هفت صبح: تهران، لندن، مونیخ، نیویورک یا سیدنی. فرقی نمیکند ساکن کدام یک از این شهرها باشید. فارغ از تفاوتهای ساختاری و بصری این شهرها، آنها یک وجه مشترک مهم عمده دارند؛ ترافیک!
امروزه با گسترش زندگی شهری و افزایش روزافزون خودروهای سواری در سراسر کره خاکی، مسئله ترافیک و مدیریت سوختهای فسیلی به یکی از جدیترین چالشهای بشر تبدیل شده است. کمبود فضای پارک، صفوف طولانی در مقابل جایگاههای سوختگیری و درنهایت حرکت لاکپشتی ترافیک در بسیاری از ساعات شبانهروز در شهرهای بزرگ دنیا دیگر بخش جداییناپذیر زندگی در این شهرهاست.
با آنکه طی یکی، دو دهه اخیر راهکارهایی چون گسترش سیستمهای حمل و نقل عمومی یا تشویق شهروندان به استفاده از وسايلی چون دوچرخه از استراتژیهای مهم مدیران شهری به شمار آمده و حتی در شهرهای پیشرفتهای چون استکهلم و هلسینکی سبب استفاده بیش از 50 درصدی شهروندان از دوچرخه شده اما این موضوع سبب کمرنگتر شدن مسئولیت خودروسازان بزرگ در قبال این چالشها نمیشود.
طراحی و عرضه نسخههای هیبریدی و برقی به دست خودروسازان صاحب سبک جهانی در کنار محصولات جمع و جور با پیشرانههای کوچک از جمله راهکارهایی است که خودروسازان برای کاهش میانگین میزان مصرف سوخت محصولاتشان به کار گرفتهاند. با این حال، خودروهای برقی فریبنده اما نهچندان کاربردی را فراموش کنید! مطمئن باشید بشر تنبل امروزی که به ندرت تلفن همراه خود را شارژ کامل میکند هیچگاه شش تا هشت ساعت از وقت خود را جهت شارژ کردن خودروی خود تلف نخواهد کرد!
دیگر خودروهای سه و چهار سیلندر کوچک در کلاس مینیهاچبکها نیز پاسخگوی انتظارات مشتری مشکلپسند امروزی نیست. آمار فروش محصولاتی چون اسمارت و تویوتا IQ گواه این ادعاست. پس چاره کار چیست؟ مهندسان فولکسواگن با عرضه نسل جدید هاچبک محبوب خود پاسخ این سوال را دادهاند. فولکس واگن «پولو» BlueGT مدل 2013 با قدرت خروجی 140 اسببخار و فقط با مصرف سوخت 5/ 4 لیتر در هر 100 کیلومتر از مسیر پیمایش، تعریف جدیدی از محصولات اقتصادی میدهد.
شکل و شمایل
برند «فولکس واگن» در کشورمان برند شناختهشدهای است. این برند پیش از انقلاب اسلامی با مدل افسانهای «بیتل» (یا همان فولکس قورباغهای) به سرعت محبوب دل رانندگان ایرانی شد. با آنکه پس از انقلاب نیز حضور کجدار و مریز این کمپانی در کشورمان با محصولاتی چون «گل» یا ون تجاری «کدی» ادامه داشت اما به دلیل تنشهای سیاسی میان ایران و غرب که با کجسلیقگی مدیران وقت صنعت خودروسازی همراه شد، این برند هرگز نتوانست آنگونه که باید و شاید به حق خود در بازار ایران برسد و با یک خداحافظی غمانگیز، جای خود را به برند چینی ناشناختهای داد که تنها یک دهه از آغاز به کار آن در زمینه تولید خودرو میگذشت!
با نیمنگاهی به چهره ظاهری پولو جدید به سرعت به فولکسواگن بودن آن میتوان پی برد. بهرهگیری از المانهای مشخص طراحی این برند در تمام زوایای پولو از این خودرو محصولی اصیل و جاافتاده ساخته که به راحتی میتواند برای رقبای هموطن خود خط و نشان بکشد. با آنکه شرکت فولکس واگن، بزرگترین خودروساز قاره اروپا، محصولات شناختهشدهتری در کلاس هاچبکهای خانوادگی (همچون «گلف» و «گل» برای بازارهای در حال توسعه) دارد اما به دلیل موقعیت پولو در بازارهای نوظهور که آن را به محصولی استراتژیک برای شرکت سازنده تبدیل کرده، طراحان و مهندسان فولکس واگن با حساسیت و دقت بیشتری دستپخت جدید خود را ساخته و پرداخته و روانه میدان کردهاند.
انستیتو بازرسی بزرگراههای آلمان نیز به تازگی کیفیت مونتاژ پولو جدید را بالاترین حد استاندارد در میان خودروهای هاچبک دانست. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد دغدغههای زیست محیطی و وجود ترافیکهای سرسامآور شهری در اقصا نقاط جهان سبب شده تا گرایش مشتریان خودرو به محصولات جمع و جور بسیار بیشتر شود (موضوعی که به وضوح در بازار کشورمان نیز قابل مشاهده است). با آنکه ابعاد نسل نوی پولو نسبت به نسل پیشین آن تغییر عمدهای نیافته اما مهندسان فولکس با بازطراحی آرایش پلتفرم خودرو و چیدمان جدید محورها و سیستم انتقال قدرت، افزایش 15 درصدی فضای مقابل پای سرنشینان را موجب شدهاند.
همچنین با استفاده از طراحی مخفی ستون B و زاویه خمش ستون C سبب کشیدهتر شدن خودرو بهلحاظ بصری شدهاند. در کنار این موارد وجود عناصری چون فناوری LED چراغهای جلو، سامانه AutoLight، دیفیوزر عظیمالجثه عقب و درنهایت رینگهای 17 یا 18 اینچی آلیاژی نیز بهجذابیت بصری اینهاچبک اقتصادیکمک شایانیکردهاند.
قوای محرکه
فولکس واگن برای هاچ بکجدید خودیک پیشرانه4/ 1لیتری چهار سیلندر از نوع TSI تدارک دیده که این پیشرانه قابلیت تولید 140 اسب بخار قدرت (در دورهای 4500 تا 6000 rpm) را داراست. همچنین 250 نیوتونمتر، بیشینهگشتاوری خواهد بود که این پیشرانه تولید و در دورهای بالاتر از 1500 rpm در اختیار راننده قرار خواهد داد. جالب آنکه هستهمرکزی این پیشرانه تنها 114 کیلوگرم وزندارد که حاکی از تکنولوژی پیشرفتهفولکسواگن درساخت پیشرانههای آلومینیومی است. استفاده از آخرین روشهای فلزکاری و جایگزینی درپوش موتور و بلوک سیلندرهای آلومینیومی با نمونههای پیشین سبب شده تا پیشرانه جدید پولو بیش از 20 کیلوگرم نسبت به پیشرانه قبلی سبکتر باشد.
این پیشرانه بهکمک جعبه دنده هفت سرعته خودکار دوکلاچه خودرو میتواند پولو را ظرف مدت 9/ 7 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر برساعت برساند که البته این رقم درمدلهای مجهز بهجعبه دنده شش سرعته دستی به حدود 5/ 7 ثانیه کاهش مییابد. این ارقام سبب شده تا خصوصیات دینامیکی پولو یک سر و گردن بالاتر از رقبای آسیایی خود باشد. طبق اعلام سازنده میزان آلایندگی گاز دی اکسیدکربن (CO2) در نمونههای دنده اتوماتیک این خودرو برابر با 105 و در نمونههای دنده دستی معادل 107 گرم در هرکیلومتر از مسیر پیمایش خواهد بود. همچنین این پیشرانه در هر 100 کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکلترکیبی فقط 5/ 4 لیتر سوخت بابت دستمزد خود طلبخواهدکرد که این میزان نسبت بهمصرف سوخت مدل پیشینحدود 5/ 0 لیتر کاهش یافته است. بهرهگیری از سامانههایی چون پاشش مستقیم سوخت بهصورت چند نقطهای، سامانه Start/Stop خودکار و فناوری بازیابی انرژی حاصل شده از ترمزگیری را درکنار سامانه فوق پیشرفته ACT میتوان از عمده دلایل کاهش میزان مصرف سوخت پولو دانست. سامانه ACT (Active Cylinder Management) که امروز به عنوان یکی از مدرنترین سامانههای مدیریت پیشرانه دردنیا شناخته میشود با از مدار خارج کردن سیلندرهای دوم و سوم در سرعتهای پایین و ترافیکهای شهری (عمدتا در محدوده گشتاوری 25 الی 105 نیوتونمتری) سبب کاهش سوخت 4/ 0 لیتری در هر 100 کیلومتر از پیمایش مسیر میشود. با آنکه پیشتر این سامانه را در پیشرانههای V8 ساخت مرسدس بنز و آئودی دیده بودیم اما فولکس واگن برای نخستین بار درجهان این سامانه را در یک پیشرانه چهارسیلندر خطی به کار گرفته است. شرکت فولکس واگن اعلام کرده که علاوه بر پیشرانه فوق، پولو مدل 2013 را با پیشرانههای یک، 2/ 1 و در نهایت پیشرانه پرقدرت دولیتری (تنها برای بازارهای اروپایی) نیز روانه میدان رقابت خواهد کرد.
انعطاف پذیری در آپشن بندی
بنابر سنت همیشگیخودروسازانآلمانی، محصولات اینطیف از خودروسازان همواره با سطوح مختلفی از تجهیزات رفاهی و ایمنی روانه بازار میشود تا مشتریان بسته به نیاز (و البته پشتوانه مالی خود!) گزینه مناسب را از میان آنها برگزینند. فولکس نیز طبق همین سنت پولو را با آپشنهای گوناگونی به بازار عرضه خواهدکرد. از نسخه پایه بدون هرگونهزرق و برق اضافه و آپشنهای تجملی همچون رینگهای 18 اینچی اسپورت و تودوزی چرمی گرفته تا نسخه فول آپشن مجهز به سانروف، صندلیهای برقی و یا حتی روکش آلومینیومی پدالها به انتخاب مشتری. از تجهیزات رفاهی استاندارد پولو 2013 میتوان به مواردی همچون فرمان الکتروهیدرولیکی، تنظیم صندلی در ناحیهگودیکمر، کنترلکروز هوشمند، حسگر پارک و سیستم صوتی با قابلیت اجرای mp3 و ترمینال iPod اشارهکرد. با این حال، مشتریان میتوانند با انتخاب آپشنهایی چون سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک،سامانهناوبری فعالبا صفحهنمایشلمسی،سامانهKeyLess-Go (ورود بدون کلید)، آینه الکتروکرومیکی، سامانه نمایش باد تایرها و درنهایت انتخاب پوشش کرومی ادوات کنسول میانی، جذابیت و طراوت خودرو خود را تا مدتها تضمین کنند.