مسعود ده نمکی کارگردان سینمای کشور در گفتگو با وطن امروز به بیان جزئیاتی از این فیلم پرداخت.
ستاره فیلم، الناز شاکردوست است که بعد از یک دوره پرکاری، این روزها گزیدهکار شده. کامران تفتی، مریم کاویانی، مجید مشیری، اسماعیل خلج، امیر نوری، محبوبه بیات، تینا آخوندتبار، ارسلان قاسمی، ابوالفضل همراه، آرزو افشا، مهسا کامیابی، مجید شهریاری، اسدالله یکتا، فرامرز روشنایی و فریبا ترکاشوند بازیگرانی هستند که در این فیلم جلوی دوربین فرشاد گلسفیدی میروند. به گفته دهنمکی 2 بازیگر از اخراجیها طی روزهای آینده به گروه اضافه میشوند.
«رسوایی» برخلاف فیلمهای قبلیتان ستارهمحور نیست. دلیل خاصی دارد؟
در ابتدا تصمیم داشتم شروع فیلم با یک ستاره کلید بخورد و بعد الناز شاکردوست به عنوان گزینه اول انتخاب شد اما به مرور که در مراحل انتخاب بازیگر قرار گرفتم به این نتیجه رسیدم که بهتر است در این فیلم بیشتر از چهرهها استفاده کنم، البته فیلم رسوایی در قیاس با اخراجیها از کاراکتر کمتری برخوردار است. به هرحال، در هفته آتی 3 بازیگر این فیلم که چهره هستند، معرفی میشوند. نکته جالب این است که این 3بازیگر در این فیلم حضور و نقش متفاوتتری نسبت به آنچه تا امروز بازی کردهاند، خواهند داشت که با تست گریم نهایی معرفی میشوند که بین آنها بعضی در فیلم اخراجیها نیز بودهاند اما همانطور که اشاره کردم فیلم رسوایی نسبت به اخراجیها کمبازیگرتر است.
سهگانه اخراجیها اگرچه به مضمون جنگ میپرداخت اما دارای پسزمینههای طنز بود. مجموعه تلویزیونی «دارا و ندار» نیز با وجود آنکه زیربنایش بر فقر و نداری استوار بود اما باز هم رگههای طنز داشت. درباره «رسوایی» چطور؟
مضمون این فیلم نیز جدی است ولی همانطور که شما هم اشاره کردید پسزمینههای طنز دارد.
در عکسی که از تست گریم الناز شاکردوست و چند بازیگر فیلم منتشر شده، پوستر فیلم «فقر و فحشا» به چشم میخورد. فیلم تازه شما قرار است با توجه به این 2 معضل اجتماعی ساخته شده شود؟
خب، عکسی که شما به آن اشاره میکنید در دفتر کار من گرفته شده است اما درباره مضمون فیلم میشود گفت تا حدودی به مستند «فقر و فحشا» نیز پهلو میزند و در کل اشاراتی در این باره شده است. ببینید، فیلم در مناطق پایین شهر روایت میشود. من سعی کردهام در فیلم تازه خود به مباحثی چون عدالتطلبی یا مضامین اخلاقی و عرفانی اشاره کنم، ضمن اینکه کوشیدهام در لابهلای چنین مباحثی به تبیین دغدغههای شخصی خود نیز بپردازم.
ظاهرا مضمون فیلم صرفنظر از داشتن محور عرفانی به قصه شمس و مولانا نیز نظر دارد؟
درست است. در طول فیلم به حکایت شمس و مولانا و مسائل عرفانی توجه زیادی میشود اما ارتباط مستقیم و علنی در این باره مشاهده نمیشود. منظورم این است که سعی کردهام 2 شخصیت شمس و مولانا را به شکل غیرمستقیم در فیلم بگنجانم.
میتوان «رسوایی» را پیش از هرچیز یک درام اجتماعی قلمداد کرد؟
در اخراجیها نیز اشک و لبخند با هم توام میشد. من معتقدم کار کمدی صرف ساختن سخت است اما تراژدی- کمدی ساختن به مراتب دشوارتر است. در این فیلم نیز نمکی از طنز مشاهده میشود.
سوال دیگری که درباره «رسوایی» وجود دارد نحوه انتخاب بازیگر در نقش روحانی است. به نظر میرسد تست گریم نهایی نقش روحانی در مقایسه با دیگر نقشها خیلی طول کشیده، آیا در این باره به نتیجه نهایی رسیدهاید؟
بله، نتیجه نهایی در این باره حاصل شده است. پیش از اینکه این نتیجه انجام شود، 10بازیگر مطرح سینما در مرحله پیشتولید تست گریم شدند. در این بین برخی از این بازیگران بعد از انجام تست گریم به این نتیجه رسیدند که نمیتوانند به ایفای این نقش بپردازند و یک عده هم بودند که بعد از تست گریم، چهرهشان به ایدهآلی که ما در این فیلم از نقش یک روحانی در نظر داشتیم، نزدیک نبود اما در مجموع تمام این بازیگران وقتی فیلمنامه را خواندند مضمون آن را دوست داشتند و برای انجام تست گریم همکاری کردند.
برای نگارش فیلمنامه مشاور هم داشتید؟
مشورت نگرفتم اما فیلمنامه را به برخی روحانیون و شخصیتهایی که با مفاهیم عرفانی و معنوی آشنایی دارند دادم تا آن را مطالعه کنند، همانطورکه در فیلمهای قبلیام نیز چنین کردم.
فیلمبرداری کار طول میکشد؟
تصور میکنم تا ماه مبارک رمضان فیلمبرداری تمام شود. مونتاژ این فیلم به شکل همزمان انجام میشود و برای موسیقیاش از پیش فکر شده و با چند موزیسین برای ساخت موسیقی این فیلم صحبت کردهام.
پس فیلم حتما به جشنواره فجر میرسد.