0

نگاهی به فعالیت‌های مرکز علوم دینی «قم» در صربستان

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

نگاهی به فعالیت‌های مرکز علوم دینی «قم» در صربستان

 کم‌تر از 4 ماه از تأسیس رسمی مرکز علوم دینی «قم» در پایتخت صربستان می‌گذرد؛ مرکزی که می‌کوشد مکتب اسلام به ویژه اهل بیت پیامبر(ص) را در جنوب شرق اروپا ترویج کند.

 
خبرگزاری فارس: نگاهی به فعالیت‌های مرکز علوم دینی «قم» در صربستان

 

بالکان شبه جزیره‌ای در جنوب شرقی اروپا است که از شرق به دریای سیاه و دریای اژه؛ از غرب به دریای یونان و دریای آدریاتیک؛ از جنوب به دریای مدیترانه و از سوی شمال به کوه‌های آلپ دینار و آلپ ترانسیلوانی و جلگه مجارستان مرزبندی می‌شود.

 

 

شبه جزیره بالکان

 

کشورهای که در شبه جزیره بالکان قرار دارند، شامل  یونان،  آلبانی، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین،  کرواسی، اسلوونی،  مقدونیه، صربستان، مونته‌نگرو، رومانی و  ترکیه (بخش اروپایی) هستند.

 

 

* مرکز علوم دینی «قم» در صربستان

 

مرکز علوم دینی (قم) بلگراد

 

بر اساس این گزارش مرکز علوم دینی «قم» بلگراد با تلاش «سعید خلیل اویچ» از فارغ‌التحصیلان جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در رشته دکتری فلسفه تأسیس شده است.

از این رو بر آن شدیم طی سلسله گزارش‌هایی به بررسی عملکرد مرکز علوم دینی «قم» بلگراد صربستان بپردازیم. آنچه پیش‌ رو دارید، بخش نخست این گزارش است که در پی می‌آید:

 

نمای ظاهری پایگاه مجازی مرکز علوم دینی «قم» بلگراد

 

 *راه‏اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز علوم دینی قم

پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز علوم دینی «قم» به نشانی www.centarkom.rs در نخستین روزهای سال 1391 کار خود را آغاز کرد، معنای این نشانی فوق «مرکز قم» و پسوند آر.اس. نشانگر صفحات جمهوری صربستان است.

پایگاه مجازی مرکز جدیدترین اخبار فعالیت‏های اعضای مرکز را در چهار دسته «اخبار مرکز»، «اخبار اندیشه‏ معاصر مسلمین»، «اخبار فلسفه‏ دینی» و «اخبار تمدن دینی» اطلاع‏رسانی می‏کند.

این پایگاه دارای گالری عکس‏های برنامه‏های مرکز هم هست و فیلم‏های فعالیت‏های علمی اعضا در کانال اختصاصی مرکز علوم دینی «قم» در یوتیوب به نمایش در می‏آید.

در مدت زمان کوتاه از آغاز به کار پایگاه مرکز، مخاطبان اسلاو جنوبی از کشورهای گوناگون بالکان و از میان مهاجران بالکانی در بیش از 30 کشور مختلف اروپایی، امریکایی و آسیایی به این پایگاه مراجعه کرده و بسیاری از آنان از دقت محتوا، هدف‏گذاری‏های دراز مدت و طراحی و برنامه‏ریزی دقیق سایت ستایش کردند.

 

میزگرد «دین و فلسفه، ایمان و دانش» در بلگراد

 

 *برگزاری میزگرد «دین و فلسفه، ایمان و دانش» در بلگراد

پس از برگزاری نشستی با موضوع «اندیشه اسلامی و اروپایی» در کتابخانه میلوتین بوییچ در بلگراد، مسئولان آن کتابخانه و مرکز علوم دینی «قم» برگزاری میزگردی را با عنوان «دین و فلسفه، ایمان و دانش» تدارک دیدند، در این میزگرد برخی از اساتید دانشگاه بلگراد به همراه «تهران خلیل‏اویچ» و «سعید خلیل‏اویچ» از اعضای مرکز علوم دینی «قم»، به ایراد سخنرانی و گفت‌وگوی علمی دقیق و طولانی پرداختند.

«سعید خلیل ‏اویچ» در این میزگرد به بیان تفصیلی رابطه‏ عقل، شهود و کشف معصوم نزد حکمای مشاء، اشراقی و در حکمت متعالیه و عرفان نظری پرداخت. «تهران خلیل‏ اویچ» در مورد وجوه تعامل فلسفه و دین و انحای تأثیر معارف دینی بر فلاسفه با حفظ هویت فلسفی، برای تلاش‏های آنان توضیحاتی مستند ارایه داد.

 

کنفرانس منطقه‏ای «حقوق دینی و آزادی‏ها در اروپا»

 

 *شرکت در کنفرانس منطقه‏ای «حقوق دینی و آزادی‏ها در اروپا»

مرکز فرهنگی مسیحیت بلگراد و بنیاد آلمانی کانراد آدنائوئر، در قالب پروژه کلان «دین در عرصه‏های عمومی، سیاسی و اجتماعی» کنفرانس منطقه‏ای با موضوع «حقوق دینی و آزادی‏ها در اروپا» در هتل کریستال بلگراد برگزار کرد. 

سعید خلیل‏اویچ در این کنفرانس در باب مبانی معرفتی حقوق دینی و آزادی مدرن سخنرانی کرد، وی افزود: انسان در منظومه معرفت دینی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. نمایندگان اصیل سنت توحیدی حیات انسان را در چارچوب جهان مادی محدود نمی‏کنند، بلکه تأکید دارند وجود انسانی همه درجات متعالی عالم ماسوی را شامل می‏شود، در حقیقت، عالم از مراحل متعدد هستی‏ شناختی تشکیل شده است که به صورت طولی ترتیب یافته‌اند.

خلیل‌اویچ اظهار داشت: هر مرحله مافوق حقیقت باطنی عوالم مادون را در بردارد و لذا محیط بر آن است، عالم محسوسات و حیات مادی انسان معنا و جهت وجودی خود را از درجات عالی و پیش از همه از وجود مطلق الهی به دست می‏آورند، از سوی دیگر، هر چند آن هستی نامتناهی در همه پدیده‏های عالم متجلی می‌شود، لیکن در انسان همه کمالات اسمایی خود را به نمایش می‏گذارد، پس انسان خلیفه الهی است، او در مقام میراث‏دار اسمای الهی جهان را اداره می‏کند، هم‏چنان که روح جسم را اداره می‏کند.

وی با اشاره به اینکه جهان‏بینی دینی، اقتدار انسان از متن علم وی به صفات الهی به دست می‏آورد، ادامه داد: آزادی در این منظومه جهت‏دهی معنایی خاصی متناسب با مجموعه‏ افق معرفتی میراث توحیدی دین پیدا می‏کنند، آزادی در متن ارتباط با خدا و مبانی هستی‏شناختی متعالی جستجو و یافت می‏شود، افتقار در برابر حقیقت الهی معنای وجود انسان و خلافت وی را در عالم تضمین می‏کند، به دیگر سخن، آزادی بی‏حد انسان در حیات مادی اسارت وی را رقم خواهد زد، زیرا در آن صورت وی به پدیده‏های مادی گره خورده و محدود و در چارچوب نازل‏ترین عالم وجودی اسیر شده است.

موسس مرکز علون دینی «قم» بلگراد، ابراز داشت: متدینان مسلمان هر روز در ضمن عبادات و در سایر لحظات زندگی خود به سوی حرم مکی و کعبه‏ای رو می‏کنند که بیت العتیق و خانه آزاده‏هاست، اصطلاح شریعت هم در اصل به معنای مسیر آب است و لذا همه آن‏هایی که تقید صحیح خود را به معیارهای شرعی دین به نمایش می‏گذارند، در حقیقت به نحوی معنوی اشراب شده و از محدودیت‏های وجودی تطهیر می‏شوند.

چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا  2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا  3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا  4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com

تالارهای تحت مدیریت :

مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه

 

جمعه 9 تیر 1391  5:37 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها