0

انسان موحد مبارز

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

انسان موحد مبارز

 در مکتب عرفانی امام خمینی‌(ره)، سالک هم‏زمان و در کنار شروع حرکت باطنی به سمت خدا، زدودن مظاهر و آثار شرک، و کسب آمادگی برای لقای وجود محض و بی‏تعیّن خدای متعال، حرکتی بیرونی را نیز آغاز می‏کند و با تمام مظاهر شرک و طاغوت در عالم، درگیر می‏شود.

 
خبرگزاری فارس: انسان موحد مبارز

 

 

رهیافتی بر نگرش توحیدی امام خمینی(ره)

این حقیقت، دیگر برای همگان مسجّل شده است که امام راحل ما، عارفی واصل بود؛ جز به اعتلای کلمه‏الله نمی‏اندیشید؛ «همه چیز را از خدا مى‌دانست؛ هضم در ارادة خدا بود؛ حل در حکم الهى بود ــ انقلاب را خدا پیروز کرد؛ خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ دل‌هاى مردم را خدا جمع کرد ــ او همه چیز را از منظر الهى مى‌دید».[1] بنابراین باید او و تمام زندگی و افعالش را توحیدی و عرفانی فهمید و تفسیر کرد. پس قیام و نهضت او را نیز باید حرکتی توحیدی دانست و آن را بر اساس این حقیقی‏ترین حقیقت هستی، تبیین کرد.

اگر انقلاب اسلامی، نهضتی توحیدی برای موحد ساختن عالم و آدم است، نخستین ویژگی انسان انقلاب اسلامی را نیز باید همین امر دانست. او اگر حقیقتاً اهل توحید نباشد، هیچ تناسبی با عالَم انقلاب اسلامی، نخواهد داشت. اما آنچه این نوشتار درصدد بیان آن است، ویژگی خاص نگرش توحیدی امام خمینی(ره) است که از او، عارفی مبارزه‏جو ساخته است؛ عارفی که در قامت یک رهبر انقلابی، بنا دارد پرچم لااله‏الااللَّه را بر قلل رفیع کرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآورد و خود را در هر عرصه‏ای که کفر و شرک هست، برای مبارزه، حاضر می‏داند.[2]

و در این راه، بر یاری هیچ یاری‏کننده‏ای، اتکا نمی‏کند: «اگر خمینى یکه و تنها هم بماند به راه خود، که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت‏پرستى است، ادامه مى‏دهد».در حد تفحص و فهم ناقص نگارنده، به نظر می‏رسد تفسیر امام(ره) از آیین حج ابراهیمی، بهترین عرصه برای تبیین ویژگی نگرش توحیدی ایشان است و چه‏بسا بتوان ادعا کرد که این عارف واصل، اختصاصات این نگرش را با الهام از حقایق و اسرار حج، دریافته‏اند و نیز پیام‌هایی را که برای حجاج و مراسم برائت از مشرکان صادر نموده را محمل مناسبی برای شرح این دیدگاه، دانسته‏ است.

اما نکات کلیدی، که از خلال کلمات ایشان استنباط می‏شود، به شرح زیر است:

1 . نفی کلیه مظاهر طاغوت، همان لبیک به حق و هجرت به سوی اوست: در فریضة حج که لبیک به حق است و هجرت به سوى حق تعالى به برکت ابراهیم و محمد است، مقام «نه» بر همة بت‌ها و طاغوت‌هاست و شیطان‌ها و شیطان‌زاده‏هاست. … در لبیک، «نه» بر همة بت‌ها گویید و فریاد «لا» بر همه طاغوت‌ها و طاغوتچه‏ها کشید».

2 . برائت از مشرکان و نبرد با کفر و شرک، از اصول اولیة توحید است. «اعلان برائت در حج، تجدید میثاق مبارزه و تمرین تشکل مجاهدان براى ادامة نبرد با کفر و شرک و بت‏پرست‌ها است و به شعار هم خلاصه نمى‏شود که سرآغاز علنى ساختن منشور مبارزه و سازماندهى جنود خداى تعالى در برابر جنود ابلیس و ابلیس‌صفتان است و از اصول اولیة توحید به شمار مى‏آید».

3 . مبارزه با کفر و شرک، هم‏زمان و مقارن با خودسازی و جهاد با نفس است نه در مرحلة بعد از آن. «مسلماً روح و پیام حج چیز دیگرى غیر از این نخواهد بود که مسلمانان، هم دستور‌العمل جهاد با نفس را بگیرند و هم برنامة مبارزه با کفر و شرک را».

4 . فرصت خلوت عرفانی با خدا و توجه به خویش، باید همراه با تفکر و دعا برای نجات مسلمین باشد. «با حال شعور و عرفان به مشعر‌الحرام و عرفات روید و در هر موقف به اطمینان قلب بر وعده‏هاى حق و حکومت مستضعفان بیفزایید و با سکوت و سکون، تفکر در آیات حق کنید و به فکر نجات محرومان و مستضعفان از چنگال استکبار جهانى باشید و راه‌هاى نجات را از حق، در آن مواقف کریمه طلب کنید».

5 . شرط رسیدن به آرزوهاى فطرى و آمال انسانى، عبادت و مبارزة جمعی است. «شرط همة مناسک و مواقف براى رسیدن به آرزوهاى فطرى و آمال انسانى، اجتماع همة مسلمانان در این مراحل و مواقف و وحدت کلمة تمامى طوایف مسلمین است … و هماهنگ خروشیدن بر دشمن مشترک است که دشمن اسلامِ عزیز است‏».

6 . نفی طاغوت، نفی مصادیق معاصر هر زمان است نه نفی مفهومی و کلی«کدام بت از شیطان بزرگ امریکاى جهانخوار و شوروى ملحد متجاوز بزرگ‌تر و کدام طاغوت و طاغوتچه از طاغوت‌هاى زمان ما بالاترند؟ … به موازات عشق به حق، از بت‌هاى بزرگ و کوچک و طاغوت‌ها و وابستگانشان برائت جویید».

پس در مکتب عرفانی امام خمینی‌(ره)، سالک هم‏زمان و در کنار شروع حرکت باطنی به سمت خدا، زدودن مظاهر و آثار شرک، در هم شکستن تمام محدودیت‏ها و تعیّنات درونی، و کسب آمادگی برای لقای وجود محض و بی‏تعیّن خدای متعال، حرکتی بیرونی را نیز آغاز می‏کند و با تمام مظاهر شرک و طاغوت در عالم، درگیر می‏شود و به نفی زبانی و عملی آنها همت می‏گمارد. به تعبیر دقیق‏تر، این سیر، دو سیر موازی در درون و بیرون نیست، بلکه یک حرکت است که با دو لحاظ درونی و بیرونی، دو جلوه پیدا کرده است. اینجاست که خودسازی و جامعه‏سازی، به هم می‌پیوندند و عرفان انقلابی و اجتماعی امام خمینی، رخ می‏نماید.

پی‌نوشت‌ها:

[1]. بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی‌(ره)، 1378 .

[2]. رک: صحیفه امام، ج20و 21؛ «تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم».

علی اکبرپور

منبع:ماهنامه زمانه شماره 21-22

 

چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا  2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا  3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا  4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com

تالارهای تحت مدیریت :

مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه

 

سه شنبه 6 تیر 1391  8:49 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها