بالکان شبه جزیرهای در جنوب شرقی اروپا است که از شرق به دریای سیاه و دریای اژه؛ از غرب به دریای یونان و دریای آدریاتیک؛ از جنوب به دریای مدیترانه و از سوی شمال به کوههای آلپ دینار و آلپ ترانسیلوانی و جلگه مجارستان مرزبندی میشود.
![](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/04/06/13910406000049_PhotoL.jpg) |
شبه جزیره بالکان |
کشورهای که در شبه جزیره بالکان قرار دارند، شامل یونان، آلبانی، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، اسلوونی، مقدونیه، صربستان، مونتهنگرو، رومانی و ترکیه (بخش اروپایی) هستند.
* مرکز علوم دینی «قم» در صربستان
![](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/04/03/13910403000431_PhotoL.jpg) |
مرکز علوم دینی (قم) بلگراد |
بر اساس این گزارش مرکز علوم دینی «قم» بلگراد با تلاش «سعید خلیل اویچ» از فارغالتحصیلان جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در رشته دکتری فلسفه تأسیس شده است.
از این رو بر آن شدیم طی سلسله گزارشهایی به بررسی عملکرد مرکز علوم دینی «قم» بلگراد صربستان بپردازیم. آنچه پیش رو دارید، بخش نخست این گزارش است که در پی میآید:
![](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/04/04/13910404000121_PhotoL.jpg) |
نمای ظاهری پایگاه مجازی مرکز علوم دینی «قم» بلگراد |
*راهاندازی پایگاه اطلاعرسانی مرکز علوم دینی قم
پایگاه اطلاعرسانی مرکز علوم دینی «قم» به نشانی www.centarkom.rs در نخستین روزهای سال 1391 کار خود را آغاز کرد، معنای این نشانی فوق «مرکز قم» و پسوند آر.اس. نشانگر صفحات جمهوری صربستان است.
پایگاه مجازی مرکز جدیدترین اخبار فعالیتهای اعضای مرکز را در چهار دسته «اخبار مرکز»، «اخبار اندیشه معاصر مسلمین»، «اخبار فلسفه دینی» و «اخبار تمدن دینی» اطلاعرسانی میکند.
این پایگاه دارای گالری عکسهای برنامههای مرکز هم هست و فیلمهای فعالیتهای علمی اعضا در کانال اختصاصی مرکز علوم دینی «قم» در یوتیوب به نمایش در میآید.
در مدت زمان کوتاه از آغاز به کار پایگاه مرکز، مخاطبان اسلاو جنوبی از کشورهای گوناگون بالکان و از میان مهاجران بالکانی در بیش از 30 کشور مختلف اروپایی، امریکایی و آسیایی به این پایگاه مراجعه کرده و بسیاری از آنان از دقت محتوا، هدفگذاریهای دراز مدت و طراحی و برنامهریزی دقیق سایت ستایش کردند.
![](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/04/03/13910403000423_PhotoL.jpg) |
میزگرد «دین و فلسفه، ایمان و دانش» در بلگراد |
*برگزاری میزگرد «دین و فلسفه، ایمان و دانش» در بلگراد
پس از برگزاری نشستی با موضوع «اندیشه اسلامی و اروپایی» در کتابخانه میلوتین بوییچ در بلگراد، مسئولان آن کتابخانه و مرکز علوم دینی «قم» برگزاری میزگردی را با عنوان «دین و فلسفه، ایمان و دانش» تدارک دیدند، در این میزگرد برخی از اساتید دانشگاه بلگراد به همراه «تهران خلیلاویچ» و «سعید خلیلاویچ» از اعضای مرکز علوم دینی «قم»، به ایراد سخنرانی و گفتوگوی علمی دقیق و طولانی پرداختند.
«سعید خلیل اویچ» در این میزگرد به بیان تفصیلی رابطه عقل، شهود و کشف معصوم نزد حکمای مشاء، اشراقی و در حکمت متعالیه و عرفان نظری پرداخت. «تهران خلیل اویچ» در مورد وجوه تعامل فلسفه و دین و انحای تأثیر معارف دینی بر فلاسفه با حفظ هویت فلسفی، برای تلاشهای آنان توضیحاتی مستند ارایه داد.
![](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/04/03/13910403000427_PhotoL.jpg) |
کنفرانس منطقهای «حقوق دینی و آزادیها در اروپا» |
*شرکت در کنفرانس منطقهای «حقوق دینی و آزادیها در اروپا»
مرکز فرهنگی مسیحیت بلگراد و بنیاد آلمانی کانراد آدنائوئر، در قالب پروژه کلان «دین در عرصههای عمومی، سیاسی و اجتماعی» کنفرانس منطقهای با موضوع «حقوق دینی و آزادیها در اروپا» در هتل کریستال بلگراد برگزار کرد.
سعید خلیلاویچ در این کنفرانس در باب مبانی معرفتی حقوق دینی و آزادی مدرن سخنرانی کرد، وی افزود: انسان در منظومه معرفت دینی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. نمایندگان اصیل سنت توحیدی حیات انسان را در چارچوب جهان مادی محدود نمیکنند، بلکه تأکید دارند وجود انسانی همه درجات متعالی عالم ماسوی را شامل میشود، در حقیقت، عالم از مراحل متعدد هستی شناختی تشکیل شده است که به صورت طولی ترتیب یافتهاند.
خلیلاویچ اظهار داشت: هر مرحله مافوق حقیقت باطنی عوالم مادون را در بردارد و لذا محیط بر آن است، عالم محسوسات و حیات مادی انسان معنا و جهت وجودی خود را از درجات عالی و پیش از همه از وجود مطلق الهی به دست میآورند، از سوی دیگر، هر چند آن هستی نامتناهی در همه پدیدههای عالم متجلی میشود، لیکن در انسان همه کمالات اسمایی خود را به نمایش میگذارد، پس انسان خلیفه الهی است، او در مقام میراثدار اسمای الهی جهان را اداره میکند، همچنان که روح جسم را اداره میکند.
وی با اشاره به اینکه جهانبینی دینی، اقتدار انسان از متن علم وی به صفات الهی به دست میآورد، ادامه داد: آزادی در این منظومه جهتدهی معنایی خاصی متناسب با مجموعه افق معرفتی میراث توحیدی دین پیدا میکنند، آزادی در متن ارتباط با خدا و مبانی هستیشناختی متعالی جستجو و یافت میشود، افتقار در برابر حقیقت الهی معنای وجود انسان و خلافت وی را در عالم تضمین میکند، به دیگر سخن، آزادی بیحد انسان در حیات مادی اسارت وی را رقم خواهد زد، زیرا در آن صورت وی به پدیدههای مادی گره خورده و محدود و در چارچوب نازلترین عالم وجودی اسیر شده است.
موسس مرکز علون دینی «قم» بلگراد، ابراز داشت: متدینان مسلمان هر روز در ضمن عبادات و در سایر لحظات زندگی خود به سوی حرم مکی و کعبهای رو میکنند که بیت العتیق و خانه آزادههاست، اصطلاح شریعت هم در اصل به معنای مسیر آب است و لذا همه آنهایی که تقید صحیح خود را به معیارهای شرعی دین به نمایش میگذارند، در حقیقت به نحوی معنوی اشراب شده و از محدودیتهای وجودی تطهیر میشوند.