پاسخ به:مقالات امور دام و آبزیان
21 : پژوهش و سازندگي تابستان 1386; 20(2 (پي آيند 75) در امور دام و آبزيان):145-155. |
|
الگوي مفهومي اندازه گيري عملكرد برنامه ريزي منابع سازماني مطالعه موردي: مجتمع پرورش و توليد فرآورده هاي مرغ گوشتي زربال |
|
ناظمي اسلام*,شريفي اسماعيل,تارخ محمدجعفر |
|
* دانشگاه شهيدبهشتي، دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر |
|
سازمان هاي توليدي سيستم هاي پيچيده اي هستند كه تعامل بين عملكردهاي فروش، توزيع، توليد، مواد اوليه، مالي، منابع انساني و نگهداري بايد در جهت هدف عمومي سازمان طوري مديريت گردند كه تحويل محصولات توليدي به مشتري داراي حداكثر ارزش با قيمت بهينه باشد. اگرچه اكثر اين سازمان ها داراي ساختار تابعي هستند ولي هريك از عملكردها / بخش هاي در حال كار صرف نظر از اهداف سازماني داراي اهداف خاص خود نيز مي باشند. اين موضوع در هر بخش وقتي بحراني مي شود كه براي جريان اطلاعات توسط هريك از عملكردها محدوديت ايجاد شود و حتي وقتي ساير عملكردها مي خواهند از كل جريان اطلاعي حاصل نمايند، اين امكان بوجود نمي آيد. اين موارد سازمان ها را به سمت استفاده از سيستم هاي يكپارچه مانند برنامه ريزي منابع سازماني (ERP) هدايت مي كند كه يك سيستم به هم پيوسته، سازگار و يكپارچه مي باشد. اين سيستم قابليت جمع آوري، طبقه بندي، ذخيره سازي و توزيع اطلاعات كل سازمان را با حداقل داده هاي تكراري دارا مي باشد. به منظور ارزيابي عملكرد يك سازمان كه از سيستم ERP و يا سيستم هاي جامع يكپارچه مانند سيستم هاي اطلاعات مديريت (MIS)، مديريت ارتباط با مشتريان (CRM) و زنجيره تامين كنندگان (SCM) استفاده مي نمايد نياز به راهكار يا مدلي است كه توانايي ارزيابي و اندازه گيري عملكردسازمان را داشته باشدو براساس نتايج حاصل، بهبودمستمر امكان پذير باشد.. بنابراين هدف اين مقاله ارايه الگويي براي ارزيابي و اندازه گيري عملكردسازمان هايي است كه از سيستم هاي يكپارچه و ERP استفاده مي كنند. تاكنون مدل هاي متنوعي براي اندازه گيري عملكرد سازمان توسط محققين مختلف ارايه شده است ولي بيشتر تحقيقات انجام شده فقط بخشي از سيستم را ارزيابي مي كند. يعني به موضوعاتي نظير اندازه گيري رضايت مشتري، ارتباط با فروشندگان مواد، كارايي فروش و كيفيت محصولات توليدي توجه داشته يا از جنبه مالي به اندازه گيري و استخراج شاخص هاي مالي حاكم بر صنعت توجه شده است. مدل هاي رايج اندازه گيري عملكرد معمولا از طريق اندازه گيري نتايج 7 حوزه عملياتي (اثربخشي، كارايي، بهره وري، كيفيت، سودآوري، فرايند و قابليت اطمينان) به بررسي عملكرد سازمان مي پردازند. در اين تحقيق مدل توسعه داده شده ضمن برخورداري از انعطاف علاوه بر 7 حوزه رايج 6 حوزه ديگر از قبيل قابليت انعطاف، به موقع بودن، مسووليت اجتماعي (سلامتي)، يادگيري و رشد، سطح استفاده از فناوري اطلاعات و شرايط زندگي كاركنان را مدنظر قرار داده است. لازم به ذكر است كه در هر سازمان، حوزه ها با توجه به نيازمندي هاي ابعاد سه گانه مديريتي، عملياتي و اطلاعاتي تعريف و براي هر حوزه معيارهاي مربوطه و قابل اندازه گيري نيز مشخص مي گردند. بخش اول و دوم مقاله مروري بر تاريخچه ERP، روند تكاملي آن و مباني نظري اندازه گيري خواهد داشت. روش تحقيق در بخش سوم مطرح شده است. اندازه گيري عملكرد و ويژگي هاي مدل هاي اندازه گيري عملكرد در بخش چهارم بحث شده است. بخش پنجم اختصاص به مقايسه مدل هاي اندازه گيري و معرفي معيارهاي انتخاب يك مدل مناسب اندازه گيري داده شده است. ساختار كلي مدل پيشنهادي براي اندازه گيري عملكرد يك سازمان، الگوريتم توسعه مدل و نتايج حاصل از مطالعات ميداني و موردي در بخش ششم و هفتم ارايه شده است.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 8 تیر 1391 11:32 PM
تشکرات از این پست