پایگاه اطلاع رسانی رفیق دوست، در آن همایش با موشکافی نگاه های مختلف شیعه از قدیم تاکنون و حتی با بررسی تفاوت نگاه های معاصر همچون تفاوت دیدگاه امام راحل با شریعتی و شیخ محمود حلبی به مقوله انتظار و توضیح شاخه های انحرافی همچون بابیت و بهائیت پرداخته شد و در توضیح تفاوت نگاه امام جمله راهبردی «منتظران مصلح خود باید صالح باشند» ایشان مورد توجه ویژه قرار گرفت؛ مجموع سخنرانى هاى ایراد شده در آن را مارتین کرامر در کتابى با عنوان «تشیّع، مقاومت و انقلاب» به چاپ رسانده است ولی مایه تاسف است که سخنرانی آن همایش اینک در دسترس مدیران برنامه ریز ما نیست تا در شناخت آنها از برنامه دشمن قابل بهره گیری باشد. این در حالی است که بهائیان فصل مربوط به خود را استخراج کرده و در کتابخانه الکترونیک در دسترس همگان قرار داده اند.
نتیجهای که از این کنفرانس پر زرق و برق و علمی بعد از ارائه مقالاتی صد در صد تفصیلی و تحقیقی از جانب سیصد شیعه شناس همچون دانیل برومبرگ، ماروین زوینس، مایکل ام.جی، فیشر، برنارد لوئیس، مارتین کرامر و ... بدست آمد، به این شرح است: «رمز قیام شیعه و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، قیام بر اساس الگوی امام حسین(علیه السلام) و پایداری بر اساس نهضت انتظار است.» آنها به این جمله امام که راه قدس از کربلا می گذرد حساسیت نشان داده و گفته اند این بدان معنا است که اگر موفقیتهای ایران ادامه یابد، ابتدا کربلا و سپس محل اجلاس ما را تصرف خواهند کرد و از این رو یک تلاش فراگیرتر قدرتهای جهانی برای برخورد با ایران را خواستار شدند.
سخنرانی فرانسیس فوکویاما در کنفرانس اورشلیم با عنوان «بازشناسی هویّت شیعه » مشهورترین سخنرانی آن کنفرانس است. وی در آن سخنرانی یادآور می شود: «شیعه پرنده ای است که اُفق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست، پرنده ای که دو بال دارد، یک بال سبز و یک بال سرخ. بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالت خواهی است چون شیعه در انتظار عدالت به سر می برد، امیدوار است و انسان امیدوار هم شکست ناپذیر است. نمی توانید کسی را تسخیر کنید که مدعی است فردی خواهد آمد که در اوج ظلم و جور، دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد. همچنین بال سرخ شیعه، شهادت طلبی است که ریشه در کربلا دارد و شیعه را فناناپذیر کرده است. باید برای این دو موضوع فکری کرد.»
راه حل فوکویاما یک مهندسی معکوس در برابر این عقیده شیعیان است. می گوید «ابتدا ولایت فقیه را خط بزنید. تا این را خط نزنید، نمیتوانید به ساحت قدسی کربلا و مهدویّت تجاوز کنید... برای پیروزی بر یک ملّت باید میل مردم را تغییر داد... ابتدا ولایت فقیه را خط بزنید، در گام بعد، شهادت طلبی اینها را به رفاهطلبی تبدیل کنید. اگر این دو تا را خط زدید، خود به خود اندیشههای امام زمانی از جامعة شیعه رخت میبندد...»
برای درک اینکه از سال 1984 تا امروز که نزدیک به 20 سال می گذرد آنها برای عملیاتی کردن این تفکرات چه گامهایی برداشته اند، کافی است مروری به تاریخ انقلاب داشته باشیم. اما این کنفرانس برای ما نیز پیامی آشکار دارد. اگر منتظر واقعی هستیم؛ امروز راه اطاعت از امام زمان تنها از اطاعت ولایت فقیه می گذرد.