پاسخ به:بانک مقالات زراعت و باغبانی
4 : پژوهش و سازندگي تابستان 1384; 18(2( پی آیند 67) زراعت و باغبانی):25-35. |
|
تعيين نيازهاي آموزشي نوغانداران (بررسي موردي در استان گيلان) |
|
چرمچيان لنگرودي مهدي*,چيذري محمد |
|
* دانشگاه تربیت مدرس |
|
امروزه يكي از مهمترين مشكلات برنامه هاي آموزشي، عدم رغبت روستاييان به شركت در فعاليت هاي آموزشي و ترويجي مي باشد كه دليل عدم تمايل روستاييان به شركت در برنامه ها، در نتيجه عدم تناسب فعاليت ها و دوره هاي برگزار شده با نيازهاي كشاورزان مي باشد. زماني كه فعاليت هاي آموزشي برگزار شده بر اساس نياز و علايق مخاطبان پي ريزي نشده باشد، علاوه بر هدر رفتن سرمايه، وقت و انرژي كاركنان ترويج، رغبت، تمايل و انگيزه بهره برداران جهت شركت در فعاليتهاي آموزشي و ترويجي را كاهش خواهد داد. هدف اين تحقيق بررسي متغيرهايي است كه در نيازهاي آموزشي نوغانداران تاثير دارند. اين تحقيق به روش توصيفي - همبستگي انجام شده است. جامعه آماري تحقيق، نوغانداران استان گيلان مي باشد. براساس آمار شركت سهامي پرورش كرم ابريشم 52000 نوغاندار در استان گيلان وجود دارد كه براساس جدول Krejcie و Morgan (10)، تعداد 382 نمونه گرفته شد. در اين تحقيق از نمونه برداري ناحيه اي يا خوشه اي استفاده شده است. با استفاده از نرم افزار spss و روش آلفا كرونباخ، اعتبار پرسش نامه محاسبه گرديد. اعتبار سوالات پرسش نامه %85 شد. نتايج حاصل نشان مي دهد كه ميانگين سني و سواد و درآمد افراد مورد مطالعه به ترتيب، 42.8 سال و 3.98 (بين ابتدايي و راهنمايي) و 17103800 ريال مي باشد. ميانگين تعداد جعبه تخم نوغان پرورشي، 4.75 جعبه و ميانگين ميزان درآمد حاصل از نوغانداري 3204700 ريال مي باشد. ميانگين سال هاي نوغانداري افراد، 21.91 سال مي باشد. ميانگين ميزان ارتباطات و مشاركت افراد مورد مطالعه به ترتيب 3.51 (بين متوسط و زياد) و 4.1 (بين زياد و خيلي زياد) مي باشد. فقط 32 درصد افراد مورد مطالعه، دوره آموزشي را كه در آن شركت كرده اند، مفيد ارزيابي كرده اند. 90 درصد از نوغانداران مورد مطالعه، خواهان برگزاري كلاس هاي آموزشي هستند. مناسب ترين زمان براي تشكيل كلاس هاي آموزش براساس يافته هاي تحقيق، زمستان مي باشد. آموزش عملي، مناسب ترين شيوه آموزشي از نظر افراد مورد مطالعه مي باشد و 54 درصد افراد، اطلاعات مورد نياز خود را از طريق دوستان و ساير نوغانداران بدست مي آورند و 89 درصد افراد از توتستانهاي ساير نوغانداران بازديد داشته اند. همچنين بين ميزان ارتباط با اداره نوغانداري و ساير نوغانداران، ميزان مشاركت، كسب اطلاعات علمي از اداره نوغانداري، روش هاي بدست آوردن اطلاعات، شغل افراد، نوع مالكيت توتستان، بازديد از توتستان هاي ساير نوغانداران، بدست آوردن اطلاعات علمي از راديو و تلويزيون و مطالعه مجلات و نشريات با نيازهاي آموزشي نوغانداران در زمينه كلي نوغانداري رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. همچنين بين سن، سواد، ميزان درآمد با نيازهاي آموزشي افراد در زمينه كلي نوغانداري رابطه منفي و معني داري وجود دارد. ولي بين درآمد بواسطه نوغانداري، تعداد جعبه تخم نوغان پرورشي و سابقه نوغانداري با نيازهاي آموزشي افراد در زمينه كلي نوغانداري، رابطه معني داري مشاهده نگرديد. علاوه بر اين، براساس نظر پاسخگويان روش آموزش عملي، مناسب ترين شيوه آموزشي از نظر افراد مورد مطالعه مي باشد. رگرسيون چند متغيره نيز نشان داد كه متغيرهاي مالكيت توتستان، مطالعه مجلات و نشريات، بازديد از توتستان هاي نوغانداران، كسب اطلاعات از اداره نوغانداري و شغل اصلي، %42 از تغييرات نيازهاي آموزشي افراد را در زمينه كلي نوغانداري برآورد مي نمايند.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 8 تیر 1391 4:45 PM
تشکرات از این پست