بهداشت روان در مدرسه
بهداشت روان در مدرسه
|
کودکان ایرانی در سن۶ سالگی وارد مدرسه میشوند و اکثرآنها وقتی از مدرسه بیرون میآیند به سن بزرگسالی رسیدهاند . بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم این مدت طولانی بر تک تک آنها اثر عمیقی داشته است.مخصوصا اولین سال ورود به مدرسه که در آن واقعیتها ورویدادهای زیادی اتفاق میافتد غم دوری از مادر ،وابستگی به معلم و... چنان درذهن کودک نقش میبندد که تا آخر عمر به یادش میماند. مدرسه از نظر عاطفی خنثی است. به رغم تلاشهای خانواده، مدرسه ، معلم و حتی خود شاگرد به منظور هرچه بهتر اداره شدن مدرسه ، مفید بودن کلاس مدرسه وسالم بودن روابط اجتماعی کودکان با یکدیگر وکودکان با مدرسه، گاهی مشکلات زیادی در این عرصه دیده میشود.دلایل عدم سازگاری دانشآموز با مدرسه بسیار زیاد است .
برخی ازآنها از وجود خودشاگرد نشات میگیرد،برخی دیگر ریشه درخانواده ومسائل اقتصادی واجتماعی دارد وبالاخره بعضی دیگر از مدرسه ناشی میشود. پژوهشگران دشواریهای دانشآموزان را از دید معلمان تحقیق کردهاند: براساس یافتههای این محققان بیشترین دشواریهای دانشآموزان از نگرش منفی آنها سرچشمه میگیرد.
در این میان نقش معلم در ایجاد نگرش مثبت در کودکان نسبت به مدرسه وکلاس درس از اهمیت خاصی برخوردار است که کودک در آنجا شایستگی ،شکست ، موفقیت ، محبوبیت ،انزوا و... را تجربه میکند اوبا راهنماییهای معلم میفهمد که برای ارزش داشتن باید موفق شود. کودک به کمک معلم به موفقیتهایی دست مییابد که اعتماد به نفس دراو ایجاد مینماید.
● دشواریهای رفتار دانشآموز در کلاس:
الف) دانشآموز نمیداند که چه کار باید بکند.
ب)دانشآموز نمیداند که چگونه عمل کند.
ج)دانشآموز نمیداند که چرا باید آنچه از او میخواهند انجام دهد.
د)دانشآموز بیکار است.
ه-)درس خیلی دشوار است.
و)درس خیلی آسان است.
ز)ازدرس عقب افتاده است.
ح)درس جالب نیست.
ط)درس به درد نمیخورد.
ی)مورد توجه همکلاسیهاقرار میگیرد.
ک)مورد توجه معلم قرار میگیرد.
ل)تلاش برای حذف رفتارهای ناخوشایند اغلب از نوع تنبیه.
کلیه موارد ذکر شده هرکدام به تنهایی میتواند عامل به وجودآمدن دشواریهای رفتاری در دانشآموزان گردد. لذا با شناسایی سریع هر یک از علایم میتوان از بروز آنهادر دانشآموزان جلوگیری کرد و در صدد رفع آن برآمد.بدین منظور مراقبت از سلامت روان دانشآموزان همانند مراقبت از بهداشت وسلامت جسمانی آنهااهمیت دارد که والدین باید مسئولیت آن را شخصا برعهده بگیرند وبا کسب شیوههاومهارتهای مناسبی که پایداری عاطفی و رشدشخصیت را امکانپذیر میسازد بتوانند تعارضها وفشارهای زندگی را شناسایی ودانشآموزان را حمایت نمایند به طوری که امکان تداوم زندگی برای آنان سهل گردد.
دوره نوجوانی درعین حال که بهعنوان یک دوره گذرای تدریجی از کودکی به بزرگسالی امتیازات زیادی را برعهده دارد زمان طولانیتری را برای کسب مهارتها و آماده شدن برای آینده در اختیار نوجوانان وجوانان میگذارد اما دورهای آکنده از تعارض و نوسان بین وابستگی واستقلال است.
برای از بین بردن دشواریهای رفتاری دانشآموزان چه اصولی باید در نظر گرفته شود.
۱) حفظ خونسردی در تمام مدت دخالت در رفتار دانشآموز
۲) اقدام موثر
۳) اقدام که فعالیت یادگیری را کمتر مختل سازد.
۴) اقدامی که یادگیری رفتار سازگار را ممکن میسازد.
۵) اقدامی که مسئولیت رفتار را به خود دانشآموز واگذار میکند.
توصیه و تلاش روانشناسان بر این است که مدیر ،ناظم و مخصوصا معلم طوری اقدام کنند که کودکان ونوجوانان آسیب روانی نبینند. آنها به این نکته تاکید دارند که هرگونه تصمیمگیری آنها بر دانشآموزان اثر عمیقی دارد. |
|
آنروز .. تازه فهمیدم ..
در چه بلندایی آشیانه داشتم... وقتی از چشمهایت افتادم...
جمعه 23 مهر 1389 11:48 AM
تشکرات از این پست