0

«واقف عبدالله‌ اف» اولين شهيد شريعت و شهيد راه حجاب است

 
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

«واقف عبدالله‌ اف» اولين شهيد شريعت و شهيد راه حجاب است

گروه خبرنگاران افتخاري / وحید کاظم‌زاده ‌قاضی‌جهانی: يكی از روحانيون اهل جمهوری آذربايجان، گفت: «واقف عبدالله اف» اولين شهيد شريعت و شهيد راه حجاب است و نام نيك او هميشه زبانزد عام و خاص می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، وحيد كاظم‌زاده، دبير كميسيون حقوق بشر اسلامی در شمال‌ غرب كشور، گفت: تشكيل جلسه بررسی ابعاد حقوقی شهادت واقف عبدالله اف را بهانه‌ای دانست تا ياد و خاطره آن شهيد ياد شود.

وی ضمن اشاره به نقض حقوق بشر به ويژه حقوق زندانيان در جمهوری آذربايجان، افزود: دولت آذربايجان با اتهامات و استدلال‌های ساختگی، دينداران، مدافعان حقوق بشر و حاميان حجاب را در اين كشور زندانی كرده و امكان ملاقات آنها را با خانواده‌هايشان سلب كرده است.

دبير كميسيون حقوق بشر اسلامی منطقه 7 كشور، ادامه داد: با وجود اين كه رژيم جمهوری آذربايجان از وضعيت جسمی و بيماری قلب واقف عبدالله آگاهی لازم را داشت اما با اين وجود از حقوقی كه برای زندانيان تصويب شده می‌توان به اين نتيجه رسيد كه اين حقوق در قبال معاون حزب اسلامی جمهوری آذربايجان نقض شده است.

وی دولت باكو را مسئول مرگ معاون حزب اسلام آذربايجان دانست و بيان كرد: ضروری است در اسرع وقت با تشكيل و اعزام هيئت حقيقت ياب تحقيقات لازم را برای شناسايی دلايل و عوامل شهادت وی به كار گيرند.

كاظم‌زاده ضمن مبهم دانستن هدف دولت آذربايجان از منع حجاب، بستن و تخريب مساجد و جلوگيری از عزاداری‌های ماه محرم و رمضان، بيان كرد: اينگونه اقدامات دولت حاكم بر باكو نمی‌تواند جلوی مبارزات حق طلبانه و بيداری اسلامی در اين كشور مسلمان و شيعه را بگيرد.

در ادامه ايلچين حسن اف صدوقی، يكی از علمای جمهوری آذربايجان، گفت: مرد بزرگی هم چون واقف عبدالله اوف در زندان كوچك دنيا دار فانی را بست و به مقام شهادت نايل شد.

وی اعلام كرد: حاج واقف را با بيماری قلبی كه داشت در زندان مخوف رژيم، زير شكنجه نگه داشتند زندانی كه حتی اگر افراد سالم را آنجا حبس كنند، بيمار می‌شود.

 

اين علمای جمهوری آذربايجان، اين زندان را در شأن حاج واقف ندانست و بيان كرد: واقف در جوانی به منظور ادامه تحصيل كشور را ترك كرد و در كشوری كه فساد بيداد می‌كرد به تحصيل پرداخت و بعد از استقلال ظاهری دوباره به كشور خود برگشت تا خدمات شايانی به مردم و دولت خود ارائه دهد كه به خاطر دفاع از حقوق بشر اسير حصار‌های ميله‌ای شد.

وی افزود: حاج واقف و اعضای حزب اسلام در پی اعتراض به ممنوعيت حجاب در مدارس متوسطه بازداشت شدند كه متأسفانه دادگاه باكو آنها را به اتهامات ساختگی نظير تلاش برای اغتشاش و نگهداری سلاح و حمل مواد مخدر به حبس های طولانی محكوم كرد.

صدوقی تصريح كرد: دولت باكو می‌خواهد با چنين اتهام‌هايی تصاويری را در ذهن مردم حك كند تا از بدنامی چنين شهدايی در تاريخ اشاعه شود.

اين عالم آذربايجانی اين كار دولت را ناموفق اعلام و اظهار كرد: نواب صفوی‌ها، بهبهانی‌ها، خيابانی‌ها، ثقةالاسلام‌ها، ستارخان و باقرخان‌ها همان كسانی هستند كه با وجود بدنام كردن آنها توسط دولت‌های وقت، هنوز مردم دنيا به نيكی از آنها ياد می‌كنند.

وی ادامه داد: حاج واقف اولين شهيد شريعت و شهيد راه حجاب است و نام نيك او هميشه زبانزد عام و خاص می‌شود.

اين روحانی اهل جمهوری آذربايجان ضمن قدردانی از زحمات كميسيون حقوق بشر اسلامی شمال غرب كشور، گفت‌: ذكر ياد و خاطره حاج واقف عبدالله اف توسط مردم غيور تبريز و كميسيون حقو ق بشر اسلامی عاملی شد تا مردم مسلمان جمهوری آذربايجان، خود را تنها نبينند.

وی با اشاره به اين كه حق مردم مسلمان در جمهوری آذربايجان ضايع می‌شود، ادامه داد: آذربايجان سرزمين اسلام و شيعه است و ضايع شدن حق، در چنين كشوری جای افسوس دارد.

صدوقی تصريح كرد: حاج واقف عبدالله الف در مدت 10 روز بازداشت دو بار سكته قلبی كرده بود و بدون اين كه حكمش صادر شود، در زندان محبوس شد و جای تأسف است برای كشوری كه بدون امضای اجرای حكم دادگاه، مسئولان خودسر حكم صادر می‌كنند.

وی اظهار كرد: با وجود اعلام بيماری حاج واقف عبدالله اف توسط مراجع پزشكی و نهادها و مجامع بين‌المللی و غير قانونی بودن نگه داشتن وی در زندان، وزارت دادگستری آذربايجان به خواسته‌های وكلای اين شهيد مبنی بر آزادی يا مرخصی اين زندانی توجه نشد.

اين روحانی در ادمه خاطرنشان كرد: دولت آذربايجان اجازه نداد خانواده نگران اين زندانی در روزهای پايانی حياتش با وی ديدار و ملاقات آزاد داشته باشند.

وی عنوان كرد: اين رفتار غير انسانی كه عليه آزادی‌های طبيعی انسان صورت می‌گيرد با قوانين بين‌الملل و قوانين حقوق بشر در تضاد است.

صدوقی ادامه داد: در آذربايجان انسان‌های ديگری نيز هستند كه به خاطر همين مسئله (عدم كشف حجاب) دستگير و زندانی شده‌اند.

وی بيان كرد: بعضی از افرد بدون گرفتن حكم از دادگاه در طی دو سال گذشته بدون آن كه تكليفشان مشخص شود محبوس گشته‌اند كه دولت آذربايجان در قبال امنيت و سلامت كسانی كه آنها را دستگير می‌كنند، مسئول است.

 وحيد كاظم‌زاده:
حاج واقف در جوانی به منظور ادامه تحصيل كشور را ترك كرد و در كشوری كه فساد بيداد می‌كرد به تحصيل پرداخت و بعد از استقلال ظاهری دوباره به كشور خود برگشت تا خدمات شايانی به مردم و دولت خود ارائه دهد كه به خاطر دفاع از حقوق بشر اسير حصار‌های ميله‌ای شد

صدوقی اضافه كرد: دشمن اصلی و زندان، نفس انسان است و اميدواريم هيچ يك از مؤمنان اسير زندان نفس خود نشوند.

سيدمسعود پيمان، دبير كارگروه حمايت از مطبوعات و آزادی بيان در شمالغرب كشور، نيز در اين نشست با اشاره به اينكه در مورد جمهوری آذربايجان دلايل مختلفی دارم لذا بنده نگران وضعيت آذربايجان نيستم، گفت: بهترين دليل بنده استالين و سياست‌های شوروری سابق است كه در 70سال حكومت ديكتاتوری آنان نتوانست از ايمان و اراده مردم مسلمان آذربايجان بكاهد.

وی ضمن هشدار به دولتمردان باكو در نقض حقوق بشر در اين كشور خاطرنشان كرد: ما در ام القرای جهان اسلام قرار گرفته‌ايم و آذربايجان به دليل مردم ديندار و مسلمان اين كشور هرگز اجازه نخواهند داد تا با دينداران اين كشور اينچنين برخورد شود.

مدير مسئول فصلنامه كورپو با بيان اينكه الهام علی اف و دولتش سياست‌های منحوس و اشتباه رضاخان را دنبال می‌كنند، افزود: رضاخان نيز با كشف حجاب و برخورد با دينداران به جايی نرسيد.

دبير كارگروه حمايت از مطبوعات و آزادی بيان در شمالغرب كشور با بيان اينكه آزادی بيان يكی از حقوق مسلم انسان‌ها است، عنوان كرد: براساس ماده ۱۹ اعلاميه جهانی حقوق بشر هر انسانی محق به آزادی عقيده و بيان است و اين حق شامل آزادی داشتن باور و عقيده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دريافت و انتشار اطلاعات و افكار از طريق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.

پيمان با بيان اينكه مفاد اين اعلاميه از نظر حقوقدانان برای دولت‌های امضا كننده آن الزام‌آور است، عنوان كرد: بر اين اساس با توجه اينكه دولت آذربايجان اعلاميه را پذيرفته است لذا با درگذشت شهادت گونه حاج واقف در زندان ياكو به دليل برخورد با اظهارات وی، دولت آذربايجان اعلاميه جهانی حقوق بشر را نقض كرده است.

وی ضمن اشاره به كشف حجاب در ايران زمان رضا شاه اظهار كرد: همانگونه كه مردم در برابر اين اقدامات مقاومت كردند امروز نيز مردم جمهوری آذربايجان به دليل علاقه وافر خود به دين اسلام در مقابل سياست حجاب ستيزی دولت جمهوری آذربايجان ايستادگی می‌كند كه مناسب است ملت ايران به ويژه مردم مناطق آذری نشين نيز حمايت خود از مردم مظلوم جمهوری آذربايجان را اعلام كنند.

عزيز جوانپور هروی، دبير كميته علمی و آموزشی كميسيون حقوق بشراسلامی در شمال غرب كشور، گفت: بزرگترين خطر برای دولت آذربايجان، اسلام است كه دولت آذربايجان اين گونه از اسلام طلبان وحشت دارد.

وی با اشاره به ترس دولت آذربايجان از دين اسلام افزود: اين دولت آن چنان از اسلام می‌ترسد كه از خواسته‌های پزشكان و مدافعان حقوق بشر درباره آزادی حاج واقف عبدالله اف، معاون فقيد حزب اسلام آذربايجان جمهوری آذربايجان به خاطر وضعيت جسمانی و بيماری قلبی‌اش چشم پوشی كرد.

دبير كميته علمی و آموزشی كميسيون حقوق بشراسلامی در شمال غرب كشور اضافه كرد: از سيستم قضايی اين كشور خواسته شد كه منطبق بر قوانين، وی را از زندان آزاد كنند، اما ارگان‌های ذيربط با خودداری از اين موضوع، موجبات شهادت معاون حزب اسلام در زندان را فراهم ساختند.

وی ضمن تأثر شديد از مرگ مشكوك معاون حزب اسلام در آذربايجان و عدم حضور او در كنار افراد با اخلاص آذربايجان، بيان كرد: از آنجايی كه حاج واقف عبدالله اف جزو اولين شهيدان شريعت شناخته شد بايد اين مقام بزرگ را به خانواده آن فقيد تبريك گفت.

جوانپور با اشاره به اين كه دولت باكو به منظور نابودی تمامی مخالفان سياسی خود دست به هر كاری می‌زند، عنوان كرد: برای دولت الهام علی اف ماندن در رأس حاكميت به هر قيمت، اولويت نخست محسوب می‌شود.

وی افزود: در جامعه اسلامی هر كس آزاد است و عقيده خاص خود را دارد و زور و اجبار برای تحميل عقيده خود به ديگران قصور پذيرفته می‌شود.

دبير كميته علمی و آموزشی كميسيون حقوق بشراسلامی در شمال غرب كشور يادآور شد: منع حجاب برای كشوری كه 95 درصد مردم آن به دين اسلام گرويده‌اند و مسلمان هستند جرمی وحشتناك از سوی دولت محسوب می‌شود.

 

رئيس دانشگاه واحد علوم و تحقيقات استان، آذربايجان را امن‌ترين كشور برای اسرائيل دانست و بيان كرد: ملت بيدار است و بيداری اسلامی همچنان ادامه دارد و قدرتمندان دولت آذربايجان بايد از فرعون‌ها و صدام‌های تاريخ عبرت گيرند.

بهنام پرتوی، وكيل دادگستری و عضو كانون مشاوران قوه قضائيه ضمن بررسی ابعاد حقوقی مرگ حاج واقف عبدالله اف، گفت: اختيارات و قدرتی كه به مسئولان جهت مجازات داده شده يك امانت است و اين امانت بايد منطبق بر ميل آحاد ساير افراد جامعه باشد.

وی با اشاره به اين كه جرم و مجازات از بدو تولد انسان وجود داشت، بيان كرد: در گذشته مجازات غير قانونی و گروهی و طايفه‌ای بود و بعد از خلق آداب و معاشرت اين مجازات‌ها نظامند شد و اختيارات مجازات به مسئولان واگذار شد.

وكيل دادگستری و عضو كانون مشاوران قوه قضائيه با اعلام اين كه زندان مكانی است تا ساير افراد جامعه از خطر افراد خاطی در امان بمانند، عنوان كرد: حقوقی بر زندانيان تعبيه شده و نبايد مسئولان بر خلاف قانون از اين حقوق چشم پوشی كنند.

وی تصريح كرد: قدرتی كه حاج واقف در اختيار دولت قرار داده بود تا مجازات دشمنان او بر عهده دولت باشد، متأسفانه حاكمان بر عليه ملت و حاج واقف قدم برداشتند و از امانت وی كه در اختيار مسئولان بود خيانت كردند.

پرتوی با اشاره به ماده 22 ، 24 ، 37 و 44 كنوانسيون حقوق زندانيان، گفت: با مطالعه اين ماده‌ها می‌توان به اين نتيجه رسيد كه حقوق حاج واقف به عنوان يك زندانی نقض شده است.

وی با اشاره به ماده 22 كنوانسيون حقوق زندانيان كه توسط سازمان ملل تصويب شده، ادامه داد: يك زندانی مالی، سياسی و ... اگر بيمار باشد بايد داخل زندان مداوا شود و اگر مداوا نشد ضروری است به بيمارستان غير نظامی انتقال داده شود و امكانات لازم برای درمان بيماری آن به كار گرفته شود.

اين وكيل دادگستری اظهار كرد: اين موارد درباره اين شهيد رعايت نشده و حاج واقف بعد از تشديد بيماری خود در زندان به كما رفته و در بهداری كه صلاحيت رسيدگی به بيماری قلبی را ندارد تحت مداوا قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: طبق ماده 24 اگر يك زندانی علاوه بر بيماری خاص به هر گوه تغيير روحی و جسمی عارض شود پزشك مسئول بايد اين ماجرا را به اطلاع نزديك‌ترين خويشاوندش اطلاع دهد كه اين موضوع به خانواده حاج واقف اطلاع داده نشد و نقض حقوق زندانی را در بر دارد.

پرتوی تصريح كرد: بحث ملاقات خانواده حاج واقف، عدم اطلاع رسانی در زمينه وضعيت جسمانی و روحی او به آحاد جامعه، عدم رساندن داروهای اين فقيد؛ برطرف نكردن نيازهای حداقل اين زندانی، از جمله مواردی است كه نقض حقوق زندانی عليه حاج واقف را به همراه داشت.

وی افزود: حاج واقف عبدالله اف در ژانويه سال 2011 به علت مخالفت با ممنوعيت حجاب و با اتهامات ساختگی ارگان‌های امنيتی به 11 سال حبس محكوم شد و علت درگذشت وی ايست قلبی عنوان شد و از اين رو تشكيل كميته حقيقت ياب ضروری است تا مانع نقض حقوق ديگر زندانيان در جامعه شود.

 بهنام پرتوی:
حاج واقف عبدالله اف در ژانويه سال 2011 به علت مخالفت با ممنوعيت حجاب و با اتهامات ساختگی ارگان‌های امنيتی به 11 سال حبس محكوم شد و علت درگذشت وی ايست قلبی عنوان شد و از اين رو تشكيل كميته حقيقت ياب ضروری است تا مانع نقض حقوق ديگر زندانيان در جامعه شود

پرتوی با بيان اينكه كنوانسيون حقوق زندانيان در 13 می سال 1977 به تصويب رسيد، بيان كرد: در اين كنواسيون قوانين حمايت از حقوق زندانيان بر اساس توافق و اتفاق نظر كلی جوامع و جهت رفع ضرورت‌های روز اين جوامع در چهارچوب‌های مناسب و پذيرفته شده عملی در رفتار با زندانيان و مديريت نهادهای كيفری مربوطه تنظيم شده تا جوامع با علم به اين موضوع كه قوانين مذكور به عنوان يك كليت برای تأمين حداقل شرايط مناسب برای زندانيان توسط سازمان مل متحد پذيرفته شده است به آنها احترام گذاشته و با به كار بستن تجربيات و آزمون‌های خود دولت‌ها نيز قوانينی را كه مناسب حال زندانيان باشد را تصويب كنند.

سيدمحمدمسعود نقيب، حقوقدان و رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملی شمالغرب كشور، نيز در اين نشست با ذكر خاطراتی از مرحوم حاج واقف عبدالله زاده با اشاره به پايبندی مردم جمهوری آذربايجان و گرايش جوانان اين كشور به اسلام، تأثير ايام محرم و عاشورا را در بين جوانان فوق‌العاده دانست و بر تأثير پذيری آنان از ايران اسلامی به ويژه در مقوله‌هايی مانند شعر، مراسم محرم و... تأكيد كرد.

وی با اشاره به اينكه حاج واقف عبدالله زاده اولين شهيد راه حجاب در آذربايجان شد، افزود: در طول 21 سفری كه به آذربايجان داشته‌ام از نزديك با وی آشنا شده و فهميدم كه حاج واقف عبدالله زاده با تبعيت از انقلاب اسلامی مردم ايران به رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری همه توان و تلاش خود را جهت بسط ارزش‌های دينی در اين كشور بكار بسته است.

عضوهيئت تحريريه فصلنامه آران، سياست حجاب ستيزی جمهوری آذربايجان را نتيجه غربگرايی اين كشور دانست و ضرورت حمايت مردم ايران از شيعيان جمهوری آذربايجان را مورد تأكيد قرار داد. وی سياست دولت جمهوری آذربايجان را متضاد با مبانی حقوقی اسلام ارزيابی كرده و با اشاره به ممنوعيت حجاب اسلامی در مدارس متوسطه جمهوری آذربايجان، رژيم صهيونيستی را به عنوان مهمترين ذينفع اين سياست ضد اسلامی معرفی كرد.

مدير مسئول هفته نامه نقيب با يادآوری سياست‌های ضد حجاب در ايران زمان رضا شاه و نيز تركيه زمان آتاتورك، وزارت تحصيل جمهوری آذربايجان را به لغو بيانيه ممنوعيت حجاب فراخوانده و بر حقوق دانش آموزان محجبه جمهوری آذربايجان جهت تحصيل علم و دانش تأكيد كرد.

اين كارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی، دين ستيزی و ممنوعيت حجاب در مدارس متوسطه جمهوری آذربايجان را مغاير با علائق ملی و دينی مردم جمهوری آذربايجان دانسته و با استناد به اصول مختلف قانون اساسی جمهوری آذربايجان، ممنوعيت حجاب در مدارس متوسطه اين كشور را اقدامی مغاير با قانون اساسی و مقررات بين‌المللی ارزيابی كرد.

نقيب اظهار اميدواری كرد دولتمردان جمهوری آذربايجان با درك صحيح اوضاع منطقه به ويژه تحولات اخير كشورهای اسلامی به حقوق مردم مسلمان جمهوری آذربايجان بيش از پيش احترام بگذارد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمين رحيم همزبان قراملكی، مسئول سابق مبلّغان دينی در جمهوری آذربايجان با بيان اينكه من مطمئنم كه ملت غيور و ديندار جمهوری آذربايجان راه اين شهيد را با انگيزه و توان بيشتر ادامه خواهند داد، گفت: آنان تا رسيدن به خواسته‌های خود كوتاه نخواهند آمد.

وی از دولتمردان جمهوری آذربايجان خواست تا دست از اين همه ظلم عليه دينداران و مردم مسلمان اين كشور برداشته و هرچه زودتر محبوسين ديندار را آزاد كنند.

حجت‌الاسلام همزبان قراملكی با بيان اينكه سال‌ها در باكو، گوی تپه و نخجوان جمهوری آذربايجان به امر تبليغات اسلامی مبادرت داشته است، ادامه داد: در دينداری و ديانت مردم جمهوری آذربايجان ترديد نكنيد.

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

پنج شنبه 5 مرداد 1391  10:12 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها