هر از چند گاهي يک بازي به طور ناگهاني خوشنام ميشود و به يکي از بهترينهاي سبک خود تبديل ميشود؛ در حالي که قبل از آن چندان شناخته شده نبـوده اسـت. ايـن اتفـاق دقيقـا دربـاره بازي Quantum Conundrum رخ داد.
بازي Quantum Conundrum يک بازي بسيار خلاقانه با يک سبک تلفيقي است که پر از ايدههاي ناب و خالص است.
بازي Quantum Conundrum يک بازي اکشن سه بعدي با فضايي کاملا معمايي است. از اين منظر ميتوان اين بازي را با مجموعه پورتال مقايسه کرد. در واقع علاوه بر سبک معمايي بازي، دلايل بيشتري براي مقايسه بازي Quantum Conundrum با دو بازي مجموعه پورتال وجود دارد. نسخه اول از مجموعه پورتال به عنوان يک بخش کوچک از يک مجموعه بازي خوشنام و مشهور منتشر شد اما پس از مدتي به يک بازي پرطرفدار و کاملا مستقل تبديل شد و از گمنامي به اوج خوشنامي دست يافت. بازي Quantum Conundrum تنها به خاطر ناشر خوبش شناخته شد. شرکت Square Enix کاملا شناخته شده است و بازيهاي اين شرکت هميشه رصد ميشوند. در مقابل سازنده نوپاي اين بازي چندان سابقه موفقي ندارد. استوديوي Airtight Games پيش از اين با بازي پرهزينه اما نه چندان موفق Dark Void شناخته ميشد و تعداد زيادي از منتقدان گمان ميکردند پروژه جديد اين استوديو نيز حتي اگر با حمايت Square Enix ساخته شود، با موفقيت روبهرو نخواهد شد اما امتياز 8.1 براي اين بازي کسب شده از بيش از 20 منتقد، چيز ديگري را نشان ميدهد.
داستان بازي Quantum Conundrum در يک آزمايشگاه فوق پيشرفته اتفاق ميافتد و يک پسر نوجوان قهرمان آن است. عموي قهرمان يا پروفسور Quadwrangle يک دانشمند عجيب است که تمام وقت خود را به تنهايي در آزمايشگاه خود به انجام کارهاي شگفتانگيز مشغول است. يک روز که قهرمان بازي در آزمايشگاه پيشرفته عمويش سرک ميکشد، ناگهان اتفاقات عجيبي رخ ميدهد و عمويش غيب ميشود. او با بررسي بيشتر يک دستکش با چند دکمه مييابد و با امتحان کردن آن در مييابد که با استفاده از اين وسيله او ميتواند بين ابعاد مختلف فضا جابهجا شود و همه چيز را به گونه ديگري ببينيد و همين ابزار کليدي براي کشف راز غيب شدن پروفسور است.
فضاي بازي پر از معماهاي خلاقانه است. دستکش اسرار آميز به بازيکن کمک ميکند که خصوصيات فضاي اطراف خود را تغيير دهد. وقتي بعد فضا تغيير ميکند، يک جسم سنگين مانند گاو صندوق ميتواند کاملا سبک باشد و مثل يک بادکنک گازي معلق شود و يا يک فلز خشک به يک ابر کاملا فنري تبديل شود. سازنده بازي براي فضاي خاص Quantum Conundrum چهار بعد متصور شده و هر يک از معماها، در يکي از ابعاد قابل حل است. براي مثال وقتي بايد به حفرهاي نزديک به سقف وارد شويد، بايد همه چيز را معلق کنيد و براي خود يک پلکان بسازيد. در مراحل بالاتر بايد دائما بعد را تغيير دهيد و با سرعتعمل و هوش بالا، معماها را حل کنيد که البته اين کار واقعا پر زحمت و بسيار هوشمندانه است. از اين منظر اين بازي شباهت زيادي به پورتال دارد؛ يعني هر کسي که از آن خوشش بيايد، شيفتهاش ميشود ولي کم نيستند کساني که نميتوانند از پس معماهاي آن بر بيايند و چالشهاي جدي اين بازي را تحمل کنند.
فضاي گرافيکي بازي Quantum Conundrum يک فضاي کاملا کارتوني است. بازي از زاويه ديد اول شخص به تصوير کشيده ميشود و معدود کاراکترهاي بازي نيز کارتوني هستند. سطوح صاف و صيقلي طراحي شدهاند و جزئيات بالايي ندارند. در مقابل بازي از فيزيک منحصربهفردي برخوردار است و سازنده بازي به جاي تمرکز در جزئيات سطوح و بافتها، بيشتر روي فيزيک فوقالعاده بازي تمرکز کرده است. در مجموع نبايد از يک بازي معمايي گرافيک فوقالعادهاي انتظار داشت؛ همانطور که پورتال نيز از فناوري کهنهاي در گرافيک برخوردار بود اما هيچکس به جزئيات گرافيکي ايرادي نميگرفت. در مجموع اين بازي به لطف فضاي کارتوني و رنگآميزي شاد و گرم محيط، کاملا چشمنواز است. تغيير بعد در بازي باعث تغيير رنگ محيط ميشود و بازي دائما رنگ عوض ميکند!
اين بازي براي اجرا در ويندوز و کنسولهاي Xbox 360 و PS3 طراحي شده و براي همه ردههاي سني مناسب است؛ البته از يک کودک انتظار نداشته باشيد که بتواند معماهاي خاص اين بازي را حل کند.