای عام است ما بايد از مفاهيم تربيتی كه در قرآن مطرح شده است، استفاده كنيم و اين امر مطالعه تخصصی و بررسی كارشناسی می‌طلبد. اولين موضوعی كه در خانواده بايد بدان بينديشم، انس با قرآن كريم است كه بايد به شكلی ظريف در خانواده پياده شود به گونه‌ای كه فرزندان از سنين كودكی ارتباط نزديكی با قرآن كريم داشته باشند. اين ارتباط موجب می‌شود كه فرزندان بعدها به عرصه‌های مختلف فعاليت‌های قرآنی و عمل به آموزه‌های آن قدم بگذارند.

اولين موضوعی كه در خانواده بايد بدان بينديشم، انس با قرآن كريم است

جوانمردزاده در پايان در خصوص چگونگی ايجاد التزام درونی در فرزندان در مواجهه با اطلاعات و تبليغات گسترده عصر حاضر عنوان كرد: حضرت علی(ع) می‌فرمايد: علم پيشاهنگ عمل است. اكثر اتفاقاتی كه در حال وقوع است كه گاه با ضرر و زيان‌هايی در عرصه‌های مختلف تربيتی همراه است بدان جهت است كه بدون علم صورت می‌گيرد؛ همچنان كه پيامبر(ص) فرمودند: شر دنيا و آخرت با جهل توأم است، چنانكه خير دنيا و آخرت نيز با علم توأم است.

گفتنی است، در اين نشست كتاب‌های «حكمت‌نامه كودك» اثر محمد محمدی‌ری‌شهری، «مطلع عشق» اثر آيت‌الله خامنه‌ای و «نگاهی دوباره بر تربيت اسلامی» اثر دكتر خسرو باقری به عنوان منابعی در زمينه خانواده و تربيت دينی فرزندان معرفی شدند.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

برگزاری مراسم شبی در محضر قرآن در كوهبنان

گروه فعاليت‌های قرآنی: مراسم شبی در محضر قرآن با حضور جمعی از قاريان استان و قاريان شهرستان‌های زرند و كوهبنان‌ شنبه، 14 مردادماه در حرم مطهر امامزاده سليمانشاه و در جوار قبور مطهر شهدای كوهبنان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، منصور متقی، فرماندار كوهبنان در مراسم شبی در محضر قرآن که شنبه، 14 مردادماه برگزار شد، گفت: در فضيلت و شرافت ماه مبارك رمضان همين بس كه در ميان ماه‌‌های قمری تنها ماهی است كه خدای تبارك و تعالی نام آن را در كتاب شريف خود ذكر كرده است.

وی افزود: توجه به خودسازی در ماه مبارك رمضان پاداش گران‌بهايی دارد و روزه‌‌داران با حفظ حرمت اين ماه بايد از هر آنچه خداوند متعال حرام كرده است، پرهيز كنند تا سعادت دنيا و آخرت خود را رقم بزنند.

فرماندار كوهبنان تنها راه سعادت دنيا و آخرت را انجام اعمال و كردار صالح دانست و بيان كرد: ‌قرائت قرآن، صدقه دادن، دعا كردن، برپا داشتن نماز شب در ايام ماه مبارك رمضان و ... از جمله عباداتی هستند كه نزد پروردگار از اجر و پاداش بی‌پايانی برخوردار هستند.

رضا مطيع ‌دولت، رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان كوهبنان نيز گفت: به‌منظور تحقق فرامين مقام معظم رهبری مبنی بر تربيت ده ميليون حافظ قرآن كريم درامامزادگان سراسر كشور در قالب طرح ملی تربيت حافظان و قاريان قران كريم، اداره اوقاف و امور خيريه كوهبنان طرح تربيت حافظ و قاری قرآن را به اجرا در‌ آورده است.

وی افزود: اين طرح در سه امامزاده كوهبنان در سه سطح كودكان هفت تا 12 ساله با حفظ جزء 30، نوجوانان 13 تا 18 سال با حفظ جزء های يك و 30 و گروه سنی 19 سال به بالا با حفظ جزء‌های اول، دوم و 30 قرآن از ابتدای ماه مبارك رمضان اجرايی شده است.

مطيع ‌دولت با بيان اينكه سهم شهرستان كوهبنان تربيت 81 قاری و81 حافظ قرآن است، خاطرنشان كرد: اين طرح‌ از ماه مبارك رمضان امسال آغاز و اسفند‌ماه سال جاری پايان می‌يابد و پس از اجرای طرح به نفرات برتر طرح نهضت قرآنی گواهينامه و همچنين جوايز ارزنده‌‌ای به رسم يادبود اهدا می‌شود.

                                                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

ادامه مسابقات بين‌‌المللی قرآن دبی در سالنی كه هر شب خلوت‌‌تر می‌‌شود

گروه بين‌‌الملل: نهمين شب مسابقات بين‌‌المللی جايزه دبی در حالی به پايان رسيد كه تعداد حاضران در سالن مسابقات نسبت به روزهای قبل بسيار كاهش يافته بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به شانزدهمين دوره مسابقات بين‌‌المللی حفظ قرآن دبی، نهمين شب اين رقابت‌‌ها با قرائت هشت شركت‌‌كننده ادامه يافت و اين در حالی‌‌ بود كه از تعداد حاضران در سالن به شدت كاسته شده بود.

حتی تعداد زيادی از متسابقين نيز ترجيح داده بودند تا در هتل باقی بمانند و از حضور در سالن سر باز زدند كه اين امر به دليل طولانی شدن بيش از حد زمان مسابقات و خستگی شركت‌‌كنندگان است.

اين مسابقات از هشتم رمضان به صورت رسمی آغاز شده‌‌ و تا بيستم رمضان ادامه خواهد داشت و اين امر خستگی متسابقان را به همراه داشته است. هشت متسابقی كه ديشب نوبت مسابقه خود را سپری كرده بودند، امشب در سالن مسابقات حضور نداشتند و همچنين تعداد حضاری كه هر شب برای تماشای اين مسابقات به سالن اتاق بازرگانی و صنايع دبی می‌‌آيند، كمتر شده است.

در مقايسه با مسابقات باشكوه جمهوری اسلامی ايران كه با حضور آحاد مردم، از زن و مرد گرفته تا كودك و بزرگ برگزار می‌شود، اين مسابقات از سوی عموم مردم با استقبال خوبی روبه‌رو نشده است و حتی در سطح شهر نيز اطلاع‌‌رسانی كافی در اين مورد وجود ندارد. البته علی‌‌رغم اين كمبود‌ها، مقامات سعی كرده‌‌اند تا با پخش مستقيم و پخش مداوم تكرار مسابقات، خلاء موجود را پر و فرهنگ حفظ قرآن را تبليغ كنند.

البته هوای بسيار گرم اين شهر نيز از ديگر دلايل عدم استقبال شهروندان برای حضور در محل مسابقات است و به نظر می‌‌رسد گرما و رطوبت زياد، از دلايل ديگری هستند كه باعث شده‌‌ است تا مردم تماشای تلويزيونی اين مسابقات را به حضور در سالن ترجيح دهند.

در هر حال، مسابقات بين‌المللی قرآن ايران هر چند ممكن است كه با كاستی‌‌هايی از لحاظ سازماندهی مواجه باشد، ولی در مقايسه با مسابقات ديگر كشورها، بايد گفت كه جمهوری اسلامی ايران از اين لحاظ در ميان كشورهای اسلامی جايگاه نخست را دارد و شهروندان ايرانی ثابت كرده‌اند كه گرما و سرما مانعی برای حضور آنان در محافل قرآنی نيست.

                                                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

دارالقران الكريم مركز اسلامی هامبورگ، ميزبان برنامه‌های قرآنی در ماه مبارك رمضان

گروه بين‌الملل: همزمان با ماه مبارك رمضان و در راستای ترويج فرهنگ قرآنی در كشور آلمان، دارالقرآن الكريم مركز اسلامی هامبورگ اقدام به برگزاری برنامه‌های قرآنی مختلف كرده است.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از روابط عمومی مركز اسلامی هامبورگ، اين برنامه‌ها شامل برگزاری كلاس‌های آموزش قرآن در سطوح مختلف، دوره‌های تربيت معلم و نيز برگزاری محافل انس با قرآن‌ در شهرهای مختلف آلمان است.

برگزاری كلاس‌های آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن‌، قرائت يك جزء از قرآن در دو نوبت ظهر و شب، تفسير سوره مباركه يوسف توسط حجت‌الاسلام والمسلمين رنجبر و برنامه محفل انس با قرآن در نيمه ماه مبارك رمضان از ويژه برنامه‌هايی هستند كه در مركز اسلامی هامبورگ برگزار می‌شوند .

لازم به ذكر است كه دارالقرآن الكريم امسال برای اولين بار اقدام به برگزاری دوره‌های فشرده تربيت معلم در شهرهای مختلف آلمان نيز كرده است .

همچنين دارالقرآن جهت گسترش فرهنگ قرآنی با اعزام قاريان و گروه‌های تواشيح به شهرهای مختلف، اقدام به برگزاری مراسم محفل انس با قرآن برای مسلمانان مليت‌های مختلف می‌كند.                       

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

يكشنبه 15 مرداد 1391 09:29:31             شماره‌ خبر :1070166 920 حافظ قرآن در كرمان حضور دارند

گروه فعاليت‌های قرآنی: مسئول دارالقرآن‌ الكريم سازمان تبليغات اسلامی استان كرمان از حضور 920 حافظ قرآن در این استان خبر داد و گفت: از اين تعداد 400 نفر حافظ 10 جزء، 240 نفر حافظ 20 جزء و 280 نفر حافظ كل قرآن هستند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، عباس كافی‌زاده، ‌مسئول دارالقرآن ‌الكريم سازمان تبليغات اسلامی استان كرمان روز شنبه، 14 مردادماه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: 840 جلسه قرآنی فعال در سامانه دارالقرآن ‌الكريم استان كرمان ثبت شده كه با راه‌اندازی جلسات قرآن خانوادگی به يك‌هزار جلسه افزايش می‌يابد.

وی افزود: برای توانمندسازی مديران جلسه‌‌های قرآنی در استان كرمان يك طرح آموزشی بعد از ماه مبارك رمضان اجرا می‌شود.

كافی‌زاده بيان كرد: يك هزار و 500 مربی قرآن در استان كرمان تربيت شده‌اند كه حدود 800 نفر از آنها با دارالقرآن ‌الكريم همكاری می‌كنند.

وی افزود: تاكنون 110 نفر از مربيان قرآن در استان كرمان بيمه شده‌اند و پرونده 180 مربی برای بهره‌‌مندی از مزايای بيمه به صندوق حمايت از فعالان قرآنی كشور ارسال شده است.

مسئول دارالقرآن ‌الكريم سازمان تبليغات اسلامی استان كرمان با بيان اينكه از سال 88 طرح ريشه‌‌كنی بی‌سوادی قرآنی در استان كرمان آغاز شده است، تصريح كرد: تاكنون 66 هزار نفر زير پوشش اين طرح قرار گرفته‌اند.

وی اظهار كرد: 26 هزار نفر در سال گذشته، 22 هزار نفر در سال 89 و 18 هزار نفر در سال 88 شامل طرح ريشه‌كنی بی‌‌سوادی قرآنی در استان كرمان شده‌اند.

كافی‌زاده يادآور شد: آمار قرآن‌‌آموزان وارد سامانه نهضت قرآن‌آموزی شده است و اين افراد می‌توانند در مراحل بعدی در رشته‌‌های روانخوانی و مفاهيم قرآنی شركت كنند.

وی با اشاره به اينكه حدود 300 كلاس قرآن‌‌آموزی در استان كرمان داير شده، گفت: در نيمه ماه مبارك رمضان آزمون قرآنی انجام می‌شود و قرآن‌آموزان می‌توانند وارد مرحله بعدی شوند.

مسئول دارالقرآن ‌الكريم سازمان تبليغات اسلامی استان كرمان با بيان اينكه بانوان 65 درصد حافظان قرآن كريم در استان كرمان را تشكيل می‌دهند، بيان كرد: حدود 45 درصد مردم استان كرمان بر روخوانی قرآن مسلط هستند.

وی از حضور 920 حافظ قرآن در استان كرمان خبر داد و خاطرنشان كرد: از اين تعداد 400 نفر حافظ 10 جزء، 240 نفر حافظ 20 جزء و 280 نفر حافظ كل قرآن هستند.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

حضور حافظ 9 ساله در نهمين شب برگزاری مسابقات بين‌المللی قرآن دبی

گروه بين‌‌الملل: نهمين شب مسابقات بين‌‌المللی حفظ قرآن كريم جايزه دبی شب گذشته، 14 مرداد، با قرائت حافظان كشورهای آفريقای مركزی، قزاقستان، يمن، كانادا، ليبی، ساحل عاج و سيرالئون درحالی برگزار شد كه نماينده 9 ساله قزاقستان، كوچكترين شركت‌‌كننده آن بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به امارات از محل برگزاری مسابقات بين‌‌المللی قرآن جايزه دبی، عقيل حسين المنور، داور اندونزيايی، در نهمين شب وظيفه طرح سؤالات از شركت‌‌كنندگان را بر عهده داشت.

نهمين شب مسابقات بين‌‌المللی قرآن دبی با سؤالات هيئت داوران از محمد صالح، حافظ هفده ساله آفريقای مركزی آغاز شد. سوره‌‌های انعام، نحل و مجادله سه سؤالی بودند كه از اين قاری پرسيده شد و وی با شش اشتباه صحنه مسابقات را ترك كرد.

مالك خريفتيش خرين، حافظ 9 ساله قزاقستانی، به عنوان كوچكترين شركت‌‌كننده اين دوره از مسابقات، در مقابل هيئت داوران قرار گرفته تا به سؤالات پاسخ دهد. آيه 18 سوره نساء نخستين سؤال وی بود كه اين حافظ بدون اشتباه به آن پاسخ داد. در ادامه، سؤال ديگری از وی پرسيده شد كه شامل آيه 51 سوره مباركه روم بود، وی در اين سؤال كمی با مشكل روبه‌رو شد و دچار يك اشتباه شد. سؤال سوم نيز آيه 38 سوره زمر بود كه حافظ قزاق با دو اشتباه، جمع اشتباهات خود را به سه رساند و عملاً شانس كسب مقام را از دست داد. البته وی در بحث وقف و ابتدا نيز ايرادهای بسياری داشت.

سومين شركت‌‌كننده نهمين شب مسابقات، عبدالرحمن احمد محمد از يمن بود كه حضور وی با لباس محلی مزين به آلات و ادوات جنگی تعجب حاضران را برانگيخت. سوره‌‌های بقره، ابراهيم و فاطر، سؤالاتی بودند كه در قرعه وی انتخاب شده بودند و وی بدون اشتباه به قرائت اين سوره‌‌ها پرداخت. اين حافظ يمنی با صدای بسيار زيبا و قرائت دلنشين خود، همه حاضران در سالن و هيئت داوران را مجذوب خود كرده بود. به گفته محمدجواد محمدی مجد حافظ ايرانی حاضر در مسابقات، شركت‌كننده يمنی به طور قطع در جمع نفرات برتر اين دوره از مسابقات قرار دارد.

نفر چهارم حاضر در نهمين شب مسابقات بين‌‌المللی جايزه دبی، سيد عمار بخاری، هفده ساله از كانادا بود كه بايد به سؤالاتی از سوره‌‌های بقره، نحل و احزاب پاسخ می‌‌داد كه اشتباهات بسيار زياد وی در سؤالات اول و دوم، شانس وی برای حضور در بين نفرات برتر را از ميان برداشت. وی در سؤال نخست دچار بيش از 10 اشتباه شد و در سؤالات دوم و سوم نيز با هشت و 7 اشتباه، به قرائت خود پايان داد.

نكته قابل توجه در نهمين شب مسابقات دبی، سرعت عمل داور هندی برای به صدادرآوردن زنگی بود كه برای هشدار به متسابقين در هنگام ارتكاب اشتباه در قرائت آيات تعبيه شده است، وی بدون اعطای فرصت از امتياز متسابق كم می‌كرد

اسامه لصمر الفيتوری عبدالعزيز، شركت‌كننده ليبايی پنجمين نفری بود كه در مسابقات شب گذشته پس از تنفس 10 دقيقه‌ای هيئت داوران و حاضران در سالن، روی صحنه رفت و با سه اشتباه، عملاً نشان داد كه شانس كمتری برای كسب مقام برتر در مقايسه با حافظ ايرانی و يمنی دارد. البته وی از لحاظ تجويد و صوت و لحن در سطح قابل قبولی قرار داشت.

ابوبكر فان، از ساحل عاج ششمين شركت‌كننده‌ای بود كه در مقابل هيئت داوران قرار گرفت تا به سه سؤال آنان پاسخ دهد. وی در پاسخ به سؤالی كه از سوره مائده مطرح شد، اشتباهات زيادی داشت كه با زنگی كه توسط داور اندونزيايی نواخته می‌شد به وی درباره اين اشتباهات هشدار داده می‌شد. سؤال دوم اين حافظ جوان، از سوره ابراهيم بود كه باز هم قرائت اشتباه آيه‌ها باعث شد تا متسابقين اين شركت‌كننده را خارج از 10 نفری بدانند كه به عنوان برگزيدگان اين دوره انتخاب خواهند شد. سؤال سوم از سوره احقاف بود.

بر اساس گزارش ايكنا، نهمين شب مسابقات با قرائت محمدعلی محمود باه از سيرالئون به پايان رسيد. وی به سؤالات داوران كه شامل سوره‌های اعراف، اسراء و احقاف بود، پاسخ داد كه قرائت وی بارها به دليل اشتباه در قرائت آيات، با صدای زنگ داوران مواجه شد.

نكته قابل توجه در نهمين شب مسابقات دبی، سرعت عمل داور هندی برای به صدادرآوردن زنگی بود كه برای هشدار به متسابقين در هنگام ارتكاب اشتباه در قرائت آيات تعبيه شده است و به گفته حافظ ايرانی حاضر در اين رقابت‌ها ساير داوران قبل از نواختن زنگ فرصت كوتاهی به متسابق می‌دهند تا اشتباهش را تصحيح كند ولی داور هندی بلافاصله اشتباه حافظ را به وی گوشزد و از امتيازش كم می‌كرد.

يادآور می‌شود، شانزدهمين دوره مسابقات بين‌المللی جايزه قرآن دبی از ششم مرداد، به همت كميته برگزاركننده اين مسابقات در سالن اجتماعات اتاق تجارت و صنعت دبی آغاز شد و متسابقين در رشته حفظ كل قرآن كريم به رقابت می‌پردازند.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

اجرای طرح حفظ قرآن در 100 كانون فرهنگی ـ هنری مساجد كرمان

گروه فعاليت‌های قرآنی: مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان از اجرای برنامه حفظ قرآن در صد كانون فرهنگی ـ هنری مساجد طی ماه مبارك رمضان در اين خطه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، احمد سعيدی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان‌ روز شنبه، 14 مردادماه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: ماه مبارك رمضان يكی از بافضيلت‌ترين و ارزشمندترين زمان‌های زندگی بشر است.

وی افزود: توجه و جلای قلب در ماه‌‌های رجب و شعبان شرط ورود به ماه مبارك رمضان است و اين ماه قطعه بهشت زمانی خدا است.

سعيدی ماه مبارك رمضان را فرصتی مناسب برای اعتلای ارزش‌‌های انسانی و اخلاقی و معرفت‌يابی به ذات مقدس حق تعالی خواند.

وی يادآور شد: تمام رفتار و كردار انسان در ماه مبارك رمضان می‌‌تواند جنبه عبوديت يابد به‌طوری‌كه خواب فرد روزه‌‌دار هم عبادت تلقی می‌‌شود.

سعيدی تصريح كرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی هر ساله برنامه‌‌ريزی‌های مناسبی برای اجرای برنامه‌‌های ويژه ماه مبارك رمضان انجام می‌شود كه اعزام مبلغان و سخنرانان از جمله اين برنامه‌‌ها است.

وی اظهار كرد: ماه مبارك رمضان يكی از پررونق‌‌ترين مقاطع سال برای مساجد و تكايا است و برگزاری نشست‌‌های معنوی، فرهنگی و قرآنی در اين مكان‌‌ها در دستور كار نهادهای تأثيرگذار قرار دارد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان تصريح كرد: اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان برنامه‌هايی را برای اعتلای معنويت و معرفت‌‌افزايی بيشتر در سراسر اين خطه در ماه مبارك رمضان اجرا می‌كند.

سعيدی بيان كرد: آموزش‌های هنری در زمينه مباحث قرآنی و نماز با استفاده از قالب‌‌های هنری از جمله نقاشی و گرافيك در فضای مجازی از جمله برنامه‌‌های ويژه ماه مبارك رمضان در استان كرمان است.

وی از اجرای برنامه حفظ قرآن در صد كانون فرهنگی ـ هنری مساجد در استان كرمان خبر داد و افزود: همچنين طرح حافظان وحی در كانون‌ های نور در سنين مختلف برگزار می‌شود.

سعيدی خاطرنشان كرد: برنامه‌‌های تفسير و تدبر در قرآن در قالب حلقه‌‌های معرفت قبل از نماز مغرب و عشا با محوريت كانون‌‌های فرهنگی ـ هنری استان كرمان برگزار می‌شود.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

بهشتيان فراموش شده/ گزارشی از عملكرد غرفه دانش‌آموزان استثنايی در نمايشگاه قرآن

گروه كودك و نوجوان: غرفه «قرآن و بهشتيان روی زمين» كه به منظور ارائه آموزش‌ قرآن به دانش‌آموزان استثنايی در بخش آموزش نمايشگاه قرآن راه‌اندای شده، فعاليت‌ها و آموزش‌ مختص دانش‌آموزان عادی و خانواده‌های آنان است نه دانش‌آموزان استثنايی كه اين تناقض آشكار جای بسی تأمل دارد.

 

می‌روم به عمق وجود نگاهت، چيزی را می‌يابم كه در اوج آسمان می‌توان يافت و می‌بينم شوق پرواز را كه در وجودت دميده است، تاريكی شب سهم دنيای امروز توست، تو كه در هاله‌ای از نور گمشده‌ای، مرا به دنيای چشمانت دعوت كن؛ من كه روشنی فردا را در دل تو می‌يابم، تو با همان عصای سفيد می‌روی، به دنيايی كه پاهای من توان آمدن را ندارد و من می‌دانم تو می‌بينی و می‌روی به مسير همان ستاره‌ای از دور‌دست كه چشمك می‌زند، در تاريكی محض آسمان ...

دنيای تو به ظاهر دنيای تاريكی است و در واقع اگر بهره‌مندی از آموزش و پرورش صحيح نباشد، چنين نيز خواهد شد؛ دنيايی كه شايد در برخی مواقع جدی گرفته نمی‌شود و حتی در اكثر اوقات آنچه حق توست در اختيار ديگری قرار می‌گيرد؛ دنيايی كه نه تنها در آموزش‌های رسمی بلكه ممكن است در ساير فعاليت‌ها و برنامه‌ها نيز جدی گرفته نشود و از فضا و امكانات اندكی كه برای تو در نظر گرفته شده برای آموزش و سرگرمی ديگری استفاده شود، چيزی كه امروز در بخش آموزش نمايشگاه قرآن شاهد آن هستيم.

در كنار غرفه‌های متعدد بخش آموزش بيستمين نمايشگاه قرآن كه برای دانش‌آموزان عادی است و فعاليت‌های آموزشی و سرگرمی به دانش‌آموزان عادی ارائه می‌كند، غرفه «قرآن و بهشتيان روی زمين» كه عنوان آن نيز براساس سخنی از علامه ‌طباطبايی مبنی بر اينكه «كودكان استثنايی بهشتيان روی زمين هستند» گرفته شده، خودنمايی می‌كند؛ اين غرفه كه هدف اصلی از راه‌اندازی آن اجرای برنامه‌های قرآنی برای دانش‌آموزان استثنايی بوده است، با مسئوليت سازمان آموزش و پرورش استثنايی شهر تهران اداره می‌شود.

در اين غرفه كه به نام دانش‌آموزان استثنايی راه‌اندازی شده و هدف اصلی از راه‌اندازی آن ارائه آموزش‌ها و برنامه‌های قرآنی برای دانش‌آموزان روشن‌دل، معلولان جسمی و حركتی و دانش‌آموزان با نيازهای ويژه بوده است، تمامی فعاليت‌ها و برنامه‌هايی كه دنبال می‌شود، برای دانش‌آموزان عادی و خانواده‌های آنان است و دانش‌آموزان استثنايی بازديدكننده از نمايشگاه قرآن، هيچ برنامه‌ای كه برای آنان در نظر گرفته شده باشد، ندارند؛ اين دانش‌آموزان زمانی كه وارد بخش آموزش نمايشگاه قرآن می‌شوند، با انبوهی از برنامه‌های قرآنی روبرو می‌شوند كه برای دانش‌آموزان عادی در نظر گرفته شده و افسوس كه هيچ سهمی در اين برنامه‌ها ندارند!

 

در غرفه «قرآن و بهشتيان روی زمين» كه تنها غرفه بخش آموزش نمايشگاه قرآن به منظور ارائه خدمات به دانش‌آموزان استثنايی است، خط بريل كه يادگيری آن نياز كودكان و نوجوانان استثنايی است به دانش‌آموزان عادی و خانواده‌های آنان آموزش داده می‌شود و مسابقه‌ خط بريل نيز برای بازديد‌كنندگان برگزار می‌شود و دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای اينكه ساعات خوشی را در نمايشگاه قرآن داشته باشند، پس از يادگيری خط بريل در مسابقه‌ شركت كرده و جوايزی را نيز دريافت می‌كنند.

آموزش زبان اشاره از ديگر فعاليت‌های غرفه «قرآن و بهشتيان روی زمين» برای دانش‌آموزان عادی است و امكانات و فضای اين غرفه در حالی به آموزش زبان اشاره برای دانش‌آموزان عادی و خانواده‌های آنان اختصاص می‌يابد كه دانش‌آموزان استثنايی از اين امكانات بی‌بهره بوده و سهمی از اين برنامه‌ها ندارند.

بخش ديگری از برنامه‌های اين غرفه به انجام فعاليت‌های هنری مانند معرق و مشبك اختصاص دارد و دانش‌آموزان عادی كه از اين غرفه بازديد می‌كنند و البته امكان استفاده از برنامه‌ها و آموزش‌های هنری ساير غرفه‌های بخش آموزش و حتی بخش‌های كودك و نوجوان نمايشگاه را نيز دارند، با حضور در غرفه «قرآن و بهشتيان روی زمين» به انجام اين فعاليت‌های هنری می‌پردازند و آموزش‌های لازم در اين رشته‌های هنری را می‌بينند و در اينجا نيز عرصه را برای فعاليت‌های هنری دانش‌آموزان استثنايی تنگ‌تر می‌كنند.

هم‌چنين، در اين غرفه قاليبافی با طرح اسماء پيامبر و ائمه اطهار(ع) نيز به دانش‌آموزان عادی آموزش داده می‌شود و برگزاری مسابقات قرآنی برای دانش‌آموزان عادی و خانواده‌ها آنان از ديگر برنامه‌هايی است كه غرفه دانش‌آموزان استثنايی را به تمامی بازديدكنندگان بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن اختصاص داده و در چنين شرايطی، اين غرفه تنها نام «قرآن و بهشتيان روی زمين» را با خود به يدك می‌كشد.

در اين ميان انتظار می‌رود، زمانی كه فعاليت‌های انبوهی كه برای كودكان و نوجوانان در قالب بخش كودك و نوجوان و بخش آموزش انجام می‌شود و البته بخش وسيعی از اين نمايشگاه برای فعاليت‌های قرآنی دانش‌آموزان عادی اختصاص يافته؛ سهمی نيز برای دانش‌آموزان استثنايی و دانش‌آموزان با نيازهای ويژه‌ كه توانايی استفاده از امكانات در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان عادی را ندارند، در نظر گرفته شود و غرفه‌‌ای با نام «قرآن و بهشتيان روی زمين» به ارائه فعاليت‌های قرآنی برای آنان بپردازد و برای هميشه فاصله‌ای ميان كودكان و نوجوانان استثنايی با قرآن و نمايشگاه قرآن ايجاد نكند.

ليلا محمدی                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

آغاز ثبت نام دومين دوره طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرآن

گروه فعاليت‌های قرآنی: دبير كميته آزمون و ارزيابی قاريان و مدرسان قرآن از ثبت نام دومين دوره طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم خبر داد.

محمدتقی ميرزاجانی، رئيس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و دبير كميته آزمون و ارزيابی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اعلام اين مطلب گفت: همانند سال گذشته كه اجرای اولين دوره طرح ارزيابی از ماه رمضان شروع شد، امسال نيز دومين دوره طرح ارزيابی از نيمه رمضان المبارك ۱۴۳۳ مصادف با ۱۴ مردادماه ۱۳۹۱ فعاليت خود را آغاز كرد.

وی در ادامه افزود: ثبت نام دومين دوره طرح ارزيابی از تاريخ مذكور آغاز شده و متقاضيان می‌توانند نسبت به ثبت نام در اين طرح به صورت اينترنتی و پستی اقدام كنند.

رئيس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار كرد: همچنين از همين زمان، نتايج آزمون مرحله اول نخستين دوره طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم كه شامل تلاوت‌های ارسالی شركت كنندگان بود، از طريق سامانه اين طرح قابل مشاهده است.

ميرزاجانی تصريح كرد: افرادی كه در اولين دوره طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم شركت كرده‌اند، اما به هر عنوان موفق به كسب حدنصاب نمره آزمون مرحله اول نشده‌اند، جهت ثبت نام در دور دوم بايد به سامانه اينترنتی اين طرح به نشانی www.scquran.ir مراجعه و اقدامات لازم جهت شركت در دومين دوره طرح را انجام دهند.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی 15 مرداد ماه91

مسابقات قرآن ويژه كاركنان مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الائمه(ع) برگزار شد

گروه فعاليت‌های قرآنی: همزمان با ميلاد حضرت امام حسن مجتبی‌(ع) با همكاری شورای قرآن منطقه 15 و دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) مسابقات قرآن ويژه كاركنان مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الائمه روز گذشته، 14 مردادماه، برگزار شد.

محسن طلايی، مدير روابط عمومی دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) با اعلام اين خبر گفت: اين دوره از مسابقات در راستای انس و الفت بيشتر كاركنان اين مركز با قرآن كريم در رشته‌های قرائت تحقيق و ترتيل، حفظ ويژه آقايان با حضور داوران ممتاز و بين‌المللی قرآن از جمله استادان محمدرضا ابوالقاسمی، حسين رستمی، علی‌اصغر برومند، قاسم مالكی، امير آقايی، سعيد طوسی و حسن ربيعيان برگزار شد.

طلايی عنوان كرد: در اختتاميه اين دوره از مسابقات حجت‌الاسلام و المسلمين پناهيان در سخنانی به بيان فضيلت‌های تلاوت قرآن در ماه مبارك رمضان پرداخت. وی با اشاره به اينكه ماه مبارك رمضان بهار قرآن است طی سخنانی بيان كرد كه بايد در ماه رمضان ظرف وجودمان را به اندازه لياقتمان جلا دهيم. يكی از وظايف ما در اين ماه مبارك نسبت به قرآن كريم، تلاوت آن است. روايت داريم كه «خدای متعال عذاب نمی‌كند دلی را كه ظرف قرآن شده است».

گفتنی است به نفرات اول هر رشته يك سكه تمام بهار آزادی به نفرات دوم نيم سكه بهار آزادی و به نفرات سوم يك ربع سكه بهار آزادی اهداء شد. همچنين به علاوه به نفرات برتر هر رشته كمك هزينه سفر به عتبات عاليات پرداخت می‌شود.

يادآور می‌شود، دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) تاكنون توانسته است در راستای ترويج فرهنگ قرآنی شهروندان تهرانی در برگزاری محافل و مسابقات قرآنی با سازمان‌ها و نهادهای متعدد دولتی و غير دولتی تعامل و همكاری داشته باشد.                      

 
 
یک شنبه 15 مرداد 1391  10:19 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها