حجتالاسلام دانش:
عفت، لازمه حيات طيبه بشری است
گروه سياسی و اجتماعی: استاد حوزه و دانشگاه عفت را لازمه زندگی و حيات طيبه بشری عنوان کرد و گفت: عفاف و حجاب به همين دليل در كنار يكديگر قرار میگيرند.
حجتالاسلام شكرالله دانش، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، با اشاره به نزديك بودن روز عفاف و حجاب گفت: دو مفهوم عفاف و حجاب در كنار يكديگر بايد قرار بگيرند تا هم هدف دين اسلام از اين موضوع محقق شود و هم جامعه به معرفت كافی در رابطه با اين دستور حياتبخش دين برسد.
وی بيان كرد: بنابراين عفت لازمه زندگی و حيات طيبه بشری و پوشش مناسب است و عفاف و حجاب به همين دليل در كنار يكديگر قرار میگيرند، اگر میخواهيد يك انسان متعالی داشته باشيم كه سرنوشت جامعه وابسته به او هست و يا يك خانواده پاك و مطهر و متعالی داشته باشيم بايد آن خانواده اين تاج عفت را بر سر داشته باشد.
اين پژوهشگر دينی افزود: با توجه به اينكه بحث عفاف و بحث پوشش در همه اديان الهی وجود دارد اما دين مقدس اسلام به لحاظ اينكه برای تمام برنامههايی كه دارد الگوها و نمونههايی را ارائه كرده و شيوههای اجرايی آن را بيان كرده و جامعه ما اسلامی و مسلمان هستند اهميت موضوع بيشتر جلوهگر و توجه به اين مسئله جدیتر میشود.
حجتالاسلام دانش با بيان اينكه عفت در تمام جوامع بشری مطلوب است و همه خواهان عفت هستند، تصريح كرد: اگر كسی را متهم به بیعفتی بكنند در تمام جوامع غربی و شرقی بهعنوان يك انسان مطرود و انسانی كه ديگران از ارتباط با او ابا دارند، مطرح میشود؛ چراكه انسان بیعفت يعنی انسانی آلوده، فاسد و هرزه كه فاقد جايگاه انسانی است يعنی انسانيت خود را از دست داده است.
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبليغات اسلامی فارس ادامه داد: به تعبير ديگر عفاف در كنار انسانيت و لازمه انسانيت و كرامت انسانی است و از طرف ديگر لازمه عفاف در جامعه اين است كه پوشش مناسبی برای اندامهای انسان باشد زيرا طبيعی است كه هر چيز ارزشمند و جذابی كه از يك بها و ارزش بالاتری برخوردار است را در يك جايگاه بهتری قرار دهند و در يك محفظه و محيط امنی قرار دهند تا در معرض خطر و آسيب نباشد حتی بعضی از كالاهای گرانقيمت را نیز در جايی قرار میدهند كه در معرض گرد و غبار هم نباشد و غبار هم بر روی آنها ننشيند در حالی كه برخی اشيای ديگر ممكن است كه در كنار ديگری ريخته باشد و توجهی به آن نشود.
وی اظهار كرد: با توجه به اينكه زن بهعنوان يك انسان و با عنايت پروردگار يك موجود متعالی است و و از طرف ديگری با توجه به عنايت پروردگاری و نوع خلقت زن آن لطافت، زيبايی و درخشندگی در زن بيشتر است؛ كما اينكه قابليت روحی بالايی هم زن دارد يعنی هم از لحاظ جسمی و هم از نظر روحی قابليت بسيار بالايی دارد، مثلاً تمام عالم بشريت حتی معصومين(ع) ما به وجود يك زن به نام فاطمه زهرا(س) افتخار میكنند.
حجتالاسلام دانش اضافه كرد: حتی ائمه اطهار(ع) میگويند: ما در گرفتاریها خدا را به فاطمه قسم میدهيم. فاطمه همان زن عفيف و شرافتمندی است كه در سايه عفت و پوشش مناسب و معرفت لازم به حق تعالی و آفرينش انسان، به درجات عالی كرامت انسانی رسيده است.
وی با تأكيد بر اينكه اگر عفت را بخواهيم داشته باشيم لازمه آن اين است كه يك پوشش مناسب داشته باشيم، گفت: حال سؤالی كه مطرح میشود اين است كه چگونه بايد اين پوشش مناسب را تعريف كنيم و چگونه در جامعه نهادينه شود، اساساً در دين مقدس اسلام حدود پوشش تعريف شده است.
حجتالاسلام دانش افزود: مراجع عظام، محققان دينی و دينشناسان با توجه به شرايط مختلف زندگی، شغلی و كاری نحوه پوشش را تعريف میكنند ولی تعريف كلی اين است كه به جز وجه و كفين يعنی دستها و صورت كه میتوانند باز باشند بقيه اعضای بدن زن بايد پوشيده باشد.
اين استاد حوزه و دانشگاه ابراز كرد: اين تعريف پوشش اسلامی به حجاب است كه اگر چنانچه اين تعريف محقق شود بخش عظيمی از عفت هم بهصورت فردی برای خود فرد و هم بهصورت عمومی برای جامعه به شدت مؤثر خواهد بود.
وی ادامه داد: يعنی در جامعهای كه پوشش مناسب و حد و مرز ندارد و زندگی اجتماعی آن تعريفی ندارد، اين جامعه يك جامعه آنارشيست و هرج و مرجی به لحاظ اخلاقی است اما جامعهای كه اسلام تعريف میكند يك جامعه منظم و كمال يافتهای به لحاظ اخلاقی است بنابراين برای همه اينها تعريف دارد و اسلام چون دين زندگی است برای همه شئون حياتی بشر و مراحل مختلف زندگی انسان برنامه دارد، برای خوردن، آشاميدن، ازدواج، معامله و معاشرت برای حضور در مسائل اجتماعی برای پوشش و روابط اجتماعی و ارتباطات برنامه دارد.
حجتالاسلام دانش افزود: اسلام ارتباطات را تعريف میكند و انسانها بايد با هم ارتباط داشته باشند و همه آحاد اجتماع زن، مرد، جوان، كودك، بزرگ، طبيب و ... بايد با همه ارتباط داشته باشد اما نوع ارتباطات تعريف شده و قانونمند است و اين يكی از افتخارات اسلام است كه قانون دارد از جمله اين بحث پوشش اسلامی قانونمند است و برای اينكه جامعه به كمال عفت و شرافت اخلاقی برسد و زن به كرامت انسانی لازم دست پيدا بكند بايد اين پوشش مناسب را که برای كه او تعريف میشود داشته باشد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی تبليغات اسلامی فارس خاطرنشان كرد: نهادينهشدن اين موضوع و توجه دادن آحاد جامعه به اين موضوع يك عزم عمومی و ملی را میطلبد يعنی همه مربيان، خانوادهها، نهادهای اجتماعی، دستگاهای فرهنگی، نخبگان جامعه، تأثيرگذاران، هنرمندانی كه خلاقيتی دارند برای انتقال مفاهيم انسانی و مفاهيم فرهنگی و حتی علمی به جامعه، صدا و سيما ، تريبونهايی كه در اختيار گويندگان دينی و انديشمندان مذهبی و علمی است، حتی شركتها و مؤسسات دولتی و خصوصی بايد بهصورت يك عزم همگانی برای اين قضيه حركت كنند كه جامعه اين را بتواند بپذيرد كه بیعفتی و بیحجابی قبيح و يك عمل زشتی است.
وی با بيان اينكه آن انسانی كه عفيف و شرافتمند است يك علامت و شاخص دارد، گفت: شاخصه مهم يك زن عفيف اين است كه يك پوشش مناسب داشته باشد كه اندامهای او ر ا پوشش دهد و در منظر بوالهوسانی كه انسان را به شكل يك ابزار در معرض شهوات خود میدانند، قرار ندهند بنابراين بايد اولاً اين عزم همگانی شود و برنامههای متناسب با اين موضوع را از صدا و سيما ببينيم، هنرمندان ما بايد در پوشش مناسب باشند، فيلمها و سريالهايی كه پخش میشود، فيلمهای سينمايی ما حتی انيميشنهايی كه ما داريم بهشكل مناسب باشد و مروج اين موضوع باشند، بانوان شرافتمند و شاغلی كه در مؤسسات شركتها و در جاهايی كه مورد مراجعه مردم هستند، چهرهها، الگوها و قهرمانان جامعه ما اعم از ورزشی، علمی، همگی بايد با يكديگر در راه تحقق اين امر همكاری كنند.
حجتالاسلام دانش در پايان تأكيد كرد: رفتار عملی اطبا و چهرههای علم و دانش ما بايد گويای توجه عميق به عفاف و حجاب باشد تا بتواند آنگونه كه بايد و شايد اين مسئله نهادينه شود البته دورههای آموزشی و آگاهسازی خانوادهها و توجه آنها به اين موضوع مهم در تحكيم مبانی خانواده و حفظ شئون و شرافت انسانی هم موضوع مهمی است كه بايد به آن توجه شود.