ریگی: در سال 1381(هـ . ش) یا 2003 (م) با چند نفر از دوستانم در زاهدان گروهی را تشكیل دادیم كه با گروگانگیری و درخواست پول، امور و حوایجمان را می گذراندیم. همچنین با قاچاقچیان بلوچی كه در منطقه بودند نیز رابطه داشتیم و آنها سلاح و مهمات و تجهیزات نظامی را در اختیارمان قرار می دادند.
در سال 2004 با آمریكایی ها در اسلامآباد ملاقات كردیم. یكبار من نماینده بودم و بار دیگر دوستم. طبیعتا آنها از لحاظ مادی و معنوی ما را حمایت می كردند. باید این نكته را هم بگویم كه در سال 1388 ـ یعنی 2008 میلادی ـ یك نفر از اعضای گروهك منافقین با من ملاقات كرد و خواست تا یكی از افراد ناتو با من ملاقات كند. من و یكی از افراد گروه در مراكش با این دو ملاقات داشتیم كه در این ملاقات آنها چند خواسته داشتند. اولین خواسته آنها این بود كه عملیات و محل فعالیتمان را از بلوچستان به پایتخت انتقال بدهیم و بعد از عملیاتمان، كارهای تبلیغاتی و فرهنگی داشته باشیم، همچنین می گفتند افراد ما در شهرهای مهم و تهران به شما معرفی می شوند تا این افراد در جریان عملیات قرار گیرند؛ كه ما با آنها نیز دو ملاقات در راستای فعالیتهایمان داشتیم. آخرین عملیاتمان انتحاری بود كه از طرف گروه برنامهریزی شده بود و اگر اجرا میشد، افراد زیادی توسط گروه كشته میشدند.
راهی كه ما انتخاب كرده بودیم و مبنای فكری ما بود بر اساس سطحینگری و عدم رسوخ در مسائل دینی و تعصب و نفرتی كه در درون ذهن حاكم است، بود اما علل انحرافاتم همان طور كه قبلاً هم گفتم یكی كمبود علم است و دیگری برمی گردد به كسانی در جامعه كه مردم از آنها حرفشنوی دارند كه باید روشنگری كنند و در این خصوص كمكاری كرده اند. برای ما كه (قطعا) كمكاری ما را می رساند.
وقتی كه من عملیاتی انجام می دادم برای شفافیتی بود كه باید با آن مقابله می كردم و هرگز مباحث علمی مطرح نمی شد و طبعاً ما هم در راهی كه فكر می كردیم كاملاً درست است [قدم نهادیم] و به خاطر همین، همیشه روی آنها پافشاری می كردیم. من بارها و بارها گفته ام كه اگر بعضی از علما این اقدامات را محكوم می كردند می گفتیم كه بیایند و بحث كنند.
یكی از علمای اهل سنت: امكان نداشت عالمی با شما ملاقات كند، از شما سوال می كنم این امكان وجود داشت؟ خیر. وقتی با تعصب و هیجان تیراندازی می كردید آیا سخن كسی را قبول می كردید؟ خیر. «سردار» هم قبول نكرد با شما صحبت كند و شهید شد؟! تو در پیشگاه خدا هم نمی توانی بگویی كه من با استناد به این آیات، روایات و مذهب اسلامی این كار را كردم. طبق كدام قوانین نه یك دفعه، نه دو دفعه، بلكه مصّرانه این كار را انجام می دادید؟ به چه دلیلی این حركت و جرم عظیم را خارج از اسلام و آیات و روایات و خارج از فتوای تمام علمای اهل اسلام، علیه مسلمانان رهبری كردید؟!
ریگی: سطحینگری یا كم علمی موجب این مسائل شد. كم علمی همراه با تعصب مشكلات بسیار بزرگی را به بار می آورد حتی در طول تاریخ از این قبیل مسائل بوده است.
یكی از علمای اهل سنت: چند سال در مدرسه دینی تحصیل كرده اید؟
ریگی: تقریبا پنج سال.
یكی از علمای اهل سنت: علمای مذهب ما كه 60 سال پیوسته مطالعه و تألیف و تصنیف و تدوین كرده اند، فكر كردی ایمان نداشتند؟ تمام اینها بیایمان بوده اند كه این حركت را انجام نداده اند؟ روی كرهزمین هیچكس فتوای براندازی این نظام را نداده است. برای شما هم روشن است كه جهان اسلام، اینجا را به عنوان یك جمهوری اسلامی قبول دارد. انقلاب اسلامی، مجلس اسلامی، جمهوری اسلامی. كسی كه تحصیلكرده می داند كه خدا در 40 سالگی رسالت را بر پیغمبر تمام كرد. تو به چه مجوز عقل و منطق، در این سن و سال، گروه كم علمی را ایجاد كرده ای و این سخنانت را توجیه می كنی؟ با این كار به مذهب و علمای ما نیز خدشه وارد شده است.
ریگی: من به علما نسبت نداده ام، من گفتم مسوول كار هستم و گفتم علما باید طی روشنگری...
یكی از علمای اهل سنت: علما؟!...
ریگی: یك اشتباهاتی بوده است و من این اشتباهات را قبول دارم.
یكی از علمای اهل سنت: من یك سوال ساده ای دارم، این سوال خیلی ساده است. آیا این قتل و كشتار به نفع یا به ضرر اسلام تمام می شود؟ و این قتل و كشتار و راهبندان به نفع یا به ضرر قوم بلوچ تمام شد؟ بلوچ تروریست است؟ بلوچ قاتل است؟ شهرستانهای دیگر می گویند كه به بلوچستان نرویم كه بلوچها آدم می كشند، مردمكش هستند، سر می بُرند. این برنامه های شما به ضرر بلوچ تمام شد و اما در مساله جهاد، آیا مساله جهاد در كشتار مسلمانان است یا كفار؟ جنابعالی چند نفر نیرو برای كمك به مردم فلسطین و غزه روانه كردید؟ یا اینكه بر علیه اسرائیل و آمریكا چند عملیات انتحاری انجام داده اید؟مساله جهاد در كشتار مسلمانان است یا كفار؟ سوالم ساده است آیا این قتل و كشتار به نفع یا به ضرر اسلام تمام شد؟ به نفع یا به ضرر بلوچ؟
ريگي :در سال 1388 ـ یعنی 2008 میلادی ـ یك نفر از اعضای گروهك منافقین با من ملاقات كرد و خواست تا یكی از افراد ناتو با من ملاقات كند. من و یكی از افراد گروه در مراكش با این دو ملاقات داشتیم كه در این ملاقات آنها چند خواسته داشتند. اولین خواسته آنها این بود كه عملیات و محل فعالیتمان را از بلوچستان به پایتخت انتقال بدهیم و بعد از عملیاتمان، كارهای تبلیغاتی و فرهنگی داشته باشیم
ریگی: مسلماً جواب واضحی دارد و شما اینسوالها را به شكل دیگری مطرح كردید و بزرگتان به شكلی دیگر مطرح كرد و پاسخ من این است كه اشتباه و سطحینگری بوده است. هم مشكلاتی را برای خود این خانواده ها و افراد و هم در سطح جامعه [به وجود آوردم] و هم ضربه ای به اقتصاد [اینجا زدم چرا كه] برای رشد اقتصادی و توسعه در یك استان و منطقه، مهم ترین چیز امنیت است و تا زمانی كه امنیت برقرار نباشد هیچ سرمایه گذار یا افرادی حاضر نیستند كه به اینجا بیاید و سرمایهگذاری كنند.
یكی از علمای اهل سنت: شما چه دینی دارید و پیرو چه مذهبی هستید؟
ریگی: من مسلمانم.
یكی از علمای اهل سنت: از چه مذهبی پیروی می كنید؟
ریگی: از مذهب ابوحنیفه.
یكی از علمای اهل سنت: شما به قتل رساندن افراد بی گناه را در دارزین، تاسوكی، نوبندیان و اتوبوس سپاه زاهدان و حمله انتحاری در سراوان و پیشین را طبق مذهب حنفیه چه طور توجیه میكنی؟ ابوحنیفه می گوید: اگر در شخصی 99 جنبه كفر باشد و یك جنبه اسلام باشد ما آن را كافر نمی دانیم؟ حدیث خالد بن ولید را چطور توجیه می كنید؟ حدیث حضرت علی(ع) را چطور توجیه می كنید؟ آیا در مذهب ابوحنیفه كه شما معتقدید من پیرو این مكتبم و این مكتب را با یاوهگوییتان بدنام كردید فرقی بین كافر حربی و غیر حربی هست یا نه؟ جهاد در چه زمانی برای یك فرد مسلمان علیه كفر واجب است؟ با توجه به اینكه فقط پنج سال تحصیل كرده اید و مسلماً در وصول و طریق تحصیل علمای اهل سنت كه از قدیم تا به حال متداول بوده است، به پنج سال نه كسی عالم شده است و نه فتوا دهنده. پس این فتوای خودسرانه خودتان را چطور توجیه می كنید؟
ریگی: آنچه من انجام دادم بر اساس خطا، خطای فكر، خطای ذهن و كمبود علم رخ داده است و حالا شما این را به شكل های مختلف مطرح می كنید. من دارم می گویم در باب كفر، در باب كشتن، در باب همه این چیزها، وقتی كه كم علمی باشد یا كمبود علم باشد، وقتی كه سطحینگری باشد و بر ذهن هم نفرت مسلط باشد، طبیعتاً نتیجهاش این می شود. ولی تمام اینها، ریشهاش به پاكستان و اعتقاد آنها در رابطه با مذهب تشیع، برمی گردد. برای ما هم این سوال بود كه چرا در آن طرف مرز یك نظر هست و در این طرف مرز یك نظر دیگر؟ و این بحث شما...
یكی از علمای اهل سنت: من یكی از شاگردان علمای پاكستان هستم، تحصیلاتم در پاكستان و دیپلم را در كراچی (گذراندهام) و نظریه و فتواهای علمای پاكستان را خیلی بهتر از شما می دانم. مساله اینجا است كه شما قتل و كشتار آن همه افراد بی گناه را چه طور توجیه می كنید؟ مساله بعدی اینجاست كه چرا فتوای علمای پاكستان و هند و مصر و عربستان و جهان اسلام را علیه اسرائیل به كار نبردید و علیه اسرائیل قیام نكردید، بلكه برعكس از اسرائیل برای نابودی، برای حملات انتحاری و ایجاد ناامنی، برای مردم مسلمان ایران كمك گرفتید؟ این چه مذهبی است كه شما از ابوحنیفه دارید؟ این چه مذهبی است كه شما خودتان را طرفدار دین مبین اسلام معرفی می كنید؟ آیا ابوحنیفه دارای این عقیده است؟ اشتباهی كردید، به اسلام و ابوحنیفه ربطش ندهید. اشتباهی كردید ربطش به علمای محقق ندهید. محمدتقی عثمانی ـعالم پاكستانی ـ و یكی از محققان جهان در یكی از جلسات كه در ارتباط تقریب مذاهب دولت جمهوری اسلامی ایران با مذهب شیعه داشتند شیعه را كافر ندانستند و علمای جهان، شیعه اثنیعشری یعنی همان امامیه را بالاتفاق مسلمان می دانند و شما به قول برادرتان عبدالحمید كه گفت ما در حزبمان، تعدادی مفتی داریم كه افراد گروهك ما اجازه ندارند سوالات خودشان را از علمای بیرون كنند و باید از این مفتیان (فتوا دهندگان) بپرسند و الان شما مدعی هستید كه چرا علما پیش ما نمیآمدند؟!
یكی از خانواده شهدا: درگذشت شهدای وحدت و تمام شهدایی كه توسط جنایتكار عبدالمالك ریگی و گروه ملحدش به شهادت رسیدند را تسلیت عرض می كنم. یاد و خاطره شهید شوشتری، شهید محمدزاده، سرداران بلوچ، طوایف بخش پیشین را همیشه در یاد و خاطر خودمان داریم. «ما» سردار شوشتری را دعوت كردیم. ما برادران پاسدار سبزپوش خود را در آن جلسه دعوت كردیم و مردم و طوایف پیشین میزبان بودند. همه به شما مرگ گفتند و همه نزد خداوند متعال شكایت خودشان را ابراز كردند.
يكي از علماي اهل سنت: روزی كه حادثه پیشین اتفاق افتاد عبدالمالك ریگی گفت: «كه طوایف پیشین چون طوایف ضعیفی بودند من این كار را اینجا انجام دادم.»
آیا آن روز خداوند رحمان را در نظر نگرفته بودی؟ كه یك روز، بله یك روز چوب خدا بر سرت فرود می آید، طوری كه هیچ وقت برایش دوایی پیدا نشود؟ عكس محمد ـكودك چهار ساله ـ را كه در حادثه تروریستی پیشین به شهادت رسید، نشان دهید.
شما در مصاحبه تان گفتید كه اینها مزدور بوده اند. مزدوری آقای محمد چه بود؟! 19 نفر از طوایف من را در پیشین شهید كردید و هر روز با تلفن و تماسی كه با بنده داشتید تهدید می كردید. به علاوه شما 43 نفر از مهمانان و مردم ما را در آنجا به شهادت رساندید.
گناه سردار شوشتری چه بود؟ به كدامین گناه اینها شهید شدند؟ به كدامین گناه و جرم اینها شهید شدند؟ سردار شوشتری كه آمده بود و در سیستان حضور پیدا كرده بود، سیستانی كه الان شما اینجا شعار می دهی كه برای تبعیض و بیعدالتی و احترام نگذاشتن به علما و نمی دانم رعایت نشدن عدالت اجتماعی و... و چون مردم استان رنج می برند من رفتم فلان و بهمان كردم.
به خاطر این مسائل، سردار شوشتری آمد و با خلوص نیت و صادقانه به مردم پیوست. این حرفهای من ریا نیست، من شش هفت ماه با این بزرگوار و همراهان ایشان بودم و واقعاً به غیر از اخلاص و خلوص نیت از اینها چیزی ندیدم. به مردم و طوایف كمك می كردند، همایش برای شما و گروه تان چه تهدیدی بود كه بیایید آنجا را مورد حمله قرار دهید.
دنبال اختلاف و نفاق و مشكلآفرینی بودید، ولی خونی كه در آنجا ریخت، خون برادران شیعه و سنی باعث وحدت و استقامت بیشتر شد تا مصمم تر راه آنها را ادامه دهیم و این را بدانید كه شما و گروهتان و كسانی كه بخواهند در مقابل طوایف و در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار بگیرند، عددی نیستند و قطعاً نابود خواهند شد. اما راه چاره، مبارزه با جهل فرهنگی است.
برای تو كه اسلحه گرفتن بلد شدی و اقداماتت غیر از جنایت و جنجال و بدبختی و بیچارگی برای مردم (فایدهای نداشت) و دودش به چشم مردم ما رفت. كجا سود بردند؟ كدام حركت شما به دین منفعت رساند؟ شما علمای ما را بد نام كردید، مرز ما بسته شد، دودش به چشم مردم بدبخت مرزنشین ما كه امیدشان به فرصت های مجاورت با مرز بود، رفت. شما و گروه شما خیلی اشتباه كردید.
ما و مردم و طوایف پیشین، درخواست قصاص داریم و از مقام قضایی كشور درخواست داریم كه شما را به مجازات اسلامی ـ انشاءاللهـ محكوم كنند كه برای تمام كسانی كه به قوم بلوچ خیانت میكنند مایه عبرت باشد. شما به غیر از خیانت هیچ كاری نكردید. من نمی خواهم كه جواب من را هم بدهید.
یكی از علمای اهل سنت: با توجه به این كه به اشتباهت پی بردی و صدا و سیما هم نشان داد كه شما اشاره ای كردی و صحبت های كوتاهی هم داشتی كه من به اشتباهم پی بردم و به همه افرادم كه دارای ذهنیت قبلی هستند (میگویم) كه برگردند. این در حالی است كه در آن زمان علما هر قدر كه این عملیات را محكوم كردند و صحبتهای شما را محكوم می كردند، شما هیچ توجهی نداشتید و از راهتان برنگشتید. اكنون قطعاً كسانی در گروهتان هستند كه تمام صحبتهایتان را بنای بر مجبوری و اكراه شما میگذارند. حالا شما چه شیوهای برای منزویكردن این گروه به كار میبرید تا دوباره این اتفاقات پیش نیاید؟
ریگی: سعی كنند كه تعصب و نفرت را از ذهنشان خارج كنند، چون وقتی كه تعصب بر ذهن حاكم باشد خرد و عقل ضعیف می شود و تعصبات، انسان را به یك راه و روش دیگری سوق می دهد. شما باید مسیری را انتخاب كنید كه از نزدیك به آن آشنا هستید. الان هم می توانید بروید نزد چند نفر از علما (و راهنمایی شوید). من همه (جنایاتم) را قبول كردم، نكردم؟
یكی از علمای اهل سنت: ببین آقای ریگی، از ما گروگان نبرند، از ما نكشند، مثل شما خود فروخته نباشند و (سخنان دشمنان را درباره) جمهوری اسلامی تكرار كنند (كه آنها) مرتد بوده اند؟ آیا تضمینی هست كه گروه شما، افراد و طایفه ما را نگیرند و نكشند و به گروگان نبرند؟
یكی از علمای اهل سنت: این آقا از نظر شرعی، پیكر شهدا را چه طور توجیه می كند؟ گروگانهایی را كه میبردند و شهید می كردند؟ پیكر شهیدان را می بردند و میفروختند؟ از نظر شرعی چه طور توجیه می كردید كه پیكر شهدا را میفروختید و پول می گرفتید؟
یكی از علمای اهل سنت: سوال من این است كه شما گفتید كه من پنج سال درس خواندم و خیلی از مردم كشور، خیلی از مردم، از علمای بلوچستان یا از علمای اهل سنت، از حوزه ها و از مدرسه های اهل سنت اطلاعات كافی ندارند. شما الان این را جواب دهید كه در این مدت 5 سال كه در مدرسه و در حوزه درس خواندید یكی از اساتید فتوا یا توضیح یا ارشاد یا پیشنهادی داد كه شیعه واجب القتل است؟ بود یا نه؟
ریگی: نه.
یكی از علمای اهل سنت: پس این درس كه شما برای شیعه كشی و مردم كشی یافتید از مطالعات بینتیجه خودتان بوده است. این را كه قبول دارید؟ این راه درستی بوده است یا اشتباه؟
ریگی: اشتباه بوده است و تمام كسانی كه دست به این اقدامات زده اند یا حتی می زنند باید در فكر و نظریاتشان تجدیدنظر كنند. افراد گروه هم باید این كار را بكنند و علما هم دیگران را نهی كنند كه دست به این كارها نزنند.
یكی از خانواده شهدا: شما در افغانستان مزدور بودید؟
ریگی: نه نبودم!
یكی از خانواده شهدا: تو مسلمانی، تو سنی هستی؟
ریگی: اشتباه بوده است و امیدوارم كه دیگر كسی این اشتباه را نكند.
یكی از خانواده شهدا: كسی كه این همه قتل كرده است برای چه باید اینجا بایستد؟ تو فكر میكنی بیگناه هستی؟ من در موبایل عكسی دارم كه بچهای را كشته ای. این بچه را چه می گویی؟
یكی از علمای اهل سنت: عملیات و كارهای او به دور از حق و بشریت بوده است و از دیدگاه اسلام، اعمال او به كل محكوم است و از دیدگاه جامعه بشری هم محكوم است.
یكی از علمای اهل سنت: نهتنها سراوان، نه تنها بلوچستان، نه تنها اهل سنت یا شیعه ایران، بلكه
هر كسی كه حس انسانیت یا بشریت داشته باشد و آن را احساس كند از او متنفر هستند. هیچكس از او خوشش نمی آید و هیچكس او را به عنوان قهرمان تلقی نمیكند. او خودش را بلوچ معرفی میكند، در حالی كه قوم بلوچ را با این حركات خودش بدنام كرده است و نه قوم بلوچ و نه عالَم اسلام او را تأیید نمی كند.